Ajoneuvot 2015 -strategia : Teknologinen kehitys – ajoneuvot ja polttoaineet : Taustamuistio A2
Laurikko, Juhani (2009)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laurikko, Juhani
liikenne- ja viestintäministeriö
2009
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016110428091Tiivistelmä
Tämä muistio on Ajoneuvostrategia 2015 -hankkeen taustamuistio 2B, jossa kuvataan yleistä teknologista kehitystä ajoneuvojen ja polttoaineiden osalta, joka heijastuu Suomen automarkkinoille ja polttoainehuoltoon. Muistion tehtävä on ohjata strategiatyötä identifioimalla sellaisia tulevia kehityskulkuja, joihin Suomessa on varauduttava, ja joihin mahdollisesti sisältyy sellaisia piirteitä, että Suomen erityisolosuhteet (ankarat sääolosuhteet, pitkät välimatkat, laaja pinta-ala, verrattain pieni autokanta) tulisi ottaa huomioon.
Tulevaisuutta ja kehitystä ajatellen on merkillepantavaa, että ajoneuvojen ja niiden moottorien valmistusta ja teknistä kehitystyötä ei tehdä Suomessa muille kuin laivamoottorikokoluokan moottoreille (Wärtsilä Diesel) ja työkonedieselmoottoreille (SisuDiesel). Suomi on siis lähes kokonaan sen kehityksen varassa, jota tehdään globaalien kulkuneuvo- ja moottorinvalmistajien toimesta ja jonka tuloksena syntyneitä tuotteita tarjotaan Suomen markkinoille. Liikennepolttoaineiden osalta tilanne on siltä osin toisenlainen, sillä valtaosa Suomessa käytettävistä liikennepolttoaineista valmistetaan kotimaassa, ja kotimainen polttoaineteollisuus on kehitysintensiivistä, edustaen alansa terävintä kärkeä.
Tulevaisuutta ja kehitystä ajatellen on merkillepantavaa, että ajoneuvojen ja niiden moottorien valmistusta ja teknistä kehitystyötä ei tehdä Suomessa muille kuin laivamoottorikokoluokan moottoreille (Wärtsilä Diesel) ja työkonedieselmoottoreille (SisuDiesel). Suomi on siis lähes kokonaan sen kehityksen varassa, jota tehdään globaalien kulkuneuvo- ja moottorinvalmistajien toimesta ja jonka tuloksena syntyneitä tuotteita tarjotaan Suomen markkinoille. Liikennepolttoaineiden osalta tilanne on siltä osin toisenlainen, sillä valtaosa Suomessa käytettävistä liikennepolttoaineista valmistetaan kotimaassa, ja kotimainen polttoaineteollisuus on kehitysintensiivistä, edustaen alansa terävintä kärkeä.