Tiede ja yhteiskunta -työryhmän muistio
opetus- ja kulttuuriministeriö
08.09.2004
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2004:28This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-808-3Tiivistelmä
Työryhmä on kartoittanut tieteen ja yhteiskunnan välisiä suhteita, tiedekasvatuksen tilaa ja tiedeviestintäkäytäntöjä Suomessa. Tämän selvitystyön pohjalta työryhmä on listannut joukon ehdotuksia ja suosituksia, joiden tarkoituksena on edistää kansalaisten mahdollisuuksia osallistua tutkimuksen keinoja ja päämääriä koskevaan keskusteluun, vahvistaa tutkitun tiedon asemaa yhteiskunnassa ja päätöksenteossa, lisätä sisällöllisesti luotettavaa tiedonvälitystä, kehittää tieteellistä lukutaitoa kaikissa ikäluokissa sekä edistää tieteen tunnetuksi tekemistä.
Työryhmä ehdottaa mm. seuraavaa:
- opetusministeriö, Suomen Akatemia ja Tieteen tiedotus ry teettävät yhteistyössä selvityksen kansalaisten tiedetietämyksen tasosta.
- opetussuunnitelmien käyttöönottoon liittyvässä koulutuksessa, konsultoinnissa, kehittämistoiminnassa ja informaatio-ohjauksessa
- painotetaan tiedekasvatukseen liittyviä näkökohtia eri oppiaineiden ja aihekokonaisuuksien opetuksessa aina esiopetuksesta lukion loppuun asti.
- Opetushallitus lisää Internet-sivuilleen (www.oph.fi) edu.fi-portaaliin tiedekasvatukseen liittyvää opetusmateriaalia ja varaa tiedekasvatuksen menetelmien opetukseen täydennyskoulutusvaroja.
- yliopistot, tiedekeskukset, museot, alueelliset ympäristökeskukset, tutkimuslaitokset ja luontokeskukset järjestävät yhteistyössä koulujen kanssa tiedekasvatusta tukevaa toimintaa.
- opetusministeriö tekee yhteistyössä eri toimijoiden kanssa selvityksen kotimaisen tiedeohjelmatuotannon merkityksestä ja kehittämismahdollisuuksista muuttuvassa tv-kanavakentässä.
- kannustetaan ja rohkaistaan julkaisemista myös kotimaisilla kielillä niin, että ne säilyvät vastaisuudessakin tieteen kielinä.
- opetusministeriön aloitteesta selvitetään mitä mahdollisuuksia on yhtenäistää yliopistojen ja tutkimuslaitosten tutkimusrekisterit/ -tietokannat ja linkittää ne suoraan esimerkiksi opetusministeriön ylläpitämään suomalaista tiedejärjestelmää esittelevään research.fi-palveluun.
- tutkijakouluja kannustetaan sisällyttämään tiedeviestinnän kursseja ja tutkimusetiikkaan liittyvää koulutusta opetusohjelmiinsa
- kirjastolaitos järjestää kirjaston käyttäjille koulutustilaisuuksia kansalaisten media- ja verkkolukutaidon kehittämiseksi.
- tiedonjulkistamisen neuvottelukunnalle osoitetaan määräraha lasten ja nuorten tietokirjojen tukemiseen.
- toimittajien jatkokoulutuksessa ja esimerkiksi alan keskeisissä koulutustapahtumissa myös tiedekysymykset nousevat keskeisesti esille.
- väitöskirjoihin ja Suomen Akatemian rahoittamien tutkimusten raportteihin liitetään niiden yleistajuinen tiivistelmä tutkimuksen tavoitteista, keskeisimmistä tutkimustuloksista sekä mahdollisesta hyödynnettävyydestä. Tämä edistäisi näiden hyödynnettävyyttä myös tietokirjana.
- eri ministeriöt, yliopistot, tutkimuslaitokset ja muut toimijat selvittävät omilla hallinnonaloillaan mahdollisuudet järjestää tai koordinoida eri kansalaisjärjestöjen kanssa avoimia keskustelutilaisuuksia ja konsensuskokouksia ajankohtaisista kehittämiskysymyksistä, jotka koskettavat suoranaisesti tavallisia kansalaisia.
- selvitetään mahdollisuudet kehittää päätöksentekoa tukeva tieteellinen asiantuntijajärjestelmä, joka olisi riippumaton ja edustaisi eri alojen laajaa ja kiistatonta asiantuntemusta.
Työryhmä ehdottaa mm. seuraavaa:
- opetusministeriö, Suomen Akatemia ja Tieteen tiedotus ry teettävät yhteistyössä selvityksen kansalaisten tiedetietämyksen tasosta.
- opetussuunnitelmien käyttöönottoon liittyvässä koulutuksessa, konsultoinnissa, kehittämistoiminnassa ja informaatio-ohjauksessa
- painotetaan tiedekasvatukseen liittyviä näkökohtia eri oppiaineiden ja aihekokonaisuuksien opetuksessa aina esiopetuksesta lukion loppuun asti.
- Opetushallitus lisää Internet-sivuilleen (www.oph.fi) edu.fi-portaaliin tiedekasvatukseen liittyvää opetusmateriaalia ja varaa tiedekasvatuksen menetelmien opetukseen täydennyskoulutusvaroja.
- yliopistot, tiedekeskukset, museot, alueelliset ympäristökeskukset, tutkimuslaitokset ja luontokeskukset järjestävät yhteistyössä koulujen kanssa tiedekasvatusta tukevaa toimintaa.
- opetusministeriö tekee yhteistyössä eri toimijoiden kanssa selvityksen kotimaisen tiedeohjelmatuotannon merkityksestä ja kehittämismahdollisuuksista muuttuvassa tv-kanavakentässä.
- kannustetaan ja rohkaistaan julkaisemista myös kotimaisilla kielillä niin, että ne säilyvät vastaisuudessakin tieteen kielinä.
- opetusministeriön aloitteesta selvitetään mitä mahdollisuuksia on yhtenäistää yliopistojen ja tutkimuslaitosten tutkimusrekisterit/ -tietokannat ja linkittää ne suoraan esimerkiksi opetusministeriön ylläpitämään suomalaista tiedejärjestelmää esittelevään research.fi-palveluun.
- tutkijakouluja kannustetaan sisällyttämään tiedeviestinnän kursseja ja tutkimusetiikkaan liittyvää koulutusta opetusohjelmiinsa
- kirjastolaitos järjestää kirjaston käyttäjille koulutustilaisuuksia kansalaisten media- ja verkkolukutaidon kehittämiseksi.
- tiedonjulkistamisen neuvottelukunnalle osoitetaan määräraha lasten ja nuorten tietokirjojen tukemiseen.
- toimittajien jatkokoulutuksessa ja esimerkiksi alan keskeisissä koulutustapahtumissa myös tiedekysymykset nousevat keskeisesti esille.
- väitöskirjoihin ja Suomen Akatemian rahoittamien tutkimusten raportteihin liitetään niiden yleistajuinen tiivistelmä tutkimuksen tavoitteista, keskeisimmistä tutkimustuloksista sekä mahdollisesta hyödynnettävyydestä. Tämä edistäisi näiden hyödynnettävyyttä myös tietokirjana.
- eri ministeriöt, yliopistot, tutkimuslaitokset ja muut toimijat selvittävät omilla hallinnonaloillaan mahdollisuudet järjestää tai koordinoida eri kansalaisjärjestöjen kanssa avoimia keskustelutilaisuuksia ja konsensuskokouksia ajankohtaisista kehittämiskysymyksistä, jotka koskettavat suoranaisesti tavallisia kansalaisia.
- selvitetään mahdollisuudet kehittää päätöksentekoa tukeva tieteellinen asiantuntijajärjestelmä, joka olisi riippumaton ja edustaisi eri alojen laajaa ja kiistatonta asiantuntemusta.