Julkaisuja 17/2013 Saimaan vesistö- alueen luotsauk- sen kustannus- rakenne ja kehittämis- mahdollisuudet Selvitysmiehen raportti 2013 Liikenne- ja viestintäministeriön visio Hyvinvointia ja kilpailukykyä hyvillä yhteyksillä toiminta-ajatus Liikenne- ja viestintäministeriö edistää väestön hyvinvointia ja elinkeinoelämän kilpailu- kykyä. Huolehdimme toimivista, turvallisista ja edullisista yhteyksistä. arvot Rohkeus Oikeudenmukaisuus Yhteistyö Julkaisun päivämäärä 17.5.2013 Julkaisun nimi Saimaan vesistöalueen luotsauksen kustannusrakenne ja kehittämismahdollisuudet. Selvitysmiehen raportti 2013 Tekijät LVM Seppo Kykkänen Toimeksiantaja ja asettamispäivämäärä Liikenne- ja viestintäministeriö kansliapäällikkö Harri Pursiainen 10.12.2012 Julkaisusarjan nimi ja numero Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 17/2013 ISSN (verkkojulkaisu) 1795-4045 ISBN (verkkojulkaisu) 978-952-243-344-2 URN http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-344-2 Asiasanat Saimaan kanava, Saimaan, luotsaus Yhteyshenkilö Seppo Kykkänen Muut tiedot Tiivistelmä Kansliapäällikkö Harri Pursiainen asetti 10.12.2012 Seppo Kykkäsen selvitysmieheksi selvit- tämään Saimaan luotsauksen kehittämismahdollisuuksia ja kustannusrakennetta. Toimeksiannon mukaisen selvityksen raporttiin sisältyy ehdotus jatkotoimista ja arvio niiden toteuttamisen aikataulusta. Raportissa pyritään löytämään vastauksia esitettyihin kysymyksiin ja samalla on nostettu esiin kehittämiskohteita, joilla voidaan saada aikaan kustannustehokkuutta luotsauspalveluiden tuottamiseen liikenneturvallisuutta heikentämättä. Lisäksi raportissa otetaan kantaa luotsaus- palveluiden palvelutasolupaukseen. Raportti ei käsittele Saimaan luotsauksen avaamista kilpailulle ja etäluotsauksen mahdol- lisuutta Saimaan alueella. Etäluotsaus käsitteenä ja toimintana vaatii perinpohjaisen sel- vittämisen ennen kuin etäluotsaustoiminnan riskejä ja mahdollisuuksia voidaan arvioida perinteisen luotsauksen vaihtoehtona. Publikationsdatum 17.5.2013 Publikation Kostnadsstruktur och utvecklingsmöjligheter för lotsningen i Saimens vattenområde. Utredningspersonens rapport 2013. Författare Kommunikationsministeriet Seppo Kykkänen Tillsatt av och datum Kommunikationsministeriets kanslichef Harri Pursiainen 10.12.2012 Publikationsseriens namn och nummer Kommunikationsministeriets publikationer 17/2013 ISSN (webbpublikation) 1795-4045 ISBN (webbpublikation) 978-952-243-344-2 URN http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-344-2 Ämnesord Saima kanal, Saimen, lotsning Kontaktperson Seppo Kykkänen Rapportens språk Finska Övriga uppgifter Sammandrag Kanslichef Harri Pursiainen utsåg den 10 december 2012 Seppo Kykkänen till utred- nings¬person för att undersöka lotsningen på Saimen. Särskilt utforskades möjligheterna att utveckla lotsningen och dess kostnadsstruktur. I enlighet med uppdraget har utredaren sammanställt en rapport med förslag till fortsatta åt- gärder och en preliminär tidsplan för att genomföra åtgärderna. I rapporten ger utredaren svar på de frågor som utgör utgångspunkten för uppdraget. Dessu- tom lyfter han fram utvecklingsområden för att öka kostnadseffektiviteten i produktionen av lotsningstjänster utan att för den skull göra avkall på trafiksäkerheten. I rapporten diskuteras dessutom det servicelöfte som gäller lotsningstjänsterna. I rapporten tas inte ställning till om lotsningen på Saimen borde öppnas för konkurrens och i den behandlas inte heller möjligheten till landbaserad lotsning. Både som begrepp och funk- tion kräver landbaserad lotsning en grundlig utredning innan dess risker och möjligheter kan granskas som verkliga alternativ till traditionell lotsning. Date 17 May 2013 Title of publication Cost structure and development opportunities of pilotage in the Saimaa water system. Rapporteur's report 2013 Author(s) Ministry of Transport and Communications Mr Seppo Kykkänen Commissioned by, date Mr Harri Pursiainen, Permanent Secretary, Ministry of Transport and Communications, 10 De- cember 2012 Publication series and number Publications of the Ministry of Transport and Communications 17/2013 ISSN (online) 1795-4045 ISBN (online) 978-952-243-344-2 URN http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-344-2 Keywords Saimaa Canal, Saimaa, pilotage Contact person Mr Seppo Kykkänen Language of the report Finnish Other information Abstract On 10 December 2012, Permanent Secretary of the Ministry of Transport and Communications Mr Harri Pursiainen appointed Mr Seppo Kykkänen as rapporteur to examine the cost structure of pilotage in the Saimaa water system and the associated development opportunities. The results of the study, along with proposals for further measures and an approximate im- plementation timetable, are provided in this report. In seeking to address the issues identified, the report highlights areas for development that have the potential to increase the cost-effectiveness of pilotage services without jeopardising traffic safety. The report also discusses the service promise of pilotage. The report takes no position on whether pilotage should be opened up to competition or whether shore-based pilotage would be an option in the Saimaa water system. The concept of shore-based pilotage and its implementation in practice need to be studied thoroughly before its risks and opportunities can be evaluated as an alternative to traditional pilotage. 1Esipuhe Kansliapäällikkö Harri Pursiainen asetti 10.12.2012 Seppo Kykkäsen selvitysmieheksi sel- vittämään Saimaan luotsauksen kehittämismahdollisuuksia ja kustannusrakennetta. Toimeksiannon mukaisen selvityksen raporttiin sisältyy ehdotus jatkotoimista ja arvio niiden toteuttamisen aikataulusta. Finnpilot Pilotage Oy on ainoana lainvoimaisena luotsauspalveluiden tuottajana keskeinen alusliikenteen turvallisuuspalvelujen tuottaja Saimaan alueella. Selvityksen perusteella Saimaan luotsauspalveluilla on pitkät ja vahvat perinteet alusliikenteen turvallisuuden yl- läpitäjänä. Osaaminen, ammattitaito ja sitoutuminen korostuvat nykyisessä toiminnassa. Raportissa pyritään löytämään vastauksia esitettyihin kysymyksiin ja samalla on nostettu esiin kehittämiskohteita, joilla voidaan saada aikaan kustannustehokkuutta luotsauspal- veluiden tuottamiseen liikenneturvallisuutta heikentämättä. Lisäksi raportissa otetaan kantaa luotsauspalveluiden palvelutasolupaukseen. Raportin ehdotukset ovat varsin yleisellä tasolla ja jatkotoimet käytännön tasolla vaativat viranomaisilta ja Finnpilot Pilotage Oy:ltä sitoutumista ja pitkäjänteistä toi- minnan kehittämistä. Raportti ei käsittele Saimaan luotsauksen avaamista kilpailulle ja etäluotsauksen mahdollisuutta Saimaan alueella. Etäluotsaus käsitteenä ja toimintana vaatii perin- pohjaisen selvittämisen ennen kuin etäluotsaustoiminnan riskejä ja mahdollisuuksia voidaan arvioida perinteisen luotsauksen vaihtoehtona. 2Sisällysluettelo 1. Johdanto ......................................................................................................... 3 1.1 Toimeksianto................................................................................................ 3 1.2 Raportin toteutus .......................................................................................... 3 2. Saimaan luotsauspalveluiden nykytila ................................................................. 3 3. Liiketaloudellinen tarkastelu .............................................................................. 14 3.1 Saimaan luotsauspalveluiden tulot ja kustannukset ......................................... 15 3.2 Saimaan luotsien henkilöstön ikärakenne ....................................................... 17 4.Luotsauspalveluiden kustannusvaikutus liikennöintiedellytyksiin ja alusliikenteen liiketaloudelliseen kannattavuuteen..................................................................... 18 5. Säädösten ja määräysten vaikutus ................................................................... 18 6. Saimaan Toimijoiden ja viranomaisten näkemyksiä Saimaan kanavan ja saimaan luotsauksesta................................................................................................... 20 7. Yhteenveto ja ehdotukset ................................................................................ 24 7.1 Keskeiset johtopäätökset.......................................................................... 24 7.2 Luotsauspalveluiden kehittämisehdotukset ................................................. 24 7.3 Jatkotoimien aikataulu ............................................................................. 26 31. Johdanto 1.1 Toimeksianto Kansliapäällikkö Harri Pursiaisen toimeksiannon mukaisesti tässä raportissa on selvitetty Saimaan vesistöalueen luotsauksen kehittämismahdollisuuksia ja kustannusrakennetta. Raporttia valmistellessa on otettu toimeksiannon mukaisesti huomioon, että Saimaan ve- sistöalueen luotsaus muodostaa erillisen luotsauspalvelualueen, jonka yksi erityispiirre on Saimaan kanava sekä Saimaan liikenteen haastava kilpailuasetelma muiden liikennemuo- tojen kanssa. Liiketaloudellinen tarkastelu kattaa sekä kuljetuspalvelut laajasti tarkasteltuna että luot- sauspalveluiden tulo- ja kustannusrakenteen tarkastelun sekä luotsauksen vaikutuksen liikennöintiedellytyksiin ja liiketaloudelliseen kannattavuuteen. Selvitettävinä kysymyksinä ovat olleet erityisesti Saimaan vesistöalueelle kohdistuvat kustannukset ja niiden perusteet, kuten varsinaisen luotsauksen aiheuttamat kustannuk- set, valmiuden ylläpidon kustannukset, luotsinvälityspalveluiden kustannukset, kiinteistö- ja kalustokustannukset sekä luotsikuljetuksiin liittyvät kustannukset. Selvitettävänä on myös se millaisin hallinnollisten muutosten tai kevennysten perusteella kustannustasoa voitaisiin turvallisuutta vaarantamatta alentaa. 1.2 Raportin toteutus Raportin laatimiseksi on kuultu Saimaan vesistöalueen tavara- ja henkilöliikenteen toimi- joita, erityisesti kuljetuspalveluiden ostajia, kuljetus- ja huolintayrityksiä sekä seutukun- nan edustajia sekä lisäksi Finnpilot Pilotage Oy:tä, Saimaan alueen luotsien edustajia se- kä eri viranomaisia. Finnpilot Pilotage Oy on luovuttanut selvitystä varten yhtiön talous- ja tunnuslukutietoja sekä toimittanut selvitysmiehen pyynnöstä selventäviä laskelmia Saimaan alueen luotsaustoiminnasta. Tämä raportti sisältää toimeksiannon mukaisesti nykytilanteen kuvauksen, ehdotuksen jatkotoimiksi ja arvion niiden toteuttamisen aikataulusta. 2. Saimaan luotsauspalveluiden nykytila Saimaan syväväyläverkon pituus on 772 kilometriä. Väyläverkko alkaa Viipurinlahdelta Brusnitshnojen (Juustila) sululta ja ulottuu Lappeenrannan kautta aina Joensuuhun ja Sii- linjärvelle asti. Syväväylän kulkusyvyys on 4,20 – 4,35 metriä. Syväväylä on mitoitettu Saimaan kanavan maksimikokoiselle alukselle 82,0m x 12,6m x 4,35m maksimikorkeus 24,5 m. Saimaan kanava on vesistöalueen merkittävin kanava, joka mahdollistaa ulko- maanliikenteen ja kauppamerenkulun Saimaalla. Kanavan kokonaismitta on 42,5 km, josta Venäjältä vuokratulla alueella on puolet. Lisäksi syväväyläverkolla Saimaan järvi- alueella on kaksi sulkukanavaa, Taipaleen sulku Varkaudessa ja Konnuksen sulku Leppä- virralla, joiden suurimmat sallitut alusmitat ovat 160,0 x 12,6 x 4,35 x 24,5. Erillisiä avattavia siltoja Saimaan syväväyläverkolla on Kyrönsalmen läppäsillat ja rautatiesilta, Olavinlinnan ponttonisilta ja Jännevirran läppäsilta sekä Vihtakannan kääntösilta. Vuonna 2012 Saimaan kanavan tavaraliikenne oli kaikkiaan 1,72 miljoonaa tonnia, josta ulkomaan liikennettä oli 1,67 miljoonaa tonnia ja kotimaan liikennettä Saimaan kanavan kautta 0,04 miljoonaa tonnia. Saimaan sisäistä alusliikennettä oli 0,47 milj. tonnia ja uit- toa 0,57 milj. tonnia. Saimaan alueen tavaraliikenne vuonna 2012 oli 2,76 milj. tonnia. 4Aluskäyntejä ja matkustaja-alusmatkoja Saimaan alueelle Saimaan kanavan kautta oli 1730 kpl vuonna 2012. Saimaan matkustajaliikenteen matkustajamäärä on noin 220 000 matkustajaa Kuopion, Savonlinnan ja Lappeenrannan alueilla yhteensä. Luotsauspalvelut tuotetaan Luotsauslain 21.11.2003/940 mukaisesti. Saimaan kanavan ja Saimaan järvialueen luotsauspalvelut tuottaa luotsauslaissa mainittu luotsausyhtiö, joka on Finnpilot Pilotage Oy, joka aloitti toiminnan vuoden 2011 alusta. Finnpilot Pilotage Oy:lla on Saimaan alueella 4 luotsiasemaa (Lappeenranta, Savonlinna, Puumala, Vuoka- la). Taukotiloja Finnpilot Pilotage Oy:illa on Varkaudessa ja Joensuussa. Luotsiasemilla työskentelee 43 luotsia ja 12 kutterinhoitajaa. Kalustoa Finnpilot Pilotage Oy:llä on 3 luotsikutteria ja 10 autoa. Autojen ajokilometrisumma vuonna 2012 oli 410 tkm. Lap- peenrannan luotsiasema Mälkiällä on Finnpilot Pilotage Oy:n omistuksessa. Muilla asemilla toimitaan vuokralaisena. Luotsien työaikajärjestely liikennekauden aikana on viikko työtä ja viikko vapaata. Työ- viikko on 7 vuorokautta. Työvuorokauden aikana luotsille on varattava 7 tunnin tai 10 tunnin lepojaksoa. Työvuorokausi alkaa siitä, kun luotsi aloittaa luotsauksen ja jatkuu täs- tä 24 tuntia eteenpäin. Luotsin palkka muodostuu peruskuukausipalkasta ja suoriteperus- teisista mailirahasta sekä aloitusmaksusta. Luotsin ansiotasossa peruspalkka on 2/3 pal- kasta ja suoriteperusteiset osat 1/3 palkasta. Kutterinhoitajien työaikajärjestely on luotsi- en työaikajärjestelyn kaltainen ja kutterinhoitajan ansiotulo koostuu peruspalkasta ja toimirahasta. Toimirahaa maksetaan niiltä päiviltä, jolloin hän on työvuorossa eikä hän saa matkustussäännön mukaista päivärahaa. Keskimääräinen luotsaustoiminnan henkilö- kulu on Saimaan alueella noin 85 500 € / htv. Luotsauksen palvelu käynnistyy luotsitilauksesta Finnpilot Pilotage Oy:n luotsitilauspalve- luun. Tilauspalvelu välittää tiedon luotsille tilauksesta ja hoitaa tarvittavat kuljetuspalve- lutilaukset (taksi, kutterikuljetus tai Finnpilot Pilotage Oy:n luotsikuljetus autolla). Luot- saus käynnistyy, kun luotsi saapuu alukselle, mutta tätä ennen luotsin on pitänyt laatia reittisuunnitelma alukselle. Luotsauslain mukaan luotsaus alkaa silloin, kun alus lähtee laiturista tai ankkuripaikalta, ja satamaan tultaessa luotsaus päättyy silloin, kun alus on ankkuroitu tai kiinnitetty laituriin. Muutoin luotsaus alkaa, kun luotsi on noussut alukseen ja aloittanut luotsauksen ja päättyy, kun luotsi on luovuttanut luotsauksen toiselle luotsil- le tai päättänyt luotsauksen (Luotsauslaki (940/2003) 9 §). Luotsauksen aikana luotsi kommunikoi ja vaihtaa tietoja aluksen päällikön ja komentosil- tahenkilöstön välillä. Suomen luotsauslaki ottaa kantaa komentosiltayhteistyöhön luotsin kannalta siten, että luotsin tulee luotsauksen alkaessa esittää reittisuunnitelma sekä tar- peelliset tiedot ja ohjeet aluksen turvallisen kulun varmistamiseksi (Luotsauslain (940/2003) muutos (645/2010) 8.1 §). Aluksen päällikkö taas on luotsauslain mukaan velvollinen antamaan luotsille kaikki ne tiedot, joilla on merkitystä luotsaukselle. Luotsat- tavan aluksen päällikön kannalta Suomen luotsauslaki ottaa kantaa komentosiltayhteis- työhön siten, että aluksen päällikön todetaan olevan vastuussa aluksensa ohjailusta myös silloin, kun hän noudattaa luotsin antamia aluksen ohjailuun liittyviä ohjeita (Luotsauslaki (940/2003) 7 §). Merkittävä osa luotsausta on myös luotsaukset satama-alueella, joka korostuu talviliikenteen aikana. Saimaan luotsaukseen liittyy myös erityispiirre, jossa luotsauspalvelu alkaa olla lähellä henkilöstöpalvelua. Tämä tulee esiin alusten väsyneiden miehistöjen yhteydessä. Näissä tapauksissa luotsin tehtäväksi jää aluksen ohjailu, kun komentosillalla oleva henkilökunta on niin väsynyttä, ettei heillä ole voimavaroja huoleh- tia aluksen ohjailusta. Tai sitten hankalan ohjailutehtävän yhteydessä luotsia pyydetään huolehtimaan aluksen ohjailusta, vaikka ohjaustehtävästä ei ole sovittu etukäteen luotsa- uksen käynnistyessä. 5Luotsin kuormitusaste ei ole mikään jatkuvasti stabiili suure, vaan se vaihtelee voimak- kaasti kysynnän mukaan. Työehtosopimuksen mukaan luotsi voi tehdä vuorokaudessa normaalisti 14 tuntia töitä ja poikkeuksellisesti 17 tuntia (työnantajan pyynnöstä ja luot- sin suostumuksella). Työvuorokauteen on mahduttava siis yhdenjaksoinen joko 7 tunnin tai 10 tunnin lepojakso. Turvallisuustyötä tehtäessä on kuitenkin jatkuvasti arvioitava si- tä, mikä on turvallinen työmäärä vuorokautta kohden. Jatkuvat seitsemän vuorokautta peräkkäin 14 tuntia kestävät työpäivät eivät ole turvallisia. Erityisesti pimeässä rasitta- vuus kasvaa merkittävästi. Mahdollista tuo kuitenkin on ja selvityksen laskelmissa 14 maksimituntimäärä on käytetty kuormitusasteen määrittelyssä. Laskelman pohjana on käytetty vuoden 2012 keskiarvokuukautta ja sen keskiarvoviikkoa Etelä-Saimaalta (=Lappeenranta + Puumala) ja Pohjois-Saimaalta (=Savonlinna + Vuo- kala). Keskiarvokuukausi (luotsausten lukumäärän mukaan) on syyskuu. Etelässä kes- kiarvoviikko on 36 ja pohjoisessa 37. Etelä-Saimaalla keskiarvoviikon kuormitusaste on 57 % eli vastaa sitä, että jokaisena päivänä tehtäisiin kahdeksan tunnin päivä. Saatu luku tulee luotsaukseen käytetystä työ- ajasta (48,9h/luotsi/viikko) ja arvioidusta 15 %:n matkustamisen aiheuttamasta lisästä. Tuo 15 % tarkoittaa suurin piirtein yhtä tuntia aina 7 tunnin luotsauksen päälle. Koko vii- kon kuormitus ei kerro koko totuutta, koska viikonloput ovat selvästi hiljaisempia kuin ar- kipäivät. Esimerkkiviikon arkipäivinä vaihteluväli matka-aikoineen oli 68 % - 92 % ja kes- kiarvoisen arkipäivän tuntimääräksi muodostui 9,5 tuntia. Jotakin kuvannee se, että vilk- kaimpana esimerkkiviikon arkipäivänä on ollut 19 luotsausta ja viikonloppuna hiljaisimpa- na päivänä 6 luotsausta. Lisäksi esimerkkiviikko on keskiarvo ja liikennekaudella esiintyy merkittävästi vilkkaampia viikkoja. Pohjoisessa koko esimerkkiviikon kuormitusaste on 51,9 % eli vastaa 7,3 tunnin työpäi- vää joka päivälle jaettuna. Matka-aika arviona on ollut 50 % luotsaukseen käytetystä ajasta. Matkustusaika voi tuntua korkealta, mutta etelään verrattuna matkustetaan pal- jon pidempiä matkoja maitse ja paluukyytejä aluksella osuu kohdalle harvemmin eli use- ammin täytyy maita pitkin palata myös takaisin tai siirtyä muuhun paikkaan. Esimerkki- viikolla tehtävät ovat jakautuneet pohjoisessa siten, että kuormitusaste vaihtelee päivit- täin 16,1 % ja 114 % välillä. Luotsausmäärissä tämä tarkoittaa sitä, että huippupäivänä on ollut 7 luotsausta ja hiljaisimpana ainoastaan 1 luotsaus. Koko vuoden 2012 tuloksen vertailussa Saimaan luotsauksen kuormitusasteet on esitetty taulukossa 1. Taulukko 2 osoittaa Saimaan luotsauksen suoritteen henkilötyövuotta kohden ja vertailee Saimaan luotsausta koko Finnpilot Pilotage Oy:n luotsaustehtävän hoidon htv-suoritteeseen nähden. Merkille pantavaa on, että Saimaan alueen luotsaukset henkilötyövuotta kohden on vain hieman yli puolet Finnpilot Pilotage Oy:n luotsaustehtä- vän vertailulukuun nähden. Matalammat tunnusluvut htv-lukua kohden voivat selittyä osittain liikenteen kausiluontoisuudella, mutta suurimmat tekijät ovat varautuminen voi- makkaaseen liikenteen vaihteluun sekä laaja luotsattavien väylien verkko pitkine luot- sausmatkoineen ja Saimaan kanavan läpikulkuun käytettävä aika. Luotsaukseen vuonna 2012 käytetty työaika luotsia kohden eteläisellä Saimaalla on 853 h/ luotsi, pohjoisella Saimaalla 576 h/ luotsi. Vastaavat vertailukuvut Helsingissä on 740 h/ luotsi ja Kotkassa 757 h/ luotsi. Taulukko 1 Luotsausten Luotsatut kpl/ mailit/ Luotsausta Luotsatut mailit/ *Käytettyaika/ Kuormitus- määrä kpl mailit htv htv htv viikossa/ hlö Luotsaukset kpl luotsaus (tuntia) aste % Lappeenranta: 2 708 57 496 23 120 2 550 5 21 8 58 % Puumala: 414 16 852 4 118 4 815 5 41 7 50 % Savonlinna: 650 30 245 9 70 3 266 3 47 8 56 % Vuokala: 295 12 007 5 59 2 401 3 41 7 50 % Yhteensä: 4 067 116 600 40 101 2 893 4 29 8 54 % 6* aluksen keskinopeutena on käytetty Lappeenrannan alueella 3 solmua ja muualla 7 solmua sekä lisätty 2 tuntia matka-aikaa. Taulukko 2 Luotsien käytön vertailu Saimaa/ koko luotsaustoiminta Saimaa 2012 Finnpilot 2012 osuus Luotsaukset /htv 101 179 56,4 % Luotsatut maili / htv 2 893 3 367 85,9 % Taulukoissa 3 ja 4 on nähtävillä Saimaan luotsaustoiminnan vertailu Finnpilot Pilotage Oy:n koko luotsaustoimintaan. Taulukossa 3 ja 4 on huomionarvoista Saimaan luotsaus- ten matala osuus koko laitoksen luotsauksiin, mutta vastaavasti luotsausmailit ovat sa- massa suhteessa kuin luotsihenkilöstön suhde koko laitoksen luotsihenkilöstöön nähden. Taulukko 3 Saimaan vertailu koko luotsaustoimintaan Saimaa 2012 Finnpilot 2012 osuus Luotsaukset kpl 4 067 27 091 15,0 % Luotsatut mailit 116 600 509 700 22,9 % Taulukko 4 Luotsien käytön vertailu Saimaa/ koko luotsaustoiminta htv 2012 osuus palkkakulut 2012 Luotsit Saimaa 40 21,0 % 17,4 % Luotsit koko maa 151 79,0 % Yhteensä 192 100,0 % Luotsipaikat: 35 Juustila, 36 Soskua, 37 Mälkiä, 38 Puumala, 39 Simula, 40 Haapavesi, 41 Taipaleen kanava, 42 Vuokala. majakka luotsipaikka luotsattava väylä luotsinkäyttö vapaaehtoista muu väylä 7 8 9 10 11 12 13 14 Luotsien kutterikuljetuksia aluksille tehdään Puumalan, Savonlinnan ja Vuokalan alueella. Kutterinhoitajia on kaikkiaan 12 htv. Luotsikutterinkuljetusten lisäksi kutterinhoitajat kyyditsevät luotseja aluksille ja noutavat luotseja aluksilta maitse autoilla. 3. Liiketaloudellinen tarkastelu Lain mukaisista luotsauspalveluista luotsausyhtiö perii kiinteään yksikköhintaan perustu- van maksun luotsattavalta alukselta. Maksu määräytyy luotsattavan aluksen nettovetoi- suuden ja todellisen luotsatun matkan perusteella. Saimaan kanavalla ja Saimaan vesistöalueella peritään alennettuun yksikköhintaan pe- rustuvaa maksua. Yksikköhinnasta ja alennetusta yksikköhinnasta ja muiden mahdollis- ten suoritteiden hinnoista päättää luotsausyhtiön hallitus. Luotsausyhtiön perimien mak- sujen tulee olla kohtuullisia ottaen huomioon aiheutuneet kustannukset ja kohtuullinen tuotto. Alennetusta yksikköhinnasta luotsausyhtiölle aiheutuvat tulonmenetykset korva- taan osin tai kokonaan valtion talousarviossa tarkoitukseen otetusta määrärahasta lii- kenne- ja viestintäministeriön päätöksen mukaisesti. Finnpilot Pilotage Oy:n tuloslaskelman mukaisesti Saimaan luotsauspalveluiden kustan- nukset ovat 5,7 milj. euroa. Kustannukset katetaan aluksilta perittävillä maksuilla ja val- tion Saimaan luotsauksen hintatuen määrärahalla. Saimaan kanavalla ja Saimaalla aluk- silta perittävät luotsausmaksut ovat 26 prosenttia rannikon luotsausmaksuista. Valtio maksaa Saimaan luotsauksesta tukea Finnpilot Pilotage Oy:lle noin 4 milj. euroa vuodes- sa. Hintatuen perustelu on Valtiovarainministeriön talousarvioesityksessä 2004 seuraava: ” Saimaan luotsausmaksutaso on tarkoitus pitää edelleen noin 74 % alempana kuin ylei- nen luotsausmaksu, minkä johdosta Luotsausliikelaitokselle on tarkoitus maksaa liiketa- loudellisesti kannattamattomaan toimintaan hintatukea”. Luotsauspalvelua tarjotaan kaikilla luotsattavaksi määrätyillä väylillä liikennekauden jo- kaisena päivänä vuorokauden ympäri. Saimaan pitkät luotsausmatkat, laaja palveluver- kosto koko järvialueella ja jatkuva palveluvalmiuden ylläpitäminen sekä liikennemäärien voimakkaat vaihtelut aiheuttavat kustannuksia ja haasteen paremman kustannustehok- kuuden saavuttamiselle. Varsinaisen aluksella tapahtuvan luotsauksen kustannusteho- kuutta on hyvin vaikea parantaa, eikä tässä toiminnassa ole nähtävillä tehostamistarpei- ta. Ongelmaksi muodostuu valmiuden ylläpidon ja voimakkaiden liikennevaihtelujen seu- rauksena syntyvä ns. odotustuntien määrä niin luotsien kuin kutterinhoitajienkin osalta. Lisäksi tätä ongelmaa kustannusten osalta korostaa Saimaan luotsiasemaverkko. Finnpi- lot Pilotage Oy:n hallinnon kustannusten osuus Saimaan toiminnalle on 19 %. Finnpilot Pilotage Oy:n liikevaihdosta Saimaan toiminnan osuus, tuki mukaan lukien, on 14 % ko- ko Finnpilot Pilotage Oy:n toiminnasta. Huomion arvoista on, että luotsaustoiminnan kus- tannukset ovat kasvaneet maltillisesti viimeiset 3 vuotta, vaikkakin yhtiön sisäinen lasku- tus Saimaan osalta on muuttunut merkittävästi etenkin hallinnon osalta. Hallinnon lasku- tuksen osuus on kasvanut edellisvuodesta, johtuen kirjaustavan tarkentumisesta ja hen- kilökulujen kasvusta. Kustannusten pitäminen nykytasolla ja mahdollisten säästöjen ai- kaansaaminen vaatii työajan käytön ja tukipalveluiden tehostamista. Kuten luotsikulje- tusten järjestämistä niin, että kustannus muodostuu saadusta palvelusta ja kuljetuspal- veluiden ylläpidon kustannukset pienenevät luotsaustapahtumaa kohden. Tämä vaatii uudenlaista ajattelua luotsipalveluiden tilaajilta ja uudenlaista avoimempaa palvelukon- septia. Uuden palvelukonseptin tavoitteena tulee olla resurssien parempi kohdentaminen luotsaustyöhön ja liikenteen ennustettavuuden parantaminen työjaksojen aikana. Tarjot- tava palvelutaso ja saatavilla olevan palvelun määrä kuukautta / viikkoa/ vuorokautta kohden tulee määrittää. Edellä mainittu määrittely ja tilauskanta tulee saada selkeämmin 15 myös alusliikenteen tietoon. Tilauskannan reaaliaikainen seuranta ja riittävän ajoissa tehdyt tilaukset edesauttavat resurssi- ja työsuunnittelua luotsauksessa, mutta hyödyn- tävät myös alusten matkasuunnittelua ja satamien työsuunnittelua. Palvelukonseptin uu- distaminen lisää hallinnollista työtä palvelutason määrittelyn osalta. Uudessa mallissa palvelutason määrittelyä on tehtävä aika-ajoin kerran vuodessa tai vähintään joka toinen vuosi. Palvelutasomäärittelyssä viranomaisilla on merkittävä rooli jo pelkästään hallinnol- lisena viranomaisena sekä omistajaohjauksen näkökulmasta. Saimaan luotsauksen hinta- tuen kautta LVM:n pitää määrittää tarkemmin millaista palvelutasoa se haluaa tukea. Tällä hetkellä palvelua on saatavilla aluksille lähes rajoituksitta ja tämä nostaa jatkuvasti luotsauspalveluiden kustannuksia ja resurssien optimointi on lähes mahdotonta. 3.1 Saimaan luotsauspalveluiden tulot ja kustannukset Saimaan luotsauspalveluiden kustannukset ovat 5,7 milj. euroa. Kustannukset katetaan aluksilta perittävillä maksuilla ja valtion Saimaan luotsauksen hintatuen määrärahalla. Valtio maksaa Saimaan luotsauksesta tukea Finnpilot Pilotage Oy:lle noin 4 milj. euroa vuodessa. Taulukko 5 on Finnpilot Pilotage Oy:n vuosien 2009-2012 tuloslaskelmien ver- tailu. Vertailusta on nähtävillä liikevaihdon tasainen kasvu. Merkittävintä on huomioida kulujen osalta henkilökulujen nousun lisäksi liiketoiminnan muiden kulujen nousu ja ma- teriaalit ja palvelut kulujen pieneneminen, joka on seurausta siitä, että Liikelaitosaikana 2009-2010 luotsauksen liittyvät matkakulut kirjattiin tuloslaskelmassa kohtaa Materiaalit ja palvelut. Tilintarkastajien ohjeiden mukaisesti vuonna 2011 nämä siirrettiin liiketoi- minnan muihin kuluihin. Taulukossa 5.1 on tehty vastaava oikaisu ja taulukosta nähdään kulujen muutos vuosittain joka on vuoden 2009 ja 2012 välillä noin 3,5 %. Huomionar- voista on myös, että vuoden 2009 luotsaukset vähenivät 60 % vuodesta 2008 ja valmi- utta ei voitu purkaa samassa suhteessa. Vuoden 2012 aikana Saimaan henkilöstöä on käytetty rannikon tehtäviin 103 000 € edestä ja nämä kustannukset on kirjattu rannikon luotsauskustannuksiin. Taulukko 5 (salassa pidettävä, liite) Taulukko 5.1 (salassa pidettävä, liite) Taulukko 6 osoittaa liikenteen painopisteen olevan eteläisellä Saimaalla, josta Lappeen- rannan luotsiasema kerää luotsaustuotoista 55 % ja muiden asemien osuus on 9-23 %. Huomionarvoista on, että Saimaan hintatuen määrä kasvaa luotsausta kohden 3,6 ker- taiseksi Lappeenrannan luotsiaseman alueeseen verrattuna mentäessä pohjoiselle Sai- maalle Vuokalan luotsiaseman alueelle. Taulukko 7 osoittaa Saimaan luotsaustoiminnan tehtäväkohtaiset kustannusosuudet, joista luotsaus on suurin noin 21,5 % kustannuserä ja seuraavana hallinto 18,9 % ja luotsivälitys 16,6 %. 16 Taulukko 6 Tunnusluvut Saimaan luotsaus 2009 2010 2011 2012 Luotsaustuotot 791 674 1 169 232 1 291 990 1 672 209 muutos-% 47,7 % 10,5 % 29,4 % osuus-% 15,7 % 22,3 % 23,8 % 29,4 % 3700 - Lappeenranta 352 438 584 019 612 057 915 983 3703 - Puumala 120 202 160 098 185 255 218 079 3720 - Savonlinna 224 598 293 369 346 544 384 366 3727 - Vuokala 94 436 131 746 148 136 153 782 Saimaan hintatuki 4 255 382 4 063 991 4 125 731 4 008 373 muutos-% -4,5 % 1,5 % -2,8 % osuus-% 84,3 % 77,7 % 76,2 % 70,6 % 3700 - Lappeenranta 1 812 424 1 682 898 1 835 547 1 657 572 3703 - Puumala 754 575 645 809 583 990 604 088 3720 - Savonlinna 1 080 616 1 066 244 1 028 170 1 091 630 3727 - Vuokala 607 767 669 039 678 024 655 082 Luotsaustuotot/ luotsaus kpl 336 326 330 411 muutos-% -2,8 % 0,9 % 24,8 % 3700 - Lappeenranta 265 261 257 338 3703 - Puumala 410 414 421 527 3720 - Savonlinna 437 456 460 591 3727 - Vuokala 429 421 429 521 Saimaa tuki/ luotsaus kpl 1 805 1 135 1 052 986 muutos-% -37,2 % -7,3 % -6,3 % 3700 - Lappeenranta 1 363 752 771 612 3703 - Puumala 2 575 1 669 1 327 1 459 3720 - Savonlinna 2 102 1 656 1 364 1 679 3727 - Vuokala 2 763 2 138 1 965 2 221 Taulukko 7 (salassa pidettävä, liite) Taulukossa 8 on purettu Saimaan alueen luotsaustoiminnan kustannukset eri tehtäville ja vertailtu kustannuskehitystä viimeisen 3 vuoden ajalta. Selvityksessä on aikaisemmin jo todettu, että kustannuskehitys on ollut maltillista varsinaisen luotsaustoiminnan osalta. Hallinnon sisäisen laskutuksen kustannuskehitys on tästä poikkeava, varsinkin vuoden 2012 kehitys on merkillepantavaa. Kustannusten kasvu on ollut 237 111€ vuodessa. Tätä kasvua selittää henkilökulujen kasvu ja kirjaustavan muutos Luotsaustoiminnan ja hallin- non tehtävien välillä. Tämä on seurausta siitä, että yhtiön hallinto on vastannut koko tie- tohallinnosta ja järjestelmäkehityksestä ja nämä kulut on vyörytetty sääntöjen mukaisesti luotsausalueille. Kustannusten oikea vyöryttäminen eri luotsausalueille on merkittävää siksi, että Finnpilot Pilotage Oy saa valtiolta hintatukea, jolla kompensoidaan alikatteelli- sen Saimaan luotsaustoiminnan aiheuttamia kuluja. Hallintokulujen osuuden kasvusta huolimatta tärkeintä on kuitenkin se, että liiketoiminnan kulut ovat kasvaneet vuodesta 2011 vain 6 % ja vertailtaessa vuotta 2010 vuoteen 2012 kasvua on 2,5 %. Taulukko 8 (salassa pidettävä, liite) Kulurakenteessa suurin kustannus on palkkakulut, jotka ovat 79 % kuluista. Saimaan alueen palkkakuluista on luotsauksen palkkoja 73 %, kutterinhoitajien 15 %, hallinnon 8 % ja luotsivälityksen 4 %. Huomionarvoista taulukossa 9 on, että hallinnon palkoista Saimaan toiminnalle jyvitetään 19 % osuus, kuitenkin Saimaan luotsaustoiminnan osuus koko Finnpilot Pilotage Oy:n liikevaihdosta on 14 %, toimintakuluista 16 % ja Saimaan henkilöstön osuus 18 % Finnpilot Pilotage Oy:n henkilöstöstä. Luotsivälityksen kustan- nusosuus 17 % on hieman korkeampi kuin Saimaan luotsausten osuus 15 % Finnpilot Pi- lotage Oy:n luotsauksista. Näillä tarkemmilla laskentatavoilla voidaan saavuttaa 30 000- 100 000 € vuotuinen kustannusten oikaisu Saimaan osalta. 17 Saimaan tehtäväkohtaiset osuudet koko luotsaustoiminnan tehtäväkohtaisista palkoista Taulukko 9 Saimaan/ koko luotsaustoim. Palkat teht.kohtaiset henkilöstökulut 2012 osuus htv osuus Luotsit 22 % 40 27 % Kutterinhoitajat 9 % 12 9 % Hallinto 19 % Luotsinvälitys 17 % Yhteensä 18 % 53 18 % Kiinteistökuluista merkittävin kuluerä on vuokrakulut, jotka ovat 68 % kiinteistökuluista vuonna 2012. Finnpilot Pilotage Oy on hankkinut vuoden 2012 lopulla omistukseensa Lappeenrannan luotsiaseman Mälkiällä. Mälkiän hankinta pienentää kiinteistöjen vuokra- kulujen osuutta, mutta kiinteistökuluihin ei ole odotettavissa merkittävää säästöä. Kiin- teistökulut ovat 3 % Saimaan luotsaustoiminnan kuluista. Kustannusosuutta voidaan pi- tää kohtuullisena. Taulukko 10 Kiinteistökulut Saimaan luotsaus TOT 2010 TOT 2011 TOT 2012 Lappeenranta -46 116 -43 844 -51 070 Puumala -32 313 -30 428 -31 935 Savonlinna -60 905 -55 381 -66 894 Vuokala -30 066 -23 558 -23 079 YHTEENSÄ -169 401 -153 211 -172 978 Saimaan alueen luotsausta kohden syntyvä keskimääräinen kustannus on vuoden 2012 kustannustasolla 1 395 €/ luotsaus. Eri luotsausasemien toiminnalla on varsin erilaiset vaikutukset kertyviin kustannuksiin ja eri luotsiasemien tuotto luotsausta kohden on myös hyvin vaihteleva. Luotsauksen hintatuen osuus asemien välillä jakautuu lähestulkoon asemien henkilötyövuosisuhteiden mukaisesti. Taulukosta 11 on nähtävillä, että Lappeen- rannan alueen vaikutus kustannuksiin on suurin ja sen toimialue on pääsääntöisesti Sai- maan kanava. Saimaan kanavan luotsaustarve syntyy etupäässä kanavalaitteiden ja ra- kenteiden vaurioitumisriskin pienentämisestä ja tätä kautta liikennöitävyyden varmista- misesta sekä talviliikenteen hoidosta. Taulukko 11 Vaikutus luotsauskustannuksiin Luotsaukset Tuotto+ tuki/ Vaikutus €/ vuosi KPL luotsaus € Lappeenranta 2 708 950 2 573 555 Puumala 414 1986 822 166 Savonlinna 650 2271 1 475 995 Vuokala 295 2742 808 864 3.2 Saimaan luotsien henkilöstön ikärakenne Saimaan luotsien keski-ikä on 53,3 vuotta. Saimaan 43 luotsista eläkeiän saavuttaa en- nen 2014 liikennekauden alkua 7 henkilöä. Pohjoisen Saimaan alueelta 5 henkilöä ja ete- läiseltä Saimaalta 2 henkilöä. Seuraavien 5 vuoden aikana eläkkeelle on mahdollista siir- tyä 1/4 osalla Saimaan luotseista. 18 4. Luotsauspalveluiden kustannusvaikutus liikennöintiedellytyksiin ja alusliikenteen liiketaloudelliseen kannattavuuteen Alusliikenteen matkaan liittyvistä kuluista suurin kustannuserä on miehistökulut ja tämän jälkeen polttoainekulut. Saimaan liikenteessä eri maksujen osalta järjestys on Saimaan luotsausmaksu, Venäjän luotsaus- ja merikanavamaksut, satamamaksut ja Saimaan ka- navan lupamaksu. Miehistökulut ovat noin 2000 €/ vuorokaudessa ja polttoainekulut Itä- meren satamasta Joensuuhun ja takaisin Itämeren satamaan noin 19 000 €. Kaiken kaik- kiaan kuluja Itämeren satama – Joensuu- Itämeren satama kertyy 2409 GT alukselta jolla on jääluokka II A seuraavasti: Miehistökuluja 12 000 €, polttoainekuluja 19 000 €, Sai- maan luotsausmaksut 6600 €, maksut Venäjän puolella 2200 (sisältää jäänmurron), sa- tamamaksut 1 500 € ja kanavan lupamaksu 724 €. Yhteensä kuluja kertyy 42 024 €, jois- ta viranomaisluonteisia maksuja on 23 %. Viranomaisluonteisista maksuista Saimaan luotsausmaksua on 69 %. Otettaessa huomioon Saimaan luotsauksen hintatuki, Saimaan luotsauskustannus nousee korkeimmaksi kustannuseräksi lähelle 25 000 €. Edellä maini- tulla 25 000 € Saimaan luotsauksen kustannuksella laskettaessa Saimaan luotsauksen kustannusosuus on 41 % koko matkan kustannuksista. Pohjanmerenalueelta vastaavat kustannukset ovat seuraavat: Miehistökulut 21 000 €, polttoainekulut 32 500€ ja muuten maksut samat, kuin aikai- semmin on kerrottu, Saimaan luotsausmaksut 6600 €, maksut Venäjän puolella 2200 (si- sältää jäänmurron), satamamaksut 1 500 € ja kanavan lupamaksu 724 €. Yhteensä kulu- ja alukselle kertyy 64 524 €, joista viranomaisluonteisia maksuja on 15 %. Edellä mainitulla 25 000 € Sai- maan luotsauksen kustannuksella laskettaessa Saimaan luotsauksen kustannusosuus on 30 % koko matkan kustannuksista. Saimaan luotsauspalveluiden kustannusvaikutus liikennöintiedellytyksiin on hyvin selkeä. Tämä tulee esille tarkasteltaessa luotsauskustannuksia ottaen huomioon Saimaan hinta- tuki. Kun luotsauksen kustannus Itämereltä - Joensuuhun ja takaisin on jo 81 % koko matkan miehistö- ja polttoainekulujen summasta, kertoo se, ettei Saimaan alusliikenteel- lä ole liiketaloudellisia edellytyksiä ilman nykyisenkaltaista Saimaan luotsauksen hintatu- kea, jos Saimaan väylästöllä on luotsinkäyttöpakko. Aikaisempien selvitysten (Iikkanen 2010) mukaan teollisuuden kuljetusetu Saimaan ka- navan kuljetuksille on 0-5 €/ kuljetettua tonnia kohden viennin osalta ja tuonnin osalta 5- 15 €/ kuljetettua tonnia kohden. Tämä on ollut myös se marginaali, jolla alusliikenne on voinut kilpailla muiden kuljetusmuotojen kanssa. Vuoden 2012 alusta voimaan tulleet ja Saimaalla vaikutuksiltaan noin 20-30 % luotsausmaksujen korotukset ovat syöneet tästä kuljetusedusta noin 11-23 %. 5. Säädösten ja määräysten vaikutus EU-lainsäädäntö ja kansainväliset sopimukset eivät säätele kovinkaan voimakkaasti Suo- men sisävesillä tapahtuvaa luotsausta ja näin ollen Suomella on melko vapaat kädet sisä- vesiluotsauksen lainsäädännön suhteen. Luotsauslain 21.11.2003/940 tarkoituksena on alusliikenteen turvallisuuden edistäminen sekä alusliikenteestä ympäristölle aiheutuvien haittojen ehkäiseminen. Valtioneuvoston asetus 10.3.2011/246 määrittää luotsauslaissa tarkoitetut tarkemmat säännökset luotsauksen järjestämisestä alusliikenteen turvallisuu- den edistämiseksi sekä alusliikenteestä ympäristölle aiheutuvien haittojen ehkäisemiseksi. Liikenteen turvallisuusviraston Trafin määräys 15.06.2011 TRAFI/6793/ 03.04.01.00/ 2011 Luotsattavat väylät ja luotsipaikat, määräyksillä Liikenteen turvallisuusvirasto antaa luotsauslain (940/2003) 21 §:n 3 momentissa tarkoitetut tarkemmat määräykset luotsat- tavista väylistä ja luotsipaikoista. 19 Lainsäädännön vaikutukset luotsaustoiminnan kustannuksiin luotsin pätevyyttä ja luotsi- kirjamääräyksiä lukuun ottamatta tulee luotsipaikkamääräyksistä. Lisäksi merkittävin vai- kuttaja on Finnpilot Pilotage Oy:n palveluehdot. Luotsauksesta aluksille aiheutuviin kului- hin edellä mainitun lisäksi vaikuttaa VTS- toiminnasta annetut vaatimukset ja määräyk- set, jotka tällä hetkellä estävät linjaluotsikirjan saannin englanninkielellä Saimaalle. Merkillepantavaa on, ettei luotsauspalvelun saatavuudesta ole laissa tai määräyksissä an- nettu minkäänlaisia määräyksiä, kuten esim. miten palvelua on oltava saatavilla vuoro- kauden aikana ja vuodenpäivinä tai Saimaan kanavalla kanavan liikennekauden aikana. Luotsipaikkamääräykset sitovat toiminnan kehittämistä ja eivät edesauta luotsien työajan tehokasta käyttöä. Kiinteät luotsinvaihtopaikat sitovat niin palveluntilaajaa kuin tuotta- jaakin. Saimaan tilanteessa tulisi siirtyä joustavampaan käytäntöön, jossa alus tilaa luot- sauksen koko luotsausmatkalle, jonka se tekee yhtäjaksoisesti. Finnpilot Pilotage Oy jär- jestelisi luotsauksen tehokkaimmalla tavalla tälle välille. Tämä toisi luotsinvaihtoihin jous- toa ja lisäisi mahdollisuuksia luotsien työajan käytön tehostamiseen ja rasituksen tasaa- minen olisi helpompaa. Tällä järjestelyllä luotsinvaihtoja voitaisiin kehittää niin, että vaih- dot tapahtuvat mahdollisuuksien mukaan laitureissa ja kutterilla tapahtuvien vaihtojen tarve pienenisi. Tämä muutos vaatisi Trafin määräyksen 6793/ 2011 muuttamista ja sa- malla Finnpilot Pilotage Oy:n luotsimaksujen muuttamista niin, että luotsinvaihdosta ei aiheudu lisäkustannuksia ja eri yhteysväleille määritettäisiin uudet maksut. VTS- palveluita ja tätä kautta linjaluotsikirjan saantia englanninkielellä säätelee IALA suo- situs. IALA:n suositus alusliikenteenohjauksen eri palvelutasoista on vahvistettu Kansain- välisen merenkulkuorganisaation IMO:n Resoluutiossa A.857(20) GUIDELINES FOR VES- SEL TRAFFIC SERVICES, joka on adoptoitu 27 marraskuuta 1997. Kyseinen resoluutio on SOLAS-määräysten kautta Suomessa ratifioitu lainsäädäntöön. Resoluutio A 857(20) määrittelee VTS- toiminnan eri palvelutasot, jotka ovat tiedonanto-, liikenteenjärjestely- ja navigointiapupalvelua. Suomessa tarjotaan kaikkia palvelutasoja kaikilla merialueilla. Sellaisilla luotsauslain 5 §:ssä tarkoitetuilla väylillä, jotka sijaitsevat alusliikennepalvelu- lain (623/2005) 5 §:ssä tarkoitettuja tiedotuksia, 6 §:ssä tarkoitettua navigointiapua sekä 7 §:ssä tarkoitettua alusliikenteen järjestelypalvelua tarjoavan VTS-keskuksen alueella, linjaluotsinkirjan voi saada myös sillä edellytyksellä, että hakija täyttää 2 momentin 1 kohdan vaatimuksen ja on suorittanut 2 momentin 2 kohdassa tarkoitetun tutkinnon ja 3 kohdassa tarkoitetun koeluotsauksen englanninkielellä; (3.12.2010/1050) sekä hallitsee tarvittavassa laajuudessa englanninkielen ja tuntee väyläalueen navigoinnissa, alusliiken- nepalvelussa ja jäänmurtopalvelussa käytettävän paikannimistön suomeksi tai ruotsiksi. Linjaluotsinkirja myönnetään määräajaksi, enintään viideksi vuodeksi, ja se voidaan ha- kemuksesta uudistaa. Linjaluotsinkirjan uudistamisen edellytyksenä on, että kirjan haltija osoittaa säilyttäneensä väylätuntemuksensa. IALA:n V-127 suositus määrittelee tekniset vaatimukset alusliikenneohjaukselle niin, että tiedonantoja, liikenteenjärjestelyjä ja navigointiapupalvelua voidaan tarjota aluksille. V- 127 määrittelee myös sen, että vaatimusten mukaista navigointiapupalvelua tarjoavalla VTS- alueella tulisi olla tutkapeitto. Saimaan kanavan vuokrasopimus toteaa seuraavaa: 7 artikla Luotsaus ja jäänmurto 1. kohta: ”Suomen osapuoli vastaa luotsauksesta, alusliikenteen ohjauksesta, jäänmurrosta ja alusten avustamisesta jääolosuhteissa Saimaan kanavan Venäjälle kuuluvalla osalla”. Lisäksi 15 artikla Vuokra-alueella sovellettava lainsäädäntö 3. kohta: ” Saimaan kanavan Venäjälle kuuluvalla osalla alusliikenteeseen sovelletaan Suomen tasavallan vesiliikennet- tä koskevaa lainsäädäntöä”. 4. kohdassa: ”Viranomaisten ja tuomioistuinten toimivalta 2 ja 3 kappaleessa tarkoitetuissa asioissa määräytyy Suomen voimassaolevan lainsäädän- nön mukaisesti”. Edellä mainittuun viitaten Suomen osapuolella on oikeus määrittää luot- saustarve Saimaan kanavan osalta. 20 6. Saimaan Toimijoiden ja viranomaisten näkemyksiä Sai- maan kanavan ja saimaan luotsauksesta Saimaan alusliikenteen edustajat ovat haastatteluissa nostaneet esille palvelun saata- vuuden varmistamisen. Luotsihenkilöstöä pidetään erittäin ammattitaitoisena ja työhönsä sitoutuneena. Huolena on luotsauskustannusten kasvu ja luotsauksen valtion tuen loppu- minen. Alusliikenteen edustajat toivat esille, että ilman nykyistä tukea alusliikenne ei ole kannattavaa Saimaan alueella. Saimaan kanavan ja eteläisen Saimaan luotsausta pidet- tiin monessa tapauksessa turhana, mutta Imatralta Savonlinnaan, ohi Kyrönsalmen, luot- sausta pidettiin tarpeellisena. Vastaavasti Savonlinnasta - Varkauteen ja Joensuuhun luotsausta ei pidetty tarpeellisena kaikissa tilanteissa. Kuitenkin Saimaalle tulevien uusien päälliköiden tapauksessa luotsauspalvelua olisi oltava saatavilla. Englanninkielellä saata- van linjaluotsikirjan mahdollisuutta pidettiin erittäin tärkeänä ja samalla parhaana tapana vaikuttaa alusten luotsauskustannuksiin. Aluksen toimintaan kohdistuvissa kustannuksis- sa luotsaus on noin 6,3 - 14,7 % Itämeren alueella, kun mukana ei ole väylämaksuja. Pohjanmeren alueelle suuntautuvien matkojen kustannusvaikutus on noin 3,7 - 9,6 %. Kustannuksissa on huomioitu polttoaine- ja miehistökulut 2000 €/ vrk, satamamaksut se- kä Suomen ja Venäjän viranomaismaksut. Matkustajaliikenne ei Saimaan kanavaa lukuun ottamatta ole käyttänyt luotsia. Kana- vamatkojen osalta palvelu on ollut hyvää vaikkakin luotsinkäyttöä pidetään kustannuksil- taan kalliina. Linjaluotsin kirjan tai luotsivapauden saantia pidettiin hankalan. Varsinkin aikaisemmin luotsin tehtävissä toimineen henkilöstön osaamisen hyödyntämistä suju- vammin kausiluontoisessa matkustajaliikenteessä pidettiin toivottavana. Trafin kanssa käydyt keskustelut vahvistivat näkemyksiä siitä, että Saimaan turvallisuus- taso on nykyisin kohtuullinen ja riittää tulevaisuudessakin. Saimaan kaltainen sisävesillä luotsaus on poikkeuksellista EU-alueella. EU-lainsäädännön vaikutus on pieni sisävesiluot- sauksen kotimaan lainsäädäntöön. Lainsäädännön kannalta outoja ratkaisuja on, että lai- van luotsinkäyttövelvollisuus on sidottu laivan määräsatamaan Suomeen tai ulkomaille. Lisäksi on outoa, että Finnpilot Pilotage Oy:n luotsin henkilökohtainen työssä hankittu ammattitaito on sidottu luotsauspalveluita tarjoavaan työnantajaan. Tärkeänä pidettiin Saimaa VTS-toiminnan kehittämistä niin, että on mahdollista saada alus- ja väyläkohtai- nen linjaluotsikirja englanninkielellä. Edellä mainitun lisäksi kehittämistoimet tulisi kohdis- taa palvelutasomäärittelyyn ja turhan valmiuden purkamiseen resurssien suhteen. Vas- tuuta palvelun optimoinnista voisi asettaa myös teollisuuden lastauspaikkojen omistajille ja satamille. Kysymyksen palvelusta voi kiteyttää ”mitä halutaan ja milloin”. Liikennevirasto väylänpitäjänä on tuonut esille luotsauksen hyötynä kanavan käytön osalta, että keskustelu laivan ja sulkumestarin välillä voidaan käydä suomeksi. Kuitenkin sulkumestarit kommunikoivat jo nyt venäläisen luotsin kanssa englanniksi Brusnitshnojen sululla. Tällä hetkellä luotsit sopivat keskenään laivojen kohtaamispaikat sulkujen välisellä alueella. Ilman luotsia kulkevien alusten osalta sulkumestarin tulisi hoitaa kohtaamispaik- kojen määrääminen. Talviliikenne on yhteistyötä, jonka onnistumisessa tarvitaan koke- musta sekä sulkumestarilta että laivalta. Luotsausvapaus Saimaan kanavalla tarkoittaisi todennäköisesti kanavarakenteiden vauri- oiden lisääntymistä ja sitä kautta liikennekatkojen lisääntymistä. Lisäksi väylänpitäjän täytyisi investoida sulkujen välisen alueen valvontaan ja tallentaviin kameralaitteisiin sekä lisäresursseja liikenteen seuraamiseen ja ohjaamiseen. Talviliikenteessä olisi todennäköi- sesti odotettavissa ajoittain ongelmia kanavatoiminnalle ja aluksille ilman luotsia. Saimaan järvialueen väylästön erityispiirteisiin kuuluu virtaiset salmet (Kyrönsalmi, Pa- hikka, Haponlahti, Konnus…), joiden navigoitavuutta ei väyläteknisin keinoin pystytä pa- rantamaan. Näiden kohtien turvalliseen navigointiin tarvitaan kokemusta. 21 Lisäksi luotsit ovat Saimaan järvialueella ilmoittaneet turvalaitteiden vikailmoitukset Sai- maa VTS:ään, josta ne kirjataan väylänhoidon järjestelmiin. Väylänpito saa luotseilta eh- dotuksia väyläturvallisuutta parantavista toimenpiteistä väylällä. Väylänpitäjä saa luotseil- ta tietoa väylällä tehtävien toimenpiteiden vaikutuksesta navigointiin (silta-asiat ym.). Jos sisävesiväylille tulisi luotsausvapaus, tulisi väylänpitäjän vastaavasti lisätä resursseja väyläturvallisuuden kehittämiseen ja seurantaan. Väylänpitäjän tulisi lisätä väylien mer- kintää, lisätä turvalaitteiden kaukovalvontaa ja parantaa entisestään väylien navigoita- vuutta. Väylänpitäjän näkökulmasta täysi luotsausvapaus lisäisi onnettomuusriskiä Sai- maan syväväylillä merkittävästi etenkin syväväylän kriittisimmissä paikoissa. Saimaan kanavalla ja Saimaan syväväyläverkolla on väylänpitäjän näkökulmasta välttä- mätöntä, että rahtialuksilla on kokemusta näissä olosuhteissa liikkumisessa. Englanninkielen hyväksyminen Saimaan liikenteessä linjaluotsikirjan saamiseksi on väy- länpidon näkökulmasta mahdollista. Englanninkielen osaamisvaatimukset tulee lisätä mm. sulkumestareille, sillan avaajille ja lossinkuljettajille. Englanninkielen hyväksyminen lisäisi todennäköisesti palveluiden hankkimisen kustannuksia. Liikenneviraston Meriliikenteenohjaus on selvitysmiehen pyynnöstä laatinut muistion Saimaa VTS- toiminnan kehittämisen mahdollisuuksista Saimaan alueella niin, että eng- lanninkielen hyväksyminen linjaluotsauskielenä olisi mahdollista toteuttaa. Lisäksi, miten esitetty linjaluotsikirjan saanti toteuttaisi Liikenneviraston näkemystä alusliikenteen kul- kuun vaikuttavien turvallisuuspalveluiden kehittämisestä VTS- palveluiden osalta. Englanninkielellä saatavaan linjaluotsikirjaan liittyy Saimaalla neljä vaikuttajaa; lainsää- dännön vaatimukset, alusliikenneohjaajien pätevyys ja osaaminen, VTS- keskuksen koko ja paikalliset haasteet sekä tekniset ratkaisut. Vaatimusten mukaisen VTS- alueen alusliikenneohjaajana toimiminen edellyttää vähin- tään vahtiperämiehen koulutusta ja Liikenteen turvallisuusviraston myöntämää vahtipe- rämiehen kirjaa sekä muita alusliikennepalvelulaissa määriteltyjä kohtia. Alusliikennepal- velulaki sekä luotsauslaki määrittelevät, omilta osiltaan, eri palveluiden sisältöä ja vaati- muksia lisää. Muutos toisi tarpeen nostaa Saimaa VTS:n palvelutasoa tiedonantoja palvelutasosta, jot- ta tällä hetkellä luotsattavien alusten olisi mahdollista suorittaa myös linjaluotsikirja eng- lanninkielellä. VTS-kieleksi olisi tällöin järkevämpää määritellä englanti. Tämä onnistuisi varmaan ilman suurempia ongelmia. Tähän suuntaan ollaan menossa merialueilla. Lii- kenneviraston meriliikenteenohjaus on yhdessä ACC-Global nimisen yrityksen kanssa ra- kentanut muutaman vuoden aikana räätälöidyn koulutuspaketin alusliikenneohjaajille. Henkilökuntaa koulutetaan paraikaa siirtymään englanninkieliseen palveluun Suomessa, kyseiseen koulutukseen osallistuu myös Saimaan alusliikenneohjaajat. Saimaa VTS:ssä työskentelee tällä hetkellä vuorossa 1 alusliikenneohjaaja. Saimaa VTS on talvikauden kiinni. Yllä mainitun navigointiapupalvelun antamiselle on myös määritelty toiminnan suorittamista varten tarkat kansainväliset määrittelyt. Kun navigointiapupalve- lua ryhdytään antamaan, tulee VTS:n osoittaa eri VHF- työskentelykanava, jossa tehtävä voidaan suorittaa sekä ryhtyä antamaan sitä keskitetysti vain yhdelle alukselle kerral- laan. Tilanne tulee aloittaa ja lopettaa kellontarkasti. Tämä edellyttäisi, että Saimaa VTS- alueella (jossa työvuorossa on tällä hetkellä vain yksi alusliikenneohjaaja) palvelutason noston jälkeen tulisi valvomossa olla kaksi alusliikenneohjaajaa. Alusliikenneohjaajien osalta lopullisen määrittelyn tekee tietenkin toimivaltainen viranomainen eli LVM. 22 Aluksien, joilla olisi Saimaalla englanninkielinen linjaluotsikirja, tulisi kommunikoida mui- den kanssa englanniksi, joka voisi osoittautua haasteeksi. Herää kysymys myös miten englanninkielisellä linjaluotsikirjalla kulkeva alus pärjää paikallisten hinaajien, sisävesi- proomujen yms. kanssa. Toki tässä tilanteessa VTS olisi avuksi. Luotsattavat matkat voivat olla pitkiä ja näillä pitkillä matkoilla pitäisi olla vähintään 2 linjaluotsikirjan omaavaa päällystön jäsentä laivaa kohden, kun ajatellaan matkaa poh- joisimpiin satamiin. Mälkiä-Joensuu ja Mälkiä- Kuopio- Siilinjärvi kestää n. 18 tuntia, jol- loin yksi linjaluotsinkirja aluksessa ei riitä, jos ajavat yhtäjaksoisesti 6:6 vahtia. Lisäksi jää kanavaosuus, jolla pitää nykyisten määräysten mukaan olla yli 25 m aluksilla luotsi. Haasteena on myös Meritaidon sulkumestareiden kielitaidon riittävyys poikkeustilanteis- sa. Saimaa VTS-palvelussa on tällä hetkellä alhainen tekninen ratkaisu, joka antaa mahdolli- suuden tarjota tiedonantopalveluja. Tähän riittää nykyinen AIS maalitieto. IALA:n V-127 määrittelee, jos VTS tarjoaa navigointiapupalvelua tiedonantopalveluiden lisäksi, tulee alueella olla tutkapeitto. Saimaalle siis vaadittaisiin rakennettavaksi tutkaverkko tutka- peiton saavuttamiseksi. Haasteena saavuttaa tarvittava tutkapeitto on Saimaan väylän kapeikot. Tutkapeiton saavuttaminen vaatisi suuria investointeja tekniikkaan, josta pol- veutuisi ylläpito-/huolto- ja tiedonsiirtokustannusten nousu. Lisäksi vaatimuksena tulisi tutkatyöskentelyyn pystyvä henkilökunta, johon puolet nykyisestä henkilökunnasta ei pysty. Tämä tarkoittaisi uuden henkilökunnan rekrytointia. Tämä puolestaan nostaisi palkkatasoa ja aiheuttaisi palkkakustannusten nousua. Teollisuuden suunnasta katsottuna Saimaan alueen luotsaus on palveluna toiminut varsin hyvin. Laivauksilla ei ole ollut pitkiä odotusaikoja tms. ja luotsit toimivat ammattitaitoi- sesti. Teollisuuden ja Finnpilot Pilotage Oy:n välisissä keskusteluissa on tullut ilmi, ettei Finnpi- lot Pilotage Oy:llä ole henkilöresursseja vastata nopeasti mahdollisien uusien liikennevir- tojen mukanaan tuomiin luotsaustarpeisiin. Luotsaus Siilinjärvelle ja takaisin ulos Saimaalta maksaa esimerkkialus Panta Rheille 6004 €. Mikäli valtio päättäisi luopua 74 % luotsaustuesta, tulisi tuon edestakaisen luot- sauksen hinnaksi yli 23 000 €. Vertailun vuoksi saman aluksen edestakainen luotsaus Uuteenkaupunkiin maksaa 2030 €, eli alle 9 % edestakaisesta Siilinjärven luotsauksen kokonaiskustannuksesta. Jos luotsauksen osuutta tarkastellaan koko laivalle maksetta- vasta edestakaisesta rahdista (tuonti Saksasta Suomeen ja vienti Ruotsiin), on luotsauk- sen osuus Uudessakaupungissa noin 3 %, Siilinjärvellä aluksen maksama luotsauskus- tannus 6 % ja luotsauksen kokonaiskustannus huikeat yli 25 % laivalle maksettavasta rahdista. Huomionarvoista pohjoisen Saimaan laivausten kannalta on myös se, että laivat purkavat usein tuontilastinsa eteläisen Saimaan satamissa ja luotsaus eteläisen Saimaan satamasta ”jyvittyy” myös pohjoisen Saimaan vientilastin kustannuksiin. Huolimatta pitkistä luotsausmatkoista Saimaalla ihmetyttää, voiko laivan luotsaus pohjoi- selle Saimaalle ja takaisin todella vastata kustannuksiltaan henkilöauton hankintahintaa. Teollisuus toivoo, että kustannusrakennetta saadaan luotsausselvityksellä tarkasteltua ja löydetään ratkaisuja palvelun tuottamiseen pienemmillä kustannuksilla. Teollisuutta huolestuttaa erityisesti uhkakuva siitä, että valtion luotsaustuen määrää pie- nennetään tai siitä päätetään luopua kokonaan. Tällöin Saimaan laivauksien kilpailukyky kärsisi pahan kolauksen. Jos tuesta luovuttaisiin kokonaan, muodostuisi kustannusra- kenne todennäköiseksi sellaiseksi, ettei Saimaalta laivaaminen enää olisi taloudellisesti järkevää. Epävarmuus on tuonut tilanteen, jossa Saimaan laivausten jatkuvuus on epä- varmaa ja teollisuus tutkii jo nyt vaihtoehtoja Saimaan laivauksille kustannusten nousun varalle. 23 Englanninkielisen linjaluotsikirjan käytön mahdollisuutta pidettiin tärkeänä vaikuttaa Saimaalla luotsauskustannuksiin. Saimaan luotsien kanssa käytyjen keskustelujen yhteenvetona voidaan todeta, että luot- sit kantavat myös huolta Saimaan liikenteen kannattavuudesta ja jatkuvuudesta. Valtion osallistuminen kustannusten kattamiseen on mitä suurimmassa määrin yhteiskunnan luotsaukselle määrittelemien tavoitteiden toteuttamista. Luotsinkäyttöpakko on yhteis- kunnan säätämä keino suojella vesi- ja saaristoalueitamme vakavilta ympäristötuhoilta. Luotsaus tuo merkittävää lisäarvoa logistiseen tehokkuuteen ja merenkulun turvallisuu- teen. Saimaan subventiojärjestelmä luotsauksen kustannuksissa on linjassa asetettujen tavoitteiden kanssa. Epäilyksen alla on se, soveltuuko vallitseva järjestelmä koko valta- kunnan kattavaan järjestelmään Finnpilot Pilotage Oy kautta. Luotsien huoli keskittyy nykyisen toimijan hallintokulujen kasvuun. Luotsit ovat suhtautuneet myönteisesti palve- lulupauksen uudelleen arviointiin ja määrittelyyn niin, että palvelulupaus tukisi palvelun- tuottamisen resursointia ja asettaisi myös palvelun saajalle tiettyjä vaatimuksia ennakoi- da luotsitarvetta ja huomioida käytettävissä olevat luotsiresurssit. Luotsaustyön tueksi kaivataan parempaa tiedon saantia aluksen lastaustilanteesta, sääolosuhteista luotsauksen eri vaiheisiin, erityisesti satami- en, kanavien, avattavien siltojen ja kapeikkojen osalta. Luotsiliitto on tuonut jo aikaisemmin esille organisaation keventämisen tarpeen hallinnon osalta. Lisäksi luotsit ovat tuoneet esille, että Saimaa olisi hyvä rajattu alue kokeilla luot- sien esittämän ”Luotsien veljeskunnan” järjestämän palvelun tuotantomallia. Luotsiliitto on esittänyt tarkasteltavaksi Euroopassa käytössä olevia luotsauksen järjestämismalleja. Luotsiveljeskunta-ajatus noudattaa muun muassa Työ- ja elinkeinoministeriön tutkimusta Yhteiskunnallisen yrityksen toimintamallin kehittäminen; TEM julkaisuja 4/2011. Luotsauksen järjestäminen edellä mainitun kaltaisena mallina tuottaisi Luotsiliiton mu- kaan tehokkuutta ja kustannussäästöjä merkittävästi ja Saimaan luotsauksen hinnoittelu toteutuisi läpinäkyvästi. Rannikon luotsauskustannukset ja niihin vaikuttavat hallinto-, luotsinvälitys-, sekä kuljetuskaluston ja henkilöstön kustannukset eivät näin ollen vaikut- taisi Saimaan luotsaustoimintaan. Luotsiliiton näkemyksen mukaan yhteiskunnallisen yri- tystoiminnan periaatteiden mukainen ammatinharjoittajaorganisaatio tuottaisi laaduk- kaampaa ja kustannustehokkaampaa luotsauspalvelua. Satamaoperaattori toi esille tarpeen selvittää luotsaustyön optimointia puolueettomasti ilman ennalta määrättyjä rajauksia. Palvelulupauksen uudelleen määrittelyä pidettiin hy- vänä lähtökohtana uudistaa luotsauspalvelua ja saada tätä kautta optimoinnin kanssa te- hokuutta palvelun tuottamiseen. Palvelun uudistamisessa tulee varautua niihin odotta- mattomiin tekijöihin, joita syntyy sääolosuhteista lastaustoiminnassa. Uuden teknologian hyödyntämistä pidettiin tulevaisuudessa erittäin varteenotettavana tekijänä luotsauskus- tannusten ja koko alusliikenteen kustannusten kurissapitämiseksi. Uudet alusliikenteen navigointi- ja ohjausjärjestelmät voivat antaa tulevaisuudessa mahdollisuuden luotsaus- tarpeen pienentämiseen ja samalla ne palvelevat kaikkia toimijoita tuottamalla reaaliai- kaista tietoa työnsuunnitteluun. Englanninkielisen linjaluotsikirjan käytön mahdollisuutta pidettiin ensisijaisena toimena vaikuttaa nopeasti Saimaalla luotsauskustannuksiin. Saimaan satamien edustajien kanssa käydyt keskustelut tukivat satamaoperaattorin kanssa käytyä keskustelua. Tärkeänä pidettiin nykyisen toiminnan kulujen avointa tar- kastelua ja sen kautta uuden palvelumallin löytämistä. Linjaluotsikirjan saantia englan- ninkielellä pidettiin erittäin tärkeänä asiana, joka antaa todellisen vaihtoehdon nykyiselle luotsauspalvelulle. Satamien mahdolliseen investointitarpeeseen toimintavarmuuden tur- vaamiseksi eri sääolosuhteissa suhtauduttiin myönteisesti, jos sillä saavutetaan säästöjä alusliikenteen kustannuksissa. 24 7. Yhteenveto ja ehdotukset 7.1 Keskeiset johtopäätökset Saimaan alusliikenteen turvallisuustaso on tällä hetkellä kohtuullisen hyvä. Alusliikenteen turvallisuuden parantaminen keskittyy muutamien väyläkohtien parantamiseen ja aluksil- la uudenaikaisen navigointitekniikan käyttöönottoon. Finnpilot Pilotage Oy:n luotsauspalvelut palvelevat hyvin Saimaan alueen alusliikennettä. Korkea palvelutaso ja saatavuus koko Saimaan syväväyläverkon alueella on pitänyt sa- malla palvelun kustannustason korkeana, vaikka luotsausyhtiö on tehostanut toimintaan- sa ja reagoinut liikennemäärien muutoksiin. Liikennemäärien voimakas vaihtelu on aihe- uttanut resurssien ajoittaista ylikuormitusta, mutta myös ylimiehitystä. Ilman selkeämmin resursseja ohjaavaa ja esille tuovaa, kaikkien tiedossa olevaa palvelumäärittelyä ei Sai- maan luotsauksen kustannuksia saada pidettyä kurissa nykyisellä palvelutarjonnalla ja varautumisella. Alusliikenteen mahdollisuus saada kaikissa tilanteissa luotsauspalvelua 6 tunnin viivästysajassa, riippumatta Saimaan alueen luotsaustilanteesta, ei edesauta luot- sausresurssien optimointia. Palvelukonseptia tulisi kehittää niin, että vastuuviranomainen määrittää miten paljon valtion hintatuettua palvelua on saatavilla Saimaan eri alueilla. Edellä mainitun lisäksi Saimaan alueella pitäisi olla mahdollisuus saada linjaluotsikirja englanninkielellä. Linjaluotsikirjamahdollisuus englanninkielellä antaa vaihtoehdon luotsin käytölle ja näin aluksilla on mahdollisuus pienentää liikennöintikustannuksia ja hyödyntää tehokkaammin alusten kehittyvää navigointitekniikkaa. Nopeimmin merkittäviä kustannussäästöjä saadaan aikaiseksi ilmoittamalla nykyisiä väy- liä luotsivapaiksi väyliksi. Luotsivapaiden väylien käyttöönoton seuraus on lähes aina tur- vallisuuden heikkeneminen ja ympäristöuhkan kasvu. Saimaan järvi-alueen vesistössä ympäristövaikutukset ovat hyvin laajat ja niillä olisi merkittävä vaikutus myös ympäröi- vään yhteiskuntaan. Saimaan kanavan osalta ympäristövaikutukset olisivat hyvin rajatut, kuten vaikutukset ympäröivään yhteiskuntaankin. Turvallisuusriski kohdistuu valtion omaisuuteen, haveriin joutuneeseen alukseen ja väylän liikennöintivarmuuteen. Tavoitel- taessa muutoksia, joilla ei heikennetä nykyistä turvallisuustasoa, eivät luotsivapaat väylät tule kysymykseen, kuin tietyin varauksin Saimaan kanavan osalta. Saimaan kanavan va- pauttamista luotsinkäytöstä ennalta määrätyillä ehdoilla avovesikauden aikana pitäisi sel- vittää tarkemmin. Selvityksessä pitäisi tuoda esille tekniset mahdollisuudet turvallisuuden ylläpitämiseksi niin kanavatekniikan kuin navigointitekniikankin osalta. Luotsikuljetusten tehostamiseksi yhteistyö valtion toimijoiden välillä voisi tuoda joitain kustannussäästöjä molemmille yhteistyökumppaneille luotsauksen palvelukonsepti uudis- tuksen yhteydessä. Nykyisellä palvelumallilla yhteistyön hyödyntäminen jää vaikutuksil- taan pieneksi Saimaalla. Luotsaustyön tueksi kaivataan parempaa tiedon saantia aluksen lastaustilanteesta sekä sääolosuhteista luotsauksen eri vaiheisiin. Erityisesti satamien, kanavien, avattavien sil- tojen ja kapeikkojen osalta tiedot olosuhteista helpottavat luotsausta ja tätä kautta pa- rantavat luotsauspalvelua. 7.2 Luotsauspalveluiden kehittämisehdotukset Tämän selvityksen perusteella luotsauspalveluiden kehittämiseksi on neljä vaikutuksiltaan erilaista kehittämisehdotusta. Nykyisten hallintokustannusten ja muiden luotsaustoimin- nan yhteisten kustannusten tarkempi jyvittäminen Saimaan toiminnan ja muun toiminnan välillä tuo pientä helpotusta Saimaan toiminnan kustannusrasitukseen. Toiminnan tulok- sellinen kehittäminen vaatii varsinaisen toiminnan uudelleen järjestelyjä. 25 1. Palvelukonseptin uudistus, luotsipalveluiden tilaus- ja palveluseurantajärjestelmän ke- hittäminen. Palvelukonseptia tulisi kehittää niin, että vastuuviranomainen määrittää miten paljon valtion hintatuettua palvelua on saatavilla Saimaan eri alueilla. Palvelulupaus annet- taisiin liikennekaudeksi ja se sisältäisi esim. kuukauden jaksoissa luotsattavat mailit, jotka sisältävät tietyn määrän luotsauksia. Määrittelykuukausi jaetaan vielä luotsaus- viikoiksi ja tämä vielä vuorokausiksi. Esimerkkialueita voisivat olla eteläinen Saimaa (Brusnitshnojen sulku- Savonlinna) ja pohjoinen Saimaa (Savonlinna-Joensuu- Siilin- järvi). Tämä määrittely saatettaisiin kaikkien tietoon ja määritellyn palvelun käyttöas- te sekä tilaukset saatettaisiin avoimesti seurattavaksi. Siinä tapauksessa, jos määri- telty palvelutaso on vuorokauden osalta kokonaan käytössä, siirtyy tilaus seuraavalle vuorokaudelle, jossa ennalta sovittua palvelukapasiteettia on vapaana. Tällä järjeste- lyllä voidaan tasata luotsitilausten vuorokausi- ja työvuorokohtaisia vaihteluita. Lisäksi tällä järjestelyllä aluksien olisi tilattava luotsaus aikaisemmin ja niiden olisi sitoudutta- va aikatauluun paremmin. Saimaan luotsauksesta tulisi poistaa ennalta määrätyt luotsinvaihtopaikat ja luotsin- vaihdon organisointi ja päätös pitäisi jättää yksinomaan palveluntuottajan harkintaan. Luotsinvaihtopaikkojen poisjättämisen seurauksena luotsausmaksut Saimaan osalta tulee uudistaa niin, että luotsauksen aloitusmaksua ei peritä ja yhteysväleille ilmoite- taan uudet hinnat luotsauspalvelusta, joihin ei vaikuta luotsinvaihtomäärät. Näillä toimilla voidaan parantaa luotsien ja kutterinhoitajien työajan käyttöä ja edesauttaa luontevasti tehokkaan toiminnan kehittämistä. 2. Luotsikuljetuspalveluiden uudelleen tarkastelu ja yhteistyömahdollisuuksien selvittä- minen valtio-osakeyhtiöiden välillä. Luotsaukseen liittyvien luotsikuljetusten toimintavarmuus vaikuttaa palvelun laatuun ja palvelun saatavuuteen yhtä suorasti kuin käytettävissä olevien luotsien määrä. Vas- taavasti hiljaisen liikenteen aikana kutterinhoitajien matala käyttöaste rasittaa luot- saustoimintaa, kuten myös kalustokustannukset. Kutterinhoitajien työajan käytön te- hostamiseksi ja kalustokustannusten pienentämiseksi tulisi selvittää yhteistyömahdol- lisuudet kutterikuljetuksissa ja muissa vesistöalueen palvelutehtävissä. Yhteistyömah- dollisuuksien paraneminen nykyisestä tilanteesta liittyy luotsauksen uuden palvelu- konseptin käyttöönottoon. Paremmin ennakoitavan liikenteen yhteydessä palvelun hankkiminen yhteistyökumppanilta selkeytyy ja kustannusten muodostuminen rajau- tuu paremmin ja vastaavasti kutterinhoitajien ammattitaitoa olisi helpompi hyödyntää vesialueella tapahtuvissa kuljetus- ja väylänhoitotöissä. Uuden palvelukonseptin käyt- töön otto ei kuitenkaan ole ehdoton edellytys yhteistyön tiivistämiseksi. Esimerkiksi Meritaito Oy:llä on lähes sama asemaverkko Saimaalla kuin Finnpilot Pilotage Oy:llä ja molemmilla toimijoilla on oma vesikalusto, joka on hyvin samanlaista. On oletettavaa, että valtion toimijoiden yhteistyö toisi säästöä, jos vain palvelun laadun ja saatavuu- den kysymykset voidaan ratkaista. 3. Saimaa VTS-toiminnan kehittäminen Saimaa VTS- toimintaa tulee kehittää niin, että toiminnan kehittämisessä huomioidaan uuden navigointitekniikan käyttöönotto alusliikennettä hyödyntävällä tavalla. Aluslii- kenteen väylällä kulun turvallisuuspalveluita tulisi selvittää yhtenä kokonaisuutena. Saimaan alueella tulisi olla mahdollisuus saada linjaluotsikirja englanninkielellä jollakin aikajänteellä. Linjaluotsikirjamahdollisuus antaisi vaihtoehdon luotsinkäytölle. Luotsien ammattitaidon hyödyntämien alusliikenteen navigointiapupalvelun tuottamiseen ja ns. etäluotsaukseen tulisi selvittää. Kansainvälisten sopimusten teknisten vaatimusten so- veltuvuus Suomen sisävesiolosuhteisiin tulee ottaa uuteen tarkasteluun ja löytää mahdollisuus hyödyntää VTS- tekniikkaa kohtuukustannuksin vaatimusten täyttämi- 26 seksi. Lisäksi Saimaan kanava osalta tulisi selvittää olisiko kanavaliikenteen ohjausjär- jestelmää mahdollista kehittää niin, että kanavan osalle olisi mahdollista saada linja- luotsikirja englanninkielellä. 4. Saimaan kanavan vapauttaminen luotsinkäyttövelvoitteesta avovesikauden aikana ja kanavan seurantajärjestelmän kehittäminen. Saimaan alueen luotsauskustannusten osalta merkittävin säästö saadaan aikaan, kun väylille annetaan vapautus luotsin käytöstä. Tämä heikentää turvallisuutta ja lisää ympäristöonnettomuuden uhkaa merkittävästi. Poikkeuksena on Saimaan kanava, jossa ympäristöuhka kohdistuu rajatulle alueelle kanavan rakenteesta johtuen. Kana- van vesialueen onnettomuuden vaikutus ei ulotu laajalti yhteiskunnan toimintaan tai teollisuuslaitoksiin. Saimaan kanavan luotsinkäyttövelvoite ja luotsausvapaan väylän turvallisuuden varmistamisen vaatimat toimet tulisi selvittää samalla kun selvitetään kanavan osalta englanninkielellä saatavan linjaluotsikirjan Saimaan kanavan osalta. Selvitykset tulisi tehdä turvallisuusviranomaisen ja väylänpitäjän yhteistyönä, ottaen huomioon talviliikenteen vaatimukset. Vaatimus luotsin käytöstä kanavalla talviliiken- neavustuksen aikana ei aiheuta resurssiongelmia, koska Saimaan liikenteen määrä putoaa avovesikauden liikenteestä merkittävästi ja Saimaan alueen luotseja on käy- tettävissä talviliikenteen tarpeisiin kanavalla. Kanavaliikenteen seurantajärjestelmän ja tallennuslaitteiden tarve sekä myös mahdollisten älykkäiden liikennettä avustavien järjestelmien investointikustannukset tulisi selvittää väyläviranomaisen toimesta. Edellä esitetty edellyttää muutosta Valtioneuvoston asetukseen 10.3.2011/246 luot- sauksesta, 3§ Luotsinkäyttövelvollisuutta koskevat tarkemmat säännökset: Luotsaus- lain 5 §:n 1 momentissa tarkoitettu luotsinkäyttövelvollisuus on aluksella tai alus- tai hinausyhdistelmällä, joka: 3) on suurimmalta pituudeltaan yli 70 metriä tai suurim- malta leveydeltään yli 14 metriä tai suurimmalta sallitulta kesälastisyväykseltään suolaisessa vedessä yli 4,5 metriä liikennöidessään Suomen aluevesillä ja on suurim- malta pituudeltaan yli 25 metriä Saimaan vesialueella tai Saimaan kanavalla. Toisena vaihtoehtona on saman asetuksen 11§ Erivapauden myöntäminen niin, että erivapaus on mahdollista saavuttaa kohtuullisella tutustumisella liikennekauden aika- na. Vaatimusta: ”Saimaan kanavaa koskevaa erivapautta hakevalta aluksen päälliköl- tä tai perämieheltä edellytetään 1 momentissa mainitun lisäksi 15 harjoittelumatkaa kumpaankin suuntaan Saimaan kanavalla.” tulisi harkita uudelleen varsinkin harjoi- tusmatkojen määrän osalta tai voiko matkoja korvata osittain simulaattoriharjoittelul- la. 7.3 Jatkotoimien aikataulu Tavoiteltaessa saada muutokset uuden palvelukonseptin osalta käyttöön jo vuoden 2014 liikennekauden alkuun, tulee päätös uuteen palvelukonseptiin siirtymisestä tehdä jo ke- säkuuhun 2013 mennessä niin, että kehittämistyö voidaan käynnistää jo kesänaikana. Tähän on syynä laissa määritetty luotsauksen hinnoittelun aikataulutus, jonka mukaan vuoden 2014 hinnat on konsultoitava asiakkaiden kanssa viimeistään 30.6.2013. Otta- malla uusi palvelukonsepti käyttöön vuoden 2014 liikennekauden alussa voidaan vastata luotsien eläkkeelle siirtymisen haasteeseen ja hyödyntää tätä mahdollisuutta organisoida palvelu uudella tavalla. Otettaessa huomioon hinnoittelun ja muutoksen valmistelutyöt sekä tarvittavan avoimen sähköisen tilauskirjan hankinta on todennäköistä, että uuden palvelukonseptin käyttöönotto hintamuutoksineen on mahdollista aikaisintaan vuoden 2015 liikennekauden alussa. Palvelukonseptin muuttaminen ilman hintamuutoksia on mahdollista toteuttaa jo vuoden 2014 liikennekauden alkuun mennessä ja liikennekauden aikana saadut kokemukset voidaan huomioida vuoden 2015 hinnoittelussa. Luotsikuljetusten yhteistyön selvittäminen palvelukonseptiselvityksen yhteydessä. 27 Saimaa VTS-toiminnan kehittämisen tarveselvitys ja eri teknisten ratkaisujen mahdolli- suuksien sekä investointikustannusten selvittäminen vuoden 2014 aikana. Tavoitteena Saimaa VTS-alue, jossa on mahdollisuus saada linjaluotsikirja englanninkielellä kohtuulli- silla investoinneilla VTS-toimintaan. Mahdollinen Saimaan kanavan luotsivapaan väylän vaatima selvitystyö ja aikatau- lusuunnittelu vuoden 2015 aikana. Toteutettavien kehittämisehdotusten vaikutusta tulisi seurata ja niiden toteuttami- sesta noin 2-3 liikennekauden kokemuksia tulisi tarkastella ja selvittää onko muu- toksilla saavutettu haluttuja tuloksia.