Ammattikorkeakoulut ja sivistys
Nummela, Pekka; Friman, Mervi; Lampinen, Osmo; Volanen, Matti Vesa (2008)
Nummela, Pekka
Friman, Mervi
Lampinen, Osmo
Volanen, Matti Vesa
opetus- ja kulttuuriministeriö
2008
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2008:34This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-568-6Tiivistelmä
Ammattikorkeakouluista on kehittynyt lyhyessä ajassa osa suomalaista koulutusjärjestelmää. Korkeakoulutukseen olennaisesti liittyvä sivistysulottuvuus on jäänyt keskustelussa jokseenkin sivuun, vaikka ammattikorkeakoulujen syntyaikoina Suomessa käytiin vilkasta sivistyskeskustelua EU-integraation, monikulttuuristumisen ja työelämän muutosten virittämänä. Ammattisivistyksen käsite esiintyi ammattikorkeakouluja edeltäneen opistoasteen tavoitteissa, muttei siirtynyt ammattikorkeakoulutuksen tavoitteenasetteluun.
Tässä julkaisussa haetaan ammattikorkeakoulutuksen ja sivistyksen välisiä jännitteitä ja suhteita pyrkien löytämään joitain ominaispiirteitä sekä perustavia luonnehdintoja.
Sivistystä lähestytään useista eri suunnista, joista jokainen tuo esiin uusia ulottuvuuksia ja kiinnekohtia ammattikorkeakoulutukseen Ensimmäisessä luvussa avataan sivistyksen käsitettä sekä yleisenä että ammattikorkeakoulutukseen kytkeytyvänä käsitteenä niin historian kuin tulevaisuudenkin perspektiiveistä. Toisessa luvussa pohditaan sivistystä ammatillisen asiantuntijuuden horisontista. Artikkeleissa kysytään sivistyksen suhdetta tietämiseen ja taitamiseen, osaamiseen ja tekemiseen. Esillä on myös oppimisen, kasvun ja kasvamisen tematiikka. Ammattikorkeakouluille ominainen työelämäläheisyys luo pohjan kolmannelle luvulle, jossa sivistys asetetaan työorganisaatioiden ja ammatillisuuden kontekstiin. Työtä ja sivistystä tarkastellaan sisäkkäisinä ja rinnakkaisina ilmiöinä. Päätösluvussa nostetaan esiin yhtäältä spesifejä ja toisaalta yleisiä ammattikorkeakoulutuksen ja sivistyksen näkökulmia: teknologia ja ympäristö, kulttuuri ja kansalaisuus ovat itse kunkin elämää sivuavia sivistyksen ulottuvuuksia. Lukujen välillä kuuluu ammattikorkeakoulujen opettajien ja opiskelijoiden ääni heidän luonnehtiessa oman alansa ammattisivistystä.
Lopullista vastausta ammattikorkeakoulujen sivistyskäsitykselle ei esitetä, vaan tarjotaan lähtökohtia jatkokeskustelulle – yhä uusille kysymyksille ja vastausyrityksille.
Tässä julkaisussa haetaan ammattikorkeakoulutuksen ja sivistyksen välisiä jännitteitä ja suhteita pyrkien löytämään joitain ominaispiirteitä sekä perustavia luonnehdintoja.
Sivistystä lähestytään useista eri suunnista, joista jokainen tuo esiin uusia ulottuvuuksia ja kiinnekohtia ammattikorkeakoulutukseen Ensimmäisessä luvussa avataan sivistyksen käsitettä sekä yleisenä että ammattikorkeakoulutukseen kytkeytyvänä käsitteenä niin historian kuin tulevaisuudenkin perspektiiveistä. Toisessa luvussa pohditaan sivistystä ammatillisen asiantuntijuuden horisontista. Artikkeleissa kysytään sivistyksen suhdetta tietämiseen ja taitamiseen, osaamiseen ja tekemiseen. Esillä on myös oppimisen, kasvun ja kasvamisen tematiikka. Ammattikorkeakouluille ominainen työelämäläheisyys luo pohjan kolmannelle luvulle, jossa sivistys asetetaan työorganisaatioiden ja ammatillisuuden kontekstiin. Työtä ja sivistystä tarkastellaan sisäkkäisinä ja rinnakkaisina ilmiöinä. Päätösluvussa nostetaan esiin yhtäältä spesifejä ja toisaalta yleisiä ammattikorkeakoulutuksen ja sivistyksen näkökulmia: teknologia ja ympäristö, kulttuuri ja kansalaisuus ovat itse kunkin elämää sivuavia sivistyksen ulottuvuuksia. Lukujen välillä kuuluu ammattikorkeakoulujen opettajien ja opiskelijoiden ääni heidän luonnehtiessa oman alansa ammattisivistystä.
Lopullista vastausta ammattikorkeakoulujen sivistyskäsitykselle ei esitetä, vaan tarjotaan lähtökohtia jatkokeskustelulle – yhä uusille kysymyksille ja vastausyrityksille.