Virtuaaliyliopistotoiminnan arviointi
Aarrevaara, Timo; Stenvall, Jari; Saranki-Rantakokko, Sirkka; Syväjärvi, Antti (2007-11-12)
Aarrevaara, Timo
Stenvall, Jari
Saranki-Rantakokko, Sirkka
Syväjärvi, Antti
opetus- ja kulttuuriministeriö
12.11.2007
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2007:48This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-449-8Tiivistelmä
Opetusministeriö on rahoittanut virtuaaliyliopistohankkeita osana koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategian ja sen toimenpideohjelman toteutumista vuosina 2001–2006. Tämän arviointiraportin kohteena ovat yliopistojen priorisoimat virtuaaliyliopistohankkeet ja niille myönnetty rahoitus vuosien 2001–2003 ja 2004–2006 rahoituskausilla. Arvioinnin väliraportti on julkaistu huhtikuussa 2007. Virtuaaliyliopistotoiminta oli toteutunut sekä strategisten tavoitteiden mukaan että ennakoimattomasti ja yliopistokohtaisesti. Yliopistoissa syntyi monien yritysten jälkeen erilaisia ratkaisuja sovittaa virtuaaliyliopistotoiminta yliopiston muuhun toimintaan. Virtuaaliyliopistotoiminta on muuttanut opetuksen tehokkuusvaatimuksia, vaikka tämä ei ole lisännyt toimijoiden ansioitumista.
Arviointi osoittaa, että virtuaaliyliopistotoiminnan tuloksina ovat olleet erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön yleistyminen, osaamisen kasvu ja kehittämiskulttuurin vahvistuminen. Virtuaaliyliopistotoiminta on muodostunut osaksi yhä useampien yliopistoissa työskentelevien tehtäviä. Silti toiminnan vakiinnuttamisessa on merkittäviä ongelmia, mikä näkyy lyhytjännitteisyydessä ja puutteissa suunnitelmallisuudessa sekä seurantatietojen epäyhtenäisyydessä. Vaikuttavuuden näkökulmasta näyttäisi olevan ensiarvoista, että tavoitteet ovat realistisilla sisällöillä ja aikatauluilla laadittuja strategisia kokonaisuuksia. Lisäksi aktiivinen seuranta ja tilivelvollisuus tukevat vaikuttavuutta. Erityisten haasteiden edessä ovat ne yliopistot, jotka hajauttavat virtuaaliyliopistotoimintaa tiedekuntiin tai toimijoiden omalle vastuulle.
Virtuaaliyliopistotoiminnan arvioinnin toimenpide-ehdotukset kohdistuvat arviointijärjestelmän kehittämiseen, Suomen virtuaaliyliopiston palveluyksikön asemaan ja rooliin muuttuvassa toimintaympäristössä sekä hanketoiminnan tilivelvollisuuteen ja pysyväluonteiseen kehittämiseen. Puutteet suunnittelussa ja toteutuksessa ovat johtaneet rahoituskausien päättyessä toiminnan osittaiseen alasajoon. Eri osapuolten pitkäjänteinen sitoutuminen virtuaaliyliopistotoimintaan edistää yliopistojen mahdollisuutta vastata toimintaympäristön muutospaineisiin.
Arviointi osoittaa, että virtuaaliyliopistotoiminnan tuloksina ovat olleet erityisesti tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön yleistyminen, osaamisen kasvu ja kehittämiskulttuurin vahvistuminen. Virtuaaliyliopistotoiminta on muodostunut osaksi yhä useampien yliopistoissa työskentelevien tehtäviä. Silti toiminnan vakiinnuttamisessa on merkittäviä ongelmia, mikä näkyy lyhytjännitteisyydessä ja puutteissa suunnitelmallisuudessa sekä seurantatietojen epäyhtenäisyydessä. Vaikuttavuuden näkökulmasta näyttäisi olevan ensiarvoista, että tavoitteet ovat realistisilla sisällöillä ja aikatauluilla laadittuja strategisia kokonaisuuksia. Lisäksi aktiivinen seuranta ja tilivelvollisuus tukevat vaikuttavuutta. Erityisten haasteiden edessä ovat ne yliopistot, jotka hajauttavat virtuaaliyliopistotoimintaa tiedekuntiin tai toimijoiden omalle vastuulle.
Virtuaaliyliopistotoiminnan arvioinnin toimenpide-ehdotukset kohdistuvat arviointijärjestelmän kehittämiseen, Suomen virtuaaliyliopiston palveluyksikön asemaan ja rooliin muuttuvassa toimintaympäristössä sekä hanketoiminnan tilivelvollisuuteen ja pysyväluonteiseen kehittämiseen. Puutteet suunnittelussa ja toteutuksessa ovat johtaneet rahoituskausien päättyessä toiminnan osittaiseen alasajoon. Eri osapuolten pitkäjänteinen sitoutuminen virtuaaliyliopistotoimintaan edistää yliopistojen mahdollisuutta vastata toimintaympäristön muutospaineisiin.