Museovirasto-Suomenlinna -selvitys
Kivistö, Kalevi (2008-11-04)
Kivistö, Kalevi
opetus- ja kulttuuriministeriö
04.11.2008
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2008:28This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-598-3Tiivistelmä
Valtion tuottavuusohjelman toimeenpanoon liittyen opetusministeriö antoi 20.5.2008 tekemällään päätöksellä ministeri Kalevi Kivistölle tehtäväksi selvittää Museoviraston ja Suomenlinnan hoitokunnan yhteistyön tiivistämisen mahdollisuuksia. Selvityksen pohjalta tuli selvittäjän esittää vaihtoehtoisia malleja virastojen yhteistyön tehostamiseksi tai niiden toimintojen yhdistämiseksi. Toimeksiannon mukaan tuli selvittää myös Suomenlinnan hoitokunnan toimintojen ulkoistamista. Selvityksessä tuli myös esittää muita, selvityksen yhteydessä esille tulleita kehittämistarpeita. Selvittäjän työn tueksi opetusministeriö asetti ministeriön ja asian-omaisten virastojen edustajista koostuvan työryhmän.
Selvityksessä on tarkasteltu virastojen säädöspohjaisia tehtäviä, strategia-asiakirjoissa asetettuja tavoitteita sekä ydinprosesseja. Tämän tarkastelun jälkeen on selvityksessä vertailtu virastoja eritellen niiden toiminnoista keskenään samanlaiset ja toisaalta erilaiset tehtävät, tavoitteet ja prosessit. Samanlaiset tehtävät liittyvät lähinnä kummankin viraston vastuulla olevan kiinteistövarallisuuden hoitoon ja sen antikvaarisen arvon säilyttämiseen. Tehtävien suorittaminen asettaa tekijöiden ammattitaidolle samanlaisia erityisvaatimuksia riippumatta siitä, kumman viraston hallittavana kiinteistöt ovat.
Virastojen toimenkuvien erot ovat myös selvät. Museovirasto on valtion keskushallinnon toimielin, jonka vastuulla on kansallisomaisuuden antikvaarinen valvonta ja siitä seuraavat kulttuuriympäristön suojelua koskevat viranomaistehtävät. Virasto on myös keskeinen kulttuurihistoriallisen museotoimen ohjaaja ja alan operatiivinen toimija. Suomenlinnan hoitokunnan tehtävät taas keskittyvät sen vastuulle annetun maailmanperintökohteen hoitoon ja alueen toimimiseen elävänä kaupunginosana.
Suomenlinnan hoitokunnalle asetetut henkilötyövuosien vähentämistavoitteet voidaan saavuttaa ulkoistamalla lähinnä kiinteistönhuollon tiettyjä tehtäviä ja jättämällä täyttämättä osa eläkkeelle siirtyvien virka ja/tai työsuhteista. Tavoitteen saavuttaminen ei riipu siitä, päädytäänkö virastojen yhdistämiseen vai ei.
Yhteiset tehtävät luovat hyvän pohjan virastojen yhteistyön kehittämiselle. Virastojen yhdistämisellä yhteistyön tiivistyminen varmistuisi. Mikäli yhdistämiseen päädyttäisiin, tulisi ratkaista virastojen erilaisesta hallinnosta johtuvat ongelmat ja Suomenlinnaa koskevien tehtävien sijoittuminen Museoviraston uudistuvassa organisaatiossa. Suomenlinnaa koskevat tehtävät tulisi sijoittaa Suomenlinnan alueelle, koska hoitokuntaa vastaavan toimijan läsnäolo saarilla on monien toimintojen kannalta välttämätön. Tulisi myös varmistaa, että mahdollinen yhdistäminen ei johtaisi taloudellisiin ongelmiin niin, että maailmanperintökohteen asianmukainen hoito vaarantuisi.
Suomenlinnan maailmanperintökohteen alueeseen tulisi liittää alueen lähisaaret, Vallisaari ja Kuninkaansaari, jotka vapautuvat puolustusvoimilta ja jotka liittyvät historialliseen Viaporin linnoitusvyöhykkeeseen.
Selvityksessä on tarkasteltu virastojen säädöspohjaisia tehtäviä, strategia-asiakirjoissa asetettuja tavoitteita sekä ydinprosesseja. Tämän tarkastelun jälkeen on selvityksessä vertailtu virastoja eritellen niiden toiminnoista keskenään samanlaiset ja toisaalta erilaiset tehtävät, tavoitteet ja prosessit. Samanlaiset tehtävät liittyvät lähinnä kummankin viraston vastuulla olevan kiinteistövarallisuuden hoitoon ja sen antikvaarisen arvon säilyttämiseen. Tehtävien suorittaminen asettaa tekijöiden ammattitaidolle samanlaisia erityisvaatimuksia riippumatta siitä, kumman viraston hallittavana kiinteistöt ovat.
Virastojen toimenkuvien erot ovat myös selvät. Museovirasto on valtion keskushallinnon toimielin, jonka vastuulla on kansallisomaisuuden antikvaarinen valvonta ja siitä seuraavat kulttuuriympäristön suojelua koskevat viranomaistehtävät. Virasto on myös keskeinen kulttuurihistoriallisen museotoimen ohjaaja ja alan operatiivinen toimija. Suomenlinnan hoitokunnan tehtävät taas keskittyvät sen vastuulle annetun maailmanperintökohteen hoitoon ja alueen toimimiseen elävänä kaupunginosana.
Suomenlinnan hoitokunnalle asetetut henkilötyövuosien vähentämistavoitteet voidaan saavuttaa ulkoistamalla lähinnä kiinteistönhuollon tiettyjä tehtäviä ja jättämällä täyttämättä osa eläkkeelle siirtyvien virka ja/tai työsuhteista. Tavoitteen saavuttaminen ei riipu siitä, päädytäänkö virastojen yhdistämiseen vai ei.
Yhteiset tehtävät luovat hyvän pohjan virastojen yhteistyön kehittämiselle. Virastojen yhdistämisellä yhteistyön tiivistyminen varmistuisi. Mikäli yhdistämiseen päädyttäisiin, tulisi ratkaista virastojen erilaisesta hallinnosta johtuvat ongelmat ja Suomenlinnaa koskevien tehtävien sijoittuminen Museoviraston uudistuvassa organisaatiossa. Suomenlinnaa koskevat tehtävät tulisi sijoittaa Suomenlinnan alueelle, koska hoitokuntaa vastaavan toimijan läsnäolo saarilla on monien toimintojen kannalta välttämätön. Tulisi myös varmistaa, että mahdollinen yhdistäminen ei johtaisi taloudellisiin ongelmiin niin, että maailmanperintökohteen asianmukainen hoito vaarantuisi.
Suomenlinnan maailmanperintökohteen alueeseen tulisi liittää alueen lähisaaret, Vallisaari ja Kuninkaansaari, jotka vapautuvat puolustusvoimilta ja jotka liittyvät historialliseen Viaporin linnoitusvyöhykkeeseen.