Avoimen ammattikorkeakoulun kehittämisen haasteet
opetus- ja kulttuuriministeriö
01.03.2005
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2005:6This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-879-2Tiivistelmä
Työryhmän tehtävänä oli tehdä avointa ammattikorkeakoulua koskevia kehittämisehdotuksia, jotka ottavat huomioon ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutustehtävän ja avoimen ammattikorkeakoulun kohderyhmän, koulutuksen saavutettavuuden ja yksilöiden henkilökohtaiset opiskelutavoitteet sekä selvittää avoimen ammattikorkeakoulun kytkeytymistä muuhun korkeakouluopetukseen, maakuntakorkeakouluhankkeisiin ja muuhun alueelliseen palvelutoimintaan. Lisäksi tehtävänä oli tehdä ehdotukset menettelyistä, joilla avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettuja opintoja hyväksytään eri ammattikorkeakouluissa, avoimen ammattikorkeakouluopetuksen mitoitusperiaatteista, avoimen ammattikorkeakouluopetuksen edellyttämistä resursseista ja rahoitusperiaatteista sekä avoimen ammattikorkeakouluopetuksen sähköisten tiedotus- ja neuvontapalvelujen tehostamisesta.
Työryhmä on määritellyt työskentelynsä aikana avoimen ammattikorkeakoulun päätehtäväksi yksilön elinikäisen oppimisen ja ammatillisen kasvun mahdollistamisen. Avoimen ammattikorkeakoulun arvoiksi on määritelty avoimuus, tasa-arvoisuus ja työelämälähtöisyys. Avoimen ammattikorkeakoulun opinnot voivat toimia yksilön mahdollisuutena tutkintotavoitteiseen koulutukseen. Työryhmän mukaan avointa ammattikorkeakoulua on kehitettävä osana ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutusta ja alueellista tehtävää. Avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettavat opinnot ovat ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvia opintoja.
Avoimeen ammattikorkeakouluopetukseen osallistui vuonna 2004 yhteensä n. 10 700 opiskelijaa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 15 %. Opiskelijat suorittivat vuonna 2004 yhteensä 22 611 opintoviikkoa. Opinnot koostuvat pääasiassa lyhyistä 1–3 opintoviikon laajuisista opintojaksoista. Opetus järjestetään suurimmalta osin (n. 75 % opetustarjonnasta) erillisissä ryhmissä toteutettuna opetuksena. Avoimen ammattikorkeakoulun tehtävän kirkastamista vaikeuttavat opintotarjonnan hajanaisuus ja laajojen opintokokonaisuuksien vähäisyys.
Työryhmä ehdottaa, että tarvitaan korkeakoulutasoisen avoimen opetuksen valtakunnallista ja alueellista yhteistyötä. Avoimen ammattikorkeakouluopetuksen kehittämiseksi on muodostettava valtakunnallinen verkosto. Kehitetään eritaustaisille opiskelijoille suunnattuja ammattikorkeakoulutasoisia opintoja, jotka edesauttavat ammatillisen osaamisen päivittämistä tai siirtymistä myöhemmin ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijoiksi. Työryhmä esittää tutkintotavoitteiseen opiskeluun hakeutuvalle lisäpisteitä suoritetuista avoimen ammattikorkeakoulun opinnoista, mikäli hän on suorittanut avoimen opintoja vähintään 45 opintopistettä. Hyväksilukemisesta on oltava selkeät määräykset kunkin ammattikorkeakoulun tutkintosäännössä. Samassa koulutusohjelmassa tehty suoritus on oltava hyväksiluettavissa täysimääräisenä toisen ammattikorkeakoulun vastaavassa koulutusohjelmassa. Avoimen ammattikorkeakoulun toiminta mitoitetaan resursseja vastaavaksi. Rahoituksen perustana olevan erillisrahoituksen jatkaminen on lähivuosina tarkoituksenmukaista. Sähköistä tiedotus- ja neuvontapalvelua tehostetaan valtakunnallisen amk.fi -portaalin kanssa. Ohjaus- ja neuvontapalveluiden kehittäminen avoimen ammattikorkeakoulun tarpeisiin on oleellinen tehtävä.
Työryhmä katsoo, että avoimen ammattikorkeakouluopetuksen suunnittelu ja toteutus on mahdollistettava riittävästi opettajan työsuunnitelmassa.
Työryhmä on määritellyt työskentelynsä aikana avoimen ammattikorkeakoulun päätehtäväksi yksilön elinikäisen oppimisen ja ammatillisen kasvun mahdollistamisen. Avoimen ammattikorkeakoulun arvoiksi on määritelty avoimuus, tasa-arvoisuus ja työelämälähtöisyys. Avoimen ammattikorkeakoulun opinnot voivat toimia yksilön mahdollisuutena tutkintotavoitteiseen koulutukseen. Työryhmän mukaan avointa ammattikorkeakoulua on kehitettävä osana ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutusta ja alueellista tehtävää. Avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettavat opinnot ovat ammattikorkeakoulututkintoon kuuluvia opintoja.
Avoimeen ammattikorkeakouluopetukseen osallistui vuonna 2004 yhteensä n. 10 700 opiskelijaa. Kasvua edelliseen vuoteen oli 15 %. Opiskelijat suorittivat vuonna 2004 yhteensä 22 611 opintoviikkoa. Opinnot koostuvat pääasiassa lyhyistä 1–3 opintoviikon laajuisista opintojaksoista. Opetus järjestetään suurimmalta osin (n. 75 % opetustarjonnasta) erillisissä ryhmissä toteutettuna opetuksena. Avoimen ammattikorkeakoulun tehtävän kirkastamista vaikeuttavat opintotarjonnan hajanaisuus ja laajojen opintokokonaisuuksien vähäisyys.
Työryhmä ehdottaa, että tarvitaan korkeakoulutasoisen avoimen opetuksen valtakunnallista ja alueellista yhteistyötä. Avoimen ammattikorkeakouluopetuksen kehittämiseksi on muodostettava valtakunnallinen verkosto. Kehitetään eritaustaisille opiskelijoille suunnattuja ammattikorkeakoulutasoisia opintoja, jotka edesauttavat ammatillisen osaamisen päivittämistä tai siirtymistä myöhemmin ammattikorkeakoulun tutkinto-opiskelijoiksi. Työryhmä esittää tutkintotavoitteiseen opiskeluun hakeutuvalle lisäpisteitä suoritetuista avoimen ammattikorkeakoulun opinnoista, mikäli hän on suorittanut avoimen opintoja vähintään 45 opintopistettä. Hyväksilukemisesta on oltava selkeät määräykset kunkin ammattikorkeakoulun tutkintosäännössä. Samassa koulutusohjelmassa tehty suoritus on oltava hyväksiluettavissa täysimääräisenä toisen ammattikorkeakoulun vastaavassa koulutusohjelmassa. Avoimen ammattikorkeakoulun toiminta mitoitetaan resursseja vastaavaksi. Rahoituksen perustana olevan erillisrahoituksen jatkaminen on lähivuosina tarkoituksenmukaista. Sähköistä tiedotus- ja neuvontapalvelua tehostetaan valtakunnallisen amk.fi -portaalin kanssa. Ohjaus- ja neuvontapalveluiden kehittäminen avoimen ammattikorkeakoulun tarpeisiin on oleellinen tehtävä.
Työryhmä katsoo, että avoimen ammattikorkeakouluopetuksen suunnittelu ja toteutus on mahdollistettava riittävästi opettajan työsuunnitelmassa.