Porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain uudistamistyöryhmän loppuraportti
maa- ja metsätalousministeriö
16.12.2008
Julkaisusarja:
Maa- ja metsätalousministeriön työryhmämuistio 10/2008This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-453-440-6Tiivistelmä
Porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslaki on nykymuotoisena ollut voimassa noin yhdeksän vuotta. Rahoituslainsäädäntö on muodostunut siten, että aikaisemmin porotaloutta ja luontaiselinkeinojen rahoitusta ohjanneet porotalouslaki ja luontaiselinkeinolaki yhdistettiin porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslaiksi v. 2000. Laki on noudattanut rakenteiltaan ja tukikohteiltaan suurelta osin vastaavia maatalouden rakennetukitoimenpiteitä ja maaseudun yritystoiminnan tukemista koskevaa maaseutuelinkeinojen rahoituslakia.
Porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain nojalla on ollut mahdollista tukea sekä EY:n osaksi rahoittamin varoin että kokonaan kansallisin varoin porotalouden ja luontaiselinkeinojen harjoittajien sekä paliskuntien tuotannollisia investointeja ja elinkeinonharjoittamisen aloittamista tilan hankinnan yhteydessä sekä maanhankintaa että asuntorakentamista. Porotaloutta ja luontaiselinkeinoja koskeviin hankkeisiin ja yritystoimintaan on lisäksi ollut mahdollista myöntää EY:n osarahoittamana tukea tavoite 1 -ohjelmasta porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain nojalla, mutta käytännössä hanke- ja yritystuki on myönnetty maaseutuelinkeinojen rahoituslain nojalla. Edellisellä ohjelmakaudella nuorten viljelijöiden aloitustuki, jota on voitu myöntää myös poro- ja luontaiselinkeinotalouden harjoittajille, on rahoitettu Pohjois-Suomen tavoite 1 –ohjelmasta EU:n osaksi rahoittamina.
Maatalouden rakennetuista annetulla lailla maatalouden rakennetukijärjestelmä on uudistettu kokonaan ja samalla otettu huomioon perustuslain soveltamiskäytännöstä aiheutuneet muutostarpeet. Sen sijaan porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain osalta tätä ei ole vielä toteutettu. Uudistus merkitsee koko lain rakenteen uusimisen, koska osa nykyisiin asetuksiin sisältyvistä seikoista on tarpeen sisällyttää lakiin, jotta sekä laki että alemman asteiset säädökset täyttäisivät perustuslain edellyttämät säädöksiä koskevat vaatimukset. Samalla on mahdollista tarkastella lain sisällön ajantasaisuutta myös muilta osin.
Porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain hyväksyntä on perustunut osaksi EY:n lainsäädännössä yhteisön maataloustuen valtiontuesta annettuihin suuntaviivoihin, jotka on korvattu uusilla komission antamilla maa- ja metsätalousalan valtiontukea koskevilla suuntaviivoilla vuosiksi 2007-2013. Vastaavasti osarahoitettua tukea vuosia 2007-2013 koskeva yhteisön lainsäädäntö on muuttunut. EY:n lainsäädännön muutoksista johtuen myös porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslaki on sopeutettava uusiin EY:n valtiontukisääntöihin ja uutta kautta koskeviin yhteisön säädöksiin. Lainsäädännöllisistä vaatimuksista johtuen uudistettavan porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain sisältöä on tarpeen tarkistaa ja samassa yhteydessä muuttaa ja täsmentää lain sisältöä.
Työryhmälle määritellyn toimeksiannon mukaisesti työryhmä on valmistellut esityksen uudeksi porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain sisällöksi. Työryhmä on tarkastellut rinnalla myös nykyistä lainsäädäntöä ja tehnyt esitykset niistä tukimuodoista ja tukitasoista, jotka on tarkoituksenmukaista sisällyttää myös tuleviin säädöksiin.
Porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain nojalla on ollut mahdollista tukea sekä EY:n osaksi rahoittamin varoin että kokonaan kansallisin varoin porotalouden ja luontaiselinkeinojen harjoittajien sekä paliskuntien tuotannollisia investointeja ja elinkeinonharjoittamisen aloittamista tilan hankinnan yhteydessä sekä maanhankintaa että asuntorakentamista. Porotaloutta ja luontaiselinkeinoja koskeviin hankkeisiin ja yritystoimintaan on lisäksi ollut mahdollista myöntää EY:n osarahoittamana tukea tavoite 1 -ohjelmasta porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain nojalla, mutta käytännössä hanke- ja yritystuki on myönnetty maaseutuelinkeinojen rahoituslain nojalla. Edellisellä ohjelmakaudella nuorten viljelijöiden aloitustuki, jota on voitu myöntää myös poro- ja luontaiselinkeinotalouden harjoittajille, on rahoitettu Pohjois-Suomen tavoite 1 –ohjelmasta EU:n osaksi rahoittamina.
Maatalouden rakennetuista annetulla lailla maatalouden rakennetukijärjestelmä on uudistettu kokonaan ja samalla otettu huomioon perustuslain soveltamiskäytännöstä aiheutuneet muutostarpeet. Sen sijaan porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain osalta tätä ei ole vielä toteutettu. Uudistus merkitsee koko lain rakenteen uusimisen, koska osa nykyisiin asetuksiin sisältyvistä seikoista on tarpeen sisällyttää lakiin, jotta sekä laki että alemman asteiset säädökset täyttäisivät perustuslain edellyttämät säädöksiä koskevat vaatimukset. Samalla on mahdollista tarkastella lain sisällön ajantasaisuutta myös muilta osin.
Porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain hyväksyntä on perustunut osaksi EY:n lainsäädännössä yhteisön maataloustuen valtiontuesta annettuihin suuntaviivoihin, jotka on korvattu uusilla komission antamilla maa- ja metsätalousalan valtiontukea koskevilla suuntaviivoilla vuosiksi 2007-2013. Vastaavasti osarahoitettua tukea vuosia 2007-2013 koskeva yhteisön lainsäädäntö on muuttunut. EY:n lainsäädännön muutoksista johtuen myös porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslaki on sopeutettava uusiin EY:n valtiontukisääntöihin ja uutta kautta koskeviin yhteisön säädöksiin. Lainsäädännöllisistä vaatimuksista johtuen uudistettavan porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain sisältöä on tarpeen tarkistaa ja samassa yhteydessä muuttaa ja täsmentää lain sisältöä.
Työryhmälle määritellyn toimeksiannon mukaisesti työryhmä on valmistellut esityksen uudeksi porotalouden ja luontaiselinkeinojen rahoituslain sisällöksi. Työryhmä on tarkastellut rinnalla myös nykyistä lainsäädäntöä ja tehnyt esitykset niistä tukimuodoista ja tukitasoista, jotka on tarkoituksenmukaista sisällyttää myös tuleviin säädöksiin.