47/2014 Seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttö Lausuntotiivistelmä Seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttö 47/2014 Lausuntotiivistelmä Oikeusministeriö, Helsinki 2014 7.10.2014 Julkaisun nimi Seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttö Lausuntotiivistelmä Tekijä Erityisasiantuntija Ville Hinkkanen Oikeusministeriön julkaisu 47/2014 Mietintöjä ja lausuntoja OSKARI numero OM 10/41/2014 HARE numero OM012:00/2014 ISSN-L 1798-7105 ISSN (PDF) 1798-7105 ISBN (PDF) 978-952-259-406-8 URN URN:ISBN:978-952-259-406-8 Pysyvä osoite http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-406-8 Asia- ja avain- sanat seksuaalirikokset, rikoslaki Tiivistelmä Lausuntopyynnön kohteena olleessa luonnoksessa hallituksen esitykseksi ehdote- taan, että seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä koskevan rikos- lain 20 luvun 8 §:n säännöstä muutettaisiin niin, että teko olisi rangaistava myös tuottamuksellisena. Samalla teon enimmäisrangaistus korotettaisiin kuudesta kuu- kaudesta yhteen vuoteen. Oikeusministeriö pyysi luonnoksesta kirjallisen lausunnon 41 viranomaiselta, or- ganisaatiolta, järjestöltä ja asiantuntijalta. Lausuntoja saapui 35. Ehdotukseen suhtauduttiin pääosin myönteisesti. Noin kolme neljännestä kantan- sa esittäneistä lausunnonantajista kannattaa ehdotettua tuottamuksellista kieltoa, mutta osa heistä pitää täyskieltoa ensisijaisena tai harkittavana vaihtoehtona (40 % kaikista lausunnonantajista). Muutama lausunnonantaja katsoo, että ran- gaistavuuden tulisi olla nykyistä tai ehdotettua suppeampi siten, että se ei esimer- kiksi koskisi tilanteita, joissa paritukseen ei liity hyväksikäyttöä tai alistamista. Osa katsoo myös, että tulisi yleisesti harkita kriminalisoinnin tarpeellisuutta tai kiellon kumoamista kokonaan. Esitetyt rikoslainopilliset ja lainsäädäntötekniset huomiot liittyvät ennen kaikkea tuottamuksellisuuden määrittelyyn. 7.10.2014 Publikationens titel Utnyttjande av person som är föremål för sexhandel Remissammandrag Författare Specialsakkunnig Ville Hinkkanen Justitieministeriets publikation 47/2014 Betänkanden och utlåtanden OSKARI nummer OM 10/41/2014 HARE nummer OM012:00/2014 ISSN-L 1798-7105 ISSN (PDF) 1798-7091 ISBN (PDF) 978-952-259-406-8 URN URN:ISBN:978-952-259-406-8 Permanent adress http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-406-8 Sak- och nyckelord sexualbrott, straffrlag Referat I det utkast till regeringsproposition som remissförfarandet gällde föreslås det att bestämmelsen om utnyttjande av per-son som är föremål för sexhandel i 20 kap. 8 § i strafflagen ändras så att gärningen är straffbar också när den begås av oaktsamhet. Samtidigt höjs maximistraffet enligt förslaget från sex månader till ett år. Justitieministeriet sände utkastet för skriftligt utlåtande till 41 myndigheter, orga- nisationer och sakkunniga. Det inkom 35 remissyttranden. Förslaget fick till övervägande del ett positivt mottagande. Av de remissorgan som framförde sin ståndpunkt under-stödde ungefär tre av fyra det föreslagna förbudet med avse-ende på oaktsamhet, men en del av dem såg ett totalförbud som det primära alternativet eller som ett alternativ som bör övervägas (40 % av remissorganen). Några remissorgan ansåg att straffbarheten bör vara mer be- gränsad än för närvarande eller mer begränsad än enligt förslaget på så vis att kriminaliseringen inte gäller exempelvis situationer där koppleri inte är förenat med att någon utnyttjas eller under-kuvas. En del remissorgan ansåg också att man generellt bör bedöma om kriminaliseringen behövs eller om förbudet borde upphävas helt. De straffjuridiska och lagtekniska kommentarerna gällde framför allt hur begreppet oaktsamhet definieras. 7 SISÄLLYS 1  Johdanto _________________________________________________________ 8  2  Yleiset arviot ehdotuksesta _________________________________________ 10  2.1  Aluksi _____________________________________________________ 10  2.2  Viranomaiset ja oikeuslaitos ____________________________________ 10  2.3  Järjestöt ja verkostot __________________________________________ 12  2.4  Tutkijat ____________________________________________________ 15  3  Asiakohtaiset huomiot _____________________________________________ 17  3.1  Säännöksen sanamuoto ja yksityiskohtaiset perustelut ______________ 17  3.2  Rangaistukset _______________________________________________ 19  3.3  Vaikutukset _________________________________________________ 20  3.4  Voimaantulo ________________________________________________ 26  4  Muita huomioita ___________________________________________________ 27  4.1  Muut toimenpiteet ja täytäntöönpano _____________________________ 27  4.2  Täyskiellon vaikutuksista ______________________________________ 28  4.3  Seksin myynti _______________________________________________ 29  4.4  Taustatietoja ja niiden arviointia _________________________________ 30  LIITE: Lausuntopyyntöön sisältynyt luonnos hallituksen esitykseksi _______________ 32  8 1 Johdanto Oikeusministeriössä valmistui 3 päivänä heinäkuuta 2014 virkatyönä valmisteltu luon- nos hallituksen esitykseksi laiksi rikoslain 20 luvun 8 §:n muuttamisesta. Luonnoksessa ehdotetaan seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä koskevan rikoslain pykälän sanamuotoa muutettavaksi niin, että teko olisi rangaistava myös tuottamukselli- sesti tehtynä. Samalla teon enimmäisrangaistus korotettaisiin kuudesta kuukaudesta yh- teen vuoteen. Oikeusministeriö pyysi 3.7.2014 päivätyllä lausuntopyynnöllä luonnoksesta lausunnon seuraavilta viranomaisilta, organisaatioilta ja asiantuntijoilta (lausunnon toimittaneet tahot on merkitty tähdellä *): ulkoasiainministeriö sisäministeriö sosiaali- ja terveysministeriö * Valtakunnansyyttäjänvirasto * tasa-arvovaltuutettu * vähemmistövaltuutettu * Poliisihallitus * Helsingin hovioikeus * Turun hovioikeus * Helsingin käräjäoikeus * Pohjanmaan käräjäoikeus * Helsingin syyttäjänvirasto * Itä-Suomen syyttäjänvirasto * Keskusrikospoliisi * Helsingin poliisilaitos * Lapin poliisilaitos * Amnesty International, Suomen osasto ry * Exit - pois prostituutiosta ry * Feministinen aloite -verkosto * Ihmisoikeusliitto ry Julkiset Oikeusavustajat ry Miesjärjestöjen keskusliitto ry * Monika-Naiset liitto ry * Naisjärjestöjen Keskusliitto * 9 Naisjärjestöt yhteistyössä * Oikeuspoliittinen yhdistys Demla ry Pro-tukipiste ry * Raiskauskriisikeskus Tukinainen * Seta ry Sexpo-säätiö * Suomen Asianajajaliitto * Suomen Lakimiesliitto ry * Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry * Suomen Syyttäjäyhdistys ry * Suomen Tuomariliitto ry Dosentti Minna Kimpimäki * Apulaisprofessori Sakari Melander Professori Johanna Niemi Professori Jussi Tapani * Professori Matti Tolvanen * Tutkija Niina Vuolajärvi * Lisäksi lausunnon antoivat Lasten perusoikeudet ry (*), Miesten tasa-arvo ry (*) ja Naisasialiitto Unioni (*). Lausuntoja pyydettiin 41 taholta, ja niitä saatiin yhteensä 35. Tämä lausuntotiivistelmä sisältää yhteenvedon lausuntojen sisällöstä. Kysymyksessä on tiivistelmä, ja erityisesti laajoja viittauksia tutkimuskirjallisuuteen ei ole kuvattu yksi- tyiskohtaisesti. Kaikki lausunnot ovat kokonaisuudessaan saatavissa Valtioneuvoston hankerekisteristä (HARE), osoitteesta http://www.hare.vn.fi/mAsiakirjojenSelailu.asp?h_iID=20244 10 2 Yleiset arviot ehdotuksesta 2.1 Aluksi Ehdotukseen suhtauduttiin pääosin myönteisesti. Noin kolme neljännestä kantansa esit- täneistä lausunnonantajista kannattaa ehdotettua tuottamuksellista kieltoa, mutta osa heistä pitää täyskieltoa ensisijaisena tai harkittavana vaihtoehtona (40 % kaikista lau- sunnonantajista). Muutama lausunnonantaja katsoo, että rangaistavuuden tulisi olla ny- kyistä tai ehdotettua suppeampi siten, että se ei koskisi tilanteita, joissa paritukseen ei liity hyväksikäyttöä tai alistamista. Osa katsoo myös, että tulisi yleisesti harkita kri- minalisoinnin tarpeellisuutta tai kiellon kumoamista kokonaan. Esitetyt rikoslainopilli- set ja lainsäädäntötekniset huomiot liittyvät ennen kaikkea tuottamuksellisuuden määrit- telyyn ("syytä epäillä"). 2.2 Viranomaiset ja oikeuslaitos Sosiaali- ja terveysministeriö yhtyy Niemen ja Aaltosen selvityksessä esitettyyn näke- mykseen, jonka mukaan tiedot ihmiskaupan ja parituksen laadusta ja prostituutiosta toimivien henkilöiden olosuhteista ovat niin vakavia, että tarvitaan tehokkaampia toimia prostituution vähentämiseen. Ministeriö kannattaa seksinostokieltoa koskevan säännök- sen tarkistamista hallituksen esitysluonnoksessa ehdotetulla tavalla niin, että teko olisi rangaistava myös tuottamuksellisena. Näin säännös vastaisi paremmin niitä odotuksia, joita siihen lakia hyväksyttäessä kohdistettiin. Ministeriö kuitenkin näkee, että seksin ostamisen täyskielto olisi selkein ja tehokkain tapa vähentää seksikauppaan liittyviä va- kavia ongelmia, ja esittää tätä vaihtoehtoa vielä harkittavaksi. Valtakunnansyyttäjänvirasto pitää seksinoston täydellistä kieltämistä ensisijaisena ja nyt ehdotettua sääntelyä tehokkaampana keinona torjua ihmiskauppa- ja paritusrikollisuutta. Täyskielto suojaisi myös tehokkaammin parituksen kohteiden ja ihmiskaupan uhrien henkistä ja ruumiillista koskemattomuutta ja itsemääräämisoikeutta. Perustelujen osalta Valtakunnansyyttäjänvirasto yhtyy oikeusministeriön selvityksessä seksinostokiellon toimivuudesta esitettyihin näkemyksiin. Lisäksi VKSV viittaa lausuntoihinsa eduskun- nan lakivaliokunnalle ja hallintovaliokunnalle (dnro 7/61/12, 20/61/12), joissa se on pi- tänyt seksin oston täydellistä kriminalisointia perusteltuna. Mikäli seksin ostoa ei kielle- tä kokonaan, se tulisi säätää rangaistavaksi tuottamuksellisena hallituksen esitysluon- noksen mukaisesti. Kyseisen sääntelyvaihtoehdon tueksi esitetyt perustelut ovat asian- mukaiset eikä niihin ole sinänsä huomauttamista. 11 Tasa-arvovaltuutettu kannattaa ehdotusta rikoslain 20 luvun 8 §:n muuttamiseksi siten, että seksin osto ihmiskaupan tai parituksen kohteelta olisi jatkossa kriminalisoitua myös tuottamuksellisena tekomuotona. Tasa-arvovaltuutettu on aiemmin eduskunnan lakiva- liokunnalle antamassaan lausunnossa (TAS/116/06) esittänyt, että seksin oston kri- minalisointia ei tulisi kohdistaa ainoastaan tilanteisiin, joissa seksin myyjä on ihmiskau- pan tai parituksen kohde. Tasa-arvovaltuutettu pitää kannatettavana kaikkia seksikaupan kysyntään kohdistuvia toimenpiteitä, jotka tähtäävät seksikaupan laajuuden ja elinkel- poisuuden vähentämiseen. Kansallisena ihmiskaupparaportoijana toimiva vähemmistövaltuutettu katsoo, että rajat- tu seksinostokielto soveltuu ihmiskauppatilanteisiin huonosti. Myös Suomessa olisi syy- tä vakavasti harkita voimassa olevan osittaisen seksinostokiellon laajentamista kaikkeen seksin ostoon. Nyt ehdotettu tuottamuksellinen tekomuoto on kuitenkin askel myöntei- seen suuntaan, ja kansallinen ihmiskaupparaportoija pitää sitä kannatettavana. Poliisihallitus pitää esitystä perusteltuna ja lainsäädäntömuutosta kannatettavana. Helsingin hovioikeudella ei ole huomautettavaa esitysluonnoksen perusratkaisuihin (rangaistavuus tuottamuksellisena, enimmäisrangaistuksen korottaminen). Turun hovioikeus pitää ymmärrettävänä, että rangaistusvastuun rajaa ollaan laajenta- massa tuottamuksellisiin tekoihin tilanteessa, jossa seksinoston täyskielto ei mitä ilmei- simmin ole lakivaliokunnan mietinnössä 10/2006 vp esitetty huomioon ottaen varteen- otettava vaihtoehto. Rangaistavuuden alan laajentamisen kriminaalipoliittisiin tavoittei- siin hovioikeus ei katso aiheelliseksi ottaa kantaa. Helsingin käräjäoikeus pitää valittua lähtökohtaa tarkoituksenmukaisena ja yhtyy Nie- men ja Aaltosen näkemykseen siitä, että eduskunnan keskeisenä pitämän, 1.10.2006 voimaan tulleen säännöksen tavoite eli parituksen kohteiden ja ihmiskaupan uhrien suo- jaaminen ei tällä hetkellä toteudu säännöksen avulla odotetulla tavalla, minkä vuoksi on perusteltua tarkistaa säännöksen sisältöä. Österbottens tingsrätt ser att om tanken är, att människohandeln är ett så stort samhälle- ligt problem, att det måste bekämpas på alla tänkbara fronter är totalkriminalisering av sexköp det klart effektivaste medlet. Det tycks erfarenheterna från bl. a. Sverige stöda. Ett sådant val minimerar de juridiska och processuella bekymren. Den föreslagna orda- lydelsen "haft skäl att misstänka" kommer, om den blig gällande, att förorsaka samma typ av problemställningar, som den HD hanterade i sitt avgörande 2012:66 och som ut- gjorde startskottet för denna beredning. Tingsrätten frågar, varför skall man stanna på halva vägen och söka en kompromiss? Är det av omtanke om de personer, som inte på annat sätt än via köp kan få sex eller de, som fritt valt att göra god business inom bran- chen? Den bästa kompromissen vore, att skapa ett officiellt system, där man kunde få tillstånd till att bedriva denna typ av verksamhet, under myndighetsövervakning. Denna modell stupar dock på mäjlikhetshinder, eftersom man anser, att även detta skulle skapa ett mönster av utnyttjande, som kränker i första hand kvinnans integritet. Tingsrätten slutledning är att därför vore det enda riktiga, att totalförbjuda köp av sex. Detta borde 12 vara ett lindrigt brott, för vilket skulle dömas till bötesstraff, i skriftligt förfarande. Al- ternativet till detta är närmast legalisering, kombinerat med någon form av reglering av verksamheten. Det sämsta alternativet är den typ av komrpomiss, som nu föreslås. Detta verkar inte heller vara det alternativ man i allmänhet valt i andra länder. Helsingin syyttäjänvirasto katsoo, että luonnoksessa esitetty rikoslain 20 luvun 8 §:n muuttaminen on perusteltu. Voimassa olevan lain soveltaminen teosta rankaisemiseen on ollut lähes olematonta tunnusmerkistön täyttymisen edellyttävän tahallisuuden täyt- tymisen vuoksi. Jotta seksikaupan kohteena olevia henkilöitä voitaisiin suojella heihin kohdistuvalta hyväksikäytöltä tehokkaammin, tunnusmerkistön täyttymisedellytyksiä tulee muuttaa luonnoksessa esitetyllä tavalla. Itä-Suomen syyttäjänvirasto katsoo, että lähtökohtaisesti selkeämpää olisi seksinoston täydellinen kieltäminen. Se olisi ehdotettua sääntelyä tehokkaampi keino torjua ihmis- kauppa- ja paritusrikollisuutta. Perustelujen osalta virasto voi yhtyä oikeusministeriön selvityksessä seksinostokiellon toimivuudesta esitettyihin näkemyksiin. Mikäli seksin ostoa ei kielletä kokonaan, se tulisi säätää rangaistavaksi tuottamuksellisena hallituksen esitysluonnoksen mukaisesti. Keskusrikospoliisi yhtyy esitysluonnoksessa esitettyyn näkemykseen siitä, että seksi- kaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä koskevan säännöksen soveltamiskyn- nys on oikeuskäytännössä asettunut korkeammalle kuin lakia hyväksyttäessä osattiin arvioida. Keskusrikospoliisin näkemyksen mukaan seksin ostamisen täyskielto olisi sel- kein vaihtoehto. Joka tapauksessa nyt esitetty tuottamuksellisen tekomuodon lisääminen tunnusmerkistöön olisi edistysaskel nykytilaan verrattuna. Esitysluonnoksen tavoitteet ovat sinänsä kannatettavia. Lapin poliisilaitos pitää tärkeänä, että rikoslain 20 luvun 8 §:n säännös muutetaan halli- tuksen esityksen mukaisesti myös tuottamuksellisena rangaistavaksi. Muutoksen myötä näitä rikoksia on helpompi saattaa tuomioistuinkäsittelyyn, jolloin ennalta estävän vai- kutuksen voi varsin todennäköisesti arvioida parantuvan. 2.3 Järjestöt ja verkostot Amnesty Internationalin Suomen osastolla ei ole kantaa seksin oston kriminalisointiin. Ihmisoikeusnäkökulmasta on suorastaan käsittämätöntä, ettei lakiluonnos sisällä min- käänlaista arviota ehdotetun lakimuutoksen vaikutuksesta ihmiskaupan uhrien ja pari- tuksen kohteiden, saati siirtolaistaustaisten seksiä myyvien ihmisten, oikeuksien toteu- tumiseen — vaikka ihmisoikeusnäkökulman tulisi ohjata Suomen ihmiskaupan vastaista toimintaa. Jo pelkästään lainsäädännön uskottavuuden takia olisi tarpeellista, että laki- hankkeiden valmistelussa tarkasteltaisiin kriittisesti ja laaja-alaisesti aihetta koskevaa tutkimusta. Amnestyn Suomen osasto suosittelee, että lakiluonnoksen tosiasialliset vai- kutukset sekä ihmiskaupan uhrien, parituksen kohteiden että muiden haavoittuvaisessa asemassa olevien, kuten siirtolaistaustaisten seksin myyjien oikeuksien toteutumiseen arvioidaan huolellisesti ennen kuin lakiuudistusta viedään eduskunnan käsittelyyn. 13 Exit - pois prostituutiosta ry:n mielestä luonnos hallituksen esitykseksi on oikeansuun- tainen, mutta ei riittävä. Yhdistyksen mielestä toimivampi vaihtoehto olisi kriminalisoi- da seksin osto kokonaan. 18 vuoden ikäraja seksin myynnin ja ostamisen kohdalla on hyvin keinotekoinen. Prostituutio on rakenne, joka ylläpitää ajatusta, että yksi naisen perimmäisistä tehtävistä on tuottaa seksuaalista mielihyvää miehelle. Prostituutiolla on myös konkreettisia seurauksia yksilölle: esimerkiksi monet seksiä myyneistä naisista ja tytöistä ovat saaneet posttraumaattisia oireita kokemuksistaan, toisaalta naisia ja tyttöjä ylipäätään häiritään seksinostoehdotuksilla kadulla ja netissä. Siksi yhteiskunnan pitäisi viestittää, että seksin osto ylipäätään on toista ihmistä hyväksikäyttävää toimintaa. Feministinen Aloite -verkoston mukaan hallituksen esityksessä ehdotettu muutos on on- gelmallinen, koska sen keinot eivät ota huomioon kielteisiä seurauksia hyvistä päämää- rätavoitteista huolimatta. Keinojen tulee olla moninaisemmat kuin mitä hallituksen esi- tyksessä ehdotetaan. Sekä ihmiskaupan ehkäisemisen näkökulmasta että seksityönteki- jöiden näkökulmasta olisi parempi, että rangaistavuus rajattaisiin vain sellaisiin parituk- sen muotoihin, joissa on kyse alistavasta toiminnasta ostajan tai parittajan toimesta. Miesjärjestöjen keskusliitto toteaa, ettei liitolla ole huomautettavaa hallituksen esitystä. Tiukempi puuttuminen ihmis- ja seksikauppaan on tärkeä asia. Lakia tulee soveltaa sa- malla lailla miehiin ja naisiin, sekä ostajina että myyjinä. Monika-Naiset liitto ry:n näkemyksen mukaan paras tapa suojella ihmiskaupan ja pari- tuksen uhreja on kriminalisoida seksinosto kokonaan eikä lakiesitys siten ole riittävä. Liitto esittää, että Suomessa aletaan valmistella lakiesitystä seksin oston kriminalisoimi- seksi. Naisjärjestöjen Keskusliitto - Kvinnoorganisationernas Centralförbund ry katsoo, että luonnos hallituksen esitykseksi on oikeansuuntainen, mutta riittämätön toimenpide. Lii- ton mukaan kaikkinainen seksin ostaminen pitää tehdä rangaistavaksi teoksi. Naisjärjestöt yhteistyössä NYTKIS ry:n mukaan ehdotus osoittaa, että lainsäätäjä on ha- vahtunut nykylainsäädännön puutteisiin. Ehdotettu uudistus ei kuitenkaan ratkaise riit- tävissä määrin seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvän ihmiskaupan ja prostituution ky- synnän kysymyksiä suomalaisessa yhteiskunnassa. Nyt esitetyn lainmuutoksen sijaan tulee yhdistyksen näkemyksen mukaan yleisesti kriminalisoida seksin osto nk. Ruotsin mallin mukaan. Prostituutiota ei voi käsitellä erillään ihmiskaupasta, sillä ihmiskaupan keskeinen osa kytkeytyy seksuaaliseen hyväksikäyttöön. Perustelujen osalta yhdistys viittaa muiden maiden lainsäädäntöön, Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleisko- kouksen ja Euroopan parlamentin suosituksiin sekä kansallisen ihmiskaupparaportoijan raporttiin (syyskuu 2014). Pro-tukipiste ry katsoo, että esitykseen kirjattu suojelutavoite on kaikin puolin kannatet- tava. Tavoitteen saavuttamisen kannalta pelkkä pitäytyminen oston kriminalisointiin liittyvän pykälän sanamuodon muuttamisessa on ongelmallista. Säännöksen sisällön tarkistamisen sijaan olisi syytä arvioida prostituutioon ja seksin myymiseen liittyviä haavoittuvuustekijöitä. Osana näiden tekijöiden laajempaa tarkastelua tulisi kriittisesti 14 arvioida, onko ostamisen kriminalisointi ylipäätään tehokkain tai toimiva keino suojella parituksen kohdetta tai ihmiskaupan uhria. Esityksen merkittävin puute on seksiä myy- vien ihmisten aseman analysoinnin sivuuttaminen. Raiskauskriisikeskus Tukinainen kannattaa lakimuutosta. Sexpo-säätiön asiantuntijat pitävät lakimuutosta tarpeettomana. Esityksessä käytettäväs- sä kielessä ei oteta riittävästi huomioon seksipalveluita tarjoavien henkilöiden toimijuut- ta, vaan heihin viitataan lähinnä kohteina tai uhreina. Tämä marginalisoi seksipalveluita tarjoavia henkilöitä ja vahvistaa entisestään heidän kokemaansa stigmaa. Oleellista on varmistaa, että seksipalveluita tarjoavia henkilöitä kuullaan esitetystä lainmuutoksesta. Oikeusministeriön suunnitelmat puuttua seksityöhön liittyviin ongelmiin vain kri- minalisointia tiukentamalla eivät ole linjassa seksityöntekijöiden oikeuksia ja haittojen vähentämistä korostavien näkemysten kanssa. Suomen Asianajajaliitto puoltaa teon kriminalisointia tuottamuksellisena, vaikka ylei- sesti tuottamus osana tunnusmerkistön mukaisuuden edellytystä on omiaan hämärtä- mään rikosoikeudellisen sääntelyn tarkkarajaisuutta ja johtaa helposti monenlaisiin tul- kintaepäselvyyksiin. Suomen Lakimiesliitto kannattaa seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäytön kriminalisointia sekä tahallisena että tuottamuksellisena. Liitolla ei ole huomautettavaa luonnoksessa esitettyihin perusteluihin. Suomen Poliisijärjestöjen Liitto ry ei katso aiheelliseksi lausua luonnoksesta. Suomen syyttäjäyhdistys ry:n käsityksen mukaan lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto olisi seksinoston täyskielto. Kuten jo tähänastinen oikeuskäytäntö on osoittanut, nykyi- nen sääntely on haastava ja nyt esitetty ei muuttaisi tätä. Lasten perusoikeudet ry ehdottaa, että seksin osto kielletään lailla kokonaan mahdolli- simman kiireisesti. Seksin oston salliminen ylläpitää ihmiskauppaa ja pakkoprostituutio- ta. Seksinoston salliminen vaarantaa lisäksi vakavalla tavalla alaikäisten aseman. Lisäk- si yhdistyksen mukaan kaikkia alle 25-vuotiaita tulisi suojella prostituutiolta ja lain vä- himmäisvaatimuksena tulisi olla, että seksin osto alle 25-vuotiaalta tulisi kieltää. Oike- usministeriön esitysluonnosta rasittaa sellainen puutteellisuus, ettei siinä selvitetä, mistä prostituoidut tulevat ja miten heidät todellisuudessa saadaan mukaan prostituutioon. Siinä ei ole myöskään selvitetty lapsiprostituution ja lapsiseksiturismin laajuutta ja va- kavuutta. Yhdistyksen mukaan yhdeksän kymmenestä prostituutiossa toimivasta henki- löstä haluaa siitä pois. Miesten tasa-arvo ry toteaa, ettei se kannata seksipalvelujen ostamisen kriminalisointia nykyisessä eikä nyt esitetyssä muodossa. Lainvalvontaviranomaisten niukat resurssit tulisi keskittää kovan luokan rikollisuuden vastaiseen työhön, eikä haaskata niitä tehot- tomaan ja tarpeettomaan moraalinvartiointityöhön. Yhdistys katsoo, että aikuisten ih- misten seksuaalisen itsemääräämisoikeuden kunnioittamisessa Suomi voisi ottaa mallia Alankomaista, Saksasta tai Uudesta-Seelannista. 15 Naisasialiitto Unioni toteaa, että nykyisessä laissa on useita puutteita. Laki ei ole pysty- nyt suojaamaan ihmiskaupan ja parituksen uhreja ja tuottamuksellisuuden puuttuessa kynnys rangaista tekijöitä on noussut erittäin korkeaksi. Lakiluonnoksen ehdotus osoit- taa, että lainsäätäjä on havahtunut nykylainsäädännön puutteisiin. Yhdistys pitää kui- tenkin ehdotettua lakimuutosta riittämättömänä. Nyt esitetyn lainmuutoksen sijaan Naisasialiitto Unioni kannattaa seksin ostamisen kriminalisoimista kokonaan. 2.4 Tutkijat Dosentti Minna Kimpimäki toteaa, että prostituutioasiakkuuden kriminalisointi ei ole tehokkain tai oikeudenmukaisin tapa vähentää ja ehkäistä paritusta ja ihmiskauppaa, vaan keskeisintä on varmistaa ihmiskauppaa ja paritusta koskevien säännösten tehokas soveltaminen. Nykyinen säännös on hyvin perusteltavissa etenkin silloin, jos teon koh- teena on ihmiskaupan kohteeksi joutunut henkilö. Kyseenalaisempaa on, onko asiak- kuuskriminalisointi perusteltu kaikissa niissä tapauksissa, joissa kyse on parituksen koh- teena olevasta henkilöstä. Paritussäännös kattaa monia sellaisia tekomuotoja, jotka eivät millään tavalla loukkaa prostituutiota harjoittavan henkilön vapautta tai seksuaalista it- semääräämisoikeutta. Esimerkiksi tilojen tarjoamisessa tai yhteystietojen välittämisessä voi olla kyse prostituutiota harjoittavaa henkilöä hyödyttävästä toiminnasta, jossa ei ole kyse hyväksikäytöstä tai alistamisesta. Seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä koskevan säännöksen ulottami- nen tällaisiin tilanteisiin ei ole perusteltua. Tarkasteltavana oleva esitys on perusteltu silloin, jos kyse on ihmiskaupan kohteeksi joutuneen henkilön hyväksikäytöstä. Esimer- kiksi teon kohteena olevan henkilön psyykkiset tai fyysiset ominaisuudet, kielitaidon puute sekä toiminnan organisoitu luonne voivat antaa asiakkaalle perustellun syyn epäillä sitä, ettei palvelujen tarjoaja toimi seksuaalipalveluja tarjotessaan itsenäisesti ja vapaaehtoisesti. Rangaistavuus on lain muutosesityksessä ehdotetulla tavalla syytä ulot- taa tällaisiin tilanteisiin. Ongelmallisempaa on sen sijaan rangaistavuuden ulottaminen kaikkiin sellaisiin tilan- teisiin, joissa prostituutioasiakkaalla on syytä epäillä teon kohteena olevan henkilön jou- tuneen parituksen kohteeksi. Tämä muutos laajentaisi säännöksen soveltamisalan paljon sen lähtökohtana olevia tavoitteita laajemmalle, jos rangaistavaksi tulisivat kaikki ne tilanteet, joissa prostituutioasiakkaalla on syytä epäillä, että kyseessä olevaan prostituu- tiotoimintaan liittyy esimerkiksi huoneen tai tilan järjestämistä taikka yhteystietojen vä- littämistä. Rangaistavuus tulisikin rajata vain sellaisiin parituksen muotoihin, joissa on kyse prostituutiota harjoittavaa henkilöä hyväksikäyttävästä tai alistavasta toiminnasta. Professori Jussi Tapanin mukaan [nykyään] on monissa tapauksissa erittäin vaikea osoittaa syytetyn käsittäneen varsin todennäköiseksi sen, että seksipalveluiden myyjä on parituksen tai ihmiskaupan uhri. Rikosoikeusjärjestelmän legaliteetti edellyttää rikos- vastuun edellytysten muotoilemista sellaisiksi, että niiden täyttyminen on myös tosiasi- allisesti mahdollista näyttää toteen. Tämä koskee erityisesti rikosoikeuden ydinaluetta, johon RL 20 luvun säännökset lukeutuvat. 16 Professori Matti Tolvanen pitää kriminaalipoliittisesti perusteltuna, että myös tuotta- muksellinen tekomuoto säädetään rangaistavaksi. Lain nykyinen muotoilu asettaa syyt- täjälle kohtuuttoman todistustaakan, mistä osuvana esimerkkinä on tapaus KKO 2012:66. Tolvanen pitää pohdinnan arvoisena myös seksin totaalista ostokieltoa ja kiel- lon säätämistä rangaistavaksi. Tutkija Niina Vuolajärvi katsoo olevan tervetullutta, että hallitus osoittaa huolta ihmis- kaupan ja parituksen kohteeksi joutuneista. On kuitenkin kyseenalaista, ovatko eriastei- set oston kriminalisoinnit paras väline ihmiskaupan ja parituksen kohteiden psyykkisen ja fyysisen koskemattomuuden ja itsemääräämisoikeuden suojelemiseksi. Vaarana osta- jiin keskittyvissä kriminaalipoliittisissa toimissa on, että vastoin hyviä tarkoitusperiään ne päinvastoin heikentävät entisestään seksin myyjien asemaa - olivat he sitten hyväksi- käytön kohteita tai eivät. Tehokkaampi keino ihmiskaupan tai parituksessa hyväksikäy- tön kohteiksi joutuneiden suojelemiseen on kaupallisen seksin piirissä olevien ihmisten, varsinkin siirtolaisten perusoikeuksien vahvistaminen, seksiä myyvien ja viranomaisten välisten hyvien suhteiden takaaminen, sekä paritus- ja ihmiskauppalainsäädännön teho- kas toimeenpano. Vuolajärven mukaan suurimpana riskinä oston kriminalisoinnin tuottamukselliseksi muuttamisessa on, että nykyisen parituslainsäädännön laajuuden vuoksi tämä voisi käy- tännössä tarkoittaa oston täyskriminalisointia. Vuolajärvi katsoo, että osittainen seksin oston kriminalisointi voi olla perusteltu silloin, kun kyseessä on ihmiskauppa tai selkeä parituksessa tapahtuva seksin myyjän hyväksikäyttö. Ongelmallinen tämä on kuitenkin osassa parituslainsäädännön alle meneviä tapauksia, joissa ei itse asiassa tapahdu seksin myyjän hyväksikäyttöä, vaan kyseessä on itse asiassa myyjää hyödyttävä toiminta. Näil- tä osin [nykyinen] laki toimii vastoin tarkoitusperiään. 17 3 Asiakohtaiset huomiot 3.1 Säännöksen sanamuoto ja yksityiskohtaiset perustelut Valtakunnansyyttäjänvirasto toteaa, että ehdotetussa säännösmuutoksessa "syytä epäil- lä" käytetään tuottamusta ilmaisevana käsiteparina. Yleensä tuottamuksellisia tekoja koskevissa rangaistussäännöksissä tuottamus ilmaistaan käsitteellä huolimattomuus. Tuottamusta ilmaisevina käsitteinä "syytä epäillä" ja huolimattomuus eivät välttämättä ole yhteneväisiä. Epäselväksi jää, tarkoitetaanko ilmaisulla "syytä epäillä" rikoslain määritelmäsäännöksen mukaista tuottamusta. Joka tapauksessa säännöksen sanamuo- dosta tulisi selkeämmin käydä ilmi, että seksin osto tuottamuksellisena eli tekijän lai- minlyödessä huolellisuusvelvollisuutensa on rangaistavaa. Helsingin hovioikeus pitää säännösehdotusta ongelmallisena tahallisuuden ja tuottamuk- sen sisällöllisen määrittelyn osalta. Seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyt- töä koskevan säännöksen osalta esitetty sääntelymalli eroaa rikoslainsäädännössä va- kiintuneesti noudatetusta menettelytavasta. Hallituksen esityksessä 53/2002 vp tietoi- suusvaatimuksen ilmaisemista rangaistussäännöksessä on pidetty nykyiseen sääntely- tekniikkaan kuulumattomana. Johdonmukaisuus edellyttäisi, että tällaista tahallisuuden kuvaavaa tietoisuusvaatimusta ei erikseen mainittaisi myöskään seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä koskevassa säännöksessä. Olosuhdetahallisuuden tai olosuhdetta koskevan huolellisuuden sisältöä ei ole muuallakaan rikoslain erityisen osan säännöksissä nimenomaisesti säännelty. Ei ole perusteltua, että seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä koskevan rangaistussäännöksen yhteydessä olosuhdeta- hallisuutta pyritään yksittäisessä rangaistussäännöksessä määrittämään ainoastaan yh- den rikoksen näkökulmasta. Hovioikeus ei pidä syytä epäillä -kynnyksen käyttämistä tuottamuksellisen tekomuodon määrittelyssä erityisen onnistuneena, vaikkakin samaa muotoilua on käytetty tuottamuksellista kätkemisrikosta koskevassa rangaistussäännök- sessä. Riittävää olisi, että tuottamuksen määrittäminen jäisi oikeuskäytännön varaan samalla tavoin kuin esimerkiksi tuottamuksellisessa rahanpesussa. Turun hovioikeus katsoo, että on tarpeen erottaa tahallisuutta ja tuottamuksellisuutta edellyttävät tekomuodot erillisiksi tunnusmerkistöiksi. Ehdotettu säännös antaa vaiku- telman, että tuottamuksellista ja tahallista tekomuotoa arvioitaisiin samoista lähtökoh- dista, vaikka tahallista tekoa on pidettävä moitittavampana ja siten ankarammin rangais- tavana. Moitittavuuseron tulisi ilmetä hovioikeuden mukaan säätämällä tahalliselle te- komuodolle ankarampi enimmäisrangaistus kuin tuottamukselliselle tekomuodolle. Ta- hallisen ja tuottamuksellisen tunnusmerkistön erottamista puoltaa myös luonnoksessa todettu seikka, että vain tahallisen rikoksen yritys on rangaistavaa. Lisäksi erottaminen ohjaisi ehdotettua säännöstä selkeämmin syyttäjän toimintaa. 18 Helsingin käräjäoikeus katsoo, että muutettavaan rikoslain 20 luvun 8 §:ään on esitetty otettavaksi selkeän tuntuiset määritelmät tahallisuudesta ja tuottamuksesta. Siltä osin kuin pohdittavaksi tulisivat lain soveltajan kannalta katsottuna mahdolliset ongelmat seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäytön tuottamuksellisen tekomuodon tunnusmerkistötekijöiden suhteen, käräjäoikeus toteaa, että tulkintaongelmiin haetaan usein apua juuri sovellettavan lainkohdan esitöistä eli lähinnä hallituksen esityksen pe- rusteluista. Luonnokseen hallituksen esityksestä on sisällytetty korkeimman oikeuden ratkaisuun 2012:66 viitaten joitakin mainintoja sellaisista seikoista, jotka voisivat viitata siihen, että seksipalveluita myyvä henkilö olisi parituksen tai ihmiskaupan kohde. Lain- käyttäjän kannalta ehdotetun lainmuutoksen tuleva soveltaminen vaikuttaa varsin selke- ältä eikä käräjäoikeudella ole esityksestä tähän nähden huomauttamista. Itä-Suomen syyttäjänvirasto yhtyy Valtakunnansyyttäjänviraston lausunnossa esitet- tyyn. Se, mitä tarkoitetaan tuottamuksellisesti tehtynä ("on ollut syytä epäillä"), tulee määritellä mahdollisimman selkeästi. Professori Jussi Tapanin mukaan perusteluissa esitetty lausuma (s. 6: "Jos tekijällä tie- toonsa tulleiden, edellä kuvattujen kaltaisten paritukseen tai ihmiskauppaan viittaavien piirteiden - kuten esimerkiksi kielitaidottomuuden - perusteella oli syytä epäillä henki- löä parituksen tai ihmiskaupan kohteeksi, hän tältä seksiä ostaessaan syyllistyisi seksi- kaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöön") on ongelmallinen, koska se kattaa ainoastaan tietyn osan tuottamuksellisesti rangaistavien rikosten alasta. Lausunto näyt- täisi ottavan kantaa vain tiedostettuun tuottamukseen. Jos siis tekijä havaitsee tiettyjä paritukseen tai ihmiskauppaan viittaavia piirteitä, mutta suhtautuu välinpitämättömästi siihen mahdollisuuteen, että myyjä olisi parituksen tai ihmiskaupan uhri, hän syyllistyy rangaistavaan menettelyyn. Mutta miten pitäisi sitten suhtautua tilanteeseen, jossa tekijä väittää, että tekohetkellä ei ollut käsillä mitään sellaisia seikkoja, jotka olisivat viitan- neet paritukseen tai ihmiskauppaan? Jälkikäteen pystytään kuitenkin osoittamaan, että myyjä on ollut parituksen ja ihmiskaupan uhri. Kattaako luonnoksessa esitetty muotoilu myös tiedostamattoman tuottamuksen? Tapani pitää ongelmallisena sitä, että rikoslakiin otettaisiin uusi tahallisuutta kuvaava muotoilu "olla selvillä". Perusteeksi ei hänen mielestään riitä viittaus tunnusmerkistö- erehdyssäännökseen, sillä tunnusmerkistöerehdyssäännöstä on jouduttu käyttämään sel- laisessa tarkoituksessa, johon sitä ei olisi koskaan pitänyt käyttää. Tapani katsoo, että säännös pitäisi kirjoittaa vakiintuneen terminologian mukaisesti: "Joka tahallaan tai huolimattomuudesta lupaamalla tai antamalla välitöntä taloudellista arvoa edustavan korvauksen saa — —". Professori Matti Tolvasella ei ole huomauttamista ehdotettuun lakitekstiin. Lakiteksti ("on ollut syytä epäillä") noudattaa vakiintunutta tuottamusmuotoilua. Hän toteaa kui- tenkin, että lakiluonnoksen perusteluissa on kirjoitettu tuottamusvastuun täyttyvän, jos tekijällä tietoonsa tulleiden seikkojen perusteella oli syytä epäillä seksiä myyvän olevan parituksen tai ihmiskaupan kohteena. Perustelun sanamuoto viittaa tiedostettuun ris- kinottoon. Tämä olisi uutta suomalaisessa rikosoikeudessa. Suomen rikoslaissa ei Tol- vasen mukaan ole yhtään tunnusmerkistöä, jossa vain tiedostettu tuottamus olisi säädet- ty rangaistavaksi. Jos tuottamus on rangaistavaksi säädetty, rangaistavuus kattaa sekä 19 tiedostetun että tiedostamattoman tuottamuksen. Säännöksen perusteluihin pitääkin kir- joittaa, että rangaistavaa on jo se, ettei tekijä ottanut riittävästi selkoa seikoista, joista hän olisi voinut varoa henkilön olevan parituksen tai ihmiskaupan uhri. Tolvasen näkemyksen mukaan rangaistavaksi tulisi säätää myös se, että riittävää huolel- lisuutta noudattaen tekijä olisi voinut havaita riskin siitä, että seksin oston kohde on ih- miskaupan tai parituksen uhri. Luonnoksen sanamuoto ei tällaista tulkintaa estä, mutta mahdollisesti tulevan hallituksen esityksen perusteluihin on selkeästi kirjattava, että myös laiminlyönti ottaa selkoa asian arviointiin vaikuttavista seikoista voi toteuttaa tuottamuksellisen tekomuodon. Kysymys ei tällöinkään olisi ankarasta rangaistusvas- tuusta, koska ollakseen rangaistavaa teon tulisi olla objektiivisesti tarkasteltuna huoli- maton ja varaventtiilinä olisi vielä mahdollisuus vapauttaa tekijä subjektiivisella perus- teella, jos juuri hänellä ei ollut tilaisuudessa mahdollisuutta toimia toisin. 3.2 Rangaistukset Sosiaali- ja terveysministeriö kannattaa teon enimmäisrangaistuksen korottamista, sillä rangaistuskäytäntö on sen mukaan ollut erittäin lievää. Valtakunnansyyttäjänvirasto katsoo, että rangaistusmaksimin korottaminen yhteen vuo- teen on perusteltua. Turun hovioikeus pitää enimmäisrangaistuksen korottamista perusteltuna Niemen ja Aaltosen selvityksen sivuilla 101–102 todetuilla perusteilla. Helsingin käräjäoikeus yhtyy esityksessä kerrottuun vertailunäkökohtaan, jonka mu- kaan esitetyn rangaistuksen korotuksen jälkeen enimmäisrangaistus olisi oikeassa suh- teessa muista seksuaalirikoksista tuomittavissa oleviin enimmäisrangaistuksiin ja niistä erityisesti uuteen rikoslain 20 luvun 5 a §:ssä tarkoitettuun seksuaalista ahdistelua kos- kevaan säännökseen, jonka mukainen enimmäisrangaistus on kuusi kuukautta vankeut- ta. Helsingin syyttäjänvirasto katsoo, että koska seksikaupan kohteena olevan henkilön hy- väksikäyttö on moitittavampaa kuin seksuaalinen ahdistelu, on luonnollista, että seksi- kaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäytön enimmäisrangaistus on ankarampi kuin seksuaalisen ahdistelun. Menettelyn moitittavuuden vuoksi teon enimmäisrangais- tuksen tulisi olla 1 vuosi 6 kuukautta vankeutta. Rikollisella menettelyllä seksikaupan kohteena oleva henkilö saadaan ryhtymään sukupuoliyhteyteen taikka siihen rinnastet- tavaan seksuaaliseen tekoon. Itä-Suomen syyttäjänvirasto toteaa, että muutos on kannatettava siltä osin kuin esitys koskee enimmäisrangaistuksen korottamista kuudesta kuukaudesta yhteen vuoteen. 20 Keskusrikospoliisin näkemyksen mukaan enimmäisrangaistuksen korottaminen yhteen vuoteen on perusteltua, jotta seuraamuksella voisi olla merkitystä ostamista vähentävä- nä tekijänä ja jotta se olisi suhteessa muihin vastaavanlaisiin tekoihin. Suomen Asianajajaliitto toteaa, että esityksessä ei ole arvioitu niitä vaikutuksia, joita liittyy enimmäisrangaistuksen korottamiseen yhteen vuoteen. Liitto ei näe asteikon ko- rottamiselle riittäviä perusteita, eikä sillä olisi myöskään yleisestävyyden näkökulmasta tosiasiallista merkitystä. Nykyinen asteikko antaa lainkäyttäjälle täysin riittävän liikku- mavaran rangaistuksen mittaamiselle arvioitaessa kunkin yksittäisen teon ja olosuhtei- den moitittavuutta. Suomen syyttäjäyhdistys ry toteaa, että enimmäisrangaistuksen korottaminen kuudesta kuukaudesta yhteen vuoteen on kannatettava. Dosentti Minna Kimpimäki toteaa, että etenkin silloin, jos teon kohteena on ihmiskau- pan kohteeksi joutunut henkilö ja tekijä toimii tahallisesti tai hänen syyksiluettavuuden asteensa ainakin lähenee tahallisuutta, aiempaa ankarampi enimmäisrangaistus on pe- rusteltu. Jos säännös muotoillaan esitetyllä tavalla, tulee säännöksen piiriin kuitenkin myös vähemmän paheksuttavia tekomuotoja. Eräissä lausunnossa mainituissa tapauk- sissa, joissa tekijällä on ollut syytä epäillä teon kohteena olleen henkilön joutuneen jon- kin parituksen tekomuodon kohteeksi, rangaistustason koventaminen ei ole perusteltua. Lasten perusoikeudet ry:n mukaan oikeasuhtainen rangaistus seksin ostamisesta alaikäi- seltä olisi vähintään neljä vuotta vankeutta. Yhdistys ehdottaa myös esitettyä ankaram- paa rangaistusta henkilölle, joka ostaa seksiä henkilöltä, jonka tietää olevan parituksen tai ihmiskaupan uhri. Tällainen tahallinen teko on rinnastettavissa raiskaukseen. Siinä käytetään riidattomasti hyväksi toisen osapuolen puolustuskyvyttömyyttä, avuttomuutta, pelkoa ja hädänalaista asemaa. Tekijähän tietää, että uhri on vakavan rikoksen kohde. Yhdistyksen mielestä rangaistuksen täytyy olla samassa linjassa raiskausrikoksen kans- sa. 3.3 Vaikutukset Valtakunnansyyttäjänvirasto toteaa, että teon säätäminen rangaistavaksi tuottamukselli- sena ei poistaisi syyllisyyskysymykseen liittyviä näyttöongelmia. Oikeuskäytännössä jouduttaisiin käymään rajanvetoa huolimattomuuden ja huolellisuuden välillä. Tuotta- muksen selvittäminen ja toteennäyttäminen saattaisi rikoksen laatuun nähden muodos- tua myös turhan työlääksi. Vaarana on, että esitutkinnallisia resursseja suunnattaisiin tällöin vakavampien rikosten tutkintaan. Tasa-arvovaltuutettu katsoo, että nyt ehdotettu lainmuutos merkitsisi laajempaa mah- dollisuutta soveltaa säännöstä. Lain ennaltaehkäisevä vaikutus olisi myös nykyistä vah- vempi mahdollisen kiinnijäämisriskin kasvaessa. 21 Vähemmistövaltuutettu suhtautuu epäillen siihen, että rajattu seksinostokielto kykenisi ehkäisemään ja vähentämään seksuaaliseen hyväksikäyttöön liittyvää ihmiskauppaa tai suojelemaan seksikaupan kohteita riittävän tehokkaasti. Seksin ostaja ei aina osaa arvi- oida uhrin todellista tilannetta. Hän näkee hyvin kapean siivun uhrin tilanteesta, ja ih- miskaupparikoksen tekijät ovat saattaneet luoda ympäristön sellaiseksi, että seksin osta- jan voi olla vaikea arvioida uhrin todellisia olosuhteita. Ihmiskaupan dynamiikkaan kuuluu se, ettei ihmiskaupan uhri yleensä paljasta hyväksikäyttötilanteessa todellista asemaansa. Hyväksikäytetylle ei tule edes mieleen, että hänellä olisi mahdollisuus neu- votella tekijöiden kanssa omasta asemastaan. Hän pelkää, häpeää ja on usein manipuloi- tu toimimaan tekijän tahdon mukaisesti. Hän ei uskalla uhmata rikoksentekijän vallan- käyttöä, koska uskoo itse joutuvansa kantamaan ne seuraukset, jotka tilanteen todellisen luonteen paljastuminen aiheuttaa. Poliisihallitus voi yhtyä esitettyyn näkemykseen, että lainmuutoksen jälkeen säännök- sen soveltamisen ja sen uhan voidaan arvioida vaikuttavan seksin ostamista vähentäväs- ti ja siten myös parituksen kohteiden ja ihmiskaupan uhrien antamien seksuaalipalvelu- jen kysyntää vähentävästi. Mahdollisen muutoksen vaikutuksia esitutkintaan tuleviin juttumääriin ja poliisin työmäärän kasvuun on Poliisihallituksen käsityksen mukaan kui- tenkin vaikeaa arvioida. Turun hovioikeuden mukaan on yleisesti ottaen helpompaa näyttää toteen, mistä seikois- ta henkilö on tietoinen kuin millaisia johtopäätöksiä hän näiden seikkojen perusteella tekee. Tästä huolimatta tuottamuksellisen seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväk- sikäytön osalta näyttökysymykset saattaisivat muodostua ajoittain hankaliksi, vaikka teko olisi rangaistava myös tuottamuksellisena. Näin ollen ei voida lähteä yksiselittei- sesti siitä, että kysymyksessä olevaa rikosnimikettä koskevat tulkintaongelmat vähenisi- vät, mikäli säännöstä muutettaisiin ehdotetulla tavalla. Helsingin käräjäoikeus toteaa olevan ilmeistä, että "on syytä epäillä"-tason kriminali- soiminen antaisi nykyistä paremman suojan parituksen kohteille sekä ihmiskaupan uh- reille ja olisi osaltaan myötävaikuttamassa kriminaalipoliittisesti tärkeänä pidettävään Suomea velvoittavien kansainvälisten sopimustenkin edellyttämään tavoitteeseen vä- hentää ihmiskauppaa ja paritusta aiheuttavaa seksuaalipalveluiden kysyntää. Österbottens tingsrätt ser att bevisproblemen kommer att kvarstå, i stort sett som tidi- gare, med den skillnaden, att tröskeln nu sänks till en nivå, där den misstänkte i prakti- ken blir tvungen att själv exculpera sig, dvs visa, att han iakttagit all nödig försiktighet, att han "avkrävt tillräcklig utredning". Helsingin syyttäjänvirasto katsoo, että säätämällä myös tuottamuksellinen tekomuoto rangaistavaksi seksikaupan kohteena olevia henkilöitä on helpompi suojella hyväksi- käytöltä ja saattaa tekijät vastuuseen. Itä-Suomen syyttäjänvirasto toteaa, että kyse on rikostyypistä, joka tulee yleensä ilmi tai esille paritus- ja ihmiskaupparikosten yhteydessä. Esitettävä muutos edellyttää aina 22 syyttäjän läsnäoloa (kyse näytön arvioinnista) esitutkinnan alkumetreiltä asti aina syyte- harkintaratkaisuun. Teon säätäminen rangaistavaksi tuottamuksellisena ei poistaisi syyl- lisyyskysymykseen liittyviä näyttöongelmia. Tuottamuksen selvittämiseen ja toteen- näyttämiseen kuluvan panoksen ja rikoksen laadun välillä on selkeä epäsuhta, kun arvi- oidaan rikoksen vakavuutta rangaistusasteikon näkökulmasta. Lisäksi virasto kiinnittää huomiota esityksessä käytettyihin tilastotietoihin. Ne eivät viraston mukaan kerro todel- lista tulevaa työmäärää, koska eritoten KKO:n ratkaisun jälkeen on useissa pari- tus/törkeä paritus-jutuissa tehty nimenomaisia ratkaisuja esitutkinnan alkumetreillä siitä, että mahdolliset seksin ostajat kuullaan todistajina eikä epäillyn asemassa tai se puoli on rajattu kokonaan pois. Uudistuksen jälkeen näin ei voine tehdä, koska rikos on rangais- tava myös tuottamuksellisena ja edellyttää aina tutkintaa ja syyttäjän arviointia. Näin ollen esityksen arviot taloudellisista vaikutuksista ovat kovin positiivisia, kun todetaan, että työmäärä ei lisääntyisi. Nimenomaisesti rikosketjussa ainakin esitutkintaviranomai- sen ja syyttäjän työmäärä tulee lisääntymään. Keskusrikospoliisin mukaan viranomaisten kannalta ongelmallista tulee olemaan olo- suhteiden ja ostajan tietoisuuden arviointi ("— — hänellä on ollut syytä epäillä — —"). Lisäksi esitutkinnan kannalta ongelmallista on saada riittävästi näyttöä siitä, että henkilö on todella ollut parituksen tai ihmiskaupan kohde. Nyt kyseessä olevassa toimintaympä- ristössä väkivallan todellinen uhka ja pelko sekä kohdehenkilöiden alisteinen ja muusta yhteiskunnasta eristynyt asema vaikeuttavat tapahtumien ilmituloa ja selvittämistä. Tä- män tunnusmerkistötekijän osalta poliisilta edellytetään laajamittaista selvitystyötä. Pa- rituksen kohteiden ja ihmiskaupan uhrien suojan paraneminen riippuu pitkälti siitä, mi- ten poliisi kykenee paljastamaan tämänkaltaista rikollisuutta ja miten kyetään näyttä- mään yhtäältä se, että henkilö on todella ollut parituksen kohde tai ihmiskaupan uhri ja toisaalta se, että ostajalla on ollut syytä epäillä henkilön olleen mainitunlaisen rikoksen kohteena. Helsingin poliisilaitos pitää mahdollisena, että esityksessä kuvattu muutos tulisi jossain määrin vaikuttamaan seksin ostamista vähentävästi ja siten myös parituksen kohteiden ja ihmiskaupan uhrien antamien seksuaalipalveluiden kysyntää vähentävästi. Nyt ehdo- tetulla lakimuutoksella ei arvioida olevan suoraa vaikutusta poliisin tutkimien juttujen määrään. Seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöpykälän rangaistusmak- simi ei mahdollista ostotapahtuman paljastamiseen tarvittavien salaisten pakkokeinojen käyttöä, joten ostajien paljastamiseen rikostutkinnan keinoin ei ehdotetulla muutoksella tule olemaan merkittäviä vaikutuksia. Lapin poliisilaitoksen mukaan rikoksen rangaistusasteikon korottamisella saattaa olla vaikutusta poliisin mahdollisuuksiin paljastaa seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäyttöä. Rikoksen selvittämiseksi käytettävien pakkokeinojen valikoima lisään- tyisi, sillä rikoksesta epäillyn henkilön pidättäminen olsii mahdollista pakkokeinolain 2 luvun 5 §:ssä mainituin edellytyksin. Lisäksi pakkokeinolain 10 luvun 21 §:n mukais- ta teknistä seurantaa olisi rangaistusasteikon korottamisen myötä mahdollista käyttää. Näin ollen rikoksen selvittämiskeinot monipuolistuisivat, mikä parantaa poliisin mah- dollisuuksia selvittää rikoksia. Rangaistusasteikon korotus todennäköisesti vaikuttaisi myös rikosten ennalta estävyyteen, mikäli rangaistusseuraamukset tuomioistuimissa ko- venisivat nykyisestään. 23 Amnesty Internationalin Suomen osasto toteaa, että oikeusministeriön tilaamassa selvi- tyksessä tukeudutaan Ruotsin osalta vahvasti Ruotsin hallituksen seksin ostokiellon toimivuutta arvioivaan selvitykseen. Selvityksessä esitetyt väittämät siitä, että ostokielto on yhtäältä vähentänyt ihmiskauppaa, eikä toisaalta ole heikentänyt seksiä myyvien ih- misten asemaa, on kyseenalaistettu lukuisissa tutkimuksissa (viitteet lausunnossa). Am- nestyn keväällä 2014 toteuttaman konsultaation mukaan prostituutiotoiminnan erilaisilla kriminalisoinneilla voi olla merkittäviä vaikutuksia seksiä myyvien ihmisten oikeuksien toteutumiseen. Suomen nykyisen parituslainsäädännön laajuuden vuoksi nyt ehdotettava tuottamuksellisuutta koskeva muutos voi käytännössä ottaen päätyä tarkoittamaan sek- sin oston täyskriminalisointia. Exit - pois prostituutiosta ry viittaa vuoden 2014 maaliskuussa ilmestyneeseen brittiläi- seen "All-party parliamentary group on prostitution and global sex trade"-ryhmän ra- porttiin, jossa todetaan, että vuodesta 2009 voimassa ollut laki ei ole toimiva eikä riittä- vä. Lisäksi lausunnossa viitataan norjalaiseen tutkimusraporttiin, jonka mukaan prosti- tuutiomarkkinat ovat Norjassa pienentyneet 20–25 prosenttia vuoden 2009 jälkeen, jol- loin ostokieltoa koskeva laki tuli voimaan. Lisäksi lausunnossa viitataan lukuisiin mui- hin raportteihin. (Viitteet lausunnossa.) Feministinen Aloite -verkoston mukaan ehdotettu muutos avaa mahdollisuuden käytän- nölle, jossa suurin osa seksin ostosta tulkittaisiin seksin oston kriminalisoinnin piiriin kuuluvaksi. Tämä johtuu osittain siitä, että Suomessa parituslainsäädäntö on niinkin laa- ja, että sen mukaan vain sellainen henkilö, joka myy seksiä omistamassaan asunnossa ja jonka toiminnasta kukaan ei hyödy esimerkiksi vuokratulojen kautta, ei tämän lainsää- dännön alle kuulu. Muutosehdotus ei onnistu selittämään, miten turvataan ihmiskaupan uhrin asema tai mahdollistetaan tälle toimijuus oikeusprosessissa, jossa vaaditaan jokai- sen ostajan tunnistamista erikseen. Ihmiskaupan ehkäisemisen näkökulmasta esitys jää puutteelliseksi, vaikka sen tarkoitus olisi nimenomaan ehkäistä ihmiskauppaa. Pro-tukipiste ry katsoo, että niin monimutkaisessa yhteiskunnallisessa ilmiössä kuin prostituutio on, esityksessä tarkoitettu vaikutuksia koskeva päättelyketju ei ole perustel- tu (kysyntä vähenee, myös kysyntä ihmiskaupan uhreilta ja parituksen kohteilta vähe- nee, tarjonta vähenee, taloudellinen hyöty pienenee, ihmiskauppa ja paritus vähenevät). Esityksessä ei oteta lainkaan huomioon Ruotsin hallituksen tilaamaan arviointiin koh- distunutta kritiikkiä. Myös Norjan ostokiellon arviointi on herättänyt runsaasti keskuste- lua, jossa on kyseenalaistettu johtopäätösten luotettavuus prostituutiopoliittisten linjaus- ten pohjana. Lausunto sisältää lukuisia viittauksia kansainväliseen keskusteluun. Lisäksi yhdistys katsoo, että parituksen nykylainsäädännön mukainen laaja-alainen tulkinta hy- väksikäyttörikoksissa voi käytännössä johtaa itsenäisesti työskentelevien seksipalveluita myyvien henkilöiden aseman heikkenemiseen. Hallituksen esityksestä puuttuu täysin seksin myyjien asemaa koskeva pohdinta ja lainsäädäntömuutosten arviointi suhteessa seksin myyjiin kohdistuviin vaikutuksiin. Esitykseen kirjatut paritukseen ja ihmiskaup- paan viittaavat piirteet ovat niin yleisellä tasolla, että ne johtavat käytännössä täyskri- minalisointiin verrattavissa olevaan rikosoikeudelliseen vastuuseen. Ostajan ei kannata kertoa esitutkinnassa havaitsemiaan mahdollisia ihmiskauppaan tai paritukseen liittyviä tekijöitä, sillä näin tekemällä hän lisäisi todennäköisyyttä tulla itse tuomituksi hyväksi- käyttörikoksesta. Tuottamuksellisuus saattaisi jopa vahvistaa tätä intressiä vaieta. Ih- miskaupasta on vaikea saada näyttöä uhrin kertomuksen tueksi, joten olisi äärimmäisen 24 tärkeää, että ostajien havainnot uhrin haavoittuvaisesta asemasta saataisiin näytöksi ih- miskauppa- tai muun seksin myyjään kohdistuneen rikokseen liittyvän syytteen tueksi. Yhdistyksen mukaan prostituution kriminalisointien ja prostituutiotoiminnan laajuuden välisestä suhteesta ei ole pystytty osoittamaan aihetta koskevassa akateemisessa tutki- muksessa mitään vedenpitävää. Yhdistys katsoo oman asiantuntemuksensa perusteella, että kaupallisen seksin kenttään vaikuttavat useat kansallisen rikoslainsäädännön yksi- tyiskohdista riippumattomat tekijät, kuten taloussuhdanteet, globaalit elintasoerot, sosi- aaliturvan saatavuus ja taso sekä siirtolaispolitiikka. Rikoslain tilkkutäkkimäinen korjai- lu ei siten tuota ratkaisua, johon lainsäätäjä tässä esityksessä pyrkii. Raiskauskriisikeskus Tukinaisen mukaan enimmäisrangaistuksen korottaminen ei tar- koita sitä, että rangaistustaso todellisuudessa välttämättä nousee, sillä minimirangais- tukseksi edelleen jää sakkorangaistus. Seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksi- käyttö säilyy yhdistyksen mukaan seksuaalirikoksia tarkoittavan rikoslain 20 luvun lie- vimpänä rikoksena. Sexpo-säätiön mukaan ostajan tai tilaajan kohdalla on erittäin vaikea osoittaa pitävästi, että ostajalla olisi tosiasiassa eettinen vastuu ihmiskaupparikokseen osallistumisesta. Jos ostaja tietää, että palvelun tarjoaja on ihmiskaupan uhri, syyllistyy hän seksiä ostaessaan selkeästi moitittavaan tekoon, mutta useissa tapauksissa uhria kontrolloivat henkilöt pyrkivät kaikin tavoin pitämään tilanteen salassa. Tällaisessa tilanteessa myös ostajaa harhautetaan, eikä häntä silloin voi pitää syyllisenä toimintaan osallistumisesta. Jos tuottamuksellinen ostotapahtuma kriminalisoitaisiin tilanteissa, jossa paritukseen liittyy vain normaaliksi liiketoiminnaksi katsottavia elementtejä (asunnon vuokraaminen sek- sin myyntitarkoitukseen, tiedon välittäminen seksin myyjin ja asiakkaiden välityksellä), luotaisiin puitteet mielivaltaiselle ostajien vainoamiselle parituslain ja uuden lain nojal- la. Säätiö toteaa lisäksi, että muutoksen seurauksena parituksen ja ihmiskaupan kohtee- na olevien henkilöiden tarvitsemien tukipalveluiden saaminen vaikeutuu entisestään. Herää kysymys siitä, kuinka matalalla kynnyksellä seksipalveluiden ostajat raportoivat mahdolliseen paritukseen tai ihmiskauppaan liittyviä havaintojaan ja tietojaan. Rikosoi- keudellisten toimenpiteiden pelossa ostajat eivät välttämättä uskalla ottaa yhteyttä vi- ranomaisiin. Säätiön mukaan lausunnossa mainitut tekijät vaikuttaisivat negatiivisesti seksipalveluita tarjoavien henkilöiden taloudelliseen tilanteeseen. Taloudellisen tilan- teen heikkeneminen lisäisi syrjäytymisriskiä ja madaltaisi kynnystä joutua parituksen kohteeksi. Taloudellisen tilanteen heikkeneminen lisäisi myös eri terveysriskejä. Ostaji- en vähetessä seksipalveluita tarjoavat henkilöt joutuisivat luopumaan osittain tai koko- naan omista käytännöistään liittyen esimerkiksi turvaseksiin. Myös ostajien kynnys ha- keutua terveyspalveluiden piiriin kohoaisi. Edellä mainituilla seikoilla olisi yksilötason lisäksi myös kansainterveydellisiä haittavaikutuksia. Lisäksi esitetyn lakimuutoksen tul- lessa voimaan seksipalveluita tarjoavat eivät välttämättä uskaltaisi raportoida tilanteita, joissa he ovat kohdanneet väkivaltaa, hyväksikäyttöä tai ryöstöä. Suomen Asianajajaliiton mukaan hyväksikäytön säätäminen rangaistavaksi tuottamuk- sellisesti tehtynä olisi omiaan varmasti lieventämään niitä ilmeisiä todisteluvaikeuksia, joita on havaittu erityisesti nykymuotoisen kiellon tahallisuusarvioinnissa. Sääntelyn jo tässä vaiheessa saaman hyvin suuren julkisuuden vuoksi muutoksella voidaan poikke- uksellisesti olettaa olevan merkitystä myös yleisestävyyden kannalta. Siten se toteuttaisi kattavammin parituksen ja ihmiskaupan vähentämiseen ja ennalta estämiseen tähtääviä 25 tavoitteita pyrkimällä vaikuttamaan vähentävästi kysyntään. Mikäli enimmäisrangais- tusta korotetaan ehdotetuin tavoin, merkitsee se, ettei virallinen syyttäjä voisi enää mää- rätä kyseisestä teosta sakkorangaistusta rangaistusmääräyksellä, vaikka alkuperäistä kriminalisointia koskevassa lakiehdotuksessa sitä nimenomaan puollettiin ensisijaisena menettelynä. Suomen Lakimiesliiton mukaan teon säätäminen rangaistavaksi tuottamuksellisesti teh- tynä helpottaisi nykymuotoiseen kieltoon liittyviä todisteluvaikeuksia. Suomen syyttäjäyhdistys ry kiinnittää Itä-Suomen syyttäjäviraston tavoin huomiota esi- tyksessä käytettyihin tilastotietoihin ja siihen, että kyse on rikostyypistä, joka tulee yleensä ilmi tai esille paritus- ja ihmiskaupparikosten yhteydessä (ks. aiempana). Dosentti Minna Kimpimäki toteaa riskinä olevan se, että alaltaan rajoitetuksi tarkoitetus- ta asiakkuuskriminalisoinnista tosiasiallisesti muodostuu asiakkuuden yleisesti kri- minalisoiva säännös. Professori Jussi Tapani katsoo, että ehdotettu muutos helpottaisi rikosvastuun edelly- tysten toteennäyttämistä. Muutos johtaisi Tapanin mukaan kuitenkin siihen, että syyksi- luettavuusaste ei todellisuudessa olisi aito rangaistusvastuun edellytys. Rikoslainkäytön arki osoittaa, että monissa rikostyypeissä huolimattomuus ei todellisuudessa koostu kahdesta elementistä, vaan kutistuu huolellisuusvelvollisuuden rikkomiseen. Esimerk- kejä löytyy niin tieliikennerikosoikeudesta, työturvallisuusrikoksista kuin arvopaperi- markkinarikoksista. Ehdotus johtaisi tosiasiassa syyksiluettavuusasteen muuttumiseen ankaran vastuun kaltaiseksi vastuuedellytykseksi. Tällöin tekijä voitaisiin aina tuomita seksikaupan kohteena olevan henkilön hyväksikäytöstä, kun pystytään osoittamaan ob- jektiivisen tunnusmerkistön edellytysten täyttyminen. Syyksiluettavuusasteen muutta- minen johtaisi merkittäviin rikosoikeusteoreettisiin ja rikosprosessuaalisiin seurauksiin. Ehdotettua muutosta on toisin sanoen luettava tuottamusopin kokonaisuudesta käsin, ja tunnistettava se, että syyksiluettavuusaste muuttuisi ankaran vastuun kaltaiseksi rikos- vastuun edellytykseksi. Tapani pitäisi perusteltuna verrata tämän vaihtoehdon etuja ja haittoja siihen, millaisia seurannaisvaikutuksia seksuaalipalveluiden oston täyskiellosta aiheutuisi. Professori Matti Tolvanen toteaa, että jos perusteluihin tehdään hänen esittämänsä muu- tos, täyttyisi tuottamuksellinen tekomuoto käytännössä aina kun seksin tarjoaja on ih- miskaupan tai parituksen uhri. Syyttäjä menestyisi varsin hyvin väittäessään, että huo- lellinen henkilö olisi kyllä voinut havaita seikat, joista parituksen tai ihmiskaupan uhri- na oleminen olisi pääteltävissä. Tutkija Niina Vuolajärven mukaan seksin oston kriminalisointi voi johtaa seksin ostaji- en haluttomuuteen ottaa yhteyttä viranomaisiin tilanteessa, jossa hän epäilee ostaneensa seksiä parituksen tai ihmiskaupan uhrilta. Ostaja on myös oikeudenkäynnissä hankalas- sa tilanteessa yhtäältä ihmiskaupparikoksen todistajana, toisaalta ostorikoksesta syytet- tynä. Myös ihmiskaupan uhrin näkökulmasta voi olla raskasta, että hän ihmiskauppaoi- keudenkäynnin lisäksi joutuu tunnistamaan kaikki ostajat erikseen. Se ei välttämättä edesauta toipumista ja voi mahdollisesti nostaa kynnystä lähteä raskaaseen oikeuspro- sessiin. 26 Miesten tasa-arvo ry katsoo, että kriminalisoinnista on enemmän haittaa kuin hyötyä ihmiskaupan ja parituksen uhreille, sillä se ajaa seksipalvelujen kaupan lieveilmiöineen piiloon viranomaisilta. Naisasialiitto Unionin mukaan seksin oston salliminen muilta kuin ihmiskaupan uhreilta ylläpitää prostituutiomarkkinoita sekä miesten ja naisten välistä epätasa-arvoa. Lisäksi se vahvistaa rajat ylittävää ihmiskauppaa lisäten kaupan kohteena olevien naisten ja las- ten kurjuutta globaalisti. 3.4 Voimaantulo Poliisihallitus toteaa, että lakiesityksen kannatettavan tavoitteen vuoksi on perusteltua ja tärkeää, että ehdotettu laki saadaan voimaan mahdollisimman pian sen tultua hyväk- sytyksi ja vahvistetuksi. Helsingin syyttäjänvirasto katsoo, että seksuaalirikossäännöksiä on muutettu viime vuo- sina melko paljon, joten lainmuutosten voimaantuloajankohtiakin on lukuisia. Selvintä olisi, jos laki tulisi voimaan 1.1. tai 1.7. 27 4 Muita huomioita 4.1 Muut toimenpiteet ja täytäntöönpano Sosiaali- ja terveysministeriö pitää tärkeänä monipuolisia toimia seksikaupan vastaisten asenteiden vahvistamiseksi ja seksin ostamista harkitsevien henkilöiden käyttäytymi- seen vaikuttamiseksi. Seksikaupan kysynnän ja sen myötä kannattavuuden pienentämi- nen on keskeistä, jotta voimme vaikuttaa prostituutioon liittyviin ongelmiin. Rikosoi- keudellisen sääntelyn lisäksi tarvitaan myös muita toimia prostituution vähentämiseksi. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää viranomaisten kouluttamiseen, jotta säännösten toi- meenpano olisi tehokasta. Lisäksi on tärkeää kehittää ja vahvistaa prostituutiosta irtau- tumisen tukitoimia. Vähemmistövaltuutettu katsoo, että nyt ehdotetun kiellon ohella olisi suunnattava voi- mavaroja seksinostokiellon valvontaan sekä paritus- ja ihmiskaupparikollisuuden tor- juntaan. Ilman tehokasta valvontaa on vaikea nähdä, että kiellolla olisi sellaista vaikut- tavuutta, jota nyt haetaan. Helsingin poliisilaitoksen mukaan sääntelyn tavoitteen toteutuminen tulee riippumaan siitä, kuinka tieto seksipalveluiden ostajan korostuneesta huolellisuusvelvoitteesta saa- vuttaa maksullisten seksipalveluiden käyttäjät. Tavoitteen saavuttamista voisi tehostaa esimerkiksi tehokas ja näkyvä tiedotuskampanja lakimuutoksen johdosta aiheutuvasta seksin ostajaan kohdistuvasta korostuneesta vastuusta. Amnesty Internationalin Suomen osasto korostaa, että tulevia ihmiskaupan vastaisia toimenpiteitä ja lakihankkeita valmisteltaessa on kuultava eri asemassa olevia seksiä myyviä henkilöitä. Myös heille kuuluu oikeus osallistua niihin päätöksentekoprosessei- hin, jotka vaikuttavat heidän elämäänsä, hyvinvointiinsa ja oikeuksiinsa. Feministinen Aloite -verkosto katsoo, että vaikka on hyvä, että asiakkaita pyritään vas- tuuttamaan muutosehdotuksen avulla, on hyvin vaikea tulkita, mikä on se seikka, jonka johdosta ostajan on syytä epäillä myyjän olevan parituksen uhri. Pikemminkin olisi tär- keää tarjota ostajille enemmän mahdollisuuksia ilmoittaa, jos he epäilevät myyjän ole- van uhrin asemassa, ilman että asiakkaan olisi syytä pelätä joutuvansa itse rikoksen teki- jäksi. Suomen Asianajajaliitto toteaa, että tunnusmerkistön muuttuminen tulkinnanvaraisem- maksi kasvattaa myös vaaraa aiempaa epäyhtenäisemmästä lainsoveltamisesta. Liitto toivoo, että muutoksen voimaantulon jälkeenkin säännöksen soveltamista seurattaisiin tiiviisti. 28 Tutkija Niina Vuolajärven mukaan rikoslain 15 luvun 10 §:ssä tarkoitetun ilmoitusvel- vollisuuden laajentamisen törkeään paritukseen voisi olla yksi keino valistuksen lisäksi vastuuttaa ostajia. Vuolajärven mukaan jos hallituksen tavoite on suojella parituksen ja ihmiskaupan uhre- ja sekä vähentää näitä seksikauppaan liittyviä negatiivisia ilmiöitä, tulisi huomio kiinnit- tää ennemmin muihin prostituutiota, paritusta ja ihmiskauppaa sääteleviin lain kohtiin. Tällä hetkellä ihmiskaupan uhrin asema on lain edessä heikko, uhristatuksen saaminen vaikeaa ja oikeusprosessi on raskas ja palvelee ensisijaisesti rikostutkintaa, ei uhrin suo- jelua. Parituksen määritelmä tulisi olla rajatumpi kuin nykylainsäädännössä, sillä nyt se palvelee yksilön koskemattomuuden ja itsemääräämisoikeuden sijaan yhteiskunnallista taloudellista etua. Sen lisäksi kaupallista seksiä tarjoavien ilmoitusten ja toimitilojen tarjoamisen kriminalisointi voi luoda edellytyksiä myyjien hyväksikäytölle kun tällaisia julkaisukanavia ja toimitiloja tarjoavat parittajat ja rikolliset tahot. Parituksen kohde ei myöskään voi vaatia korvauksia menetetyistä tuloista. Koska nykypäivän kansainvälis- tyneessä Suomessa prostituutio liittyy tiiviisti siirtolaisuuteen (60–70 % myyjistä siirto- laistaustaisia), tulee huomiota kiinnittää myös siirtolaisten oikeuksien yhdenvertaiseen toteutumiseen. Ulkomaalaislaissa oleva pykälä seksityöstä käännytysperiaatteena käy- tännössä kriminalisoi kolmannen maan kansalaisen harjoittaman seksuaalipalveluiden myynnin. Tämä voi toimia vakavana esteenä viranomaisten puoleen kääntymiselle tilan- teessa, jossa kolmannen maan kansalainen joutuu seksikaupassa rikoksen kohteeksi. Naisasialiitto Unioni korostaa, että seksin oston kriminalisointi vaatii rinnalleen katta- van auttamisjärjestelmän ihmiskaupan uhreille sekä tukijärjestelmän prostituutiossa toimiville ja siitä ulos haluaville. Tukijärjestelmässä olennainen osa on taloudellisen toimeentulon vaihtoehtojen tarjoaminen. Näihin auttamis- ja tukijärjestelmiin tulee suunnata merkittäviä taloudellisia resursseja. Naisasialiitto Unionin mukaan seksikauppaa koskevia lakeja ei tulisi tarkastella ilman, että samanaikaisesti tarkastellaan ulkomaalaislain 9 luvun 148 §:n 6 kohtaa. Kyseinen kohta, jossa epäilys seksin myynnistä on maasta käännyttämisen peruste, asettaa erityi- sesti EU:n ulkopuolelta tulevat ja ihmiskaupan uhrit haavoittuvaan asemaan. Lisäksi yhdistys vaatii, että järjestyslain 2 luvun 7 § tulee poistaa, sillä seksin myynnin kieltä- minen julkisella paikalla puuttuu yhdistyksen mielestä väärään tahoon, eli seksin myy- jiin. Pahimmillaan järjestyslakia voidaan käyttää perusteena etniselle profiloinnille eri- tyisesti poliisin taholta. Yhdistys pitää poliisien parempaa kouluttamista kohtaamaan prostituutiossa toimivat ja tunnistamaan hyväksikäytön uhrit ensisijaisen tärkeänä. 4.2 Täyskiellon vaikutuksista Vähemmistövaltuutetun mukaan viimeaikainen taloustieteellinen tutkimus osoittaa, että prostituution laillistaneissa maissa ihmiskauppaa havaitaan enemmän kuin niissä mais- sa, joissa seksinosto on kriminalisoitu. Norjan seksinostokiellon toimivuudesta tehty tuore tutkimus osoittaa, että seksinostokielto on vähentänyt prostituution kysyntää, mikä puolestaan on vähentänyt sekä sisätiloissa että kaduilla harjoitettavaa prostituutiota. 29 Samalla se on onnistunut vähentämään ihmiskauppaa. Tutkimus ei löytänyt todisteita tukemaan sitä toisinaan esitettyä kantaa, että seksinostokielto lisäisi väkivaltaa prosti- tuutiossa toimivia henkilöitä kohtaan. Sekä Ruotsissa että Norjassa on havaittu, että sek- sinostokiellon säätämisen jälkeen yleiset asenteet seksinostoa kohtaan ovat tiukentu- neet: yhä harvempi ostaisi seksiä tai pitää sitä toivottavana käyttäytymisenä. Keskusrikospoliisi toteaa, että jos viranomaisen ei tarvitsisi näyttää toteen prostituoituun kohdistuvaa hyväksikäyttöä, se ennemminkin vähentäisi esitutkintaviranomaisten työ- määrää kuin lisäisi sitä. Monika-Naiset liitto ry toteaa, että seksin oston kriminalisoinnista on myönteisiä koke- muksia Ruotsista ja Norjasta, jossa lainsäädännöllä on voitu vähentää prostituution mää- rää. Kriminalisointi on tehokas tapa vaikuttaa maksullisen seksin kysyntään ja sitä kaut- ta suojata seksikaupan kohteena olevia henkilöitä. Naisjärjestöjen Keskusliiton mukaan seksin oston kriminalisointi antaa selkeän viestin siitä, että prostituution uhrien hyväksikäyttö ei ole tavanomaista ja hyväksyttävää toi- mintaa. Kriminalisointi vähentäisi merkittävästi seksin ostajia, koska useimmat eivät halua rikkoa lakia. Prostituutiotoimintaan yleensä ajaudutaan jo valmiiksi heikomman sosiaalisen aseman seurauksena. Tältä osin seksin ostamisen kriminalisointia voidaan perustella prostituoitujen suojelunäkökohdilla. Prostituoidut ovat erittäin alttiita asiak- kaan ja parittajan taholta tulevalle väkivallalle. Näin ollen seksin ostamisen yleisellä kriminalisoinnilla suojattaisiin ihmisen fyysistä ja psyykkistä koskemattomuutta. Suomen syyttäjäyhdistys ry:n mukaan seksin oston täydellinen kieltäminen olisi nyt eh- dotettua sääntelyä tehokkaampi keino torjua ihmiskauppa- ja paritusrikollisuutta. Tutkija Niina Vuolajärvi toteaa, että viimeaikaisissa akateemisissa tutkimuksissa on pal- jon viitteitä siitä, että oston täyskriminalisointi ei suojele parituksen ja ihmiskaupan kohteiden psyykkistä ja fyysistä koskemattomuutta sekä oikeutta määrätä itsestään ja ruumiistaan. Tutkimukset päinvastoin osoittavat, että oston täyskriminalisointi heiken- tää seksiä myyvien asemaa, sen toimeenpano johtaa heidän perusoikeuksiensa loukka- uksiin, sekä lisää heihin kohdistuvaa väkivallan uhkaa ja stigmaa. Tämän lisäksi oston täyskriminalisoinnin on todettu hajottavan ihmiskaupan tunnistamiselle keskeisiä hyviä suhteita viranomaisiin, sekä johtavan kolmansien osapuolien aseman voimistumiseen markkinoilla eli parituksen kasvuun. Nämä ovat erittäin huolestuttavia seurauksia ja so- tivat lain alkuperäistä suojelutarkoitusta vastaan. 4.3 Seksin myynti Sosiaali- ja terveysministeriö ei pidä tarpeellisina tai perusteltuina seksin myyjiin koh- distuvia rikosoikeudellisia seuraamuksia. Tasa-arvovaltuutettu pitää tärkeänä, että rikosoikeudellisia sanktioita ei kohdisteta sek- sin myyjiin. Seksin ostaja on lähtökohtaisesti paremmassa asemassa kuin seksin myyjä. 30 Seksin ostajalla on aina tosiasiallinen mahdollisuus valita toisin ja olla ostamatta seksiä. Tutkimusten mukaan seksiä ostaneet miehet ovat monimuotoinen joukko. Seksin ostajia on kaikista yhteiskuntaluokista ja merkittävä osa heistä on parisuhteessa tai perheellisiä. Samalla tiedetään, että prostituutioon päätyy usein haavoittuvassa asemassa olevia nai- sia. Taustalla on esimerkiksi köyhyyttä, syrjäytymistä, syrjintää ja väkivaltaa. Prostituu- tiossa toimivat naiset kokevat myös väkivaltaa ja seksuaalista väkivaltaa. Suomessa an- netuista ihmiskauppatuomioista käy ilmi, että merkittävä osuus seksuaaliseen hyväksi- käyttöön liittyvän ihmiskaupan uhreista on nuoria naisia tai alaikäisiä. Vähemmistövaltuutettu kehottaa harkitsemaan järjestyslain seksin myyjiin kohdistuvan kiellon kumoamista (järjestyslaki 7 §), jotta heikossa asemassa olevat henkilöt, mahdol- liset ihmiskaupan uhrit, eivät joutuisi viranomaisten kontrollitoimenpiteiden kohteiksi. Tämä olisi selvä viesti prostituutiossa toimiville henkilöille siitä, että viranomaisilla on aito tarkoitus auttaa ja suojella heitä hyväksikäytöltä ja väkivallalta. Amnesty Internationalin Suomen osaston mukaan ulkomaalaislain käännytyspykälä, jo- ka tekee seksin myymisestä käytännössä laitonta kolmansien maiden kansalaisille, ja järjestyslaissa määritelty seksin oston ja myynnin kielto voivat Amnestyn selvityksen mukaan johtaa poliisin harjoittamaan epäasialliseen toimintaan ja heikentää seksin myy- jien oikeuksien toteutumista. Näitä näkökulmia ei tulisi jättää huomiotta, jos tarkoituk- sena on ihmiskaupan uhrien ja parituksen kohteiden aseman parantaminen. Pro-tukipiste ry toteaa, että prostituutiolainsäädäntöä ja sen tulkintaa arvioitaessa ja ke- hitettäessä tulisi ottaa huomioon joukko seksipalveluja myyvän ihmisen asemaan liitty- viä tekijöitä: Oikeuskäytäntöä tulee kehittää siten, että sillä estetään lisäkärsimyksen tuottaminen ihmiskaupan uhreille. Ihmiskaupan uhrin kynnystä päästä auttamisen ja suojelun piiriin tulee madaltaa, ja lisäksi tulee luoda turvalliset olosuhteet, jotta rikoksen uhri uskaltautuisi yhteistyöhön viranomaisten kanssa syyllisten vastuuseen saattamisek- si. Oikeuskäytäntöä tulisi kehittää hyväksikäytön kohteeksi joutuneiden henkilöiden aseman vahvistamiseksi oikeusprosessissa ja kompensaation saajina. Paritusrikoksen osalta tulee arvioida, onko lain ala nykyisellään liian laaja ja tätä kautta parituksen koh- teen kannalta kielteinen ja jopa hänen asemaansa huonontava. Rikoslakia valmisteltaes- sa tulisi varmistaa, ettei sen muotoilu ole ristiriidassa tai aseta vaaraan muita oikeuksia (esim. terveysoikeudet) 4.4 Taustatietoja ja niiden arviointia Keskusrikospoliisin arvion mukaan Suomessa työskentelee kuukausittain satoja prosti- tuoituja, joista arviolta ainakin kolmannes on parituksen kohteena. Jos kullakin prosti- tuoidulla on viikoittain kymmeniä asiakkaita, ostajien kokonaismäärä nousee viikoittain satoihin tai jopa tuhansiin. Monilta osin on kyse piilorikollisuudesta, jonka paljastumi- nen edellyttää, että poliisilla on tosiasialliset mahdollisuudet suorittaa riittävää valvon- taa ja muita toimenpiteitä. Tällä hetkellä tunnusmerkistön mukainen toiminta tulee esi- tutkinnan kohteeksi pääsääntöisesti paritusrikosten yhteydessä. 31 Monika-Naiset liitto ry toteaa, että prostituutioon liittyy vakavia ihmisoikeusloukkauk- sia, jotka ylläpitävät sukupuolten välistä epätasa-arvoa. Liitto muistuttaa, että suuri osa prostituoiduista on ulkomaalaistaustaisia, taloudellisesti ja sosiaalisesti heikossa ase- massa olevia naisia. Vapaaehtoiset, oman tietoisen valinnan kautta seksityötä tekevät ovat murto-osa ilmiöstä. Pro-tukipiste ry:n mukaan vuonna 2000 tekemä Helsingin katuprostituutiota koskeva kartoitus on sisällöiltään vanhentunut, eikä vastaa lainkaan nykyhetken tilannetta. Sexpo-säätiö toteaa, että esityksessä mainitaan, että ihmiskauppa aiheuttaa uhrille erit- täin vakavia seurauksia ja parituksen arvioidaan olevan pääsääntöisesti huomattavan vahingollista sen uhrille. Säätiön mukaan tämä ei välttämättä pidä aina paikkaansa. Pari- tus ei automaattisesti pidä sisällään minkään muotoista väkivaltaa, hyväksikäyttöä tai pakottamista. Tutkija Niina Vuolajärvi toteaa, että hänen väitöskirjaansa varten ulkomaalaisten ja suomalaisten seksin myyjien parissa tekemänsä kuukauden kenttätyön sekä sinä aikana tekemänsä 70 haastattelun perusteella korkeimman oikeuden linjaus vaikuttaa perustel- lulta. Ulkomaalaisuus tai auttava kielitaito eivät ole hyväksikäytön merkki. Moni Vuo- lajärven tapaamista itsenäisesti toimivista ulkomaalaisista seksin myyjistä puhui englan- tia tai suomea auttavasti ja harvan kielitaito oli erinomainen. Myös ikä on vaikea indi- kaattori hyväksikäytölle, sillä verrattain nuoriakin vapaaehtoisesti seksiä myyviä on ja seksin osto alaikäisiltä taas on rikos. Vaikka poliisi arvioi suurimman osan paritustoi- minnasta kohdistuvan ulkomaalaisiin, ei se tarkoita sitä, että ulkomaalainen seksin myy- jä olisi automaattisesti hyväksikäytön tai alistuksen kohde. Vuolajärvi katsoo lisäksi, että Niemen ja Aaltosen raportti antaa liioitellun kuvan paritukseen liittyvän hyväksi- käytön määrästä Suomessa. Lisäksi Vuolajärvi on toimittanut runsaasti tietoa seksin os- ton täyskriminalisointia koskevasta tutkimustiedosta (ks. alkuperäinen lausunto). 32 LIITE: Lausuntopyyntöön sisältynyt luonnos hallituksen esitykseksi 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 ISSN-L 1798- 7105 ISBN 978-952-259-406-8 (PDF) Oikeusministeriö PL 25 00023 VALTIONEUVOSTO www.oikeusministerio.fi Justitieministeriet PB 25 00023 STATSRÅDET www.oikeusministerio.fi