Yliopistojen taloudellisen ja hallinnollisen aseman uudistaminen
Jääskinen, Niilo; Rantanen, Jorma (2007-01-17)
Jääskinen, Niilo
Rantanen, Jorma
opetus- ja kulttuuriministeriö
17.01.2007
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2007:2This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-485-287-6Tiivistelmä
Opetusministeriö kutsui 1.12.2005 hallintoneuvos Niilo Jääskisen ja professori Jorma Rantasen selvitysmiehiksi selvittämään yliopistojen taloudellisen ja hallinnollisen aseman uudistamista. Selvitystyön tehtäviin kuului
1. tarkastella sellaisia toimenpiteitä, joiden avulla yliopistojen taloudellista toimivaltaa voidaan vahvistaa lyhyellä aikavälillä.
2. tarkastella vaihtoehtoisia tapoja, miten yliopistojen taloudellista toimivaltaa voidaan vahvistaa pidemmällä aikavälillä. Tarkastelussa tulee ottaa huomioon kansainväliset kokemukset sekä valtiosääntöoikeudesta ja kilpailulainsäädännöstä ja muusta lainsäädännöstä tulevat vaatimukset.
3. tehdä esitys valitun toimintavaihtoehdon pohjalta yliopistojen taloudellisen toimivallan vahvistamisesta siten, että valtiovallan korkeakoulu- ja tiedepoliittinen ohjaus voidaan tarkoituksenmukaisella tavalla toteuttaa.
4. tehdä ehdotukset yliopistojen johtamisen ja hallinnon uudistamisesta siten, että yliopistojen sisäisen johtamisen edellytykset vahvistuvat, johtavien hallintoelinten kokoonpanosta ja tehtävistä sekä yliopiston johdon nimittämis- ja valintamenettelystä.
5. tehdä ehdotukset tarvittavasta lainsäädännöstä ja muista toimenpiteistä.
Selvitystyön ensimmäistä toimeksiantotehtävän ratkaisua varten opetusministerille luovutettiin väliraportti 11.5.2006. Väliraportin pohjalta on annettu hallituksen esitys 256/2006. Selvitystyön neljää jälkimmäistä toimeksiantotehtävää varten selvitysmiehet ovat kuulleet ja tavanneet laajasti eri intressitahoja sekä muita kansallisia ja kansainvälisiä asiantuntijoita. Tehdyn selvityksen perusteella selvitysmiehet ehdottavat seuraavaa:
- yliopistoista muodostetaan uusi julkisoikeudellinen oikeushenkilö, mikä merkitsisi oikeudellisesti yliopistojen irtautumista valtio-oikeushenkilöstä ja erillisen oikeuskelpoisuuden eli oikeushenkilönaseman antamista niille
- yliopistojen rahoituksesta annettaisiin erillissäännökset
- yliopistojen hallinnossa erotettaisiin johtokunta ja konsistori sekä toimeenpaneva johto
- yliopiston johtokunta nimittäisi rehtorin määräajaksi
- yliopiston henkilöstön ottaisi palvelussuhteeseen rehtori ellei asiaa ole delegoitu muulle toimielimelle tai henkilölle yliopistojen henkilöstön palvelussuhteet muutettaisiin työsuhteisiksi.
Johtokunnan kokoonpanon osalta selvityksessä on kaksi vaihtoehtoa. Vaihtoehdot eroavat toisistaan siinä suhteessa, onko johtokunnassa enemmistö yliopiston valitsemia ulkopuolisia jäseniä vai yliopistoon kuuluvia ja toimiiko johtokunnan puheenjohtajana yksi ulkopuolisista jäsenistä vai rehtori. Selvityksessä myös ehdotetaan, että jokaisella yliopistolla olisi kansleri. Loppuraportti sisältää ehdotuksen yliopistolain muuttamiseksi.
1. tarkastella sellaisia toimenpiteitä, joiden avulla yliopistojen taloudellista toimivaltaa voidaan vahvistaa lyhyellä aikavälillä.
2. tarkastella vaihtoehtoisia tapoja, miten yliopistojen taloudellista toimivaltaa voidaan vahvistaa pidemmällä aikavälillä. Tarkastelussa tulee ottaa huomioon kansainväliset kokemukset sekä valtiosääntöoikeudesta ja kilpailulainsäädännöstä ja muusta lainsäädännöstä tulevat vaatimukset.
3. tehdä esitys valitun toimintavaihtoehdon pohjalta yliopistojen taloudellisen toimivallan vahvistamisesta siten, että valtiovallan korkeakoulu- ja tiedepoliittinen ohjaus voidaan tarkoituksenmukaisella tavalla toteuttaa.
4. tehdä ehdotukset yliopistojen johtamisen ja hallinnon uudistamisesta siten, että yliopistojen sisäisen johtamisen edellytykset vahvistuvat, johtavien hallintoelinten kokoonpanosta ja tehtävistä sekä yliopiston johdon nimittämis- ja valintamenettelystä.
5. tehdä ehdotukset tarvittavasta lainsäädännöstä ja muista toimenpiteistä.
Selvitystyön ensimmäistä toimeksiantotehtävän ratkaisua varten opetusministerille luovutettiin väliraportti 11.5.2006. Väliraportin pohjalta on annettu hallituksen esitys 256/2006. Selvitystyön neljää jälkimmäistä toimeksiantotehtävää varten selvitysmiehet ovat kuulleet ja tavanneet laajasti eri intressitahoja sekä muita kansallisia ja kansainvälisiä asiantuntijoita. Tehdyn selvityksen perusteella selvitysmiehet ehdottavat seuraavaa:
- yliopistoista muodostetaan uusi julkisoikeudellinen oikeushenkilö, mikä merkitsisi oikeudellisesti yliopistojen irtautumista valtio-oikeushenkilöstä ja erillisen oikeuskelpoisuuden eli oikeushenkilönaseman antamista niille
- yliopistojen rahoituksesta annettaisiin erillissäännökset
- yliopistojen hallinnossa erotettaisiin johtokunta ja konsistori sekä toimeenpaneva johto
- yliopiston johtokunta nimittäisi rehtorin määräajaksi
- yliopiston henkilöstön ottaisi palvelussuhteeseen rehtori ellei asiaa ole delegoitu muulle toimielimelle tai henkilölle yliopistojen henkilöstön palvelussuhteet muutettaisiin työsuhteisiksi.
Johtokunnan kokoonpanon osalta selvityksessä on kaksi vaihtoehtoa. Vaihtoehdot eroavat toisistaan siinä suhteessa, onko johtokunnassa enemmistö yliopiston valitsemia ulkopuolisia jäseniä vai yliopistoon kuuluvia ja toimiiko johtokunnan puheenjohtajana yksi ulkopuolisista jäsenistä vai rehtori. Selvityksessä myös ehdotetaan, että jokaisella yliopistolla olisi kansleri. Loppuraportti sisältää ehdotuksen yliopistolain muuttamiseksi.