Selvitys suomalaisen ylioppilastutkinnon järjestämisestä englannin kielellä
Rinta-aho, Harri; Mikkola, Kati (2018-03-09)
Rinta-aho, Harri
Mikkola, Kati
Opetus- ja kulttuuriministeriö
09.03.2018
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 15/2018This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-561-7Tiivistelmä
Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen asetti 21.12.2017 (OKM/105/040/2017) selvityshenkilöt selvittämään, miten englanninkielisen ylioppilastutkinnon järjestäminen toteutetaan ja millaisia kustannuksia siitä aiheutuu. Rehtori Harri Rinta-aho ja dosentti Kati Mikkola luovuttivat selvityksen opetusministeriölle 9.3.2018.
Selvityshenkilöt ovat kartoittaneet keskeisten sidosryhmien ja asiantuntijoiden näkemyksiä englanninkielisen ylioppilastutkinnon järjestämisestä. Keskeisinä johtopäätöksinään selvityshenkilöt esittävät seuraavat näkökohdat ja suositukset:
Englanninkielinen ylioppilastutkinto edellyttää englanninkielistä lukiokoulutusta, joka puolestaan edellyttää riittävää kysyntää. Englanninkielisen lukiokoulutuksen tarve ja toteuttamisedellytykset painottuvat maan suurimpiin kaupunkeihin. Tutkinnon suorittaminen tulee sitoa ensisijaisesti opetuskieleen, mutta tietyin kriteerein mahdollisuus tutkinnon suorittamiseen on turvattava myös muille kuin englanninkieliset lukio-opinnot suorittaneille. Tutkinnon rakenne tulisi olla mahdollisimman samanlainen kuin suomen- ja ruotsinkielisessä tutkinnossa. Vieraskielisten kokelaiden (äidinkieli muu kuin suomi, ruotsi tai saame) kohdalla on kuitenkin harkittava raportissa esitettyjä, nykyisestä poikkeavia ratkaisuja äidinkielen ja kotimaisten kielten kokeissa. Vähintään yhden kotimaisen kielen kokeen tulisi sisältyä englanninkieliseen ylioppilastutkintoon. Koevalikoiman tulee vastata suomen- ja ruotsinkielistä tutkintoa. Ylioppilastutkinto tulee jatkossakin suorittaa yhdellä tutkintokielellä. Englanninkielisen tutkinnon aiheuttamat lisäkulut on katettava valtion budjetista. Englanninkielisellä ylioppilastutkinnolla on edellytykset vahvistaa ylioppilastutkinnon asemaa kansainvälisesti ja tukea suomalaista koulutusvientiä. Englanninkielinen ylioppilastutkinto edellyttää lainsäädännöllisiä muutoksia
Selvityshenkilöt ovat kartoittaneet keskeisten sidosryhmien ja asiantuntijoiden näkemyksiä englanninkielisen ylioppilastutkinnon järjestämisestä. Keskeisinä johtopäätöksinään selvityshenkilöt esittävät seuraavat näkökohdat ja suositukset:
Englanninkielinen ylioppilastutkinto edellyttää englanninkielistä lukiokoulutusta, joka puolestaan edellyttää riittävää kysyntää. Englanninkielisen lukiokoulutuksen tarve ja toteuttamisedellytykset painottuvat maan suurimpiin kaupunkeihin. Tutkinnon suorittaminen tulee sitoa ensisijaisesti opetuskieleen, mutta tietyin kriteerein mahdollisuus tutkinnon suorittamiseen on turvattava myös muille kuin englanninkieliset lukio-opinnot suorittaneille. Tutkinnon rakenne tulisi olla mahdollisimman samanlainen kuin suomen- ja ruotsinkielisessä tutkinnossa. Vieraskielisten kokelaiden (äidinkieli muu kuin suomi, ruotsi tai saame) kohdalla on kuitenkin harkittava raportissa esitettyjä, nykyisestä poikkeavia ratkaisuja äidinkielen ja kotimaisten kielten kokeissa. Vähintään yhden kotimaisen kielen kokeen tulisi sisältyä englanninkieliseen ylioppilastutkintoon. Koevalikoiman tulee vastata suomen- ja ruotsinkielistä tutkintoa. Ylioppilastutkinto tulee jatkossakin suorittaa yhdellä tutkintokielellä. Englanninkielisen tutkinnon aiheuttamat lisäkulut on katettava valtion budjetista. Englanninkielisellä ylioppilastutkinnolla on edellytykset vahvistaa ylioppilastutkinnon asemaa kansainvälisesti ja tukea suomalaista koulutusvientiä. Englanninkielinen ylioppilastutkinto edellyttää lainsäädännöllisiä muutoksia