Opiskelijaperheet ja opintotuki
opetus- ja kulttuuriministeriö
01.04.2009
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2009:14This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-677-5Tiivistelmä
Perheen perustaminen ja lapsen saaminen opiskeluaikana merkitsee usein taloudellisia rasitteita, joita pelkkä opintotuki ei pysty kattamaan. Taloudellisia vaikeuksia on erityisesti yksinhuoltajilla ja silloin, kun molemmat vanhemmat opiskelevat. Opintotuki poikkeaa useimmista syyperusteisista etuuksista siten, että tuen määrään ei vaikuta lasten lukumäärää. Vuosia 2007–2012 koskevan koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman (opetusministeriön julkaisuja 2008:9) mukaan selvitetään edellytykset esimerkiksi opintotukea kehittämällä parantaa niiden opiskelijoiden taloudellista toimeentuloa ja opiskeluedellytyksiä, joilla on huollettavanaan alaikäisiä lapsia. Työryhmä kartoitti työnsä aikana perheellisten opiskelijoiden taloudellista tilannetta ja erilaisia opintotuen kehittämisvaihtoehtoja.
Työryhmän mielestä opintotuen tulisi olla riittävä turvaamaan päätoimisen opiskeluajan toimeentulo. Järjestelmän tulisi lisäksi mahdollistaa nykyistä paremmin yhtäaikainen opiskelu ja lasten hankkiminen. Työryhmän selvitysten perusteella opiskelijaperheiden taloudellisia edellytyksiä tulisi parantaa ottamalla käyttöön opintorahan huoltajakorotus. Lisäksi työryhmä ehdottaa opintolainan korkoavustuksen tulorajojen korottamista.
Oikeus opintorahan huoltajakorotukseen olisi opiskelijalla, joka on alle 18-vuotiaan lapsen huoltaja. Opintorahan huoltajakorotuksen huoltajakäsite voisi perustua lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain huoltajakäsitteeseen. Tällöin huoltajakorotukseen olisivat oikeutettuja lapsen huollosta vastaavat vanhemmat tai muut henkilöt, joille huoltaminen on uskottu. Tarkoituksena olisi kohdentaa tuki nimenomaan ensisijaisille huoltajille. Huoltajakorotuksen saisi noin 23 000 perheellistä opiskelijaa. Huoltajakorotuksen määrä olisi 145 euroa kuukautta kohti, jolloin lasta huoltavan korkeakouluopiskelijan opintotuki nousisi 24,3 prosenttia ja muun kuin korkeakouluopiskelijan 26,6 prosenttia. Huoltajakorotuksen käyttöönotto lisäisi valtion menoja arviolta 23 milj. euroa vuodessa. Työryhmä ehdottaa, että opintorahan huoltajakorotus otettaisiin käyttöön 1.8.2011 lukien.
Työryhmä esittää, että korkoavustuksen tulorajoja korotetaan ansiotason kehityksen perusteella 54 prosenttia. Korkoavustuksella on merkitystä lasta huoltavien taloudelliseen selviytymiseen opintojen päätyttyä. Korkoavustuksen tulorajoja on tarpeen tarkistaa opintolainan turvallisuuden lisäämiseksi. Tulorajat ovat jääneet jälkeen ansiotason kehityksestä, jonka seurauksena avustuksen merkitys ja saajien määrä on vähentynyt. Työryhmä haluaa kiirehtiä tätä muutosta, koska valtion takauksen perusteella maksettavaksi tulevien lainojen määrä on viime vuosina kasvanut.
Työryhmän mielestä on tarpeen analysoida asumisen tuen uudistamisen yhteydessä mahdollisen uuden asumistukimallin vaikutuksia erikseen myös opiskelijalapsiperheiden asemaan.
Työryhmän mielestä opintotuen tulisi olla riittävä turvaamaan päätoimisen opiskeluajan toimeentulo. Järjestelmän tulisi lisäksi mahdollistaa nykyistä paremmin yhtäaikainen opiskelu ja lasten hankkiminen. Työryhmän selvitysten perusteella opiskelijaperheiden taloudellisia edellytyksiä tulisi parantaa ottamalla käyttöön opintorahan huoltajakorotus. Lisäksi työryhmä ehdottaa opintolainan korkoavustuksen tulorajojen korottamista.
Oikeus opintorahan huoltajakorotukseen olisi opiskelijalla, joka on alle 18-vuotiaan lapsen huoltaja. Opintorahan huoltajakorotuksen huoltajakäsite voisi perustua lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain huoltajakäsitteeseen. Tällöin huoltajakorotukseen olisivat oikeutettuja lapsen huollosta vastaavat vanhemmat tai muut henkilöt, joille huoltaminen on uskottu. Tarkoituksena olisi kohdentaa tuki nimenomaan ensisijaisille huoltajille. Huoltajakorotuksen saisi noin 23 000 perheellistä opiskelijaa. Huoltajakorotuksen määrä olisi 145 euroa kuukautta kohti, jolloin lasta huoltavan korkeakouluopiskelijan opintotuki nousisi 24,3 prosenttia ja muun kuin korkeakouluopiskelijan 26,6 prosenttia. Huoltajakorotuksen käyttöönotto lisäisi valtion menoja arviolta 23 milj. euroa vuodessa. Työryhmä ehdottaa, että opintorahan huoltajakorotus otettaisiin käyttöön 1.8.2011 lukien.
Työryhmä esittää, että korkoavustuksen tulorajoja korotetaan ansiotason kehityksen perusteella 54 prosenttia. Korkoavustuksella on merkitystä lasta huoltavien taloudelliseen selviytymiseen opintojen päätyttyä. Korkoavustuksen tulorajoja on tarpeen tarkistaa opintolainan turvallisuuden lisäämiseksi. Tulorajat ovat jääneet jälkeen ansiotason kehityksestä, jonka seurauksena avustuksen merkitys ja saajien määrä on vähentynyt. Työryhmä haluaa kiirehtiä tätä muutosta, koska valtion takauksen perusteella maksettavaksi tulevien lainojen määrä on viime vuosina kasvanut.
Työryhmän mielestä on tarpeen analysoida asumisen tuen uudistamisen yhteydessä mahdollisen uuden asumistukimallin vaikutuksia erikseen myös opiskelijalapsiperheiden asemaan.