Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja • Alueet • 37/2017 Kasvun mahdollisuus – positiivisen rakennemuutoksen hyödyntäminen Lounais-Suomessa Työ- ja elinkeinoministeriö, Helsinki 2017 Kasvun mahdollisuus – positiivisen rakennemuutoksen hyödyntäminen Lounais-Suomessa Esko Aho, 24.8.2017 Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 37/2017 Työ- ja elinkeinoministeriö ISBN: 978-952-327-241-5 Taitto: Valtioneuvoston hallintoyksikkö, Julkaisutuotanto Helsinki 2017 Kuvailulehti Julkaisija Työ- ja elinkeinoministeriö 24.8.2017 Tekijät Selvitysmies Esko Aho Julkaisun nimi Kasvun mahdollisuus – positiivisen rakennemuutoksen hyödyntäminen Lounais-Suomessa Julkaisusarjan nimi ja numero Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja 37/2017 Diaari/ hankenumero Teema Alueet ISBN painettu 978-952-327-240-8 ISSN painettu 1797-3554 ISBN PDF 978-952-327-241-5 ISSN PDF 1797-3562 URN-osoite http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-241-5 Sivumäärä 33 Kieli Suomi Asiasanat aluekehitys, positiivinen rakennemuutos, yhteistyösopimus, selvitysmies Tiivistelmä Suomessa on syntymässä uudenlaisia rakenteellisia ongelmia, kun alueen elinkeinoelämän kasvu ja työllisyysnäkymät ovat poik- keuksellisen hyvät. Työ- ja elinkeinoministeriö kutsui East Office of Finnish Industries Oy:n hallituksen puheenjohtajan, entisen pääministerin Esko Ahon selvittämään positiivisen rakennemuutoksen edistämiseen tarvittavaa toimintamallia ja käytännön rat- kaisuja. Selvityksessä esimerkkinä käytettiin Lounais-Suomea. Lounais-Suomen teknologiateollisuuden tilauskanta on poikkeuksellisen suuri etenkin meriteollisuudessa mutta myös muissa alueen yrityksissä. Kasvunäkymä edellyttää mittavia investointeja infrastruktuuriin, merkittävää lisätyövoiman palkkaamista sekä lisäpanostuksia huippuosaamiseen. Valtion erityistoimet ovat tarpeen, jotta kasvupotentiaali voidaan täysimääräisesti hyödyntää. Teknologiayritysten toimintaympäristö on kyettävä luomaan sellaiseksi, että ne voivat kasvaa ja kehittyä. Siihen tarvitaan ennen kaikkea joustava ja ennakoiva kyky reagoida muuttuviin tarpeisiin. Keskeistä on huolellisesti mietitty ja selkeä konsepti, joka pe- rustuu eri toimijoiden saumattomaan yhteistyöhön sekä yksilöllisten valintojen helppouteen. Parhaiten tavoitteeseen päästään valtion ja Lounais-Suomen alueen toimijoiden sopimusmallilla, ”siltasopimuksella”, jossa määritetään vastuut, työnjako sekä tarvit- tavien toimenpiteiden rahoituskeinot. Työ- ja elinkeinoministeriö vastaisi sopimuksen laadinnan ja toteutuksen vaatimasta koordinaatiosta ja seurannasta. Sen tulisi raportoida työstä talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle, joka viime kädessä muodostaa valtion yhteisen näkemyksen. Lounais- Suomessa yhteistyöstä vastaavat Varsinais-Suomen liitto ja Satakuntaliitto. Niiden tulisi yhdessä ELY-keskusten kanssa koota alueen yksityisistä ja julkisista toimijoista yhteistyöryhmä. Ensimmäinen sopimus pitäisi laatia mahdollisimman nopeasti, viimeistään vuoden 2018 alussa. Sen valmistelua varten tulisi välittömästi asettaa valtion ja Lounais-Suomen edustajista koostuva työryhmä. Siltasopimus käsittelisi mm. alueen markkinoin- tiin, tilannekuvan tietopohjaan, työvoiman saatavuuteen, koulutukseen ja tutkimukseen ja kehitystyöhön sekä saavutettavuuteen liittyviä asioita. TEM:n yhteyshenkilö: Yritys- ja alueosasto, Johanna Osenius, p. 029 506 4937 Kustantaja Työ- ja elinkeinoministeriö Painopaikka ja vuosi Lönnberg Print & Promo, 2017 Julkaisun myynti/ jakaja Sähköinen versio: julkaisut.valtioneuvosto.fi Julkaisumyynti: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Presentationsblad Utgivare Arbets- och näringsministeriet 24.8.2017 Författare Utredningsman Esko Aho Publikationens titel Möjligheter för tillväxt – att dra nytta av den positiva strukturomvand- lingen i Sydvästra Finland Publikationsseriens namn och nummer Arbets- och näringsministeriets publikationer 37/2017 Diarie-/ projektnummer Tema Regionerna ISBN tryckt 978-952-327-240-8 ISSN tryckt 1797-3554 ISBN PDF 978-952-327-241-5 ISSN PDF 1797-3562 URN-adress http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-241-5 Sidantal 33 Språk Finska Nyckelord regionutveckling, positiv strukturomvandling, samarbetsavtal, utredningsman Referat I Finland skapas strukturella problem av ett nytt slag, när den ekonomiska tillväxten och sysselsättningsutsikterna inom regioner är exceptionellt goda. Arbets- och näringsministeriet utsåg styrelseordföranden för East Office of Finnish Industries Oy, den tidigare statsministern Esko Aho, till utredningsman med uppgift att ta reda på vilken slags handlingsmodell och vilka praktiska lösningar som behövs för att den positiva strukturomvandlingen skulle kunna främjas. Som exempel vid utredningen användes regionen Sydvästra Finland. Orderstocken hos teknologiindustrin i Sydvästra Finland är exceptionellt stor, detta gäller särskilt marinindustrin men också andra företag inom regionen. Tillväxtutsikterna förutsätter att omfattande investeringar görs i infrastrukturen, men också att extra arbetskraft anställs samt att det görs tilläggssatsningar på spetskompetens. Statens specialåtgärder krävs för att tillväxtpotentialen kan utnyttjas fullt ut. Det måste skapas en sådan verksamhetsmiljö för teknologiföretagen att de kan växa och utvecklas. Detta kräver framför allt fle- xibel och proaktiv förmåga att reagera på föränderliga behov. Det viktigaste är ett klart och välgenomtänkt koncept som baserar sig på ett friktionsfritt samarbete mellan olika aktörer samt på lätta individuella val. Det bästa sättet att nå målet är ett modellavtal mellan staten och aktörerna inom Sydvästra Finland, ett s.k. ”broavtal”, där ansvaret, arbetsfördelningen och sätten att finansiera behövliga åtgärder fastställs. Arbets- och näringsministeriet ska svara för den samordning och uppföljning som utarbetandet och genomförandet av avtalet kräver. Ministeriet ska rapportera om framstegen i arbetet till finanspolitiska ministerutskottet som i sista hand ska utforma statens gemensamma ståndpunkt. I Sydvästra Finland ska Egentliga Finlands förbund och Satakunta förbund svara för samarbetet. Dessa bör tillsammans med NTM-centralerna samla en samarbetsgrupp som består av privata och offentliga aktörer inom regionen. Det första avtalet bör utarbetas så snart som möjligt, senast i början av 2018. Med tanke på utarbetandet av avtalet bör man omedelbart tillsätta en arbetsgrupp som består av företrädare för staten och Sydvästra Finland. Broavtalet ska inbegripa bl.a. frå- gor som har att göra med marknadsföringen av området, kunskapsbasen, tillgången på arbetskraft, utbildningen, forskningen och utvecklingsarbetet samt tillgängligheten. Kontaktperson vid arbets- och näringsministeriet: Företags- och regionavdelningen, Johanna Osenius, tfn 029 506 4937 Förläggare Arbets- och näringsministeriet Tryckort och år Lönnberg Print & Promo, 2017 Beställningar/ distribution Elektronisk version: julkaisut.valtioneuvosto.fi Beställningar: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Description sheet Published by Ministry of Economic Affairs and Employment 24 August 2017 Authors Rapporteur Esko Aho Title of publication Opportunity for growth – taking advantage of the positive structural change in Southwest Finland Series and publication number Publications of the Ministry of Economic Affairs and Employment 37/2017 Register number Subject Regions ISBN (printed) 978-952-327-240-8 ISSN (printed) 1797-3554 ISBN PDF 978-952-327-241-5 ISSN (PDF) 1797-3562 Website address (URN) http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-241-5 Pages 33 Language Finnish Keywords regional development, positive structural change, cooperation agreement, rapporteur Abstract New structural problems are emerging in Finland at a time when the growth of businesses and the employment prospects in the region are exceptionally good. The Ministry of Economic Affairs and Employment invited the Executive Chairman of the Board of East Office of Finnish Industries Oy, former Prime Minister Esko Aho, to examine the operating model and practical solutions required to promote structural change. The example used in the report was Southwest Finland. The orders in the technology industry in Southwest Finland are at an exceptionally high level particularly in the maritime in- dustry, but also in other businesses in the region. The prospect of growth requires considerable investments in infrastructure, significant recruitment of additional workforce and additional investments in top expertise. Special measures by the central government are needed so that the growth potential can be exploited in full. An operating environment in which technology companies can grow and develop must be created. Above all, this requires an ability to react to changing needs in a flexible and proactive manner. The key is a carefully considered and clear concept based on seamless cooperation between different actors and the ability to make individual choices. The best way to reach the goal is an agreement model between central government and the actors in the region of Southwest Finland, a so-called “brid- ge agreement”, which determines the responsibilities, the division of work and the means of funding the necessary measures. The Ministry of Economic Affairs and Employment would be responsible for the coordination and monitoring required in the drawing up and implementation of the agreement. The Ministry should report on this work to the Cabinet Committee on Economic Policy, which would ultimately form the shared view of the central government. The Regional Councils of Southwest Finland and Satakunta are responsible for the cooperation in Southwest Finland. Together with the ELY Centres they should establish a cooperation group consisting of private and public actors in the region. The first agreement should be drawn up as soon as possible, at the beginning of 2018 at the latest. A working group comp- rising representatives of the central government and Southwest Finland should be set up for preparing it immediately. The bridge agreement would address matters related to marketing of the region, the knowledge base regarding the situation, availability of workforce, education, research and development, and accessibility. Contact person at the MEAE: Johanna Osenius, Enterprise and Regional Development Department, tel. +358 29 506 4937 Publisher Ministry of Economic Affairs and Employment Printed by (place and time) Lönnberg Print & Promo, 2017 Publication sales/ Distributed by Electronic version: julkaisut.valtioneuvosto.fi Publication sales: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Sisältö Esipuhe ....................................................................................................................................................................... 9 1 Toimeksianto .............................................................................................................................................. 11 2 Lounais-Suomen tilannekuva ...................................................................................................... 12 2.1 Teknologiateollisuuden rakennemuutos ............................................................................... 12 2.2 Vuoden 2016 käänne ................................................................................................................................. 14 2.3 Positiivisia ongelmia ................................................................................................................................... 17 3 Johtopäätökset......................................................................................................................................... 21 4 Ehdotus ............................................................................................................................................................ 23 4.1 Työvoiman saatavuus ................................................................................................................................ 24 4.2 Saavutettavuus ................................................................................................................................................. 27 4.3 Koulutus ja osaaminen ............................................................................................................................. 28 4.4 Tutkimus- ja kehitystyö ............................................................................................................................ 29 4.5 Tunnettuus, mielikuvat ja markkinointi .................................................................................. 30 4.6 Tietopohja ............................................................................................................................................................. 31 5 Positiivinen rakennemuutos muualla Suomessa ....................................................... 32 Liite Selvityshenkilön tapaamat Lounais-Suomen toimijat ................................. 33 9KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA ESIPUHE Aiemmin Suomessa on totuttu käynnistämään erityistoimia, kun jonkin alueen elin- keinoelämä ajautuu murrokseen ja merkittävä määrä työpaikkoja menetetään. Äkil- listen, negatiivisten rakennemuutosten varalle on olemassa poliittisesta ja talou- dellisesta paineesta syntyneitä mekanismeja, joilla valtiovalta yhteistyössä alueen kanssa pyrkii lievittämään ongelmia ja luomaan vaihtoehtoisia työllistymisen mah- dollisuuksia. Näin syntyneiden hankkeiden toteuttamiseen on ollut käytettävissä valtion erityisrahoitusta. Nyt Suomeen näyttäisi syntyvän aivan uudenlaisia rakenteellisia ongelmia, kun jon- kin alueen elinkeinoelämän kasvu ja työllisyysnäkymät ovat poikkeuksellisen hyvät. Lounais-Suomen tilanne on tästä ajankohtainen esimerkki. Alueen teknologiateolli- suuden, erityisesti laivanrakennuksen, tilauskanta on lyhyessä ajassa jyrkästi kasva- nut. Pelkästään jo tehtyjen sopimusten toteutuminen johtaa niin suureen työvoi- man ja osaamisen sekä infrastruktuurin lisätarpeeseen, ettei Lounais-Suomi siitä tavallisin keinoin selviydy. Valtion erityistoimet ovat tarpeen, jotta kasvupotentiaali voidaan täysimääräisesti hyödyntää. Ensimmäinen haaste on synnyttää tietoisuus erityistoimien tarpeesta. Monista syis- tä negatiivinen rakennemuutos saa osakseen moninkertaisen huomion vastaavaan kasvunäkymään verrattuna. Olemassa olevan työpaikan menetys luo päätöksente- kijöihin huomattavasti suuremman paineen kuin vastaavan uuden työpaikan syn- nyttämisen mahdollisuus. Toinen tehtävä on rakentaa yhteistyömalli, jolla kansallisten ja alueellisten toimijoi- den voimavarat kyetään yhdistämään kasvua uhkaavien pullonkaulojen estämisek- si. Lounais-Suomen teknologiateollisuuden käänne ja sen luomat mahdollisuudet ovat kansallinen haaste. Jos se onnistutaan täysimääräisesti käyttämään hyväksi, 10 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA vaikutus näkyy koko kansantaloudessa. Vastaavasti, epäonnistuminen ei ole vain alueen vahinko, vaan sillä olisi laajat kielteiset seuraukset koko yhteiskuntaan. ”Lounais-Suomen malli” voisi toimia esikuvana myös muille alueille, joiden elinkei- nojen kehitys synnyttää poikkeuksellisen kasvupotentiaalin. Olen selvityshenkilönä tehnyt useita matkoja Lounais-Suomeen ja tavannut alue- hallinnon, kuntien, korkeakoulujen sekä yritysten edustajia (liite). Käyntien avulla olen saanut arvokasta tietoa ja näkemyksiä työni tueksi. Olen siitä erityisen kiitolli- nen. Lisäksi haluan kiittää työ- ja elinkeinoministeriötä mielenkiintoisesta ja poikkeuksel- lisesta haasteesta. Ratkaisukeinojen etsintä kasvun haasteisiin ei kenties ole juuri- kaan helpompaa kuin negatiiviseen rakennemuutokseen, mutta työn tekemisen ilmapiiri ei voisi olla innostavampi. Kiitän myös ministeriön neuvottelevia virkamie- hiä Johanna Oseniusta ja Outi Viljamaata sekä kehittämispäällikkö Maija Uusisuota arvokkaasta avusta raportin laadinnassa. Helsingissä 24.8.2017 Esko Aho 11 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA 1 Toimeksianto Työ- ja elinkeinoministeriö kutsui 4.4.2017 East Office of Finnish Industries Oy:n hal- lituksen puheenjohtajan, entisen pääministerin Esko Ahon selvittämään positiivisen rakennemuutoksen edistämiseen tarvittavaa toimintamallia ja käytännön ratkaisu- ja. Selvityksessä ilmiötä tuli tarkastella kansallisesti ja hahmottaa kerrannaisvaiku- tukset sekä verkottumisen ja alihankintaketjujen luomat uudet mahdollisuudet. Esi- merkkitapauksena on Lounais-Suomen (Varsinais-Suomi ja Satakunta) positiivinen rakennemuutos. Selvitysmiehen tehtävänä oli: • selvittää, miten tuotannon sijoittumista ja investointeja uusille alueille ja toimialoille voidaan edesauttaa sekä miten voidaan nykyistä paremmin so- peutua toimialojen kasvu- ja taantumavaiheisiin • tehdä ehdotus toimintamalliksi, jolla positiivista rakennemuutosta tulisi ohjata valtakunnallisesti ja alueellisesti • tunnistaa keinoja tulevaisuuden innovaatiokyvykkyyden ja kansainvälisen kilpailukyvyn varmistamiseksi • kartoittaa keinoja ja välineitä, joilla vastataan työvoiman kysyntään ja edis- tetään työvoiman liikkuvuutta • päivittää meriteollisuuden tilannekuva • selvittää yritysten ja liiketoimintaekosysteemien kasvun esteitä ja tarvitta- via toimenpiteitä erityisesti meriklusterin osalta • määrittää tarvittavia resursseja pääasiassa olemassa olevan rahoituksen pohjalta Työ- ja elinkeinoministeriö asetti raportin valmistumisen takarajaksi 31.8.2017. 12 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA 2 Lounais-Suomen tilannekuva 2.1 Teknologiateollisuuden rakennemuutos Suomi on pienenä, vientivetoisena ja avoimena taloutena erityisen altis globaalin talouden käänteille. Muutosherkkyyttä on lisännyt varsin keskittynyt teollisen tuo- tannon ja viennin rakenne sekä usein toistuneet epäonnistumiset kansainvälisen kustannuskilpailukyvyn ylläpitämisessä. Nämä haasteet korostuvat Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa, sillä molemmissa maakunnissa sekä teknologiateollisuuden että viennin kansantuoteosuudet ovat selkeästi muuta Suomea korkeammat (Alueellinen yritystoimintatilasto). Lounais-Suomi on 2000-luvulla osaltaan joutunut kohtaamaan rakennemuutoksen nurjan puolen meriteollisuuden ja elektroniikkateollisuuden taantumana. Meriteollisuus on perinteisesti ollut suhdanneherkkä ala. Turun telakan toiminta on ollut vaakalaudalla vuoden 1989 Wärtsilä meriteollisuuden konkurssin jälkeen. Tela- kan toimintaa jatkoi Kvaerner Masa-Yards Oy, kunnes telakka siirtyi Aker Finnyards Oy:lle vuonna 2004 ja edelleen STX Finland Oy:lle vuonna 2008. Vuosina 2011–2013 noin 9 000 henkilölle työtä tarjonnen telakan toiminta oli vaarassa loppua vuonna 2014 ennen Meyer Turku Shipyard Oy:n perustamista ja  Meyer Werft perheyhtiön mukaantuloa omistajaksi. Vuonna 2013 STX Finland Oy:n sulki Rauman telakan, joka johti 700 työpaikan menetykseen. Nokian matkapuhelinvalmistuksen loppuminen iski rajusti etenkin Salon seudulle. Vuonna 2008 alkaneen murroksen seurauksena Salo menetti noin 7 000 työpaikka, joista noin 5 000 teollisuuden työpaikkoja. 13 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA Teollisuuden ongelmat heijastuvat Lounais-Suomen yleiseen kehitykseen. Väestö- kehityksen suhteen molemmat maakunnat ovat taantuneet. Tällä vuosikymmenellä työikäisen väestön määrä on molemmissa maakunnissa supistunut ja taantuminen on ollut maan keskiarvoa selvästi suurempaa (kuva 1). Työttömyysaste on viime vuosina ollut sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa koko maan keskiarvoa, mutta selvästi muuta rannikkoseutua heikompi (kuva 2). Kuvio 1. Työikäisen väestön muutos vuosina 2001–2017, muutos verrattuna edelliseen vuoteen (2017 ennuste) (Tilastokeskus, väestötilasto) 14 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA Kuvio 2. Työttömyysaste vuosina 2001–2017 (kesäkuu) (TEM, työnvälitystilasto) 2.2 Vuoden 2016 käänne Suomen teollisuuden tilauskanta kääntyi yleisesti kasvuun vuoden 2016 aikana. Suhdannekäänne näkyy selkeästi Suomen ulkomaankaupassa. Vuoden 2017 en- simmäisellä neljänneksellä vienti kasvoi 8,8 % vuoden takaiseen ja 5 % edelliseen neljännekseen verrattuna. Ensimmäisen neljänneksen vahva kasvu perustui tavara- viennin kasvuun. Valtiovarainministeriön taloudellisen katsauksen (21.6.2017) mu- kaan Suomen BKT:n ennustetaan kasvavan tänä vuonna 2,4 %. Varsinais-Suomessa yritysten liikevaihdon kasvu on ollut muuta maata vahvem- paa. Turun seudulla teollisuuden liikevaihto kääntyi kasvuun aiemmin kuin muual- la maassa ja liikevaihto on kasvanut kaikilla päätoimialoilla. Vahvinta kasvu on ollut meriteollisuudessa, jonka tuotanto on viimeisten kuuden vuoden aikana kaksinker- taistunut (kuva 3 ja 4). 15 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA Kuvio 3. Lounais-Suomen yritysten liikevaihdon määrä verrattuna edelliseen vuoteen vuosina 2001–2017 (Tilastokeskus, yritystilastot) Käänne selittyy vain osaksi kansainvälisen suhdannetilanteen parantumisella. Sen rinnalla on tapahtumassa myös selkeä rakenteellinen muutos, joka näkyy parhaiten Varsinais-Suomen teollisuuden tilauskannassa. Varsinais-Suomen teollisuuden uusien tilausten määrä kääntyi vuoden 2016 aikana jyrkkään kasvuun (kuva 6). Kasvu on jatkunut vuoden 2017 ensimmäisellä kolman- neksella. Turun kauppakamari arvioi Varsinais-Suomen teollisuuden tilauskannaksi noin 17 miljardia euroa. Arvio perustuu julkisuudessa esitettyihin tietoihin ja alueen yritysten kanssa käytyihin keskusteluihin. 16 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA Kuvio 4. Turun seudun yritysten liikevaihdon kehitys toimialoittain 2010–2017. Indeksi 2010=100. (Tilastokeskus, yritystilastot) Kuvio 5. Varsinais-Suomen teollisuuden uudet tilaukset alan mukaan 2005–2017 (indeksi 2010=100), 6kk:n liukuva keskiarvo (Tilastokeskus) 17 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA Kuvio 6. Varsinais-Suomen teollisuuden uusien tilauksien volyymin muutos tammi-huhtikuu (%) verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan (Tilastokeskus, teollisuustilastot) Talouden käänne näkyy myös liikennemäärissä. Vuoden 2017 ensimmäisen kolman- neksen aikana Varsinais-Suomen tieliikenne kasvoi selvästi muuta maata nopeam- min. Henkilöliikenne lisääntyi 3,86 %, kun koko maan kasvu oli 2,71 %. Raskaan liikenteen vastaavat luvut olivat Varsinais-Suomessa 6,98 % ja koko maassa 4,12 %. (Varsinais-Suomen ELY-keskus). 2.3 Positiivisia ongelmia Merkittävin yksittäinen selitys Lounais-Suomen näkymien äkilliseen muutoksen on laivanrakennuksessa. Meriteollisuus lähti nousuun, kun Turun telakka siirtyi saksalai- sen perheyhtiö Meyer Werftin omistukseen ja Raumalle perustettiin Rauma Marine Constructions (RMC). 18 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 Meyerin Turun telakalla on tilauskanta, joka edellyttää telakan ja sen alihankintaver- koston kasvua nykyisestä 7 000 peräti 19 000 työntekijään vuoteen 2024 mennessä (kuva 7). Telakan vahva tilauskanta tietää valtavaa kasvumahdollisuutta myös ver- kostoyrityksille ja alihankkijoille. Lähivuosina alihankintaverkostoa täytyy merkittä- västi laajentaa ja samalla vahvistaa sen osaamista. Kuvio 7. Meyerin Turun telakan tilauskanta 2010–2024 ja työvoiman tarve telakalla ja sen verkostossa. (Meyer Turku Oy Rauman laivanrakennuksen erityisosaamiselle on kysyntää ja Rauma Marine Constructions Oy:n uusi verkostomainen toimintamalli näyttäisi toimivan. Pien- ten ja keskisuurten alusten segmentissä raumalaiset näkevät lähitulevaisuutensa erittäin valoisana (kuva 8). Naantalissa sijaitsevan Turku Repair Yard Ltd:n laivojen purkukokeilu edustaa puolestaan kokonaan uutta aluevaltausta ja mahdollisuutta meriteollisuuden arvoketjuissa. Meriteollisuuden menestyksen takana onkin ennen 19 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA kaikkea pitkän ajan kuluessa rakennettu korkealuokkainen osaaminen sekä siihen perustuva uudistumiskyky. Kuvio 8. Rauman telakan toimitukset, nykyinen tilauskanta ja markkinapotentiaali. (Rauma Marine Constructions Oy) Viime aikoina kasvunäkymät ovat parantuneet myös muilla aloilla Lounais-Suomen teknologiateollisuudessa. Uudenkaupungin autotehdas on rekrytoinut pelkästään viimeisen 9kk kuluessa yli 2 000 uutta työntekijää. Positiivinen vire näkyy myös Satakunnan automaatio- ja robotiikkaklusterissa, johon kuuluu yli 100 yritystä (Satakunnan ELY-keskus). Lounais-Suomessa panostetaan vahvasti myös tutkimukseen ja tuotekehitykseen. Rolls-Roycen sijoitti etäohjattujen ja autonomisten alusten tutkimuskeskuksen Tur- kuun. Vain pari vuotta sitten lakkautusuhan alla ollut Sandvikin Turun yksikkö sekä Valmet Automotive Oy panostavat molemmat vahvasti tuotekehitykseen. Automa- tisoituihin hitsaamisen ja tuotantojärjestelmien suunnitteluun ja valmistamiseen erikoistunut Pemamek Oy kuuluu niin ikään osaamisen kehittäjien kärkikastiin. 20 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 Kun kasvu perustuu ratkaisevasti osaamiseen ja erikoistumiseen, työvoiman määrää kriittisemmäksi muodostuu osaamisen laatu. Korkeasti koulutettujen erityisosaajien rekrytoinnissa on jo nyt jouduttu turvautumaan erityisjärjestelyihin. Varsinais-Suomen ELY-keskus arvioi, että nykyisten kasvuodotusten toteutuessa Lounais-Suomeen voisi syntyä seuraavan viiden vuoden kuluessa peräti 30 000 uutta työpaikkaa. Kun jo nyt työvoiman rekrytoinnissa on jouduttu turvautumaan erityistoimiin, on selvää, että lähivuosina täytyy ottaa käyttöön tehokkaampia kei- noja alueen omien työvoimareservien hyödyntämiseksi, Lounais-Suomen tarpeita palvelevan alueellisen ja ammatillisen liikkuvuuden lisäämiseksi sekä työperäisen maahanmuuton edistämiseksi. 21 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA 3 Johtopäätökset Lounais-Suomen teknologiateollisuuden tilauskanta on poikkeuksellisen suuri eten- kin meriteollisuudessa mutta myös muissa alueen yrityksissä. Kasvunäkymä edellyttää mittavia investointeja infrastruktuuriin, merkittävää lisätyövoiman palkkaamista sekä lisäpanostuksia huippuosaamiseen. 1. Nykyinen Lounais-Suomen luonnollinen väestönkasvu ja siihen nojaava työvoiman tarjonta tai nykyisentasoinen maan sisäinen liikkuvuus ja maa- hanmuutto eivät tuo riittävää ratkaisua alueen poikkeuksellisen suureen työvoiman tarpeeseen. 2. Työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaantoa pitää parantaa. Työvoiman liikkuvuuden edellytys on tieto alueen mahdollisuuksista, riittävä asunto- jen tarjonta, toimivat liikenneyhteydet sekä muut elinvoimatekijät. 3. Osittain työvoima- ja osaamisongelmia on mahdollista ratkaista alihankin- taketjuja laajentamalla. Se, samoin kuin kasvava työvoiman alueellinen liik- kuvuus, edellyttävät lisää investointeja liikenneinfrastruktuuriin. 4. Teknologiateollisuuden kasvupotentiaalin tehokas hyödyntäminen on niin iso haaste, että siihen tarvitaan erillistoimia ja -rahoitusta. Onnistuminen edellyttää myös alueen omien ja kansallisten toimien tehokasta yhdistä- mistä. 5. Lounais-Suomen kasvu johtuu vain osaksi yleisestä suhdannekäänteestä. Se perustuu ennen kaikkea laadulliseen kilpailukykyyn. Resurssien määrää tärkeämpää on niiden laatu. Etenkin digitalisaation hyödyntäminen ja sen 22 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 vaatima monialainen osaaminen edellyttävät alueen omien koulutus- ja tutkimusresurssien pitkäjänteistä vahvistamista. 6. Paikallisen kriittisen osaamispääoman rakentaminen on elintärkeää Lounais-Suomen teknologiateollisuuden valmistautuessa globaalin kilpai- lun seuraavaan aaltoon. Nykyinen vahva tilauskanta antaa selkeän kasvun näkymän ensi vuosikymmenen puoliväliin saakka. Tämän mahdollisuuden onnistunut hyödyntäminen voi parhaimmillaan luoda hyvän perustan me- nestymiselle myös pidemmällä aikavälillä. Alueen teknologiateollisuuden on varauduttava Aasian ja etenkin Kiinan suunnalta tulevaan kiristyvään kilpailuun sekä uusien teknologisten ratkaisujen massiiviseen läpimurtoon. 7. Lounais-Suomen positiivinen rakennemuutos ja sen seuranta vaativat tuekseen järjestelmällisesti tuotettua ajantasaista tietokantaa. Oikeita pää- töksiä on mahdoton tehdä vanhentuneen tai puutteellisen tiedon pohjalta. Kaikkien toimijoiden päätösten pitää perustua yhteiseen tilannekuvaan. 8. Jos alihankintaketjujen laajentamisessa, infrastruktuurin parantamisessa sekä muualta Suomesta ja ulkomailta tulevan työvoiman rekrytoinnissa ei onnistuta, osa kasvupotentiaalista jää hyödyntämättä ja samalla vaarantuu alueen teknologiateollisuuden pitkän aikavälin kilpailukyky. Epäonnistumi- nen olisi myös kansallinen vahinko. 23 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA 4 Ehdotus Siltasopimus Osallistuin muutamia vuosia sitten Nokian Bridge-ohjelman laadintaan ja toteutuk- seen. Sen ansiosta valtaosa 18 000 yhtiön kriisin seurauksena työpaikkansa menet- täneistä kykeni nopeasti siirtymään uuden työnantajan palvelukseen, hakeutumaan koulutukseen tai perustamaan oman yrityksen. Bridge-ohjelman onnistuminen perustui kolmeen perustekijään. Ensinnäkin se ra- kennettiin huolellisesti mietityn konseptin pohjalta. Kaikki yksittäiset toimet poh- jasivat etukäteen valmisteltuun toimintamalliin. Toisaalta ohjelman valmistelu ja toteutus nojasi laajaan yhteistyöhön. Nokia itse, eri maiden hallitukset, yksityiset ja julkiset alueelliset toimijat tai yliopistot ja tutkimuslaitokset tekivät saumatonta yh- teistyötä ohjelman hyväksi. Lisäksi toimintamalli oli tehty käyttäjille helpoksi. Jokai- nen nokialainen Bridge-ohjelmaan oikeutettu tiesi mitä oli tarjolla ja pystyi käyttä- mään palveluja omalla työpaikallaan. Lounais-Suomen kasvun haasteet ovat erilaisia, mutta ratkaisumallin pitäisi mieles- täni perustua samaan: huolellisesti mietittyyn ja selkeään konseptiin, eri toimijoiden saumattomaan yhteistyöhön sekä yksilöllisten valintojen helppouteen. Lounais-Suomen teknologiateollisuuden kasvupotentiaalin realisoiminen edellyt- tää pitkäjänteisiä investointeja alueen infrastruktuuriin, työvoiman ammatillisen ja alueellisen liikkuvuuden edistämistä ja esteiden poistamista sekä koulutuksen ja tutkimuksen resurssien lisätystä. Teknologiayritysten toimintaympäristö on kyet- tävä luomaan sellaiseksi, että ne voivat kasvaa ja kehittyä. Siihen ei tarvita ”suurta suunnitelmaa”, vaan ennen kaikkea joustava ja ennakoiva kyky reagoida muuttuviin tarpeisiin. Parhaiten tavoitteeseen voidaan mielestäni päästä valtion ja Lounais-Suomen alueen toimijoiden sopimusmallilla, jossa määritetään vastuut, työnjako sekä tarvit- tavien toimenpiteiden rahoituskeinot. 24 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 Selvitystyössä on käynyt ilmi, että heikkouksia on päätösten perustaksi tarvittavassa tietopohjassa, päätösten valmistelussa ja niiden toimeenpanon johtamisessa. Sekä alueella että keskushallinnossa vastuut ovat hajallaan. Valtion puolella sopimukselle pitäisi määrittää selkeä omistajuus. Pitäisin ehdotto- masti parhaana vaihtoehtona sitä, että vastuu sopimuksen laadinnan ja toteutuksen vaatimasta koordinaatiosta ja seurannasta määrättäisiin työ- ja elinkeinoministeri- ölle. Sen tulisi raportoida työstä talouspoliittiselle ministerivaliokunnalle, joka viime kädessä muodostaa valtion yhteisen näkemyksen. Lounais-Suomessa yhteistyöstä vastaavat Varsinais-Suomen liitto ja Satakuntaliitto. Niiden tulisi yhdessä ELY-keskusten kanssa koota alueen yksityisistä ja julkisista toi- mijoista yhteistyöryhmä. Siinä pitäisi olla myös tärkeimpien teknologiateollisuuden yritysten edustus. Yhteistyöryhmän käyttöön tarvitaan pieni sihteeristö, joka huo- lehtii käytännön tehtävistä. Ensimmäinen sopimus pitäisi laatia mahdollisimman nopeasti, viimeistään vuoden 2018 alussa. Sen valmistelua varten tulisi välittömästi asettaa valtion ja Lounais-Suomen edustajista koostuva työryhmä. Sopimusmenettelyyn tulisi kytkeä säännöllinen, kaksi kertaa vuodessa tapahtuva seuranta. Sen yhteydessä on mah- dollista tehdä sopimuksen sisältöön tilanteen vaatimia korjauksia ja täsmennyksiä. Tämän toimeksiannon ja aikataulun puitteissa ei ole ollut mahdollista laatia yksityis- kohtaisia ehdotuksia sopimuksen sisällöstä. Seuraavassa esitän muutamia selvitys- työn aikana tekemiäni havaintoja ja johtopäätöksiä, jotka kannattaisi ottaa huo- mioon sopimuksen sisältöä valmisteltaessa. 4.1 Työvoiman saatavuus Työvoiman kysynnän ja tarjonnan kohtaantoa pitää parantaa. Sen ongelmia ja työl- listymisen esteitä selittävät Lounais-Suomessa samat tekijät kuin muuallakin Suo- messa: puutteet ammatillisessa osaamisessa, taloudellisissa kannustimissa tai työn- hakutaidoissa sekä muut henkilökohtaiseen elämään – esimerkiksi terveydentilaan tai ikään liittyvät tekijät. 25 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA Työvoiman alueellinen ja ammatillinen liikkuvuus on keskeinen tekijä Lounais-Suo- men teknologiayritysten työvoimatarpeisiin vastaamisessa. Hyvänä esimerkkinä toimii Uudenkaupungin autotehtaan erityisprojekti ”autotehtaan sankarit”, jonka avulla yhtiö kykeni rekrytoimaan tarvitsemansa lisätyövoiman (kuva 9). Kuvio 9. Valmet Automotiven työllistyneiden osuus hakijoista ELY-keskuksittain 08/2017 (Valmet Automotive Oy) Alueelliseen liikkuvuuteen voidaan vaikuttaa tehokkaalla työnvälityksellä, omaa ja koko perheen muuttoa tukevilla taloudellisilla kannustimilla sekä asuntomarkki- noita kehittämällä. Selvitystyön yhteydessä tuotettu raportti osoittaa, että Lounais-Suomen teknologiateollisuuden osaajatarpeet ja työllistymismahdollisuu- det tunnetaan yhä huonosti alueen ulkopuolella (Taloustutkimus). Valmet Automo- tiven hyvät kokemukset kannattaa käyttää hyväksi, kun etsitään ratkaisuja alueen muidenkin teknologiayritysten kasvavaan työvoimatarpeeseen Alueellisen liikkuvuuden suhteen suurin yksittäinen potentiaali Suomessa on pää- kaupunkiseudulla, jonne mielestäni tarvitaan erityinen toimipiste, joka keskittyy 26 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 markkinoimaan Lounais-Suomen työllistymismahdollisuuksia ja pystyy antamaan muuttajille yksilöllistä tukea. Asuntotilanne – sekä asuntojen tarjonta että hinta – vaikuttavat monen potentiaali- sen muuttajan päätöksiin. Olemassa olevan asuntokannan tehokas hyödyntäminen, muuhun käyttöön tarkoitettujen rakennusten muuntaminen asumiskäyttöön sekä mahdolliset erityistuet asuntorakentamisen vauhdittamiseen voisivat osaltaan edis- tää alueellista liikkuvuutta. Tilapäisasumiseen tarkoitetut ratkaisut pitäisi, jos mah- dollista, sulkea kokonaan pois. Työvoiman vapaa liikkuvuus sisämarkkinoilla sekä työperäinen maahanmuutto EU- ja ETA-alueen ulkopuolelta tarjoavat tehokkaita keinoja parantaa työvoiman kysyn- nän ja tarjonnan tasapainoa. Olisi tärkeää nopeasti ja järjestelmällisesti kerätä koke- muksia työperäisestä maahanmuutosta ja rakentaa niiden pohjalta pitkän aikavälin ohjelma, jolla Lounais-Suomen kykyä ottaa vastaan ulkomaista työvoimaa parannetaan. Kansainvälisten osaajien hyödyntämistä yritysten kasvun ja kansainvälistymisen tukena pyritään edistämään hallituksen puoliväliriihessä sovitulla Talent Boost -toi- menpideohjelmalla. Tuoreet kansainväliset esimerkit osoittavat, että elinympäris- tön laatu, luonnon erityispiirteet tai yleinen turvallisuus ja yhteiskunnan toimivuus nousevat yhä merkittävämmiksi vetovoimatekijöiksi. Lounais-Suomen kannattaisi omassa markkinoinnissaan keskittyä yhä vahvemmin näihin vahvuuksiin. 27 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA 4.2 Saavutettavuus Kuvio 10. Meriklusterin yritysten lukumäärä kunnassa. (Suomen meriklusteri kohti 2020-lukua, Työ- ja elinkeinoministeriön julkaisuja, yritykset, 32/2016) Teknologiayritysten verkottunut toimintamalli mahdollistaa alueellisten kasvun esteiden raivaamisen alihankintaketjua laajentamalla, siirtämällä työtä alueille, joilla työvoimaa ja muita resursseja on tarjolla. Esimerkiksi laivanrakennuksessa jopa 80 % aluksesta tuotetaan verkoston yrityksissä (kuva 9). 28 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 Alihankintaketjujen maantieteellinen laajentaminen vaatii toimivia logistiikka- ja kuljetusketjuja, panostuksia liikenneinfran rakentamiseen sekä liikenneväylien kunnossapitoon. Jo nyt Meyerin Turun telakan sekä Uudenkaupungin autotehtaan tuotannon kasvu näkyy työmatkaliikenteessä ja tavarakuljetuksissa. Liikenneverkon suorituskykyyn tulee osittaisia parannuksia, kun käynnissä olevat maantieliiken- teen hankkeet E18 Turun kehätien ja valtatien 8 parantamiseksi toteutuvat, Lisäk- si rataverkon osalta valtio on sitoutunut Uudenkaupungin radan sähköistämiseen. Telakan kannalta merkittäviä uusia hankkeita ovat Pernon eritasoliittymän paran- nustoimet ja E18 kehittäminen Kausela-Kirismäki -välillä. Uudenkaupungin tehtaan kannalta tärkein on valtatie 8 Laitilan kohdan parantaminen ja Eurajoen ohitus. Turku–Tampere (vt 9) maantieyhteyden parantaminen on tarpeen etenkin alihan- kintaketjujen laajentamista silmällä pitäen. Liikenneinfrastruktuurin pullonkaulojen avaamista vaikeuttavat hitaat lupaproses- sit. Niiden yhtenäistäminen, yksinkertaistaminen ja nopeuttaminen olisivat yleiseltä kannalta tarpeen, mutta aivan erityisesti äkillisestä liikennetarpeen kasvusta johtu- vien pullonkaulojen estämiseksi. 4.3 Koulutus ja osaaminen Alueen parantuvat kasvu- ja työllisyysnäkymät asettavat kovia haasteita kaikille koulutusasteille. Teknologiateollisuus tarvitsee kehittyäkseen eri alojen ammattilaisia, jotka omaavat vahvat perustaidot matematiikassa ja luonnontieteissä. Lounais-Suomen peruskou- luissa ja lukioissa täytyy käynnistää pitkäjänteinen ohjelma, jolla varmistetaan, että alueen nuorilla on omien koulutusvalintojensa pohjaksi oikea kuva tulevaisuuden työllistymismahdollisuuksista ja niihin vaadittavista taidoista. Rakennemuutos pakottaa ammatillisen koulutuksen entistä joustavammaksi työelä- män tarpeille. Vastikään hyväksytty ammatillisen koulutuksen uudistus antaa siihen aiempaa paremmat mahdollisuudet. Erityisen tärkeänä näen oppisopimusjärjes- telmän tehostamisen. Sitä tulisi käyttää mahdollisimman laajasti ja samalla käyttää 29 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA hyväksi muiden maiden – erityisesti Saksan – hyvät kokemukset oppisopimuskoulu- tuksen käytössä. Yritystapaamisissa nousi esille yksi erityinen koulutuksellinen haaste: osaavien työn- johtajien puute. Etenkin kun uutta henkilöstöä palkataan paljon, työnjohtajien rooli ja osaaminen korostuu. Yksi ratkaisu on kouluttaa kokeneita työntekijöitä työnjoh- totehtäviin ja tehdä se räätälöidyin ratkaisuin yhdessä ammatillisten oppilaitosten kanssa. Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama selvitysmies Jari Jokinen laati erillisen eh- dotuksen siitä, miten koulutusjärjestelmän eri osien tulisi tukea Lounais-Suomen positiivista rakennemuutosta. Näitä ehdotuksia ollaan viemässä käytäntöön opetus- ja kulttuuriministeriön koordinoimana ja ne luovat hyvän pohjan siltasopimuksen koulutusta koskeville osille. 4.4 Tutkimus- ja kehitystyö Teknologiayritysten tutkimus- ja kehitystyön voimavarojen kasvattaminen liittyy kiinteästi koulutustarjonnan parantamiseen. Selvitysmies Jari Jokinen ehdotti tek- niikan korkeakoulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan vahvistamiseksi Turussa uutta toimintamallia, teknillistä yhteistyöyliopistoa. Tämä toimintamalli voi parhaimmillaan turvata sekä korkeasti koulutetun työvoiman saannin että tutki- mus- ja kehitystoiminnan vaatiman teknologia-alan osaamispääoman syntymisen Turun alueelle. Jokinen ehdotti, että tekniikan yhteistyöyliopiston onnistumisesta tehtäisiin arvio vuoden 2020 loppuun mennessä ja sen perusteella toteutettaisiin mahdollisia muu- toksia koulutusvastuujaossa. Verkostomalli on varmasti nopein ja järkevin tapa pyr- kiä vastaamaan kasvavaan teknologia-alan huippuosaajien tarpeeseen. Mielestäni verkostomallin toimivuutta on kuitenkin seurattava koko ajan ja tämä seuranta on luontevaa kytkeä siltaohjelman puolivuosittaiseen tarkasteluun. Teknillisen yhteistyöyliopiston toteuttamisen rinnalla kannattaa pitää mielessä am- mattikorkeakoulujen mahdollisuudet. Lounais-Suomen ammattikorkeakouluille 30 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 pitäisi mielestäni antaa mahdollisuus erityiskokeiluihin, joilla ne voisivat nykyistäkin paremmin tukea teknologiayritysten koulutus- ja tutkimustarpeita. Yliopistokoulutusta koskevia päätöksiä ei voi tehdä pelkästään lähivuosien tekno- logia-alan huippuosaajatarpeen näkökulmasta. Ratkaisujen täytyy samalla varmis- taa, että Turkuun syntyy riittävän vahva osaamispääoma, kriittinen massa, jonka avulla Lounais-Suomen teknologiateollisuuden pitkän aikavälin kilpailukyvyn var- mistamiseksi välttämättömät tutkimus- ja kehityshankkeet voidaan toteuttaa. Ilman vahvaa paikallista osaamista verkostomallit eivät voi onnistua. Lounais-Suomen merkittävimpien teknologiayritysten suurimmat haasteet eivät ole niinkään yksittäisten alojen vertikaaleissa, erikoistumisessa kapeaan huippuosaa- miseen, vaan horisontaaleissa, joissa toteutetaan eri tieteiden tai teknologioiden rajat ylittäviä hankkeita. Sekin korostaa alueen oman teknologiaosaamisen kriittisen massan tärkeyttä. 4.5 Tunnettuus, mielikuvat ja markkinointi Varsinais-Suomen liitto ja Turun kaupunki tilasivat Taloustutkimus Oy:ltä selvityksen Varsinais-Suomen positiivisen rakennemuutoksen tunnettuudesta Suomessa. Tut- kimuksella selvitettiin, miten hyvin alueen viesti voimakkaasta talouden kasvusta ja työvoiman tarpeesta on saavuttanut muualla Suomessa asuvat. Selvityksen mukaan suomalaiset tuntevat Varsinais-Suomen nykytilan varsin huo- nosti. Vain vajaa viidesosa Varsinais-Suomen ulkopuolella asuvista liittää positiivi- sen rakennemuutoksen elementtejä Turun seutuun. Varsinais-Suomen todellisen työvoimatarpeen tunsi vain kaksi prosenttia vastaajista. Muuttopotentiaalia näyttäi- si silti olevan. Tutkimuksen mukaan kaksi prosenttia työikäisistä olisi valmis muut- tamaan työn perässä Varsinais-Suomeen kolmen vuoden kuluessa, mikä tarkoittaisi 55 000 henkilöä. Tunnettuuden lisäämiseksi sekä asenteiden ja mielikuvien muokkaamiseksi tarvi- taan huomattavia lisäponnistuksia. Uudenkaupungin autotehtaan esimerkki osoit- taa, että hyvä konsepti ja järjestelmällinen työ voivat tuottaa nopeastikin tuloksia. 31 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA Lounais-Suomen pitäisi tehdä paljon nykyistä tiiviimpää yhteistyötä omien kasvu- näkymiensä ja työllistymismahdollisuuksiensa markkinoimiseksi. Suosittelenkin, että esimerkiksi molemmat maakunnat, niiden tärkeimmät yksityiset ja julkiset toi- mijat sekä erityisesti teknologiayritykset toteuttaisivat ensi vuoden Suomi-Areenalla Porissa yhteisen teemapäivän. 4.6 Tietopohja Siltasopimuksen osana valtiohallinnon ja Lounais-Suomen alueen toimijoiden tulee sopia työnjaosta kattavan ja ajantasaisen tietopohjan tuottamisesta valmistelun ja päätöksenteon tueksi. Tällä työllä on kiire. 32 TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JULKAISUJA 37/2017 5 Positiivinen rakennemuutos muualla Suomessa Mielestäni siltasopimusmalli soveltuisi sellaisenaan myös muille alueille, joilla on poikkeuksellisen nopeasta kasvusta johtuvia rakenteellisia haasteita. 33 KASVUN MAHDOLLISUUS – POSITIIVISEN RAKENNEMUUTOKSEN HYÖDYNTÄMINEN LOUNAIS-SUOMESSA Liite Selvityshenkilön tapaamat Lounais- Suomen toimijat Työskentelyn yhteydessä selvitysmies tapasi seuraavia tahoja: Loimaan kaupunki Meyer Turku Oy Pemamek Oy Porin kaupunki Rauma Marine Constructions Oy Rauman kauppakamari Rauman kaupunki Salon kaupunki Sandvik Mining and Construction Finland Oy Satakunnan ELY-keskus Satakuntaliitto Turun kauppakamari Turun kaupunki Valmet Automotive Oy Varsinais-Suomen ELY-keskus Varsinais-Suomen liitto Lisäksi kaikille alueen toimijoille avoin tilaisuus järjestettiin Turussa 15.5.2017 Painettu ISSN 1797-3554 ISBN 978-952-327-240-8 Verkkojulkaisu ISSN 1797-3562 ISBN 978-952-327-241-5 Sähköinen versio: julkaisut.valtioneuvosto.fi Julkaisumyynti: julkaisutilaukset.valtioneuvosto.fi Paino: Lönnberg Print & Promo Kasvun mahdollisuus – positiivisen rakennemuutoksen hyödyntäminen Lounais-Suomessa