Den nationella bredbandsstrategin : slutrapport
liikenne- ja viestintäministeriö
2007
Julkaisusarja:
Kommunikationsministeriets publikationer 8/2007This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-201-845-8Tiivistelmä
Bredbandsarbetsgruppen har följt upp verkställigheten av strategin och presenterar i sin slutrapport en uppskattning av hur den har genomförts samt en redogörelse för de vidtagna åtgärderna.
De ursprungliga målen i bredbandsstrategin har uppnåtts. Målet om 1 miljon anslutningar nåddes redan i september 2005. I januari 2007 är antalet anslutningar ca 1,5 miljoner. I fråga om tillgången till bredbandstjänster i det fasta nätet var målet att nå minst 95 procent av hushållen. I januari 2007 hade 96,1 procent av hemmen tillgång till bredband. Det tredje målet var att Finland i fråga om antal anslutningar skulle bevara sin fjärde plats i Europeiska unionen eller förbättra sin position. I januari 2007 innehade Finland en tredje plats bland EU-staterna.
Strategin har lyckats speciellt bra med att öka antalet bredbandsförbindelser, att sänka priserna på dem och att förbättra den regionala tillgängligheten till bredband. I strategin betonades betydelsen av konkurrensens och detta har visat sig vara en bra grundprincip i fråga om kommunikationsnät. Utfallet av strategin visar tydligt att konkurrens på ett effektivt sätt säkerställer att slutanvändarna får tillgång till förmånliga och välfungerande bredbandstjänster.
De ursprungliga målen i bredbandsstrategin har uppnåtts. Målet om 1 miljon anslutningar nåddes redan i september 2005. I januari 2007 är antalet anslutningar ca 1,5 miljoner. I fråga om tillgången till bredbandstjänster i det fasta nätet var målet att nå minst 95 procent av hushållen. I januari 2007 hade 96,1 procent av hemmen tillgång till bredband. Det tredje målet var att Finland i fråga om antal anslutningar skulle bevara sin fjärde plats i Europeiska unionen eller förbättra sin position. I januari 2007 innehade Finland en tredje plats bland EU-staterna.
Strategin har lyckats speciellt bra med att öka antalet bredbandsförbindelser, att sänka priserna på dem och att förbättra den regionala tillgängligheten till bredband. I strategin betonades betydelsen av konkurrensens och detta har visat sig vara en bra grundprincip i fråga om kommunikationsnät. Utfallet av strategin visar tydligt att konkurrens på ett effektivt sätt säkerställer att slutanvändarna får tillgång till förmånliga och välfungerande bredbandstjänster.