Opetusministeriön ja lääninhallitusten tulossopimukset 2006-2007 : Työryhmän ehdotus
opetus- ja kulttuuriministeriö
12.10.2005
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2005:25This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-485-008-7Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli laatia valtion tulosohjaus- ja tilivelvollisuusuudistuksen tavoitteiden mukainen ehdotus opetusministeriön ja lääninhallitusten uudeksi tulossopimukseksi ottaen huomioon seuraavat näkökohdat:
1. tulossopimusten kytkentä entistä selkeämmin hallitusohjelman ja hallituksen strategia-asiakirjan tavoitteisiin,
2. koulutuspolitiikan tavoitteiden kytkentä koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan,
3. tulossopimusten rakenteen keventäminen ja yksinkertaistaminen sekä
4. tulossopimuksissa asetettujen tavoitteiden seurannan terävöittäminen.
Työryhmän raportissa tehdään ehdotuksia tulossopimusprosessin ja tulossopimuksen rakenteen sekä tulostavoitteiden toteutumisen seurannan ja tulosraportoinnin kehittämiseksi. Raportin liitteenä on esitys opetusministeriön ja lääninhallitusten väliseksi tulossopimukseksi vuosille 2006–2 007.Työryhmän keskeisimmät ehdotukset ovat:
- Tulosohjausta kehitetään siten, että se tukee hallinnonalan strategisten tavoitteiden toteutumista. Tavoitteena ovat strategiset, aikaisempaa vähemmän yksityiskohtaisia toimenpiteitä sisältävät tulossopimukset, joissa tavoitteet ja voimavarat on sovitettu yhteen. Tässä tarkoituksessa kehitetään tulossopimusten tavoitteenasettelua, rakennetta, sisältöä, seurantaa ja tulosneuvotteluprosessia.
- Tulossopimuskausi on vuodesta 2008 lukien hallituskausi.
- Tulosneuvottelut käydään toukokuussa.
- Opetusministeriön pääluokasta lääninhallituksille osoitettavat voimavarat sisällytetään tulossopimukseen ja vuosittaisiin tulossopimuksen tarkistuksiin.
- Tulostavoitteet kuvataan pääsääntöisesti toiminnallisina tavoitteina, jotka koskevat niitä konkreettisia ja välittömiä suoritteita, palveluja ja tuotoksia, joita lääninhallituksen toiminta tuottaa. Tulostavoitteet kuvataan vaikuttavuustavoitteina niiden tehtävien osalta, joihin lääninhallitukset voivat vaikuttaa merkittävällä tavalla omilla toimenpiteillään Seurannassa käytettävät tunnusluvut kuvaavat lääninhallitusten saavutuksia eikä sivistyshallinnon yleisiä vaikutuksia alueella.
- Moninkertaisen raportoinnin välttämiseksi opetusministeriölle toimitettava tulosraportti sisällytetään keskeisin osin sisäasiainministeriölle toimitettavaan toimintakertomukseen.
Jatkokehittämisen tarpeita työryhmä katsoo edelleen olevan horisontaalisten tavoitteiden määrittelyssä sekä taloudellisuus- ja tuottavuustavoitteiden ja laadunhallinnan tavoitteiden määrittelyssä. Lisäksi seurannan tunnuslukujen toimivuutta on syytä seurata. Työryhmä ehdottaa, että
- Hallinnonalojen yhteisten, horisontaalisten tavoitteiden määrittelyä kehitetään yhteistyössä sisäasiainministeriön koordinoimana.
- Taloudellisuus- ja tuottavuustavoitteita ja laadunhallinnan tavoitteita valmistellaan tulevan tulossopimuskauden aikana siten, että ne voidaan sisällyttää vuodesta 2008 alkavan tulossopimuskauden tulossopimuksiin.
- Lääninhallitukset ja opetusministeriö arvioivat tulossopimuksen seurannan tunnuslukujen ja muun seurannan tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta vuonna 2007 siten, että mahdolliset parannukset voidaan toteuttaa vuodesta 2008 alkavissa tulossopimuksissa.
1. tulossopimusten kytkentä entistä selkeämmin hallitusohjelman ja hallituksen strategia-asiakirjan tavoitteisiin,
2. koulutuspolitiikan tavoitteiden kytkentä koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan,
3. tulossopimusten rakenteen keventäminen ja yksinkertaistaminen sekä
4. tulossopimuksissa asetettujen tavoitteiden seurannan terävöittäminen.
Työryhmän raportissa tehdään ehdotuksia tulossopimusprosessin ja tulossopimuksen rakenteen sekä tulostavoitteiden toteutumisen seurannan ja tulosraportoinnin kehittämiseksi. Raportin liitteenä on esitys opetusministeriön ja lääninhallitusten väliseksi tulossopimukseksi vuosille 2006–2 007.Työryhmän keskeisimmät ehdotukset ovat:
- Tulosohjausta kehitetään siten, että se tukee hallinnonalan strategisten tavoitteiden toteutumista. Tavoitteena ovat strategiset, aikaisempaa vähemmän yksityiskohtaisia toimenpiteitä sisältävät tulossopimukset, joissa tavoitteet ja voimavarat on sovitettu yhteen. Tässä tarkoituksessa kehitetään tulossopimusten tavoitteenasettelua, rakennetta, sisältöä, seurantaa ja tulosneuvotteluprosessia.
- Tulossopimuskausi on vuodesta 2008 lukien hallituskausi.
- Tulosneuvottelut käydään toukokuussa.
- Opetusministeriön pääluokasta lääninhallituksille osoitettavat voimavarat sisällytetään tulossopimukseen ja vuosittaisiin tulossopimuksen tarkistuksiin.
- Tulostavoitteet kuvataan pääsääntöisesti toiminnallisina tavoitteina, jotka koskevat niitä konkreettisia ja välittömiä suoritteita, palveluja ja tuotoksia, joita lääninhallituksen toiminta tuottaa. Tulostavoitteet kuvataan vaikuttavuustavoitteina niiden tehtävien osalta, joihin lääninhallitukset voivat vaikuttaa merkittävällä tavalla omilla toimenpiteillään Seurannassa käytettävät tunnusluvut kuvaavat lääninhallitusten saavutuksia eikä sivistyshallinnon yleisiä vaikutuksia alueella.
- Moninkertaisen raportoinnin välttämiseksi opetusministeriölle toimitettava tulosraportti sisällytetään keskeisin osin sisäasiainministeriölle toimitettavaan toimintakertomukseen.
Jatkokehittämisen tarpeita työryhmä katsoo edelleen olevan horisontaalisten tavoitteiden määrittelyssä sekä taloudellisuus- ja tuottavuustavoitteiden ja laadunhallinnan tavoitteiden määrittelyssä. Lisäksi seurannan tunnuslukujen toimivuutta on syytä seurata. Työryhmä ehdottaa, että
- Hallinnonalojen yhteisten, horisontaalisten tavoitteiden määrittelyä kehitetään yhteistyössä sisäasiainministeriön koordinoimana.
- Taloudellisuus- ja tuottavuustavoitteita ja laadunhallinnan tavoitteita valmistellaan tulevan tulossopimuskauden aikana siten, että ne voidaan sisällyttää vuodesta 2008 alkavan tulossopimuskauden tulossopimuksiin.
- Lääninhallitukset ja opetusministeriö arvioivat tulossopimuksen seurannan tunnuslukujen ja muun seurannan tarkoituksenmukaisuutta ja toimivuutta vuonna 2007 siten, että mahdolliset parannukset voidaan toteuttaa vuodesta 2008 alkavissa tulossopimuksissa.