Urheilun mainonta
Kantomaa, Jari (2003)
Kantomaa, Jari
opetus- ja kulttuuriministeriö
2003
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2003:19This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-503-3Tiivistelmä
Tutkielmassa perehdytään urheilukilpailun mainonnalliseen hyödyntämiseen liittyviin oikeudellisiin ongelmiin. Aihe on rajattu koskemaan elinkeinonharjoittajien välisiä suhteita. Tämän takia urheilumainontaan osallistuvia eri tahoja kuten kilpailun järjestämisoikeuden myöntäjää, kilpailun järjestäjää ja kilpailun osanottajia käsitellään tutkielmassa elinkeinonharjoittajina.
Sovellettava sääntelyaineisto löytyy pääosin immateriaalioikeuden ja kilpailuoikeuden alalta. Yksittäisistä laeista käsiteltäväksi otetaan muun muassa tavaramerkki-, mallioikeus- ja toiminimilaki sekä kilpailuoikeuteen liittyen kilpailunrajoituslaki ja laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa. Lisäksi tutkitaan urheilumainontaan liittyviä EU normeja sekä alan sisäisen päätöksenteon yhteydessä syntyneitä itsesääntelynormeja.
Urheilukilpailuun liittyvä mainonta on jaettu tutkielmassa kahteen osaan. Kilpailun tapahtumapaikan ulkopuolella esiintyvää mainontaa koskien käsitellään niin sanottuja suojattuja oikeuksia. Toisin sanoen tutkitaan, mitä kilpailuun liittyviä kaupallisesti merkittäviä oikeuksia voidaan suojata ja miten niiden mainonnallinen hyödyntäminen tapahtuu. Kilpailun suorituspaikalla esiintyvään mainontaan liittyen käydään puolestaan yksityiskohtaisesti läpi, mitä mainospaikkoja kilpailun järjestäjä ja kilpailuun osallistuvat yksittäiset urheilijat tai joukkueet omistavat ja miten ne voivat hyödyntää niitä kaupallisesti.
Mainostilan kaupalliseen hyödyntämiseen liittyen valotetaan mainostilan luovutuksen yhteydessä esille tulevia oikeudellisia ongelmia. Niitä tarkastellaan ensisijaisesti urheilun sisäisten oikeussuhteiden kannalta. Tutkittavaksi otetaan järjestämissopimuksissa usein käytetyt niin sanotut grant back- eli takaisinluovutusehdot sekä osanottosopimuksissa esiintyvät mainostilan luovuttamista koskevat ehdot. Lisäksi erityisinä urheiluun liittyvinä mainostilan luovutusta koskevina sopimuksina tutkitaan valmennustuki- ja maajoukkuesopimuksia. Tutkielman viimeisenä aiheena käsitellään kilpailun yhteydessä esiintyvään mainontaan liittyviä kilpailuoikeudellisia rajoituksia. Esille otetaan mainonnan määrää ja sisältöä koskevat rajoitukset sekä mainostilan myyntiä rajoittavat säännökset. Mainostilan myyntiä koskeviin rajoituksiin perehdytään ennen kaikkea KilpRajL:n kartellisäännöksiä silmällä pitäen.
Sovellettava sääntelyaineisto löytyy pääosin immateriaalioikeuden ja kilpailuoikeuden alalta. Yksittäisistä laeista käsiteltäväksi otetaan muun muassa tavaramerkki-, mallioikeus- ja toiminimilaki sekä kilpailuoikeuteen liittyen kilpailunrajoituslaki ja laki sopimattomasta menettelystä elinkeinotoiminnassa. Lisäksi tutkitaan urheilumainontaan liittyviä EU normeja sekä alan sisäisen päätöksenteon yhteydessä syntyneitä itsesääntelynormeja.
Urheilukilpailuun liittyvä mainonta on jaettu tutkielmassa kahteen osaan. Kilpailun tapahtumapaikan ulkopuolella esiintyvää mainontaa koskien käsitellään niin sanottuja suojattuja oikeuksia. Toisin sanoen tutkitaan, mitä kilpailuun liittyviä kaupallisesti merkittäviä oikeuksia voidaan suojata ja miten niiden mainonnallinen hyödyntäminen tapahtuu. Kilpailun suorituspaikalla esiintyvään mainontaan liittyen käydään puolestaan yksityiskohtaisesti läpi, mitä mainospaikkoja kilpailun järjestäjä ja kilpailuun osallistuvat yksittäiset urheilijat tai joukkueet omistavat ja miten ne voivat hyödyntää niitä kaupallisesti.
Mainostilan kaupalliseen hyödyntämiseen liittyen valotetaan mainostilan luovutuksen yhteydessä esille tulevia oikeudellisia ongelmia. Niitä tarkastellaan ensisijaisesti urheilun sisäisten oikeussuhteiden kannalta. Tutkittavaksi otetaan järjestämissopimuksissa usein käytetyt niin sanotut grant back- eli takaisinluovutusehdot sekä osanottosopimuksissa esiintyvät mainostilan luovuttamista koskevat ehdot. Lisäksi erityisinä urheiluun liittyvinä mainostilan luovutusta koskevina sopimuksina tutkitaan valmennustuki- ja maajoukkuesopimuksia. Tutkielman viimeisenä aiheena käsitellään kilpailun yhteydessä esiintyvään mainontaan liittyviä kilpailuoikeudellisia rajoituksia. Esille otetaan mainonnan määrää ja sisältöä koskevat rajoitukset sekä mainostilan myyntiä rajoittavat säännökset. Mainostilan myyntiä koskeviin rajoituksiin perehdytään ennen kaikkea KilpRajL:n kartellisäännöksiä silmällä pitäen.