Yliopistokiinteistöjen käyttäminen yliopistojen pääomittamisessa
opetus- ja kulttuuriministeriö
06.10.2008
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2008:25This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-588-4Tiivistelmä
Yliopistouudistukseen liittyen valtiovarainministeriö ja opetusministeriö asettivat 7.5.2008 yhteisen työryhmän, jonka tehtävänä oli selvittää yliopistojen pääomittamisen vähimmäistarve ja vaihtoehdot sekä kunkin vaihtoehdon taloudelliset vaikutukset ottaen huomioon yliopistouudistukselle edellä asetetut tavoitteet. Pääomittamisen vähimmäistarvetta koskevan muistion työryhmä luovutti opetusministeriölle ja valtiovarainministeriölle 9. kesäkuuta 2008, joka on tämän muistion liitteenä.
Työryhmän tuli lisäksi tehdä ehdotus siitä, mikä on tarkoituksenmukaisin tapa käyttää yliopistojen ja valtion omistamia, Senaatti-kiinteistöjen omistajahallinnassa olevia kiinteistöjä yliopistojen pääomittamisessa niin, että yliopistojen taloudellinen ja hallinnollinen autonomia vahvistuu, kiinteistötoimen kustannustehokkuus ja kiinteistöjen arvo säilyvät ja järjestely on myös valtiontalouteen kohdistuvilta vaikutuksiltaan kustannustehokas ja tarkoituksenmukainen. Vaihtoehtoina tuli tarkastella seuraavia:
- yliopistokiinteistöjen suora siirtäminen yliopistojen taseeseen (ns. tasemalli)
- yliopistojen tai yliopistojen yhdessä valtion (Senaatti-kiinteistöjen) kanssa omistama kiinteistöyhtiö (yksi tai useampia)
- yliopistojen, valtion (Senaatti-kiinteistöjen) ja kolmannen tahon yhdessä omistama kiinteistöyhtiö (yksi tai useampia).
Yliopistokiinteistöjen käyttöön pääomituksessa on olemassa vaihtoehtoisia malleja, joista ei ole löydettävissä yhtä, kaikille yliopistoille ihanteellista ratkaisua. Tasemallin voidaan katsoa vahvistavan yliopistojen taloudellista ja hallinnollista autonomiaa. Se ei kuitenkaan tarpeeksi hyvin huomioi yliopistojen erilaisuutta kiinteistöjensä määrän, soveltuvuuden ja kunnon suhteen, minkä vuoksi yliopistojen tasapuolisen kohtelun takaamiseksi tulisi lisäksi käyttää muita pääomitustapoja tasauksessa. Yhtiömallissa yliopistojen tasapuolinen kohtelu pystytään toteuttamaan tasemallia paremmin.
Yliopistouudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi yliopistoilla tulee olla mahdollisimman suuri osuus kiinteistöyhtiöiden osakkeista ja päätösvallasta. Kiinteistöyhtiöiden osakkeiden myyntimahdollisuus luo kansainvälisesti vertailukelpoisia taloudellisia edellytyksiä yliopistojen toiminnan kehittämiseen. Yliopistojen ja valtion intressi näiden yhtiöiden omistamiseen liittyy kiinteistövarallisuuden arvon säilymisen varmistamiseen sekä varallisuuden hoidon ja hallinnon järjestämiseen kustannustehokkaalla tavalla. Yhtiöt tarvitsevat käyttöönsä ulkopuolista kiinteistöasiantuntemusta, mutta se ei edellytä kolmannen osapuolen mukaantuloa omistajaksi yhtiön perustamisvaiheessa.
Työryhmä esittää, että yliopistokiinteistöt yhtiöitetään kolmeen yliopistojen ja valtion omistamaan kiinteistöosakeyhtiöön seuraavasti:
A Helsingin yliopisto ja pääkaupunkiseudun muut yliopistot (Hanken, KuvA, TeaK ja SibA) sekä valtio
B Aalto-korkeakoulusäätiö ja valtio
C Muut yliopistot ja valtio.
Kiinteistöosakeyhtiöissä yliopistojen omistusosuus on 2/3 ja valtion 1/3. Yliopistojen omistusosuuteen kuuluvat kiinteistöyhtiöiden osakkeet jaetaan yliopistojen kesken vuoden 2008 tilinpäätöksen kokonaisrahoituksen mukaisesti.
Kiinteistöyhtiöt ja niiden omistajat päättävät itse toimintapolitiikastaan mukaan lukien osingonjakoon ja osakeanteihin liittyvät kysymykset. Osakkeenomistajat (yliopistot ja valtio) voivat myydä kiinteistöyhtiöiden osakkeita markkinoilla. Yhtiöjärjestykseen otettavin lunastuslausekkein varmistetaan osakkeenomistajille mahdollisuus ostaa myynnissä olevat kiinteistöyhtiön osakkeet ostajan ja myyjän sopimaan hintaan.
Työryhmän tuli lisäksi tehdä ehdotus siitä, mikä on tarkoituksenmukaisin tapa käyttää yliopistojen ja valtion omistamia, Senaatti-kiinteistöjen omistajahallinnassa olevia kiinteistöjä yliopistojen pääomittamisessa niin, että yliopistojen taloudellinen ja hallinnollinen autonomia vahvistuu, kiinteistötoimen kustannustehokkuus ja kiinteistöjen arvo säilyvät ja järjestely on myös valtiontalouteen kohdistuvilta vaikutuksiltaan kustannustehokas ja tarkoituksenmukainen. Vaihtoehtoina tuli tarkastella seuraavia:
- yliopistokiinteistöjen suora siirtäminen yliopistojen taseeseen (ns. tasemalli)
- yliopistojen tai yliopistojen yhdessä valtion (Senaatti-kiinteistöjen) kanssa omistama kiinteistöyhtiö (yksi tai useampia)
- yliopistojen, valtion (Senaatti-kiinteistöjen) ja kolmannen tahon yhdessä omistama kiinteistöyhtiö (yksi tai useampia).
Yliopistokiinteistöjen käyttöön pääomituksessa on olemassa vaihtoehtoisia malleja, joista ei ole löydettävissä yhtä, kaikille yliopistoille ihanteellista ratkaisua. Tasemallin voidaan katsoa vahvistavan yliopistojen taloudellista ja hallinnollista autonomiaa. Se ei kuitenkaan tarpeeksi hyvin huomioi yliopistojen erilaisuutta kiinteistöjensä määrän, soveltuvuuden ja kunnon suhteen, minkä vuoksi yliopistojen tasapuolisen kohtelun takaamiseksi tulisi lisäksi käyttää muita pääomitustapoja tasauksessa. Yhtiömallissa yliopistojen tasapuolinen kohtelu pystytään toteuttamaan tasemallia paremmin.
Yliopistouudistuksen tavoitteiden saavuttamiseksi yliopistoilla tulee olla mahdollisimman suuri osuus kiinteistöyhtiöiden osakkeista ja päätösvallasta. Kiinteistöyhtiöiden osakkeiden myyntimahdollisuus luo kansainvälisesti vertailukelpoisia taloudellisia edellytyksiä yliopistojen toiminnan kehittämiseen. Yliopistojen ja valtion intressi näiden yhtiöiden omistamiseen liittyy kiinteistövarallisuuden arvon säilymisen varmistamiseen sekä varallisuuden hoidon ja hallinnon järjestämiseen kustannustehokkaalla tavalla. Yhtiöt tarvitsevat käyttöönsä ulkopuolista kiinteistöasiantuntemusta, mutta se ei edellytä kolmannen osapuolen mukaantuloa omistajaksi yhtiön perustamisvaiheessa.
Työryhmä esittää, että yliopistokiinteistöt yhtiöitetään kolmeen yliopistojen ja valtion omistamaan kiinteistöosakeyhtiöön seuraavasti:
A Helsingin yliopisto ja pääkaupunkiseudun muut yliopistot (Hanken, KuvA, TeaK ja SibA) sekä valtio
B Aalto-korkeakoulusäätiö ja valtio
C Muut yliopistot ja valtio.
Kiinteistöosakeyhtiöissä yliopistojen omistusosuus on 2/3 ja valtion 1/3. Yliopistojen omistusosuuteen kuuluvat kiinteistöyhtiöiden osakkeet jaetaan yliopistojen kesken vuoden 2008 tilinpäätöksen kokonaisrahoituksen mukaisesti.
Kiinteistöyhtiöt ja niiden omistajat päättävät itse toimintapolitiikastaan mukaan lukien osingonjakoon ja osakeanteihin liittyvät kysymykset. Osakkeenomistajat (yliopistot ja valtio) voivat myydä kiinteistöyhtiöiden osakkeita markkinoilla. Yhtiöjärjestykseen otettavin lunastuslausekkein varmistetaan osakkeenomistajille mahdollisuus ostaa myynnissä olevat kiinteistöyhtiön osakkeet ostajan ja myyjän sopimaan hintaan.