Työssäoppimisen lumo : Tiivistelmä toisen asteen ammatillisen sekä ammatillisen korkea-asteen koulutuksen ja työelämän yhteistyön metatutkimuksesta
Jokinen, Jyrki; Lähteenmäki, Lauri; Nokelainen, Petri (2009)
Jokinen, Jyrki
Lähteenmäki, Lauri
Nokelainen, Petri
opetus- ja kulttuuriministeriö
2009
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2009:10This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-685-0Tiivistelmä
Tämä julkaisu on tiivistelmä kirjoittajien opetusministeriön toimeksiannosta tekemästä tutkimuksesta, jossa on pyritty laatimaan synteesiä tähän asti tehdystä toisen asteen ammatillisen koulutuksen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen sekä ammattikorkeakoulujen työelämän suhteita käsittelevästä tutkimuksesta. Keskeiset tutkimuskohteet olivat työpaikalla tapahtuva oppiminen, työelämälähtöisyys sekä ammatillinen osaaminen ja kvalifikaatiot. Kyseessä on ns. metatutkimus. Se tarkoittaa sitä, että tutkimusaineistona on ollut jo tehty erittäin laaja, suomenkielinen teemaan liittyvä tutkimus.
Tutkimuksen tekemisen keskeinen peruste oli se, että ammatillista koulutusta ja työelämää käsittelevää tutkimuskirjallisuutta on jo niin paljon, että tässä vaiheessa tarvitaan kokoavaa, erillistä tutkimusta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää koulutuksen ja työelämän yhteistyön hyvät käytänteet ja toimivat mallit sekä keskeisimmät kehittämiskohteet.
Toisen asteen ammatillista koulutusta on tarkasteltu sekä tutkimuksessa että tiivistelmässä myös kansainvälisessä kontekstissa, koska näyttää siltä, että kansainvälisyys on tärkeä osa sekä toisen asteen että korkea-asteen ammatillisesti suuntautunutta koulutusta. Myös ongelmat näyttävät olevan yhteisiä. Esimerkiksi IVETAn (The International Vocational Education and Training Association) konferenssissa jo vuonna 1997 keskeisiä käsiteltäviä teemoja olivat ammatillisen koulutuksen ja työelämän väliset suhteet, kansainväliset kvalifikaatiostandardit
sekä ammatillisen koulutuksen kansainvälinen verkostoituminen (Lasonen 1997, 1–7).
Tutkimuksen tekijät ovat KT Jyrki Jokinen ja KL Lauri Lähteenmäki. Molemmilla tutkijoilla on myös pitkä käytännön kokemus opetusalalta, mm. viimeksi mainittu toimii edelleen Forssan ammatti-instituutin osastonjohtajana. Lauri Lähteenmäki on kirjoittanut pääluvun 8 sekä alaluvun 10.2 (kvalifikaatiot, ammatillinen osaaminen työelämässä) Jyrki Jokisen vastatessa muusta tekstistä.
Hankkeen muodossa toteutetun tutkimuksen hallinnoijana on ollut Tampereen Aikuiskoulutussäätiö. Tutkimuksen toisena menetelmänä käytetyn Bayes-analyysimallin on tehnyt Tampereen yliopiston tutkija, KT Petri Nokelainen. Tutkimuksen reliabiliteetin vahvistamiseksi (Bayes-analyysi) on muutamat väitöskirjatutkimukset arvioinut ulkopuolisena asiantuntijana FT, DI, rehtori Ari Orelma.
Tässä yhteenvedossa käytetyt lähteet löytyvät varsinaisesta tutkimuksesta em. tutkimuksen tai tutkijoiden nimellä yliopistojen ja korkeakoulujen Linda-tietokannasta. Varsinainen tutkimus on julkaistu Hämeen ammattikorkeakoulun (www.hamk.fi/julkaisut) julkaisusarjassa.
Tutkimuksen tekemisen keskeinen peruste oli se, että ammatillista koulutusta ja työelämää käsittelevää tutkimuskirjallisuutta on jo niin paljon, että tässä vaiheessa tarvitaan kokoavaa, erillistä tutkimusta. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää koulutuksen ja työelämän yhteistyön hyvät käytänteet ja toimivat mallit sekä keskeisimmät kehittämiskohteet.
Toisen asteen ammatillista koulutusta on tarkasteltu sekä tutkimuksessa että tiivistelmässä myös kansainvälisessä kontekstissa, koska näyttää siltä, että kansainvälisyys on tärkeä osa sekä toisen asteen että korkea-asteen ammatillisesti suuntautunutta koulutusta. Myös ongelmat näyttävät olevan yhteisiä. Esimerkiksi IVETAn (The International Vocational Education and Training Association) konferenssissa jo vuonna 1997 keskeisiä käsiteltäviä teemoja olivat ammatillisen koulutuksen ja työelämän väliset suhteet, kansainväliset kvalifikaatiostandardit
sekä ammatillisen koulutuksen kansainvälinen verkostoituminen (Lasonen 1997, 1–7).
Tutkimuksen tekijät ovat KT Jyrki Jokinen ja KL Lauri Lähteenmäki. Molemmilla tutkijoilla on myös pitkä käytännön kokemus opetusalalta, mm. viimeksi mainittu toimii edelleen Forssan ammatti-instituutin osastonjohtajana. Lauri Lähteenmäki on kirjoittanut pääluvun 8 sekä alaluvun 10.2 (kvalifikaatiot, ammatillinen osaaminen työelämässä) Jyrki Jokisen vastatessa muusta tekstistä.
Hankkeen muodossa toteutetun tutkimuksen hallinnoijana on ollut Tampereen Aikuiskoulutussäätiö. Tutkimuksen toisena menetelmänä käytetyn Bayes-analyysimallin on tehnyt Tampereen yliopiston tutkija, KT Petri Nokelainen. Tutkimuksen reliabiliteetin vahvistamiseksi (Bayes-analyysi) on muutamat väitöskirjatutkimukset arvioinut ulkopuolisena asiantuntijana FT, DI, rehtori Ari Orelma.
Tässä yhteenvedossa käytetyt lähteet löytyvät varsinaisesta tutkimuksesta em. tutkimuksen tai tutkijoiden nimellä yliopistojen ja korkeakoulujen Linda-tietokannasta. Varsinainen tutkimus on julkaistu Hämeen ammattikorkeakoulun (www.hamk.fi/julkaisut) julkaisusarjassa.