Koulutus ja tutkimus 2007–2012 : Kehittämissuunnitelmassa asetettujen vuoden 2012 koulutustarjonnan tavoitteiden väliarviointi
opetus- ja kulttuuriministeriö
18.12.2009
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:34This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-824-3Tiivistelmä
Valtioneuvoston hyväksymässä koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmassa vuosille 2007–2 012 on asetettu aloittajatavoitteet vuoden 2012 koulutustarjonnalle. Nuorisoikäluokalle tarkoitetun ammatillisen peruskoulutuksen, ammattikorkeakoulutuksen ja yliopistokoulutuksen tavoitteet asetettiin opintoaloittain. Aloittajatavoitteet on esitetty valtakunnallisesti. Kehittämissuunnitelmassa todetaan, että opetusministeriö asettaa keväällä 2008 kehittämissuunnitelman toimeenpanoa varten alueelliset aloittajatavoitteet. Nämä tavoitteet asetettiin opetusministeriön päätöksellä 12.6.2008. Aikuiskoulutuksen osalta asetettiin niin ikään aloittajatavoitteet. Tavoitteet asetettiin koulutustyypin mukaan; lisäksi esitettiin tutkintoon johtavan aikuiskoulutuksen tavoitteellinen koulutusaloittainen jakautuminen.
Hyväksyessään kehittämissuunnitelman valtioneuvosto päätti, että "[…] hallituskauden puolivälissä tehdään väliarvio ja tarvittaessa muutetaan kehittämissuunnitelman aloittajatavoitteita". Väliarvion tarvetta perusteltiin jatkuvasti päivittyvällä uudella tiedolla työvoiman tarpeesta ja aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen mahdollisista vaikutuksista aloittajatarpeeseen.
Välitarkistusta varten päivitettiin toimialaennuste, jonka pohjalta Opetushallitus laati ammattirakenne-ennusteen ja koulutustarve-ennusteen tarkisteen. Päivitetyn ennusteen mukaan suuria muutoksia ei koulutustarpeessa pääsääntöisesti ole tapahtunut. Niissäkin tapauksissa, joissa tarve poikkeaa aiemmasta, ovat voimassa olevan koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman koulutustarjonnan tavoitteet oikeansuuntaisia.
Työryhmä ei esitä muutosta kehittämissuunnitelman tarjontatavoitteisiin. Sen sijaan ryhmä kiinnittää huomiota toteutuneen aloittajakehityksen ja tavoitteiden vastaamattomuuteen tietyillä opintoaloilla. Työryhmä esittää, että opetusministeriö seuraisi erityisen tarkasti alla olevien opintoalojen kehitystä ja ryhtyisi tarvittaessa toimenpiteisiin niiden tarjonnan ja kysynnän paremman kohtaannon turvaamiseksi.
Opintoaloja, joilla aloittajia on tarpeeseen nähden liikaa:
- Käsi- ja taideteollisuus
- Viestintä- ja informaatiotieteet
- Tietojenkäsittely
- Sähkö- ja automaatiotekniikka
- Kauneudenhoitoala
- Matkailuala
Opintoaloja, joilla aloittajia on tarpeeseen nähden liian vähän:
- Sosiaali- ja terveysala
- Lääketiede
- Kone-, metalli- ja energiatekniikka
- Puhdistuspalvelut
Lisäksi prosessi-, kemian- ja materiaalitekniikkaan liittyy erityiskysymyksiä, joiden takia alan ja koulutustarjonnan kehitystä tulee seurata erityisen tarkasti.
Toimeksiantonsa mukaisesti työryhmä arvioi myös aikuiskoulutuksen ja ruotsinkielisen koulutuksen tarpeen muutosta suhteessa kehittämissuunnitelman tavoitteisiin. Aikuiskoulutuksen osalta työryhmä analysoi mm. AKKU-työn tulokset koulutustarjonnan kannalta. Ryhmän mukaan ko. ehdotukset voidaan toteuttaa kehittämissuunnitelman tarjonnan puitteissa. Myöskään ruotsinkielisen koulutuksen osalta ryhmä ei esitä muutoksia kehittämissuunnitelmaan.
Hyväksyessään kehittämissuunnitelman valtioneuvosto päätti, että "[…] hallituskauden puolivälissä tehdään väliarvio ja tarvittaessa muutetaan kehittämissuunnitelman aloittajatavoitteita". Väliarvion tarvetta perusteltiin jatkuvasti päivittyvällä uudella tiedolla työvoiman tarpeesta ja aikuiskoulutuksen kokonaisuudistuksen mahdollisista vaikutuksista aloittajatarpeeseen.
Välitarkistusta varten päivitettiin toimialaennuste, jonka pohjalta Opetushallitus laati ammattirakenne-ennusteen ja koulutustarve-ennusteen tarkisteen. Päivitetyn ennusteen mukaan suuria muutoksia ei koulutustarpeessa pääsääntöisesti ole tapahtunut. Niissäkin tapauksissa, joissa tarve poikkeaa aiemmasta, ovat voimassa olevan koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman koulutustarjonnan tavoitteet oikeansuuntaisia.
Työryhmä ei esitä muutosta kehittämissuunnitelman tarjontatavoitteisiin. Sen sijaan ryhmä kiinnittää huomiota toteutuneen aloittajakehityksen ja tavoitteiden vastaamattomuuteen tietyillä opintoaloilla. Työryhmä esittää, että opetusministeriö seuraisi erityisen tarkasti alla olevien opintoalojen kehitystä ja ryhtyisi tarvittaessa toimenpiteisiin niiden tarjonnan ja kysynnän paremman kohtaannon turvaamiseksi.
Opintoaloja, joilla aloittajia on tarpeeseen nähden liikaa:
- Käsi- ja taideteollisuus
- Viestintä- ja informaatiotieteet
- Tietojenkäsittely
- Sähkö- ja automaatiotekniikka
- Kauneudenhoitoala
- Matkailuala
Opintoaloja, joilla aloittajia on tarpeeseen nähden liian vähän:
- Sosiaali- ja terveysala
- Lääketiede
- Kone-, metalli- ja energiatekniikka
- Puhdistuspalvelut
Lisäksi prosessi-, kemian- ja materiaalitekniikkaan liittyy erityiskysymyksiä, joiden takia alan ja koulutustarjonnan kehitystä tulee seurata erityisen tarkasti.
Toimeksiantonsa mukaisesti työryhmä arvioi myös aikuiskoulutuksen ja ruotsinkielisen koulutuksen tarpeen muutosta suhteessa kehittämissuunnitelman tavoitteisiin. Aikuiskoulutuksen osalta työryhmä analysoi mm. AKKU-työn tulokset koulutustarjonnan kannalta. Ryhmän mukaan ko. ehdotukset voidaan toteuttaa kehittämissuunnitelman tarjonnan puitteissa. Myöskään ruotsinkielisen koulutuksen osalta ryhmä ei esitä muutoksia kehittämissuunnitelmaan.