Öppet, frimodigt och tillsammans - rekommendationen om statsförvaltningens kommunikation
Valtioneuvoston kanslia
28.11.2016
Julkaisusarja:
Statsrådets kanslis publikationsserie 15/2016This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-316-3Tiivistelmä
En central princip i statsförvaltningens verksamhet är att öppenhet, yttrandefrihet och likabehandling ska främjas. De finländska medierna är bland de friaste i världen. Den här rekommendationen om statsförvaltningens kommunikation, som är den femte i ordningen, drar upp riktlinjerna för de värderingar som styr kommunikationen, redogör för kommunikationsuppgifterna och beskriver utvecklingen och dess effekter för statsförvaltningens kommunikation. Rekommendationen utgör en grund och ett stöd för organisationernas egna mer specifika kommunikationsanvisningar. I den föreslagna rekommendationen betonas öppenhet i förvaltningen i myndigheternas dagliga arbete. En öppen och interaktiv kommunikation är en väsentlig del av god förvaltning. Tillförlitlighet är grunden för all myndighetsverksamhet och den bästa konkurrensfaktorn i förvaltningens kommunikation. Öppenhet och förtroende går hand i hand. Utan öppenhet finns heller inget förtroende. Myndigheterna ska använda ett sakligt, klart och begripligt språk. Begriplighet är förutsättningen för en lyckad kommunikation. Alla medborgare har rätt att av myndigheterna få den information som gäller dem själva i en sådan form att de förstår den utan problem. Myndigheterna ska vara medvetna om medborgarnas och andra intressentgruppers förväntningar. Olika intressentgrupper betjänas på lika villkor och olika synvinklar beaktas jämlikt i kommunikationen. Serviceinriktningen framhävs i all interaktion