Käsikirja ei-tyypillisten valintojen tukemiseen Ammatillisen segregaation vähentäminen työ- ja elinkeinotoimiston keinoin Opas Teksti: Hillevi Lönn ja Pekka Patama Taitto: Edita Publishing Oy Kansikuva: Pixmac Oy Kuvat: Pixmac Oy Paino: Edita Prima Oy Elokuu 2015 Sisältö 1 Johdanto 3 2 Kaikki lähtee asenteesta 6 3 Työ- ja elinkeinotoimiston keinot lieventää ammatillista segregaatiota 10 3.1 Johdon mielipiteillä ja esimerkillä on merkitystä 10 3.2 Työ- ja elinkeinotoimistojen oma henkilöstöpolitiikka 10 3.3 TE-toimiston palvelut – hakijalle kaikki mahdollisuudet avoimiksi 12 Työvoimakoulutuksen markkinoiminen 13 Ennakkoluulojen poistaminen ryhmäpalvelujen tai koulutus hankkeiden avulla 13 Ammattiuralle ohjaaminen 14 Julkisuus ja markkinointi – sosiaalisen median hyödyntäminen 17 3.4 Henkilöasiakkaan palvelut – palveluprosessin käynnistäminen ja työllistymissuunnitelman rakentaminen yhdessä asiakkaan kanssa 17 Työllistymissuunnitelmaa tehtäessä vaihtoehdot esiin 17 Koulutusvalinnat 18 Valmennukset: työnhakuvalmenuus, uravalmennus ja työhönvalmennus 19 3.5 Työnantajapalvelut – yrityksen parhaaksi toimiminen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä 20 Työpaikoista tiedottaminen työnhakija-asiakkaille 20 Työtarjoukset 21 Työnhakijoiden esittely työnantajalle 21 Työpaikkakuvaukset 22 Yhteishankintakoulutus 22 Yhteydet yhteistyötahoihin (esim. yrittäjäjärjestöt) 23 Työnantajakäynnit 23 Viittaukset 24 Linkkejä 24 2 31 Johdanto Naiset ja miehet toimivat usein työelämän eri alueilla. Miehet kouluttautuvat miesten ammatteihin ja tekevät miesten työtä yhdessä muiden miesten kanssa. Naiset puolestaan valitsevat naisvaltaisiin ammatteihin suuntautuvaa koulutus- ta ja suuri osa naisista työskentelee toisten naisten kanssa naisvaltaisissa am- mateissa. Tätä eriytymistä kutsutaan sukupuolen mukaiseksi työnjaoksi tai työ- markkinoiden segregaatioksi. Sen sijaan ammatteja, joissa toimii yhtälailla sekä miehiä että naisia, kutsutaan tasa-ammateiksi. Näitä ammatteja on vähän, sillä vain 13,9 % suomalaisista palkansaajista työskentelee ammatissa, jossa on lähes yhtä paljon miehiä ja naisia tai vähintään 40 % vähemmistösukupuolen edustajia. Segregaatio on sekä vaakasuoraa (horisontaalista) että pystysuoraa (vertikaalis- ta). Kun miehet ja naiset toimivat eri ammateissa, eri työpaikoilla, eri toimialoilla tai eri sektoreilla, on kyse horisontaalisesta segregaatiosta. Asiaa voidaan kuvata naisten ja miesten prosentuaalisilla osuuksilla eri ammateissa ja koulutuslinjoilla. Kun eriytymistä tapahtuu myös siinä, mille hierarkian tasoille miehet ja naiset työelämässä sijoittuvat, puhutaan vertikaalisesta segregaatiosta. Miehet valikoi- tuvat hierarkian yläpäähän useammin kuin naiset, jotka sijoittuvat sen alemmil- le tasoille. Horisontaalinen sukupuolten välinen segregaatio työmarkkinoilla on Suomessa kolmanneksi voimakkainta EU-maista. Suomalaiset työmarkkinat ovat voimakkaasti eriytyneet myös työsuhdetyypeittäin sukupuolen mukaan siten, että naiset tekevät osa- ja määräaikaista työtä huomattavasti enemmän kuin miehet. Mitä ongelmia segregaatiosta sitten aiheutuu? Jyrkkä sukupuolen mukainen työn- jako heikentää työmarkkinoiden dynamiikkaa ja vaikuttaa osaltaan työvoimaka- peikkojen syntyyn sekä vaikeuttaa niiden poistamista. Tietyn alan työvoimapula voi muodostua talouskasvun esteeksi tai hidasteeksi. Segregaatiota voidaan pitää ongelmallisena paitsi työmarkkinoiden toimivuuden kannalta myös siksi, että sii- hen liittyy useita epätasa-arvon piirteitä, joista suurimpana on palkkaus. Lisäksi segregaation ollessa kovin jyrkkä joudutaan tilanteisiin, joissa tiettyjen palvelujen tuottajat ovat lähes yksinomaan vain yhtä sukupuolta. Asiakas voi kokea tämän ongelmallisena ja valinnan mahdollisuuksia rajoittavana. Voimakas segregaatio yhteiskunnassa rajoittaa yksilön ammatinvalintaa, koska ammattiaan tai työtään valitseva ei useinkaan ota edes harkintaansa niitä ammatteja, joissa oman suku- puolen edustajat ovat vähemmistönä, vaikka hänellä saattaisi olla alan osaamista tai ammatin edellyttämää lahjakkuutta. Tällöin yhteiskunnassa tuhlautuu ja jää käyttämättä lahjakkuuspotentiaalia. 4Työmarkkinoiden rakennemuutosten vaikutuksia miesten ja naisten työmarkki- na-asemaan koskeva tutkimus (Kauhanen ym. 2015) tarkasteli tehtävärakentei- den muutoksia yksityisellä sektorilla 1995–2008. Sen mukaan tehtävärakenteita muokkaa kolme keskeistä tekijää: ICT:n kehitys, toimintojen siirtäminen ulko- maille sekä demografian muutos. Kyseinen tutkimus osoitti, että vuosien 1995 ja 2008 välillä tapahtunut ammattirakenteiden muutos lisäsi naisten ja miesten keskiansioiden eroja. Tätä voidaan tutkijoiden mukaan pitää osoituksena myös naisten ja miesten tasa-arvon heikkenemisestä työmarkkinoilla. Tutkijat toteavat, että naiset ja miehet näyttävät kuitenkin olevan eri tavoin alttiita tehtävien raken- nemuutoksille, koska nämä työskentelevät pääasiassa eri sektoreilla. Muutoksien vaikutuksia sukupuolten väliseen palkkaeroon ja asemaan työmarkkinoilla on li- säksi vaikeaa ennakoida. (Kauhanen ym. 2015). Valtava-kehittämisohjelma teetti tutkimuksen ”Sukupuolinäkökulma työ- ja elin- keinotoimistojen palveluihin” (Horelli ym. 2014). Sen perusteella TE- toimistojen asenneilmapiiri työ- ja koulutusurien eriytymisen vähentämiseen on hyvä: noin 90  % tutkimukseen osallistuneista piti asiaa ainakin jossain määrin tärkeänä. Käytännön työssä on kuitenkin asian tiedostaminen ja sen mukaisesti toimiminen vähäistä. Siten asiakkaan hakeutuminen sukupuolelleen epätyypilliselle alalle on toimistojen asiantuntijoiden mukaan lähinnä ”ilahduttava poikkeus”. TE-toimistojen asiantuntijat kokevat edellä mainitun tutkimuksen mukaan voivan- sa osaltaan vähentää koulutus- ja työurien segregaatiota erityisesti henkilökohtai- sessa neuvonnassa ja ohjauksessa. Vuorovaikutuksellisia keinoja ovat asiakkaan kuuleminen, motivointi ja eri vaihtoehtojen tarjoaminen avoimesti konkreettisen hyödyn kautta. Tämä edellyttää henkilöstökoulutusta ja asian esille nostamista toimistojen työkäytänteissä. Tutkijoiden mukaan tietoisuutta sukupuolen merki- tyksestä työvoimapalveluissa tulisi lisätä kytkemällä sukupuolinäkökulma mu- kaan esimiesten ja asiantuntijoiden koulutusten sisältöihin ja käynnistää uudel- leen asiaa käsitteleviä asiantuntijaverkostoja. (Horelli ym. 2014). Tämä käsikirja on tuotettu aiemman vastaavan pohjalta (Ammatillisen segregaa- tion lieventäminen työvoimatoimiston keinoin - Käsikirja ei-tyypillisten valintojen tukemiseen 2002), joka taas pohjautui Tasa-vertaiset työmarkkinat / segregaation lieventäminen -hankkeen työhön (Tasavertaiset työmarkkinat -työryhmän muis- tio 2004). 5Tasavertaiset työmarkkinat / segregaation lieventäminen -projektin yhtenä tavoit- teena oli luoda konkreettisia välineitä työvoimatoimistojen virkailijoille segregaa- tion purkamiseksi. Projektissa pyrittiin löytämään ne työn avainkohdat, joissa ak- tiivinen tasa-arvoisten työmarkkinoiden edistäminen on varauksetta työnantajan, työnhakijan ja myös työvoimatoimiston etu. Edellisten lisäksi tässä käsikirjassa on hyödynnetty Valtava-kehittämisohjel- massa vuosina 2008–2014 tehtyä työtä. Ohjelman projekteissa tuotettiin hyviä käytäntöjä työvoimapalvelujen kautta tapahtuvaan työmarkkinoiden sukupuo- lenmukaisen segregaation lieventämiseen (ks. Tasa-arvon hyviä käytäntöjä Val- tava-kehittämisohjelmasta 2013). Valtava tuotti lisäksi laajan nuoriin kohdistetun kampanjan uravalinnoista ”Valitse ala päällä, älä alapäällä”, jonka aineistoja on muun muassa Opetushallituksen nettisivuilla www.oph.fi ja Valtavan nettisivuilla www.tem.fi/valtava. Tämän asiakaspalvelun käsikirjan tarkoituksena on toimia käytännönläheisenä ohjeistona työ- ja elinkeinohallinnon asiantuntijoille, jotka arkityössään voivat vaikuttaa työmarkkinoiden eriytymisen purkamiseen. Käsikirjalla toivotaan ole- van merkityksensä niin tietoisuuden kuin toiminnankin tasolla. Alkuperäisen käsikirjan pohjatekstin laati Mäntyharjun työvoimatoimiston joh- taja Pekka Patama ja Tasavertaiset työmarkkinat -projektin työryhmä. Valtava -kehittämisohjelman puolesta käsikirjaa ovat muokanneet neuvotteleva virka- mies Hillevi Lönn ja hankeasiantuntija Elina Havu. Käsikirjan lopulliseen muo- toon saattamisessa on konsultoitu laajaa joukkoa TE-hallinnon asiantuntijoita. Kiitokset kaikille palautteista ja parannusehdotuksista! 6Työmarkkinat ovat jo tasa-arvoiset. Meillä on jo tasa-arvolaki! Tasa-arvolaista huolimatta tasa-arvo ei ole toteutunut työelämäs- sä. Tätä todentavat mm. sukupuolten väliset palkkaerot. Selvästi näyttää siltä, että passiivinen ”asioiden mahdollistaminen” ei riitä. Tasa-arvoasioiden koros- taminen on työnantajien edun vastaista tai ainakin heidän asioihinsa puuttu- mista. Työnantaja on ensisijaisesti kiinnostunut hyvästä työvoimas- ta. Vaikka toivotaankin ”hyvää työmiestä” tai ”sopivaa likkaa toimistoon”, niin silloinkin perimmäinen toive on todennäköisesti saada paras mahdollinen työntekijä kyseiseen paikkaan. Ehdo- kasjoukkoa voimakkaasti rajaamalla (esim. sukupuolen mukaan) tavoitteen saavuttamisen todennäköisyys vähenee. Asiakkaan tulee saada itse päättää omista valinnois- taan. Rekrytointikäytäntöjen muuttaminen tulee työn- antajille kalliiksi. Mahdollisuuksien avartaminen työnhakija- tai työnantaja-asiak- kaalle ei vähennä asiakkaan päätäntävaltaa. Itse asiassa se lisää sitä! Rekrytointipolitiikan muuttaminen saattaa aiheuttaa työnantajalle alkuvaiheessa lisäkustannuksia (esim. sosiaalitilojen järjestä- minen) ja vaatia uudenlaisen ajattelutavan omaksumista koko henkilöstössä, mutta jos tällä on mahdollista ehkäistä tulevaa työ- voimapulaa, niin pitkällä tähtäimellä tästä on yritykselle taloudel- lista hyötyä. Tasa-arvoa on jo yritetty edistää, mutta lopulliset tulokset jäivät heikoiksi. Tasa-arvohankkeet ovat onnistuneet tavoitteisiinsa nähden usein jopa yli odotusten. Yksittäisillä hankkeilla on kuitenkin harvoin yleisempää vaikuttavuutta paitsi esimerkin muodossa, sillä kult- tuuriin sidotut tavat ja ajatusmallit muuttuvat hitaasti. Esimerkiksi ympäristönsuojelun tärkeyttä ei juuri kukaan aseta enää kyseen- alaiseksi, mutta asenteellinen muutos on vienyt kymmeniä vuosia ja yleinen käyttäytymisen muutos on aina sidoksissa asenteisiin. 2 Kaikki lähtee asenteesta Lieventämällä työmarkkinoiden jakautumista miesten ja naisten ammatteihin pa- rannetaan työmarkkinoiden toimivuutta. Kaikki kehittämistoimet ovat kuitenkin tulokseltaan epävarmoja, jos ei niitä ennen tai niiden aikana – keskustelun tai jon- kin muun keinon avulla – pyritä arvioimaan organisaation asenneilmastoa. Tämän jälkeen on myös helpompi arvioida sitä, minkä vuoksi jokin uusi käytäntö ei ota tulta alleen. Lisäksi valtionhallinnossa tulee kaikkien toimenpiteiden vaikutuksia arvioida sukupuolten näkökulmasta jo suunnitteluvaiheessa, toimien toteutuk- sessa sekä loppuarvioinnissa (sukupuolivaikutusten arviointi, SUVA). Työelämän tasa-arvokeskustelussa esiintyy yleisesti seuraavanlaista argumentointia: 7Työpaikkojen roolijako on muotoutunut persoo- nallisten ominaisuuksien (esim. fyysisen voiman tai hoivavietin) seurauksena. Olisi luonnonvastaista puuttua siihen. Työelämän muutoksen myötä fyysisillä sukupuoleen sidotuilla ominaisuuksilla on nykyään vähemmän merkitystä työn tekemi- sen kannalta. Esimerkkinä käy moderni maataloustyö. Koneel- listamisen myötä tilan emäntä pystyy suoriutumaan töistä hyvin. Raskasta, fyysistä voimaa vaativaa työtä on nykyään vähän ja sitä pyritään koko ajan vähentämään. Tämä tulee ilmi usein myös teollisuustyössä, kun työnantajan edustaja ylpeänä esittää yrityksen tekemiä investointeja ja koneellistamisen vaikutusta työn tuloksellisuuteen ja fyysisen kuormituksen vähenemiseen. Myös hoiva-alalla on jo pitkään tiedostettu, että parhaaseen palvelumalliin päästään silloin, kun henkilökunnassa on molem- mat sukupuolet tasaisesti edustettuna läpi henkilöstöhierarkian. On syytä myös mainita, että hoivatyön fyysinen kuormittavuus on usein jopa suurempaa, kuin teollisuustyössä keskimäärin. Segregaation purkuun on yksittäisen asiantuntijan tai psykologin vaikea vaikuttaa. Segregaation lieveneminen on monen tekijän summa, ja on totta, että yksittäisellä asiakastyön tekijällä on hyvin rajalliset mahdolli- suudet vaikuttaa asiaan. Mutta jos oletetaan esim. asiantuntijalla olevan keskimäärin 5 asiakaskontaktia päivässä à 25 viikossa à 100 kuukaudessa à yli tuhat vuodessa, niin voidaan sanoa, että yksittäisen virkailijankin panoksella on merkitystä. Uravalinnat tehdään jo lapsuudessa, ei työvoi- matoimisto voi vaikuttaa enää asiaan, vaikka halu- aisikin. Ihminen kasvaa aikuiseksi perimänsä, sosiaalisen ympäristönsä, ja vallitsevan kulttuurin vaikutuksessa. Historia on kuitenkin osoit- tanut, että tarvittaessa opittuja malleja ollaan valmiita muutta- maan hyvinkin nopeasti. Esimerkkinä voidaan mainita sota-aika- na tapahtunut naisten rekrytointi kotituotannon ylläpitämiseen. Tasa-arvohankkeet ovat kalliita. Resursseja tarvi- taan tärkeämpäänkin. Segregaation vähentäminen ei edellytä suurten erillistoimenpi- teiden käynnistämistä. Paras tapa edetä on kehittää nykyisiä työskentelymalleja niin, että mahdollinen ”lahjakkuuspotentiaalin” menettämisen riski tiedostettaisiin ja sen mukaan osattaisiin toimia. Tämä ei vaadi miltään osapuolelta ylimääräisiä rahallisia resursseja. Työelämän tasa-arvoa edistetään TE-hallinnossa sisällyttämällä sukupuolinäkökulma jokaisen TE-toimistossa työs- kentelevän asiantuntijan työnkuvaan. Jos sukupuolikysymys nostetaan voimakkaasti esiin, niin miten käy etnis- ten ryhmien, ikääntynei- den jne. tasa-arvon? Sukupuolikysymyksen huomioiminen ei tarkoita sitä, että samalla muiden ryhmien (esim. etniset ryhmät, ikäryhmät, vähemmistöt) tasa-arvoisen aseman edistäminen kärsisi. Päinvastoin voisi väittää, että sukupuolten tasa-arvon edistäminen työmarkkinoilla lisää yleistä valmiutta edistää myös muuta tasa-arvoa. Segregaation purkamises- sa on vaikea edetä ilman johtajan tukea. Organisaation johtajan tehtävä on määrittää, mikä on tärkeää ja mihin resursseja käytetään. Hyvä johtaminen on silloin mahdollis- ta, kun erilaiset toimintavaihtoehdot on tiedostettu ja henkilöstöllä on valmius muuttaa toimintaansa. Johdon tulee huolehtia siitä, että henkilöstöllä on osaamista ja valmiudet edistää sukupuolten tasa-arvoa omassa työssään. 8 9 Mitkä tekijät ovat vaikuttaneet omaan ammatinvalintaasi? Oliko suku- puolellasi merkitystä? Millaista ohjausta sait itse ammattia valitessasi?  Oletko itse ollut asiakastilanteessa, jossa ”ei-tyypillisen” ammatin- tai koulutuksen valinta on noussut esille?  Millaisia argumentteja itse olet asiasta käyttänyt ja miten hyvin pystyt ne perustelemaan? Lähdettäessä käsittelemään aihetta, kannattaa pohtia seuraavia kysymyksiä:  Voidaanko asiakkaille aukottomasti perustella, että sukupuolelle tyy- pillisten valintojen eli valinnanmahdollisuuksien pienempi määrä on heidän etunsa mukaista?  Jos ei voida, niin tehdäänkö omassa TE-toimistossa tällä hetkellä jotain ei-tyypillisten valintojen kynnyksen madaltamiseksi?  Jos ei tehdä, niin mitkä olisivat ne konkreettiset toimenpiteet, joilla organisaatio voisi muuttaa käytäntöjään segregaation aktiivisen vähen- tämisen suuntaan?  Onko sinun työyhteisössäsi pohdittu segregaatiota koskevia asenteita?  Oletko miettinyt omaa asennoitumistasi miesten töihin ja naisten töihin?  Löydätkö toiminnastasi esimerkkejä, jotka:  lieventävät segregaatiota?  vahvistavat sitä? 10 3 Työ- ja elinkeinotoimiston keinot lieventää ammatillista segregaatiota 3.1 Johdon mielipiteillä ja esimerkillä on merkitystä Edellä mainittu asenneilmaston näkyväksi tekeminen on erityisen merkittävää organisaation johdon kohdalla. Jos organisaation johto haluaa aktiivisesti edistää työmarkkinoiden toimivuutta, niin on perusteltua odottaa johtajan ottavan kan- taa myös sukupuolen mukaiseen työnjakoon. Johtajan ja esimiesten sitoutumisen myötä asiantuntijoiden on helpompi keskustella aiheesta, kehittää työtään ja ra- portoida siitä. Tapoja, joilla toimiston johto voi vaikuttaa segregaation lieventämi- seen, ovat muun muassa oma esimerkki, henkilöstövalinnat, työnantajayhteydet, julkiset kannanotot, henkilöstökoulutus sekä työn laadun seuranta. Tärkeää on myös ottaa sukupuoli- ja tasa-arvonäkökulma mukaan esimerkiksi säännöllisiin aamupalavereihin. TE-toimistoon voi myös kutsua erilaisten yhdistysten ja orga- nisaatioiden kouluttajia ja kokemusasiantuntijoita avaamaan tasa-arvo- ja yhden- vertaisuusteemoja tietystä näkökulmasta.  Miten TE-toimistosi johto on huomioinut segregaation lieventämisen? 3.2 Työ- ja elinkeinotoimistojen oma henkilöstöpolitiikka Segregaation purkamisessa tekemistä löytyy myös TE-toimistojen omasta henki- löstöpolitiikasta, sillä toimistojen henkilöstö on tällä hetkellä kovin naisenemmis- töinen. Henkilöstöpolitiikan hoidossa olisi hyvä pohtia uudelleen myös sitä, min- kälaista osaamista hyvältä työvoimatoimiston virkailijalta edellytetään. ELY- keskusten ja TE-toimistojen yhteinen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunni- telma valmistui keväällä 2014. Henkilöstötasa-arvoon painottuvan suunnitelman tavoitteena on tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusnäkökohtien huomioon ottaminen johtamisessa, rekrytoinneissa ja työolosuhteissa, palveluissa ja työkäytännöissä. Kyseessä on yleisluontoinen ohje, jonka yksityiskohtaisemmasta ja konkreetti- semmasta toimeenpanosta ja toteutuksesta vastaavat yksittäisten ELY- keskusten ja TE-toimistojen johdot. 11  Mikä on oman organisaatiosi sukupuolijakauma?  Voisiko mielestäsi sukupuolijakauman tasaamisella saada aikaan myönteisiä vaikutuksia omassa työyhteisössäsi?  Tarkkaile hallinnonalan eli työ- ja elinkeinoministeriön, ELY-keskusten ja TE-toimistojen toimintaa mediassa. Millaisen vaikutelman se antaa ammattien sopivuudesta naisille ja miehille? 12 3.3 TE-toimiston tarjoamat palvelut – hakijalle kaikki mahdollisuudet avoimiksi Miesten ja naisten toisistaan poikkeava osallistuminen työvoimapalveluihin on ol- lut tiedossa jo pitkään. Julkunen on eritellyt vuosien 1997–2008 työvoimapoliittisia toimenpiteitä sukupuolen mukaan ja luokitellut neljä sukupuolijakoa noudatta- vaa toimenpidettä: työllistämistuilla (sis. palkkatuen) työhön sijoitetut, työmark- kinatuella harjoitteluun ja työelämävalmennukseen osallistuneet, työvoimakoulu- tukseen osallistuneet ja vuorotteluvapaasijaiset. Valtakunnallisessa tarkastelussa naisilla on ollut yliedustus kaikissa toimenpiteissä paitsi työvoimapoliittisessa koulutuksessa, joka on kohdistunut yhtälailla naisiin kuin miehiinkin (Julkunen 2009). Aho ja Koponen ovat työvoimapoliittisten toimenpiteiden vaikuttavuutta koskevassa tutkimuksessaan osoittaneet, että naiset osallistuvat toimenpiteisiin keskimäärin aikaisemmin kuin miehet (Aho ja Koponen 2008). 13 Työvoimakoulutuksen markkinoiminen On mahdollista, että TE-toimiston asiantuntija kiireen pakottamana ”ennakoi” asi- akkaan puolesta ja tarjoaa hakijalle ”sopivia” työvoimapoliittisia tai omaehtoisia koulutusvaihtoehtoja. Jos ennakoiminen tapahtuu perinteisen sukupuoliroolijaon mukaan, niin ohitetaan se keskustelun mahdollisuus, jossa asiakkaan uravalintaa, kouluttautumis-motivaatiota yms. arvioidaan ennakkoluulottomasti roolijaosta riippumatta. Jos asiantuntijalla ei ole varmaa käsitystä siitä, onko asiakkaan kanssa käyty eri ammattialojen koulutusvaihtoehtoja läpi laajassa mielessä, olisi hyvä käy- dä asiakkaan kanssa laaja osaamiskeskustelu. Tämän jälkeen voisi tiedustella, onko asiakas ajatellut koskaan, että voisi osaamisensa puolesta selviytyä siinä ja siinä ammatissa (ehdotettu toisen sukupuolen ammatteja). Tässä tietenkin edellytetään, että asiantuntija todella tuntee eri ammattien osaamisvaatimuk- sia, ja että hän oikeasti arvelee asiakkaalla olevan kykyjä selviytyä ammatissa. On kuitenkin syytä korostaa, että epätyypillisiä uravalintoja ei ole syytä ”tuput- taa” kenellekään. Tavoitteena on avartaa asiakkaan näkemystä sopivista kou- lutusvaihtoehdoista. Ennakkoluulojen poistaminen ryhmäpalvelujen tai koulutushankkeiden avulla Teemme valintojamme paljolti luulojen ja uskomusten varassa. Asioista, jotka ovat tuttuja, on helpompi tehdä perusteltuja päätöksiä, kun taas outoja vaihto- ehtoja vierastamme ja kritisoimme. Tästä syystä moni uranvalinta- tai koulutuk- seen hakeutumiskeskustelu kariutuu toteamukseen ”eihän minusta ole semmoi- seen...”. Siksi olisi tärkeää järjestää tilaisuuksia, joissa asiakkaat voisivat tutustua koulutuksiin, joihin heillä voisi olla kiinnostusta ja valmiuksia osallistua, mutta jotka eivät ole missään vaiheessa tulleet todellisina vaihtoehtoina esiin. Tämä voi tapahtua työllistymissuunnitelmaan liitettävänä työnhakijan ”kotitehtävänä”, koulutuskokeilussa sekä työnhaku-, ura- tai työhön valmennuksessa. Kummassa- kin tapauksessa on hyvä varmistaa etukäteen, että tutustuja otetaan asiallisesti, valmistautuneena ja myönteisessä hengessä vastaan. Toinen merkittävä keino on järjestää paikallisen tarpeen mukaan esimerkiksi ”mie- het hoivatyöhön” tai ”naiset tekniikkaan” -tyyppisiä työvoimakoulutuksia. Näiden valmistelussa, suunnittelussa ja toteuttamisessa on keskeistä panostaa työnantaji- en, kouluttajan, työvoimatoimistojen ja asiakkaiden yhteistyöhön (esimerkiksi asia- kasraadin muodossa). Jos näin ei tehdä, on mahdollista, että tehdään enemmän hal- laa lopputuloksen kannalta. TE-toimistolla on mahdollisuus madaltaa koulutukseen osallistumisen kynnystä esimerkiksi järjestämällä koulutuksien yhteyteen orientoi- via jaksoja ryhmäpalveluna, joiden jälkeen osallistuja ja valitsijat voisivat paremmin edellytyksin keskustella koulutuksen ja ammattiuran soveltuvuudesta. 14  Tekevätkö omat asiakkaasi päätöksensä uskomusten, ennakkoluulojen vai tiedon perusteella?  Miten omat asenteesi vaikuttavat palvelutilanteessa asiakkaan teke- miin päätöksiin? Ammattiuralle ohjaaminen Ammatinvalinta- ja uraohjaus auttaa asiakkaita ammatin ja koulutuksen valin- nassa. Lähtökohtana on aina asiakkaan yksilöllinen tilanne. TE -palvelujen psy- kologi auttaa asiakasta valintojen ja päätösten tekemisessä ja itselleen parhaan ratkaisun löytämisessä. Päätöksen tekee luonnollisesti asiakas itse. Psykologi voi osaltaan vaikuttaa segregaation lievenemiseen. Hän voi esimerkiksi tukea ennak- koluulottomasti ei-perinteisiä valintoja tai pyrkiä laventamaan niiden vaihtoehto- jen piiriä, joista asiakas valintansa tekee, tuomalla keskusteluun sopivalla tavalla myös ei-perinteisiä vaihtoehtoja. Varsinkin nuorten ihmisten tietämys ammateista ja työelämästä voi olla varsin rajallinen. Kukaan ei voi valita sellaista vaihtoehtoa, josta ei ole koskaan kuullut puhuttavankaan. TE -palvelujen asiantuntijoilla on käytössään paljon välineitä, joilla voi tukea asi- akkaan urasuunnittelua. Merkittävimmät näistä välineistä ovat koulutus- ja työ- kokeilu sekä työnhaku-, ura- ja työhönvalmennus. Kokeilujen ja valmennusten luonne on sellainen, että asiakkaalla on mahdollisuus tutustua koulutukseen avoi- mesti ja pohtien. Varsinkin nuorten asiakkaiden kohdalla on mahdollista markki- noida kokeiluja ja valmennuksia ennakkoluulottomasti ja tukea asiakkaan orasta- vaa mielenkiintoa. Hyviin tuloksiin pääsemiseksi kannattaa asiaa pohjustaa myös työnantajien suuntaan. Edellä mainittua tavoitetta voi ajaa myös kuntien kesätyöllistämisen kautta. Ke- sätyöt ovat luonteeltaan usein sellaisia, että niihin ei ole asetettu erityistä am- mattitaitovaatimusta, vaan lähtökohtana on se, että kuka tahansa arvalla valittu kesätyöntekijä pystyy tehtävästään suoriutumaan. Kunnissa saatetaan työtehtä- vät kuitenkin jakaa sukupuolen mukaan niin, että tytöt menevät haravan varteen tai leikkikentälle ja pojat ajavat ruohonleikkuria. Tämän asian ”sekoittaminen” ei todennäköisesti muuta työn lopputulosta mitenkään, mutta kesätyöntekijöille se on yksi konkreettinen tilaisuus oppia, että työtä voi tehdä myös perinteisestä rooli jaosta poiketen. Työ- ja elinkeinotoimisto ei voi tietenkään tätä asiaa yksin päättää, mutta ehdottaminen on mahdollista. Saman asian voi ottaa esille myös kunnan tukityöllistämisen kohdalla. 15 16  Asiakaspalvelutilanteen jälkeen voit kysyä itseltäsi:  Muistinko laajentaa asiakkaan ammattien tuntemusta myös ei-tyypillis- ten valintojen suuntaan?  Otinko puheeksi, millaisilla perusteilla asiakas on päätöksensä tehnyt? (mielikuvat, uskomukset, tieto)  Perustelinko uudet vaihtoehdot riittävän hyvin, jotta asiakas pystyy niitä pohtimaan? 17 Julkisuus ja markkinointi – sosiaalisen median hyödyntäminen Perinteistä sukupuolten välistä työnjakoa murtavat hankkeet ja toimet ovat aina saaneet julkisuutta. Useat TE-toimistojen asiantuntijat ovat sosiaalisessa medi- assa, ja siellä käytäviin keskusteluihin kannattaa osallistuja asiantuntijaroolissa. Näissä keskusteluissa voi nostaa esiin TE-toimiston mahdollisuudet segregaation purkajana. Myös työnantajia kannattaa kannustaa kaatamaan sukupuolten väli- siä raja-aitoja sosiaalisessa ja ns. perinteisessä mediassa viestiessään.  Onko tiedossasi asiakastapauksia, joissa perinteisten ammattiala- jakaumien ”rajat” on murrettu onnistuneesti? 3.4 Henkilöasiakkaan palvelut – palveluprosessin käynnistäminen ja työllistymissuunnitelman rakentaminen yhdessä asiakkaan kanssa Työllistymissuunnitelmaa tehtäessä vaihtoehdot esiin Henkilöasiakkaan palveluiden asiantuntijalla on keskeinen asema sukupuolen mukaisen työnjaon lieventämisessä varsinkin silloin, kun asiakkaan työllistymis- suunnitelma vaatii muitakin toimia kuin pelkkää verkossa tapahtuvaa työnhakua. Kaikkien TE -palveluiden yksilöllinen läpikäynti tapahtuu työllistymissuunnitel- maa tehtäessä. Työttömyyden alussa heränneet kysymykset selkiytyvät usein vas- ta asiantuntijan kanssa käytävissä keskusteluissa. Suurimmalla osalla työnhakijoista ammatti on selvä ja heillä ei ole tarvetta am- matillisen keskustelun laajentamiseen. Tällöin on hyvä, jos suunnitelmassa tode- taan, että tällainen keskustelu on käyty. Esimerkiksi ”Työnhakijan hakuammatit ovat realistisia ja tässä vaiheessa ei ole tarpeellista laajentaa niitä”. Yksilöllisen työllistymissuunnitelman tavoite on konkreettisuus, ja tätä voi hyödyntää silloin, kun asiakkaalle itselleenkin on epäselvää, mitä töitä hakea ja millaista osaamista pitäisi hankkia. Asiakkaan kanssa voisi esimerkiksi sopia ”kotitehtävästä”, jossa hän pyrkisi laajentamaan hakuammattiensa määrää. Korkeasti koulutettujen koh- dalla tilanne voi olla haasteellinen, mutta myös heidän ohjaamisessa tulisi pyrkiä antamaan tietoa laaja-alaisesti eri alavaihtoehdoista. 18 Työllistymissuunnitelmaan liittyvän uravalintakeskustelun yhteydessä on hyvä muistaa, että asiakasta todennäköisesti kiinnostavat myös konkreettiset asiat. Näitä ovat esimerkiksi palkkaus, työolosuhteet, ammattitaitoedellytykset ja kaik- ki aidot kokemukset, joita vastaavista tilanteista on kerätty. Erityisesti työnhaki- jaa kiinnostaa työpaikan saamisen todennäköisyys. Mitä paremmin näitä faktoja virkailija pystyy esittämään, sen helpompi on käydä läpi eri vaihtoehtoja asiak- kaan kanssa.  Millä tavalla itse otat puheeksi hakuammattien laajentamisen asiak- kaan kanssa?  Miten ei-tyypillisten vaihtoehtojen läpikäynti näkyy tekemissäsi työn- hakusuunnitelmissa? Koulutusvalinnat Henkilöasiakkaan palveluiden asiantuntijat ovat usein työvoimakoulutuksen va- linnoissa mukana joko kummin roolissa tai muuten toimialan asiantuntijaedus- tajana. Koulutusvalinnoissa on merkittävä mahdollisuus segregaation purkami- seen, mutta olisi hyvä varmistaa, että jokainen hakija on aidosti potentiaalinen valittava. Mikäli sukupuolelleen epätyypilliseen koulutukseen hakeutuneen asiakkaan hakemus hylätään, valintaryhmän ja varsinkin työvoimatoimiston edustajan olisi hyvä kiinnittää huomiota hylkäyksen perusteluihin. Jos perustelut hylkää- miselle ovat sukupuolineutraaleja, niin asiaan ei ole syytä kiinnittää lisähuomi- ota, mutta muussa tapauksessa on hyvä käydä keskustelu asiasta. Keskustelu koulutuksen avoimuudesta sekä naisille että miehille tulisi käydä jo koulutusta suunniteltaessa.  Oletko työvoimapoliittisen koulutuksen suunnittelussa ollut tilan- teessa, jossa työnantaja sanoo haluavansa koulutukseen vain naisia / miehiä?  Miten voisit vastata tähän?  Oletko ottanut selvää, mitä tasa-arvolaki sanoo viranomaisen velvolli- suudesta tasa-arvon edistämiseksi koulutusta järjestettäessä? 19 Valmennukset: työnhakuvalmennus, uravalmennus ja työhönvalmennus Koska työnhakuryhmät ovat hyvä tilaisuus tehdä asiakas tietoiseksi työvoimatoi- miston palveluista, käytännöistä ja tavoitteista, olisi suotavaa, että myös niihin rekrytointi olisi sukupuolen mukaan tasapuolista. Tämä vaatii aktiivista panosta- mista ”sukupuolisilmälasit” päässä työnhakuvalmennuksen suunnitteluun, rekry- tointiin ja toteuttamiseen. Työnhakuvalmennus on mahdollista toteuttaa niin, että siinä on samoja element- tejä kuin esim. naisia tekniikkaan ohjaavissa koulutuksissa. Yksi esimerkki täl- laisesta käytännöstä on tutustumisharjoituksena käytetty kymmenen väittämän harjoitus. Siinä yksi väittämistä on muodossa ”miehet miesten ja naiset naisten töihin”. Hyvin yleistä on, että kaikki asiakkaat pitävät väitettä typeränä, mutta asiasta käydyn keskustelun jälkeen he huomaavat, että ovat itse omilla elämänva- linnoillaan vahvistaneet väitettä.  Käydäänkö oman toimistosi työnhakuvalmennuksessa vastaavaa kes- kustelua?  Jos käydään, olisiko sitä mahdollista jatkaa asiakkaiden kanssa henkilö kohtaisella tasolla? 20 3.5 Yritys- ja työnantajapalvelut – yrityksen parhaaksi toimiminen lyhyellä ja pitkällä aikavälillä Työpaikoista tiedottaminen henkilöasiakkaalle Työpaikkojen esittely on hyvä tapa lähestyä asiakasta silloin, kun hän on antanut vihjeitä omista tavoitteistaan, mutta varsinainen kiinnostus ei ehkä kuitenkaan ole vielä herännyt. Tämä kuitenkin edellyttää, että nämä vihjeet on TE-toimistossa kerätty esiin. Summittainen paikkojen tarjoaminen ilman, että asiakas on ”juo- nessa mukana” saattaa aiheuttaa vain asiakkaan hölmistymistä ja TE-toimiston ammattitaidon kyseenalaistamista. 21 Työtarjoukset Työtarjousten suhteen pätevät lähes aina samat säännöt. Työnhakijalla on oltava työpaikan edellyttämä ammattitaito ja hänen on täytettävä työnantajan toimek- siannossaan asettamat kriteerit. Saattaa olla tarpeen, että virkailija yrittää avar- taa myös työnantajan mahdollisesti perinteisiä käsityksiä, jolloin työpaikkaneu- vottelussa ensimmäinen kommentti ei ehkä olisi ”me kyllä ajateltiin enemmänkin mies-/naispuolista henkilöä”. Tasa-arvolaki kieltää sukupuoleen perustuvan syr- jinnän mm. työhönotossa.  Oletko ollut tilanteessa, jossa työpaikkaan osoittamasi asiakas on tullut hylätyksi sukupuolensa perusteella?  Miten kuvittelisit tällaisen tilanteen vaikuttavan omaan työ-/koulutus- paikkaan osoittamiskäytäntöösi? Työnhakijoiden esittely työnantajalle Hyvin usein vahvasti nais-/miesvaltaisilla ammattialoilla työnantajan lähtökohta- na on rekrytoida uusi työntekijä perinteisen käytännön mukaan. Tällöin työnan- tajan ensikommentti saattaa olla vastaavanlainen kuin työnhakijalla, joka ei ole ikinä ajatellut asiaa: ”Ei meillä mies / nainen pärjää, ei meillä hyväksytä mies- tä / naista”). Tällöin virkailijan on mahdollista tuoda esille esimerkiksi seuraavia myönteisiä seikkoja: esiteltävän työnhakijan osaaminen ja ominaisuudet, työilma- piirikokemukset, henkilöstöpolitiikan hoito pitkällä aikavälillä (nyt tehdyt uhra- ukset maksavat itsensä myöhemmin takaisin normaalikäytäntönä) ja työharjoitte- lu, työkokeilu ja työllistämistuki. Valtava -kehittämisohjelman Pätkät pitkiksi -projektissa saatiin hyviä kokemuksia vaikeasti työllistettävien työnhakijoiden esittelykirjeestä, jossa ei mainittu työn- hakijan nimeä, sukupuolta, ikää eikä kansalaisuutta. Työvalmentaja esitteli asiak- kaan yrittäjälle. Näin korostuivat asiakkaan osaaminen ja valmiudet, ei sukupuoli, ikä tai muut taustatekijät. Osoittautui, että käytännön avulla työnantajat kuunte- livat työvalmentajien asiaa ja olivat valmiimpia ottamaan valmentautujia yrityk- seensä joko harjoittelemaan tai palkkatyöhön. Koska esittelykirjeessä ei mainittu sukupuolta, yrittäjät eivät empineet sellaisen hakijan kohdalla, joka hakeutui pe- rinteisesti omalle sukupuolelleen epätyypilliselle alalle (Lönn, 2013). 22  Onko yritysasiakkaasi tietoinen ammattialaansa mahdollisesti tulevai- suudessa koettelevasta työvoimapulasta?  Onko yritysasiakkaallasi henkilöstöstrateginen suunnitelma sitä varten?  Pohjautuuko suunnitelma perinteiseen ammattialajako-käsitykseen?  Miten voit tuoda suunnitelman tekemiseen uusia näkökulmia? Työpaikkakuvaukset Vähimmäisvaatimus työvoimatoimiston virkailijalle on, ettei tämä omassa työs- sään toimi vastoin vallitsevaa tasa-arvolakia. Työpaikkakuvauksissa on usein työnantajalähtöisesti painetta tähän suuntaan. Taitavilla kiertoilmauksilla on mahdollista tehdä työpaikkakuvauksesta ”lainmukainen”, mutta kuitenkin sen hengen vastainen. Näissä tilanteissa voi yrittää kysyä työnantajalta perusteita ky- seiseen toiveeseen ja sen jälkeen esittää työvoimatoimiston käytännön taustalla olevat perustellut vasta-argumentit. Vielä tärkeämpää on tuoda esiin ne argumen- tit, jotka yleensä ovat olleet työnantajan intressin mukaiset.  Tee otos oman toimistosi työpaikoista ja arvioi, ovatko työpaikka- kuvaukset ”sukupuolineutraaleja”.  Kiinnitä huomio varsinkin voimakkaasti segregoituneisiin aloihin. Yhteishankintakoulutus Yhteishankintakoulutuksen parhaita puolia on se, että työnantaja saa olla itse mukana koulutuksen suunnittelussa, oppilasvalinnoissa ja myös toteutuksessa. Näissä kaikissa on myös työvoimatoimistolla sanansa sanottavana. Tässä tilan- teessa pätee sama sääntö kuin normaalissa työvoimakoulutusvalinnassakin. Jos työnantaja tekee valintoja perustuen ennakkoluuloihin, uskomuksiin tai muuhun vastaavaan ja on oletettavaa, että toisenlaisilla valinnoilla työnantajan etu tulee paremmin palveltua pitkällä aikavälillä, niin TE -palvelujen asiantuntijan on hyvä tuoda tämä myös keskustelussa esille. Asiantuntijan velvollisuus on myös tuoda esille se, jos valinnoissa rikotaan tasa-arvolakia. Näin tehdään aina silloin, kun valinnan tai hylkäämisen perusteena on sukupuoli. TE-toimiston asiantuntuja voi joutua vastuuseen tasa-arvolain rikkomisesta. 23 Yhteydet yhteistyötahoihin (esim. yrittäjäjärjestöt) Asian edistämisessä on hyvä hyödyntää olemassa olevia järjestelmiä ja yhteen- liittymiä. Esimerkiksi yrittäjäjärjestöjen kanssa on mahdollista tehdä yhteis- työtä mm. teemaan liittyvien tapahtumien, seminaarien ja tiedotustilaisuuk- sien järjestämisessä. Muita vastaavia tahoja ovat esimerkiksi oppilaitokset ja ammatti järjestöt. Työnantajakäynnit Työnantajakäynnit antavat hyvän mahdollisuuden kartoittaa työpaikan todelliset mahdollisuudet segregaation lieventämiseen. Tuotantoprosessin yksityiskohtai- nen läpikäyminen mahdollistaa sen, että työnantajan kanssa voidaan työpiste- kohtaisesti keskustella työvoiman rekrytointiedellytyksistä ja siitä, missä määrin sukupuoli todella on rajoittava tekijä. Tämän keskustelun paikka on myös mah- dollista rekrytointikoulutusta ja sen oppilashankintaa koskevan suunnittelun kohdalla. Työnantajakäyntien osalta on tärkeää, että sieltä saatu informaatio (mistä on sovittu tai neuvoteltu työnantajan kanssa) kirjataan myös URA – tie- tojärjestelmään. Näin muillakin virkailijoilla on mahdollisuus tarkistaa, millaista henkilöstöpolitiikkaa yrityksessä harjoitetaan.  Ota asia esille, kun seuraavan kerran teet työnantajakäynnin.  Mitä työnantaja vastaa ja miten hän sen perustelee? 24 Viittaukset Ammatillisen segregaation lieventäminen työvoimatoimiston keinoin. Käsikirja ei-tyypillisten valintojen tukemiseen. Työministeriö 2002. Aho, S. ja Koponen, H. (2008). Työvoimapoliittisten toimenpiteiden kohdistaminen. Työttömänä olleiden pitkän aikavälin seurantaan perustuva tutkimus. Työ- ja elinkeinoministeriö 24: 2008. Horelli, L., Oosi, O. ja Jauhola, L. (2014). Sukupuolinäkökulma työ- ja elinkeinotoimistojen palveluihin. Työ- ja elinkenoministeriön julkaisuja, Työ ja yrittäjyys 52: 2014. Julkunen, R. (2009). Työelämän tasa-arvopolitiikka. Sosiaali- ja terveysministeriö. Selvityksiä 2009:53. Kauhanen, A., Kauhanen, M., Laine, P., Lilja R., Maliranta, M. ja Savaja, E (2015). Työelämän muutosten vaikutukset naisten ja miesten työmarkkina-asemaan ja samapalkkaisuuteen. Sosiaali- ja terveysministeriö, Raportteja ja muistioita 2015:10. Lönn, H. (toim.). Tasa-arvon hyviä käytäntöjä Valtava -kehittämisohjelmasta. Työ- ja elinkeinoministeriö 2013. Tasavertaiset työmarkkinat -työryhmän muistio. Opetusministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2004:1. Internet-osoitteita teemaan liittyen Opetushallitus: www.oph.fi Tasa-arvotiedon keskus Minna: https://www.thl.fi/fi/web/sukupuolten-tasa-arvo Valtava-kehittämisohjelma: www.tem.fi/valtava Laki naisten ja miesten tasa-arvosta: http://www.finlex.fi/fi/laki/smur/1986/19860609 Viestintäkampanja ”Valitse ala päällä, älä alapäällä”: http://www.tem.fi/valtava/alapaalla TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖ PL 32, 00023 Valtioneuvosto Puh. 029 516 001 www.tem.fi TEM oppaat ja muut julkaisut 13/2015 ISSN 2342-7914 (painettu) ISBN 978-952-327-013-8 (painettu) ISSN 2342-7922 (verkkojulkaisu) ISBN 978-952-327-014-5 (verkkojulkaisu) Taitto: Edita Publishing Oy Paino: Edita Prima Oy, 8/2015