Selvitys teattereiden valtionosuusjärjestelmän toimivuudesta
opetus- ja kulttuuriministeriö
28.03.2003
Julkaisusarja:
Opetusministeriön julkaisuja 2003:13This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-139-9Tiivistelmä
Työryhmä on selvittänyt teatteri- ja orkesterilain tavoitteiden ja henkilötyövuosiperiaatteen toteutumista, teattereiden todellisen ja valtionosuuteen oikeuttavan henkilötyövuosimäärän vastaavuutta, taiteellisen ja muun henkilökunnan osuuksien muutoksia lain voimassaoloaikana, lain merkitystä alueelliselle tasa-arvolle ja ammattitaitoisen työvoiman saatavuudelle maan eri osissa sekä teatteri- ja orkesterilain 6 a §:n nojalla jaettavan harkinnanvaraisen valtionavustuksen käyttökohteita ja vaikutuksia henkilötyövuosien määrään. Selvitystyön perusteella on arvioitu toimeksiannossa mainittua järjestelmän lukkiutuneisuutta sekä tarkasteltu, miten henkilötyövuosien määrään ja harkinnanvaraiseen avustukseen perustuvaa järjestelmää tulisi kehittää ja mitä vaikutuksia erilaisilla kehittämistoimenpiteillä olisi. Työryhmän näkemyksen mukaan henkilötyövuoden hintaan perustuva järjestelmä on pääpiirteiltään toimiva.
Tehtyjen selvitysten perusteella järjestelmä ei ole erityisen lukkiutunut, koska lain voimassaoloaikana valtionosuuden piiriin on otettu kuusi uutta teatteria. Työryhmä katsoo kuitenkin, että ongelmalliseksi järjestelmässä ovat osoittautuneet seuraavat seikat; a) Valtionosuuden pohjana oleva henkilötyövuoden hinta ei vastaa toteutunutta kustannuskehitystä. Laki ei edellytä myöskään kustannustason muutosten huomioonottamista (indeksikorotuksia); b) Valtionosuuden perusteena olevien laskennallisten henkilötyövuosien määrä on jäänyt selvästi alle teattereiden toteutuneiden henkilötyövuosien määrän, c) Uusien teattereiden pääsy lain piiriin on vaikeaa.
Työryhmä ehdottaa, että teattereiden valtionosuusjärjestelmää muutettaisiin siten, että
1) Valtionosuuden perusteena olevaa henkilötyövuoden yksikköhintaa tarkistetaan lakisääteisesti määräajoin vastaamaan toteutunutta kustannuskehitystä.
2) Yksikköhintaan tehdään indeksikorotukset samalla tavoin kuin orkestereiden ja museoiden kohdalla.
3) Valtionosuuden pohjana olevien henkilötyövuosien kokonaismäärä korotetaan talousarviossa lähemmäksi valtionosuuden piirissä olevien teattereiden henkilötyövuosien todellista yhteismäärää.
4) Valtionosuusjärjestelmän joustavuuden lisäämiseksi ja uusien teattereiden lain piiriin pääsyn helpottamiseksi osa jo lain piirissä oleville teattereille myönnettävistä lisähenkilötyövuosista voidaan myöntää määräaikaisina. Valtionosuuden piiriin tulevien uusien teattereiden henkilötyövuodet voivat alkuvaiheessa olla kokonaan määräaikaisia.
5) Teattereiden valtionosuusedellytysten täyttyminen tarkistetaan määräajoin. Opetusministeriö asettaa työryhmän laatimaan tarkistamisen kriteeristöä. Myös valtionosuuden piiriin tulevien uusien teattereiden valtionosuusedellytysten tarkistaminen tehtäisiin edellä mainitun kriteeristön perusteella.
6) 6 a §:n mukaisen harkinnanvaraisen valtionavustuksen määrää korotetaan, sen käyttötarkoitusta laajennetaan koskemaan kehittämistoimintaa ja avustuksen jakokriteeristöä tarkistetaan muun ohessa siten, että valtionavustuksella ei ole vaikutusta henkilötyövuosien määrään.
7) Valtionosuusjärjestelmän perustietolomaketta 7207-06, jolla kysytään edellisen vuoden toteutuneet henkilötyövuodet, tarkennetaan a) henkilötyövuoden laskentaperusteiden ja b) 6 a §:n mukaisen harkinnanvaraisen avustuksen käytön osalta.
Tehtyjen selvitysten perusteella järjestelmä ei ole erityisen lukkiutunut, koska lain voimassaoloaikana valtionosuuden piiriin on otettu kuusi uutta teatteria. Työryhmä katsoo kuitenkin, että ongelmalliseksi järjestelmässä ovat osoittautuneet seuraavat seikat; a) Valtionosuuden pohjana oleva henkilötyövuoden hinta ei vastaa toteutunutta kustannuskehitystä. Laki ei edellytä myöskään kustannustason muutosten huomioonottamista (indeksikorotuksia); b) Valtionosuuden perusteena olevien laskennallisten henkilötyövuosien määrä on jäänyt selvästi alle teattereiden toteutuneiden henkilötyövuosien määrän, c) Uusien teattereiden pääsy lain piiriin on vaikeaa.
Työryhmä ehdottaa, että teattereiden valtionosuusjärjestelmää muutettaisiin siten, että
1) Valtionosuuden perusteena olevaa henkilötyövuoden yksikköhintaa tarkistetaan lakisääteisesti määräajoin vastaamaan toteutunutta kustannuskehitystä.
2) Yksikköhintaan tehdään indeksikorotukset samalla tavoin kuin orkestereiden ja museoiden kohdalla.
3) Valtionosuuden pohjana olevien henkilötyövuosien kokonaismäärä korotetaan talousarviossa lähemmäksi valtionosuuden piirissä olevien teattereiden henkilötyövuosien todellista yhteismäärää.
4) Valtionosuusjärjestelmän joustavuuden lisäämiseksi ja uusien teattereiden lain piiriin pääsyn helpottamiseksi osa jo lain piirissä oleville teattereille myönnettävistä lisähenkilötyövuosista voidaan myöntää määräaikaisina. Valtionosuuden piiriin tulevien uusien teattereiden henkilötyövuodet voivat alkuvaiheessa olla kokonaan määräaikaisia.
5) Teattereiden valtionosuusedellytysten täyttyminen tarkistetaan määräajoin. Opetusministeriö asettaa työryhmän laatimaan tarkistamisen kriteeristöä. Myös valtionosuuden piiriin tulevien uusien teattereiden valtionosuusedellytysten tarkistaminen tehtäisiin edellä mainitun kriteeristön perusteella.
6) 6 a §:n mukaisen harkinnanvaraisen valtionavustuksen määrää korotetaan, sen käyttötarkoitusta laajennetaan koskemaan kehittämistoimintaa ja avustuksen jakokriteeristöä tarkistetaan muun ohessa siten, että valtionavustuksella ei ole vaikutusta henkilötyövuosien määrään.
7) Valtionosuusjärjestelmän perustietolomaketta 7207-06, jolla kysytään edellisen vuoden toteutuneet henkilötyövuodet, tarkennetaan a) henkilötyövuoden laskentaperusteiden ja b) 6 a §:n mukaisen harkinnanvaraisen avustuksen käytön osalta.