Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntaohjelma 2004-2006
opetus- ja kulttuuriministeriö
2004
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2004:12This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-718-4Tiivistelmä
Opetusministeriö on ohjannut strategiatasolla tietoyhteiskunnan kehittämistä omalla hallinnonalallaan vuodesta 1995, jolloin ensimmäinen koulutuksen ja tutkimuksen tietostrategia julkaistiin. Nykyinen, vielä voimassa oleva tietostrategia ja sen toimenpideohjelma laadittiin vuosille 2000–2004. Toimintaympäristön muuttuessa nopeasti osaamiselle ja sen kehittämiselle on asetettu jatkuvasti uusia haasteita.
Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntaohjelma 2004–2006 on strategiakautta 2000–2004 jatkava, suunnitelmallinen jatko-ohjelma, jolla vahvistetaan määrätietoisesti yleistä tietoyhteiskuntaosaamista sekä koulutuksen ja tutkimuksen roolia tietoyhteiskunnassa.
Ohjelmassa on esitetty uusia toimenpide-ehdotuksia, jotka on nähty tärkeiksi nykyisen strategian laatimisen jälkeen tai jotka ovat nousseet keskeisesti esiin muualla, muussa yhteydessä tapahtuneen kehitystyön tuloksena. Tällaisia asioita ovat muun muassa sähköiseen asiointiin ja tietoturvallisuuteen liittyvät kysymykset.
Ohjelma kohdistuu kaikkiin koulutuksen ja tutkimuksen alan toimijoihin. Sen lisäksi se koskee laaja-alaisesti kaikkia kansalaisia tietoyhteiskunnan palvelujen käyttäjinä. Ohjelman toteuttaminen edellyttää toimenpiteitä sekä opetushallinnolta että muilta koulutuksen ja tutkimuksen alueella toimivilta.
Ohjelmalla
1. kehitetään kansalaisten tietoyhteiskuntatietoja ja -taitoja
2. vahvistetaan oppilaitosten mahdollisuuksia hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa monipuolisesti toiminnassaan
3. vakiinnutetaan tulokselliset ja taloudellisesti kestävät tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävät toimintatavat koulutuksessa ja tutkimuksessa
4. edistetään tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä sosiaalisissa innovaatioissa.
Kolme toisiinsa yhteydessä olevaa ja toisaalta oman kokonaisuuden muodostavaa osaa, osaaminen, sisällöt ja toimintaympäristö, muodostavat ohjelman rakenteen. Kaikkien kansalaisten ja tietoyhteiskunnan toimijoiden osaamista vahvistetaan tietoyhteiskunnan tarjoamien palvelujen saavuttamiseksi, käyttämiseksi ja tuottamiseksi. Korkealaatuisia ja pedagogisesti perusteltuja sisältöjä tuotetaan ja hankitaan opetuksen, opiskelun ja kansalaisten käyttöön. Muuta sähköisessä muodossa olevaa aineistoa lisätään esimerkiksi tutkimuksen käyttöön. Tavoitteena on avoin, toimiva, helposti saavutettava ja tietoturvallinen ympäristö, joka palvelee eri käyttäjäryhmiä niiden erilaisten tarpeiden mukaisesti.
Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntaohjelman 2004–2006 toteutuksesta vastaa opetusministeriön koulutus- ja tiedepolitiikan osasto yhteistyössä opetushallinnon toimijoiden kanssa. Ohjelman johtoryhmän muodostaa koulutus- ja tiedepolitiikan osaston johtoryhmä täydennettynä osa-alueista vastaavien työryhmien puheenjohtajilla. Ohjelma rahoitetaan opetusministeriön perus- ja erillisrahoituksella sekä toimijoiden omarahoituksella.
Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntaohjelma 2004–2006 on strategiakautta 2000–2004 jatkava, suunnitelmallinen jatko-ohjelma, jolla vahvistetaan määrätietoisesti yleistä tietoyhteiskuntaosaamista sekä koulutuksen ja tutkimuksen roolia tietoyhteiskunnassa.
Ohjelmassa on esitetty uusia toimenpide-ehdotuksia, jotka on nähty tärkeiksi nykyisen strategian laatimisen jälkeen tai jotka ovat nousseet keskeisesti esiin muualla, muussa yhteydessä tapahtuneen kehitystyön tuloksena. Tällaisia asioita ovat muun muassa sähköiseen asiointiin ja tietoturvallisuuteen liittyvät kysymykset.
Ohjelma kohdistuu kaikkiin koulutuksen ja tutkimuksen alan toimijoihin. Sen lisäksi se koskee laaja-alaisesti kaikkia kansalaisia tietoyhteiskunnan palvelujen käyttäjinä. Ohjelman toteuttaminen edellyttää toimenpiteitä sekä opetushallinnolta että muilta koulutuksen ja tutkimuksen alueella toimivilta.
Ohjelmalla
1. kehitetään kansalaisten tietoyhteiskuntatietoja ja -taitoja
2. vahvistetaan oppilaitosten mahdollisuuksia hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa monipuolisesti toiminnassaan
3. vakiinnutetaan tulokselliset ja taloudellisesti kestävät tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntävät toimintatavat koulutuksessa ja tutkimuksessa
4. edistetään tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä sosiaalisissa innovaatioissa.
Kolme toisiinsa yhteydessä olevaa ja toisaalta oman kokonaisuuden muodostavaa osaa, osaaminen, sisällöt ja toimintaympäristö, muodostavat ohjelman rakenteen. Kaikkien kansalaisten ja tietoyhteiskunnan toimijoiden osaamista vahvistetaan tietoyhteiskunnan tarjoamien palvelujen saavuttamiseksi, käyttämiseksi ja tuottamiseksi. Korkealaatuisia ja pedagogisesti perusteltuja sisältöjä tuotetaan ja hankitaan opetuksen, opiskelun ja kansalaisten käyttöön. Muuta sähköisessä muodossa olevaa aineistoa lisätään esimerkiksi tutkimuksen käyttöön. Tavoitteena on avoin, toimiva, helposti saavutettava ja tietoturvallinen ympäristö, joka palvelee eri käyttäjäryhmiä niiden erilaisten tarpeiden mukaisesti.
Koulutuksen ja tutkimuksen tietoyhteiskuntaohjelman 2004–2006 toteutuksesta vastaa opetusministeriön koulutus- ja tiedepolitiikan osasto yhteistyössä opetushallinnon toimijoiden kanssa. Ohjelman johtoryhmän muodostaa koulutus- ja tiedepolitiikan osaston johtoryhmä täydennettynä osa-alueista vastaavien työryhmien puheenjohtajilla. Ohjelma rahoitetaan opetusministeriön perus- ja erillisrahoituksella sekä toimijoiden omarahoituksella.