Ammatillisen aikuiskoulutuksen järjestäjäverkon, laadun ja rahoituksen kehittäminen
opetus- ja kulttuuriministeriö
10.12.2004
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2004:39This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-847-4Tiivistelmä
Valmisteluryhmän tehtäväksi annettiin valtioneuvoston 4.12.2003 hyväksymän Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmaan sisältyvien ammatillista aikuiskoulutusta koskevien linjausten pohjalta
- laatia ehdotukset hallituksen esitykseksi ja esityksen perusteluiksi ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten ja valtakunnallisten erikoisoppilaitosten aseman ja tehtävien määrittelemiseksi nykyisessä koulutuslainsäädännössä;
- laatia tarvittavat laskelmat ja selvitykset sekä ehdotukset ohjeistukseksi ammatillisen lisäkoulutuksen järjestämislupien uusimisesta, järjestämislupien käsittelyssä ja päätöksenteossa noudatettavista periaatteista ja valmistelun organisoinnista;
- laatia ehdotukset perusteista ja menettelyistä, joita noudatetaan ammatillista aikuiskoulutusta hoitavien oppilaitosten kehittämisessä valtakunnallisesti ja alueellisesti toimivaksi verkostoksi sekä jatkuvan kehittämisen ja laadunarvioinnin järjestämisessä; sekä
- laatia selvitykset ja laskelmat ammatillisen lisäkoulutuksen rahoituksen määräytymistä koskevista tarkistamistarpeista ja ehdotukset niiden toimeenpanon edellyttämistä säädöksistä.
Valmisteluryhmä jätti työstään syyskuussa väliraportin, joka (OPM:n työryhmämuistioita ja selvityksiä 2004:31). Väliraporttiin liittyi hallitusneuvos Timo Lankisen eriävä mielipide. Valmisteluryhmä on työnsä eri vaiheissa järjestänyt kolme kuulemistilaisuutta, joissa työelämän järjestöjä, koulutuksen järjestäjiä sekä opetusministeriön aluehallintoa ja ruotsinkielistä koulutusta edustavilta asiantuntijoilta on hankittu palautetta ja näkemyksiä tehtävän suuntaamisesta ja alustavista ehdotuksista. Loppuraportin ehdotukset jakautuvat kolmeen osaan.
1. Ammatillisen lisäkoulutuksen järjestämislupien uusimista koskevat ehdotukset tähtäävät toiminnan vakauden ja ennakoitavuuden parantamiseen, valtakunnallisesti, alueellisesti ja alakohtaisesti toimivan järjestäjäverkon muotoutumiseen, lisäkoulutuksen resurssien suunnitelmalliseen ja taloudelliseen käyttöön, työelämän palvelutoiminnan vahvistumiseen sekä toiminnan laadun parantamiseen kehittämisavustusten, arviointitoiminnan sekä opiskelijapalautejärjestelmän avulla. Järjestämisluvat kattaisivat sekä oppilaitosmuotoisen että oppisopimusmuotoisen lisäkoulutuksen. Järjestämisluvissa määriteltäisiin lisäkoulutuksen vähimmäisvolyymi ja lupaan voisi sisältyä myös määräajan (2006–2008) voimassa oleva maininta ja suunnitelma työelämän palvelutoiminnasta. Järjestämisluvat uusittaisiin niin, että uudet luvat tulisivat voimaan 1.1.2006. Järjestämislupien uusimisella saatettaisiin järjestämisluvat vastaamaan ammatillisen lisäkoulutuksen valtionosuutta saavien järjestäjien määrää. Ehdotetulla uudistuksella ei puututtaisi koulutuksen järjestäjän asemaan organisoida ammatillinen lisäkoulutus haluamallaan tavalla.
2. Rahoitusta koskevat ehdotukset tähtäävät ammatillisen lisäkoulutuksen resurssitason nostamiseen lähemmäksi koulutustarvetta vastaava tasoa kanavoimalla Noste-ohjelman päättymisen jälkeen vapautuvia resursseja lisäkoulutukseen 15 M euroa vuonna 2008. Ns. toiminta-avustusten viimeisen kolmanneksen järjestelyinä esitetään näitä avustuksia saaneiden ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten ja valtakunnallisten erikoisoppilaitosten valtionosuutta nostettavaksi viidellä miljoonalla eurolla ja työelämän palvelutoimintaa ja koulutuksen laatua tukevien kehittämisavustusten tasoa kolmella miljoonalla eurolla vuonna 2006. Henkilöstökoulutuksena järjestettävään lisäkoulutukseen osoitettaisiin valtionosuutta vain silloin, kun koulutus tähtää tutkintoon. Rahoituksen määräytymisessä esitetään nykyiset hintaryhmät muutettavaksi yhdeksäksi koulutusalaksi ja alojen yksikköhintojen korotustekijöiden tarkistamista.
3. Ehdotus hallituksen esitykseksi ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain muuttamisesta sisältää ammatillisen lisäkoulutuksen järjestämislupien uusimista (määrällinen säätely, työelämän palvelu- ja kehittämistoiminta) koskevat muutosesitykset. HE esitetään annettavaksi eduskunnalle loppuraportin lausuntokierroksen jälkeen heti kevätistuntokauden alussa.
- laatia ehdotukset hallituksen esitykseksi ja esityksen perusteluiksi ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten ja valtakunnallisten erikoisoppilaitosten aseman ja tehtävien määrittelemiseksi nykyisessä koulutuslainsäädännössä;
- laatia tarvittavat laskelmat ja selvitykset sekä ehdotukset ohjeistukseksi ammatillisen lisäkoulutuksen järjestämislupien uusimisesta, järjestämislupien käsittelyssä ja päätöksenteossa noudatettavista periaatteista ja valmistelun organisoinnista;
- laatia ehdotukset perusteista ja menettelyistä, joita noudatetaan ammatillista aikuiskoulutusta hoitavien oppilaitosten kehittämisessä valtakunnallisesti ja alueellisesti toimivaksi verkostoksi sekä jatkuvan kehittämisen ja laadunarvioinnin järjestämisessä; sekä
- laatia selvitykset ja laskelmat ammatillisen lisäkoulutuksen rahoituksen määräytymistä koskevista tarkistamistarpeista ja ehdotukset niiden toimeenpanon edellyttämistä säädöksistä.
Valmisteluryhmä jätti työstään syyskuussa väliraportin, joka (OPM:n työryhmämuistioita ja selvityksiä 2004:31). Väliraporttiin liittyi hallitusneuvos Timo Lankisen eriävä mielipide. Valmisteluryhmä on työnsä eri vaiheissa järjestänyt kolme kuulemistilaisuutta, joissa työelämän järjestöjä, koulutuksen järjestäjiä sekä opetusministeriön aluehallintoa ja ruotsinkielistä koulutusta edustavilta asiantuntijoilta on hankittu palautetta ja näkemyksiä tehtävän suuntaamisesta ja alustavista ehdotuksista. Loppuraportin ehdotukset jakautuvat kolmeen osaan.
1. Ammatillisen lisäkoulutuksen järjestämislupien uusimista koskevat ehdotukset tähtäävät toiminnan vakauden ja ennakoitavuuden parantamiseen, valtakunnallisesti, alueellisesti ja alakohtaisesti toimivan järjestäjäverkon muotoutumiseen, lisäkoulutuksen resurssien suunnitelmalliseen ja taloudelliseen käyttöön, työelämän palvelutoiminnan vahvistumiseen sekä toiminnan laadun parantamiseen kehittämisavustusten, arviointitoiminnan sekä opiskelijapalautejärjestelmän avulla. Järjestämisluvat kattaisivat sekä oppilaitosmuotoisen että oppisopimusmuotoisen lisäkoulutuksen. Järjestämisluvissa määriteltäisiin lisäkoulutuksen vähimmäisvolyymi ja lupaan voisi sisältyä myös määräajan (2006–2008) voimassa oleva maininta ja suunnitelma työelämän palvelutoiminnasta. Järjestämisluvat uusittaisiin niin, että uudet luvat tulisivat voimaan 1.1.2006. Järjestämislupien uusimisella saatettaisiin järjestämisluvat vastaamaan ammatillisen lisäkoulutuksen valtionosuutta saavien järjestäjien määrää. Ehdotetulla uudistuksella ei puututtaisi koulutuksen järjestäjän asemaan organisoida ammatillinen lisäkoulutus haluamallaan tavalla.
2. Rahoitusta koskevat ehdotukset tähtäävät ammatillisen lisäkoulutuksen resurssitason nostamiseen lähemmäksi koulutustarvetta vastaava tasoa kanavoimalla Noste-ohjelman päättymisen jälkeen vapautuvia resursseja lisäkoulutukseen 15 M euroa vuonna 2008. Ns. toiminta-avustusten viimeisen kolmanneksen järjestelyinä esitetään näitä avustuksia saaneiden ammatillisten aikuiskoulutuskeskusten ja valtakunnallisten erikoisoppilaitosten valtionosuutta nostettavaksi viidellä miljoonalla eurolla ja työelämän palvelutoimintaa ja koulutuksen laatua tukevien kehittämisavustusten tasoa kolmella miljoonalla eurolla vuonna 2006. Henkilöstökoulutuksena järjestettävään lisäkoulutukseen osoitettaisiin valtionosuutta vain silloin, kun koulutus tähtää tutkintoon. Rahoituksen määräytymisessä esitetään nykyiset hintaryhmät muutettavaksi yhdeksäksi koulutusalaksi ja alojen yksikköhintojen korotustekijöiden tarkistamista.
3. Ehdotus hallituksen esitykseksi ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain muuttamisesta sisältää ammatillisen lisäkoulutuksen järjestämislupien uusimista (määrällinen säätely, työelämän palvelu- ja kehittämistoiminta) koskevat muutosesitykset. HE esitetään annettavaksi eduskunnalle loppuraportin lausuntokierroksen jälkeen heti kevätistuntokauden alussa.