Ammattikorkeakoululakityöryhmän muistio
opetus- ja kulttuuriministeriö
17.05.2002
Julkaisusarja:
Opetusministeriön työryhmien muistioita 2002:19This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:952-442-144-5Tiivistelmä
Uuteen ammattikorkeakoululakiin otettaisiin nykyistä selkeämmät säännökset ammattikorkeakoulujen asemasta ja tehtävistä korkeakoulujärjestelmässä. Ammattikorkeakoulut ja yliopistot muodostaisivat yhdessä korkeakoululaitoksen. Ammattikorkeakoulujen opetus perustuisi ensisijaisesti työelämän ja sen kehittämisen vaatimuksiin. Opetuksen lisäksi ammattikorkeakoulun tehtävänä olisi harjoittaa ammattikorkea-kouluopetusta palvelevaa sekä työelämää ja aluekehitystä tukevaa tutkimus- ja kehitystyötä.
Ammattikorkeakoulujen ylläpitäjiä ovat kunnat ja kuntayhtymät sekä osakeyhtiöt ja säätiöt. Ylläpitäjähallinnossa päätettäisiin keskeisimmistä toiminnallista ja taloudellisista asioista sekä strategisista linjauksista. Ehdotuksen mukaan ammattikorkeakoululla olisi sisäinen itsehallinto, jossa käsiteltäisiin opetuksen järjestämiseen ja koulutuksen kehittämiseen liittyvät asiat. Ammattikorkeakoulun sisäistä hallintoa hoitaisivat hallitus ja rehtori. Hallituksessa olisivat edustettuina vakinaiset opettajat, muu henkilöstö ja päätoimiset opiskelijat. Hallitukseen voisi kuulua myös ulkopuolisia henkilöitä. Hallituksen puheenjohtajana toimisi rehtori.
Opetusministeriö ja ammattikorkeakoulun ylläpitäjä yhdessä ammattikorkeakoulun kanssa sopisivat ammattikorkeakoulun toiminnalle asetettavista tavoitteista ja niiden seurannasta. Tässä toiminnan ohjauksessa korostuisivat strategiset kansalliset korkeakoulupoliittiset tavoitteet. Tämän lisäksi ylläpitäjä asettaa omat tavoitteensa ammattikorkeakoululle.
Ammattikorkeakoulututkinnon nimi olisi jatkossa kandidaatti (AMK), johon liitetään asianomaisen koulutusalan nimi. Tämän rinnalla voitaisiin vakiintuneimmat nykyisistä tutkintonimikkeistä säilyttää.
Työryhmä ehdottaa myös opiskelijakuntien aseman vahvistamista. Opiskelijakunnalla olisi itsehallinto ja siihen kuuluisivat kaikki ammattikorkeakoulujen päätoimiset opiskelijat.
Ammattikorkeakoulujen rahoitusta koskevat säännökset koottaisiin pääosin ammattikorkeakoululakiin. Valtionosuusrahoituksessa luovuttaisiin jaosta perustamiskustannusten ja käyttökustannusten valtionosuuksiin. Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa säädettäisiin tarkemmin kuntien rahoitusosuudesta ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin.
Ammattikorkeakoulujen ylläpitäjiä ovat kunnat ja kuntayhtymät sekä osakeyhtiöt ja säätiöt. Ylläpitäjähallinnossa päätettäisiin keskeisimmistä toiminnallista ja taloudellisista asioista sekä strategisista linjauksista. Ehdotuksen mukaan ammattikorkeakoululla olisi sisäinen itsehallinto, jossa käsiteltäisiin opetuksen järjestämiseen ja koulutuksen kehittämiseen liittyvät asiat. Ammattikorkeakoulun sisäistä hallintoa hoitaisivat hallitus ja rehtori. Hallituksessa olisivat edustettuina vakinaiset opettajat, muu henkilöstö ja päätoimiset opiskelijat. Hallitukseen voisi kuulua myös ulkopuolisia henkilöitä. Hallituksen puheenjohtajana toimisi rehtori.
Opetusministeriö ja ammattikorkeakoulun ylläpitäjä yhdessä ammattikorkeakoulun kanssa sopisivat ammattikorkeakoulun toiminnalle asetettavista tavoitteista ja niiden seurannasta. Tässä toiminnan ohjauksessa korostuisivat strategiset kansalliset korkeakoulupoliittiset tavoitteet. Tämän lisäksi ylläpitäjä asettaa omat tavoitteensa ammattikorkeakoululle.
Ammattikorkeakoulututkinnon nimi olisi jatkossa kandidaatti (AMK), johon liitetään asianomaisen koulutusalan nimi. Tämän rinnalla voitaisiin vakiintuneimmat nykyisistä tutkintonimikkeistä säilyttää.
Työryhmä ehdottaa myös opiskelijakuntien aseman vahvistamista. Opiskelijakunnalla olisi itsehallinto ja siihen kuuluisivat kaikki ammattikorkeakoulujen päätoimiset opiskelijat.
Ammattikorkeakoulujen rahoitusta koskevat säännökset koottaisiin pääosin ammattikorkeakoululakiin. Valtionosuusrahoituksessa luovuttaisiin jaosta perustamiskustannusten ja käyttökustannusten valtionosuuksiin. Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa säädettäisiin tarkemmin kuntien rahoitusosuudesta ammattikorkeakoulujen käyttökustannuksiin.