Oikeusministeriön viestintästrategia
Oikeusministeriö
17.01.2017
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 5/2017This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-556-0Tiivistelmä
Viestinnän ja median murros on viime vuosina ollut valtava. Vaatimukset viestinnälle ovat kasvaneet. Digitaaliset välineet vaativat nopeaa viestintää ja sidosryhmien keskustelun luotaamista. Keskustelu on julkisempaa kuin aiemmin. Kansalaiset itse ovat yhä vahvemmin tiedon tuottajia ja sosiaalinen media luo uusia kanavia. Mediaympäristön muutos haastaa niin mediat kuin viranomaisviestijät. Hyvä journalismi ja vapaa lehdistö ovat edelleen tärkeitä. Ne ovat yksi demokratian peruskiviä. Tärkeää on myös hyvä julkisen vallan viestintä, joka perustuu avoimuuteen, hyvään hallintoon ja luotettavuuteen. Jatkuvasti tiivistyvässä ja nopeutuvassa viestinnän maailmassa tarve hyvälle viestinnälle ei ole kadonnut mihinkään. Vaatimus esittää asioita selkeästi ja ymmärrettävästi on vain voimistunut. Viestintä on johtamista. Viestinnästä on tullut myös jokaisen virkamiehen työtä. Virkamiesten on aiempaa paremmin ymmärrettävä median toimintaa pystyäkseen tekemään työtään tehokkaasti. Oikeusministeriön strategian mukaiset vaikuttavuustavoitteet vaativat aktiivista ja hyvää viestintää. Viestintä on osa strategisten tavoitteiden saavuttamista. Tämä viestintästrategia pohjautuu valtionhallinnon viestintäsuositukseen. Viestintästrategiassa linjataan oikeusministeriön viestinnän strategiset linjaukset, keskeiset kehittämiskohteet ja viestintäkäytännöt. Strategia on hyväksytty 13.12.2016 oikeusministeriön osastopäällikkökokouksessa