Viljelijätukihallinnon kehittämisvaihtoehtoja selvittäneen työryhmän väliraportti
maa- ja metsätalousministeriö
29.05.2008
Julkaisusarja:
Maa- ja metsätalousministeriön työryhmämuistio 4/2008This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-453-386-7Tiivistelmä
Työryhmä on toimeksiantonsa mukaisesti kuvannut ja arvioinut viljelijätukihallinnon kehittämisvaihtoehtoja. Tarkastelun kohteena ovat kunnan lakisääteisiin tehtäviin kuuluvat viljelijätukien toimeenpanotehtävät eli kunnan lakisääteisiin tehtäviin kuuluvat viljelijätukihallinnon palvelut: viljelijätukeen liittyvä hallintopäätöksenteko, avustavat asiakaspalvelut ja asiantuntijapalvelut. Muita kunnan mahdollisesti viljelijöille tarjoamia palveluita ei kehittämisvaihtoehtojen yhteydessä pääsääntöisesti tarkasteltu.
Kehittämisvaihtoehtojen tarkastelussa tehtävien hoidon järjestämisvastuu on erotettu tehtävien hoidon suorittamisesta. Toimeksiantonsa mukaisesti työryhmä on tarkastellut kuntahallintoon perustuvia vaihtoehtoja, joissa viljelijätukihallinnon tehtävien hoidon järjestämisvastuu säilyisi kunnan tehtävänä. Näihin vaihtoehtoihin sisältyy mahdollisuus lakisääteisesti ohjata kuntien yhteistoimintaa tehtävien hoitamisessa. Lisäksi on tarkasteltu tehtävien hoidon järjestämisvastuun siirtoa valtiolle, joko aluehallinnon viranomaiselle tai Maaseutuvirastolle. Näissäkin tapauksissa vaihtoehtoihin sisältyy mahdollisuus jättää viljelijätukihallinnon tehtävien suorittaminen kunnan tehtäväksi.
Vaihtoehdot esitetään erilaisina malleina, jotka eroavat toisistaan sen suhteen, miten tehtävien hoidon järjestämisvastuu organisoidaan ja mikä taho vastaa tehtävän suorittamisesta. Tehtävien hoidon järjestämisvastuuta on tarkasteltu toisaalta tukihallinnon palveluiden yhdenmukaisen saatavuuden sekä tehtävien hoidon rahoituksen ja ohjauksen näkökulmasta. Tehtävien hoidon suorittamista on tarkasteltu erityisesti asiakaspalveluiden saatavuuden näkökulmasta. Vaihtoehtoihin sisältyy mahdollisuus organisoida tehtävien hoidon suorittaminen paikallistasolla, seututasolla, aluetasolla ja keskitetysti.
Kehittämisvaihtoehtojen tarkastelussa tehtävien hoidon järjestämisvastuu on erotettu tehtävien hoidon suorittamisesta. Toimeksiantonsa mukaisesti työryhmä on tarkastellut kuntahallintoon perustuvia vaihtoehtoja, joissa viljelijätukihallinnon tehtävien hoidon järjestämisvastuu säilyisi kunnan tehtävänä. Näihin vaihtoehtoihin sisältyy mahdollisuus lakisääteisesti ohjata kuntien yhteistoimintaa tehtävien hoitamisessa. Lisäksi on tarkasteltu tehtävien hoidon järjestämisvastuun siirtoa valtiolle, joko aluehallinnon viranomaiselle tai Maaseutuvirastolle. Näissäkin tapauksissa vaihtoehtoihin sisältyy mahdollisuus jättää viljelijätukihallinnon tehtävien suorittaminen kunnan tehtäväksi.
Vaihtoehdot esitetään erilaisina malleina, jotka eroavat toisistaan sen suhteen, miten tehtävien hoidon järjestämisvastuu organisoidaan ja mikä taho vastaa tehtävän suorittamisesta. Tehtävien hoidon järjestämisvastuuta on tarkasteltu toisaalta tukihallinnon palveluiden yhdenmukaisen saatavuuden sekä tehtävien hoidon rahoituksen ja ohjauksen näkökulmasta. Tehtävien hoidon suorittamista on tarkasteltu erityisesti asiakaspalveluiden saatavuuden näkökulmasta. Vaihtoehtoihin sisältyy mahdollisuus organisoida tehtävien hoidon suorittaminen paikallistasolla, seututasolla, aluetasolla ja keskitetysti.