INSPIRE-työryhmän loppuraportti
maa- ja metsätalousministeriö
14.02.2008
Julkaisusarja:
Maa- ja metsätalousministeriön työryhmämuistio 2/2008This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-453-363-8Tiivistelmä
Työryhmän mietinnössä on arvioitu Euroopan yhteisön paikkatietoinfrastruktuurin perustamisesta annetun ns. INSPIRE-direktiivin (2007/2/EY) edellyttämiä lainsäädännöllisiä, teknillisiä ja muita toimenpiteitä sekä niiden vaikutuksia. Raportissa on kuvattu aluksi direktiivin tavoitteita ja keskeisiä velvoitteita sekä esitetty yhteenveto direktiivin täytäntöönpanon lähtökohdista ja toimintaympäristöstä Suomessa. Tällaisina täytäntöönpanoon vaikuttavina tekijöinä on tarkasteltu muun muassa paikkatietojen hallinnan, jakelun ja käytön nykytilaa, kansallista lainsäädäntöä, vuosille 2005 - 2010 laadittua kansallista paikkatietostrategiaa, hankkeita tietohallinnon yleiseksi kehittämiseksi sekä eräitä aikaisempia täytäntöönpanoa sivuavia hankkeita.
Taustaksi täytäntöönpanovaihtoehtojen tarkastelulle loppuraportin kappaleessa 4 on kuvattu myös kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittymistä eräissä muissa EU:n jäsenmaissa. Tähän kansainväliseen vertailuun on valittu Pohjoismaista Ruotsi, Norja ja Tanska sekä lisäksi Iso-Britannia ja Kroatia. Raportin kappaleessa 5 työryhmä on tarkastellut INSPIRE-direktiivin täytäntöönpanon organisointia Suomessa kolmen eri vaihtoehdon pohjalta. Vaihtoehtojen vertailua varten direktiivin täytäntöönpano on jaettu viiteen eri osa-alueeseen, joita on tarkasteltu direktiivin velvoitteiden ja toisaalta täytäntöönpanoon liittyvien muiden kansallisten tavoitteiden näkökulmasta. Kappaleissa 6 ja 7 on esitetty arviot täytäntöönpanon kustannuksista ja hyödyistä näiden vaihtoehtojen pohjalta. Nämä vaikutusarviot perustuvat suurelta osin työryhmä niille kansallisille viranomaisille tekemään kyselyyn, joilla se alustavasti katsoi olevan vastuullaan direktiivin tarkoittamia paikkatietoaineistoja.
Työryhmän ehdotukset ja näiden ehdotusten mukaiset vaikutukset on esitetty raportin kappaleessa 8. Työryhmä katsoo, että kansallisen paikkatietostrategian mukaista tavoitetilaa ei kaikilta osin voida saavuttaa ainoastaan INSPIRE-direktiivin vaatimusten toimeenpanolla, mistä syystä joitakin toimenpiteitä on perusteltua toteuttaa direktiivin vaatimuksia laajempina tai nopeutetulla aikataululla. Työryhmän ehdotusten mukaiset toimenpiteet ovat kuitenkin vasta ensimmäinen vaihe pitkässä prosessissa, joten tavoitteita on tarpeen tarkastella uudelleen vielä lähivuosina.
Työryhmä ehdottaa, että paikkatietoaineistoja hallinnoiville viranomaisille säädettäisiin velvoite aineistojen metatietojen tuottamiseen ja aineistojen saattamiseen verkkopalveluiden piiriin yhteensopivassa muodossa. Paikkatietojen yhteiskäytön edellyttämät verkko- ja tukipalvelut toteutettaisiin työryhmän ehdotuksen mukaan keskitetysti siten, että vastuuorganisaatioksi nimettäisiin Maanmittauslaitos. Vastuuorganisaation tehtävänä olisi huolehtia yhteiskäyttöä tukevista verkkopalveluista ja käyttäjien tuen järjestämisestä. Verkkopalveluiden kokonaisuuteen kuuluisi myös kansallisen paikkatietoportaalin kehittäminen ja ylläpito.
Paikkatietoalan yleisenä direktiivin mukaisena yhteistyöelimenä toimisi työryhmän ehdotuksen mukaan lainsäädännön nojalla asetettava maa- ja metsätalousministeriön yhteyteen sijoitettava neuvottelukunta. EU:n komission johdolla tapahtuvaa täytäntöönpanosääntöjen valmistelua varten maa- ja metsätalousministeriön tulisi hyödyntää laajaa asiantuntijaverkostoa kansallisen koordinoinnin tukena. Lisäksi direktiivin täytäntöönpanoon ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittämiseen kuuluisi myös viranomaisten välisen tietopolitiikan kehittämistä osana julkisen tietohallinnon yleistä konserniohjausta. Lisäksi työryhmä on valmistellut alustavan luonnoksen kansallista paikkatietoinfrastruktuuria koskevaksi yleislaiksi sekä luettelon niistä kansallisista paikkatietoaineistoista, joiden se katsoo kuuluvan direktiivin soveltamisalaan ja joiden näin ollen tulisi kuulua myös kansallisen lain soveltamisalaan. Lakiluonnos ja luettelo ovat mietinnön liitteinä.
Taustaksi täytäntöönpanovaihtoehtojen tarkastelulle loppuraportin kappaleessa 4 on kuvattu myös kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittymistä eräissä muissa EU:n jäsenmaissa. Tähän kansainväliseen vertailuun on valittu Pohjoismaista Ruotsi, Norja ja Tanska sekä lisäksi Iso-Britannia ja Kroatia. Raportin kappaleessa 5 työryhmä on tarkastellut INSPIRE-direktiivin täytäntöönpanon organisointia Suomessa kolmen eri vaihtoehdon pohjalta. Vaihtoehtojen vertailua varten direktiivin täytäntöönpano on jaettu viiteen eri osa-alueeseen, joita on tarkasteltu direktiivin velvoitteiden ja toisaalta täytäntöönpanoon liittyvien muiden kansallisten tavoitteiden näkökulmasta. Kappaleissa 6 ja 7 on esitetty arviot täytäntöönpanon kustannuksista ja hyödyistä näiden vaihtoehtojen pohjalta. Nämä vaikutusarviot perustuvat suurelta osin työryhmä niille kansallisille viranomaisille tekemään kyselyyn, joilla se alustavasti katsoi olevan vastuullaan direktiivin tarkoittamia paikkatietoaineistoja.
Työryhmän ehdotukset ja näiden ehdotusten mukaiset vaikutukset on esitetty raportin kappaleessa 8. Työryhmä katsoo, että kansallisen paikkatietostrategian mukaista tavoitetilaa ei kaikilta osin voida saavuttaa ainoastaan INSPIRE-direktiivin vaatimusten toimeenpanolla, mistä syystä joitakin toimenpiteitä on perusteltua toteuttaa direktiivin vaatimuksia laajempina tai nopeutetulla aikataululla. Työryhmän ehdotusten mukaiset toimenpiteet ovat kuitenkin vasta ensimmäinen vaihe pitkässä prosessissa, joten tavoitteita on tarpeen tarkastella uudelleen vielä lähivuosina.
Työryhmä ehdottaa, että paikkatietoaineistoja hallinnoiville viranomaisille säädettäisiin velvoite aineistojen metatietojen tuottamiseen ja aineistojen saattamiseen verkkopalveluiden piiriin yhteensopivassa muodossa. Paikkatietojen yhteiskäytön edellyttämät verkko- ja tukipalvelut toteutettaisiin työryhmän ehdotuksen mukaan keskitetysti siten, että vastuuorganisaatioksi nimettäisiin Maanmittauslaitos. Vastuuorganisaation tehtävänä olisi huolehtia yhteiskäyttöä tukevista verkkopalveluista ja käyttäjien tuen järjestämisestä. Verkkopalveluiden kokonaisuuteen kuuluisi myös kansallisen paikkatietoportaalin kehittäminen ja ylläpito.
Paikkatietoalan yleisenä direktiivin mukaisena yhteistyöelimenä toimisi työryhmän ehdotuksen mukaan lainsäädännön nojalla asetettava maa- ja metsätalousministeriön yhteyteen sijoitettava neuvottelukunta. EU:n komission johdolla tapahtuvaa täytäntöönpanosääntöjen valmistelua varten maa- ja metsätalousministeriön tulisi hyödyntää laajaa asiantuntijaverkostoa kansallisen koordinoinnin tukena. Lisäksi direktiivin täytäntöönpanoon ja kansallisen paikkatietoinfrastruktuurin kehittämiseen kuuluisi myös viranomaisten välisen tietopolitiikan kehittämistä osana julkisen tietohallinnon yleistä konserniohjausta. Lisäksi työryhmä on valmistellut alustavan luonnoksen kansallista paikkatietoinfrastruktuuria koskevaksi yleislaiksi sekä luettelon niistä kansallisista paikkatietoaineistoista, joiden se katsoo kuuluvan direktiivin soveltamisalaan ja joiden näin ollen tulisi kuulua myös kansallisen lain soveltamisalaan. Lakiluonnos ja luettelo ovat mietinnön liitteinä.