Informationssamhällsprogram för utbildning och forskning 2004–2006
opetus- ja kulttuuriministeriö
2004
Julkaisusarja:
Undervisningsministeriets publikationer 2004:13This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-722-2Tiivistelmä
Undervisningsministeriet har på strateginivå styrt utvecklingen av informationssamhället inom sitt förvaltningsområde sedan 1995, då den första kunskapsstrategin för utbildning och forskning publicerades. Den nuvarande, alltjämt gällande kunskapsstrategin med tillhörande åtgärdsprogram utarbetades för åren 2000-2004. I och med de snabba förändringarna i omgivningen har kunskaper och kompetens ständigt ställts inför nya utmaningar och utvecklingsbehov.
Informationssamhällsprogrammet för utbildning och forskning 2004-2006 är ett systematiskt fortsättningsprogram, en förlängning av strategiperioden 2000-2004, genom vilket man målmedvetet stärker de allmänna färdigheterna för informationssamhället samt utbildningens och forskningens roll i informationssamhället.
I programmet presenteras nya åtgärdsförslag som efter tillkomsten av den gällande strategin ansetts viktiga eller som framstått som centrala till följd av utvecklingsarbete på annat håll eller i andra sammanhang. Sådana är bl.a. de frågor som hänför sig till elektronisk kommunikation och datasäkerhet.
Programmet riktar sig till alla aktörer inom utbildnings- och forskningssektorn. Som användare av informationssamhällets tjänster berörs därtill alla medborgare på många områden av programmet. Genomförandet förutsätter åtgärder såväl av undervisningsförvaltningen som av andra aktörer på utbildningens och forskningens område.
Med hjälp av programmet
1. utvecklas medborgarnas kunskaper och färdigheter för informationssamhället
2. stärks läroanstalternas möjligheter att utnyttja informations- och kommunikationstekniken på ett mångsidigt sätt i verksamheten
3. befästs verksamhetssätt som på ett resultatrikt och ekonomiskt hållbart sätt utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i utbildningen och forskningen
4. främjas utnyttjandet av informations- och kommunikationsteknik i sociala innovationer.
De tre delarna kunnande, innehåll och omvärld, som dels är sammankopplade, dels bildar egna helheter, utgör programmets struktur. Medborgarnas och samhällsaktörernas färdigheter stärks så att de tjänster som informationssamhället erbjuder blir tillgängliga och kan användas och produceras. Kvalitativt högtstående och pedagogiskt motiverade innehåll för undervisning, studier och medborgarbruk produceras och skaffas. Annat material i elektronisk form utökas, t.ex. för forskningsändamål. Målet är en öppen, fungerande, lättillgänglig och datasäker miljö, som betjänar olika användargrupper efter deras specifika behov.
För genomförandet av informationssamhällsprogrammet för utbildning och forskning 2004-2006 svarar undervisningsministeriets utbildnings- och forskningspolitiska avdelning i samråd med aktörer inom undervisningsförvaltningen. Programmets ledningsgrupp bildas av ledningsgruppen för utbildnings- och forskningspolitiska avdelningen kompletterad med ordförandena i arbetsgrupperna för olika delområden. Programmet finansieras med basfinansiering och specialfinansiering från undervisningsministeriet samt aktörernas egen finansiering.
Informationssamhällsprogrammet för utbildning och forskning 2004-2006 är ett systematiskt fortsättningsprogram, en förlängning av strategiperioden 2000-2004, genom vilket man målmedvetet stärker de allmänna färdigheterna för informationssamhället samt utbildningens och forskningens roll i informationssamhället.
I programmet presenteras nya åtgärdsförslag som efter tillkomsten av den gällande strategin ansetts viktiga eller som framstått som centrala till följd av utvecklingsarbete på annat håll eller i andra sammanhang. Sådana är bl.a. de frågor som hänför sig till elektronisk kommunikation och datasäkerhet.
Programmet riktar sig till alla aktörer inom utbildnings- och forskningssektorn. Som användare av informationssamhällets tjänster berörs därtill alla medborgare på många områden av programmet. Genomförandet förutsätter åtgärder såväl av undervisningsförvaltningen som av andra aktörer på utbildningens och forskningens område.
Med hjälp av programmet
1. utvecklas medborgarnas kunskaper och färdigheter för informationssamhället
2. stärks läroanstalternas möjligheter att utnyttja informations- och kommunikationstekniken på ett mångsidigt sätt i verksamheten
3. befästs verksamhetssätt som på ett resultatrikt och ekonomiskt hållbart sätt utnyttjar informations- och kommunikationsteknik i utbildningen och forskningen
4. främjas utnyttjandet av informations- och kommunikationsteknik i sociala innovationer.
De tre delarna kunnande, innehåll och omvärld, som dels är sammankopplade, dels bildar egna helheter, utgör programmets struktur. Medborgarnas och samhällsaktörernas färdigheter stärks så att de tjänster som informationssamhället erbjuder blir tillgängliga och kan användas och produceras. Kvalitativt högtstående och pedagogiskt motiverade innehåll för undervisning, studier och medborgarbruk produceras och skaffas. Annat material i elektronisk form utökas, t.ex. för forskningsändamål. Målet är en öppen, fungerande, lättillgänglig och datasäker miljö, som betjänar olika användargrupper efter deras specifika behov.
För genomförandet av informationssamhällsprogrammet för utbildning och forskning 2004-2006 svarar undervisningsministeriets utbildnings- och forskningspolitiska avdelning i samråd med aktörer inom undervisningsförvaltningen. Programmets ledningsgrupp bildas av ledningsgruppen för utbildnings- och forskningspolitiska avdelningen kompletterad med ordförandena i arbetsgrupperna för olika delområden. Programmet finansieras med basfinansiering och specialfinansiering från undervisningsministeriet samt aktörernas egen finansiering.