Opitulle tunnustusta: Aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisen (AHOT) yleisyys, käytännöt ja kokemukset korkeakouluopiskelussa. Eurostudent VI –tutkimuksen artikkelisarja
Mäkinen-Streng, Mirka; Ojala, Kristiina; Haltia, Nina (2017-08-22)
Mäkinen-Streng, Mirka
Ojala, Kristiina
Haltia, Nina
Opetus- ja kulttuuriministeriö
22.08.2017
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2017:35This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-496-2Tiivistelmä
EUROSTUDENT VI -tutkimus toteutettiin Suomessa internetkyselynä otokseen valikoituneille 24 000 korkeakouluopiskelijalle keväällä 2016. Tutkimus on osa kansainvälistä EUROSTUDENT-hanketta, jota vetää DZHW - German Centre for Higher Education Research and Science Studies, ja jota rahoittaa Euroopan unioni Erasmus + -ohjelmasta. Tutkimushankkeesta vastaa Suomessa opetus- ja kulttuuriministeriön korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto, tiedonkeruusta ja aineistojen käsittelystä Tilastokeskus. Uusimman EUROSTUDENT-tutkimuksen tuloksia on tarkoitus saada aiempaa paremmin kansalliseen käyttöön osana pääministeri Sipilän hallituksen korkeakoulutuksen kehittämisen kärkihanketta. Tästä syystä opetus- ja kulttuuriministeriö pyysi keväällä 2016 artikkeliehdotuksia korkeakoulututkijoilta EUROSTUDENT-aineistosta. Käsillä oleva artikkeli on neljäs EUROSTUDENT VI –artikkelisarjassa julkaistava tutkimus. Mäkinen-Strengin, Ojalan ja Haltian artikkelin tulosten mukaan aiemmin hankitun osaamisen tunnustamista (AHOT) oli hakenut hieman vajaa kolmannes opiskelijoista. Hakeminen oli hieman yleisempää ammattikorkeakouluissa kuin yliopistoissa. Molemmilla korkeakoulusektoreilla yli puolet tunnustamista hakeneista sai hyväksiluettua kaiken tai lähes kaiken hakemastaan. Hyväksilukujen hakeminen ja saaminen vaihtelivat kuitenkin opintoaloittain sekä ammattikorkeakouluissa että yliopistoissa. Ammattikorkeakouluissa tunnustaminen sujui parhaiten kulttuurialalla, matkailu-, ravitsemis- ja liikunta-alalla, humanistisella ja kasvatusalalla sekä sosiaali-, terveys- ja liikunta-alalla. Yliopistoissa aiemmin hankitun osaamisen tunnustaminen sujui parhaiten oikeustieteellisellä, teologian ja teatterialalla. Vähiten hyväksilukuja sekä hakivat että saivat opiskelijoista nuorimmat. Onnistunut AHOT-prosessi heijastui opiskelijoiden tyytyväisyyteen koulutusta kohtaan. Eniten hyväksilukuja saaneet olivat tyytyväisempiä korkeakoulutukseensa kuin ne, jotka eivät saaneet kaikkea tai lähes kaikkea hakemaansa osaamista hyväksiluettua. Erityisesti aiemmin hankitun osaamisen tunnustamisen onnistuessa opiskelijoiden tyytyväisyys opintoihin kasvaa, kun taas huonosti järjestetty tai toteutunut tunnustamisprosessi puolestaan vähentää opintotyytyväisyyttä