• Sosiaalialan tietoteknologiahanke käynnistyi vuonna 2005 Valtakunnallinen hankeorganisaatio koostuu johtoryhmästä, asiantuntijatyöryhmistä se- kä hankkeen työntekijöiden muodostamasta projektiryhmästä. Hankkeeseen osallistuu laaja joukko valtakunnallisia, alueellisia ja paikallisia toimijoita. Suuri osa sosiaalialan tietoteknologian ke- hittämisestä tapahtuu kuntien ja kuntayh- tymien kehittämishankkeissa, joita voidaan tukea valtionavustuksin. Kehitä kanssamme sosiaalialan tietoteknologia toimivaksi! ISSN 1236-2123 ISBN 952-00-1748-8 Esitteitä 2005:4 S o siaalialan tieto tekno logiahanke Lisätietoja: www.tikesos.fi posti@tikesos.fi www. sosiaalihanke.fi Hakijan opas. Valtionavustuksen hakeminen sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämishankkeille vuosina 2005–2007. Sosiaali- ja terveysministeriön oppaita 2004:15. 2 0 0 5 :4 Sosiaali- ja terveysministeriö Perhe- ja sosiaaliosasto PL 33, 00023 Valtioneuvosto Puh. (09) 16001 www.stm.fi Tämän esitteen tilaukset: aino-inkeri.koivumaki@stm.fi Sosiaalialan tietoteknologiahanke TOIMIVAA TIETOTEKNOLOGIAA SOSIAALIALALLE 2. Ammattilaisille suunnatut sähköiset palvelut Ammattilaisten käytettävissä olevaa tieto- perustaa laajennetaan sekä ajantasaisen tiedon saatavuutta parannetaan. 3. Sosiaalihuollon ammattilaisten tiedon- hallinta ja tietoteknologiaosaaminen Ammattilaistiedon hyödynnettävyyttä paran- netaan ja sosiaalialalla toimivien tietoteknisiä taitoja vahvistetaan. 4. Kansalaisille ja asiakkaille suunnatut sähköiset palvelut Sosiaalialan tietopalveluja lisätään ja tiedon- hakua helpotetaan. Vuorovaikutteiset verk- kopalvelut sekä sähköinen asiointi yleistyvät. 5. Tietoturva, tietosuoja ja asiakastietojen käsittely Tietoturvan ja tietosuojan kehittämisen ta- voitteena on turvallinen asiakastietojen säilytys ja vaihto, riittävien tunnistamis- käytäntöjen rakentaminen, henkilötietojen suojaaminen sekä asianmukaisten sähköisten rekisterien muodostaminen. 6. Lainsäädännön uudistaminen Tietoteknologian käytön lisääminen sosiaali- alalla edellyttää lainsäädännön uudistamista. Uudistustarpeiden määrittely ja uudistusten toteutus käynnistetään. 7. Kansallisen ohjauksen tehostaminen ja yhteistyön tiivistäminen Tietoteknologiaa kehittävien toimijoiden keskinäistä yhteistyötä vahvistetaan valta- kunnallisella, alueellisella ja paikallisella ta- solla. Hankkeiden kehittämistyön tuloksia levitetään valtakunnallisesti. • Tietotekniikka palvelemaan sosiaalialan ammattilaisen työtä • Sähköisiä sosiaalipalveluja kansalaisten saataville Sosiaalialan tietoteknologiahanke tukee sosi- aalialan omista tarpeista lähtevää tietotekno- logian kehittämistä. Hankkeella vahvistetaan sosiaali huollon yhtenäistä tietopohjaa sekä luodaan alalle tietotekniikkaa hyödyntäviä palvelu tapoja ja toimintarakenteita. Hanke on osa sosiaali- ja terveysministeriön Sosiaa- lialan kehittämishanketta. • Tietoteknologian käyttöä sosiaalialalla kehitetään seitsemällä painopistealueella: 1. Asiakastietojärjestelmät Sosiaalihuollon sähköinen asiakasdokumen- taatio ja perus tietosisällöt määritetään. Asia- kastietojärjestelmät luodaan valtakunnallises- ti yhtenäisiksi. Sosiaalialan tietoteknologiahanke on muka- na alueellisen tietohallinto- ja hankintayh- teistyön kehittämisessä. Lisäksi hankkeessa kehitetään ammattilaistyövälineitä ja sosiaa- lihuollon asiakkaiden selviytymistä tukevia teknologioita.