Tietoyhteiskunnan rakenteet oppilaitoksissa : Vuoden 2004 kartoitusten tulokset ja vuosien 2000-2004 yhteenveto
opetus- ja kulttuuriministeriö
30.09.2005
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2005:31This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-485-027-3Tiivistelmä
Tietoyhteiskunnan rakenteet -työryhmän tehtävänä oli edistää tietoyhteiskunnan rakenteiden – laite- ja verkkoympäristöjen sekä tukipalveluiden – vahvistamista koulutuksen ja tutkimuksen alueella.
Työryhmä laati kyselyn, jolla oppilaitosten tietotekninen tilanne kartoitettiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen osalta vuoden 2004 lopun tilanteen mukaisena ja muiden oppilaitosten osalta syksyn 2004 mukaisena.
Kartoitusten tulosten mukaan oppilaitoksissa oli vuonna 2004 keskimäärin 10 opiskelijaa yhtä opetuskäytössä olevaa työasemaa kohden. Yli puolet työasemista oli vanhoja, ennen vuotta 2002 hankittuja. Kiinteät laajakaistaiset Internet-yhteydet olivat jo suurimmalla osalla oppilaitoksia, mutta niiden nopeudet olivat usein liian hitaita. Tekniset ja erityisesti pedagogiset tukipalvelut olivat riittämättömiä lähes kaikissa oppilaitoksissa. Tekninen tietoturva oli useimmissa oppilaitoksissa jo hoidettuna, mutta vielä oli suuri joukko oppilaitoksia, joissa nämä perusasiatkaan eivät olleet kunnossa. Oppilaitoksissa oli varsin vähän digisovittimia tai digitaalisia televisioita.
Vuosina 2000–2004 tietoyhteiskunnan rakenteiden kehitys oppilaitoksissa on ollut varsin tasaista ja muutokset pieniä. Kehityksen keskeisimmät trendit ovat kuitenkin selkeitä:
- opetus- ja opiskelukäyttöön on saatu yhä enemmän työasemia
- oppilaitosten tietoliikenneyhteydet ovat parantuneet
- Internet-yhteydet ovat yhä yleisempiä työasemissa ja opetustiloissa
- tekninen ja pedagoginen tuki on edelleen riittämätöntä useimmissa oppilaitoksissa.
Työryhmän suositukset:
1. Työasemista tulee uusia vuosittain neljännes laitekannasta.
2. Työasemia tulee hankkia uusimistarvetta enemmän erityisesti peruskouluihin, lukioihin ja yliopistoihin.
3. Kaikki oppilaitokset tarvitsevat nopeat ulkoiset verkkoyhteydet ja kattavat lähiverkot.
4. Sekä teknistä että pedagogista tukea tulee olla riittävästi saatavilla.
5. Kaikkien oppilaitosten tulee huolehtia teknisestä tietoturvasta ja käyttäjien opastamisesta tietoturvallisuuteen.
6. Oppilaitoksien tulee hankkia valmius digitaalisten televisiolähetysten vastaanottoon.
Työryhmä laati kyselyn, jolla oppilaitosten tietotekninen tilanne kartoitettiin yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen osalta vuoden 2004 lopun tilanteen mukaisena ja muiden oppilaitosten osalta syksyn 2004 mukaisena.
Kartoitusten tulosten mukaan oppilaitoksissa oli vuonna 2004 keskimäärin 10 opiskelijaa yhtä opetuskäytössä olevaa työasemaa kohden. Yli puolet työasemista oli vanhoja, ennen vuotta 2002 hankittuja. Kiinteät laajakaistaiset Internet-yhteydet olivat jo suurimmalla osalla oppilaitoksia, mutta niiden nopeudet olivat usein liian hitaita. Tekniset ja erityisesti pedagogiset tukipalvelut olivat riittämättömiä lähes kaikissa oppilaitoksissa. Tekninen tietoturva oli useimmissa oppilaitoksissa jo hoidettuna, mutta vielä oli suuri joukko oppilaitoksia, joissa nämä perusasiatkaan eivät olleet kunnossa. Oppilaitoksissa oli varsin vähän digisovittimia tai digitaalisia televisioita.
Vuosina 2000–2004 tietoyhteiskunnan rakenteiden kehitys oppilaitoksissa on ollut varsin tasaista ja muutokset pieniä. Kehityksen keskeisimmät trendit ovat kuitenkin selkeitä:
- opetus- ja opiskelukäyttöön on saatu yhä enemmän työasemia
- oppilaitosten tietoliikenneyhteydet ovat parantuneet
- Internet-yhteydet ovat yhä yleisempiä työasemissa ja opetustiloissa
- tekninen ja pedagoginen tuki on edelleen riittämätöntä useimmissa oppilaitoksissa.
Työryhmän suositukset:
1. Työasemista tulee uusia vuosittain neljännes laitekannasta.
2. Työasemia tulee hankkia uusimistarvetta enemmän erityisesti peruskouluihin, lukioihin ja yliopistoihin.
3. Kaikki oppilaitokset tarvitsevat nopeat ulkoiset verkkoyhteydet ja kattavat lähiverkot.
4. Sekä teknistä että pedagogista tukea tulee olla riittävästi saatavilla.
5. Kaikkien oppilaitosten tulee huolehtia teknisestä tietoturvasta ja käyttäjien opastamisesta tietoturvallisuuteen.
6. Oppilaitoksien tulee hankkia valmius digitaalisten televisiolähetysten vastaanottoon.