Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Maa- ja metsätalousministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Maa- ja metsätalousministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Kestävän metsätalouden rahoituslainsäädännön työryhmä


Avaa tiedosto
trm 2014_3_Kestävän metsätalouden rahoituslainsäädännön kokonaisuudistustyöryhmä.pdf (1.982Mt)
Lataukset: 

maa- ja metsätalousministeriö
08.04.2014
Julkaisusarja:
Maa- ja metsätalousministeriön työryhmämuistio 3/2014
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-453-849-7
Tiivistelmä
Maa- ja metsätalousministeriön asettama kestävän metsätalouden rahoituslainsäädännön kokonais-uudistustyöryhmä valmisteli toimeksiannon mukaisesti ehdotuksen uudeksi kestävän metsätalouden rahoituslain toteuttamisvaihtoehdoksi sekä laati vaikutusten arvioinnin esityksestään.
Työryhmä on työssään ottanut huomioon EU:n uudet valtiontukisuuntaviivat sillä tarkkuudella kuin se valtiontukisuuntaviivojen tiedossa olleen luonnoksen perusteella on ollut mahdollista. EU:n valtiontukisuuntaviivojen johdosta työryhmä on päätynyt esittämään muun muassa määritelmää metsälle.
Työryhmä on tarkastellut tuettavia työlajeja, tukiehtoja ja tukitasoja. Työryhmä ehdottaa tuettaviksi toimenpiteiksi metsän uudistamista, nuoren metsän hoitoa, terveyslannoitusta, juurikäävän torjuntaa, suometsien hoitoa, yksityisteiden perusparannusta ja uuden metsätien rakentamista. Lisäksi rahoitus-ta voitaisiin myöntää ympäristötukeen ja luonnonhoitohankkeisiin sekä luonnonarvotukeen, mikäli EU:n valtiontukisuuntaviivat sen mahdollistavat. Tuki myönnettäisiin jatkossa hankkeen kokonaiskus-tannuksiin.
Työryhmä ehdottaa, että tukivyöhykkeet perustuisivat metsälain nojalla määriteltyihin vyöhykkeisiin. Työryhmän ehdotuksen mukaan metsänuudistamisen tuki rajattaisiin pohjoiseen Suomeen, eikä pel-lon metsitykseen tai luonnontuhojen korjaamiseen olisi jatkossa mahdollista saada tukea. Työryhmän ehdotuksen mukaan rahoituksen painopistettä siirretään taimikoiden varhaishoitoon, jotta tukijärjes-telmä kannustaisi tekemään metsänhoitotöitä oikeaan aikaan ja nykyistä kustannustehokkaammin. Juurikäävän torjunnan tukialuetta, torjunta-aikaa ja tuen saajien määrää laajennetaan. Ehdotuksen mukaan tukea juurikäävän torjuntaan saisivat yksityisten metsänomistajien lisäksi myös yhteisöt paitsi Metsähallitus eteläisen ja keskisen Suomen alueella toukokuun alun ja marraskuun lopun välisenä aikana tehtyyn juurikäävän torjuntaan. Kantojen nostoon tukea ei kuitenkaan enää myönnettäisi. Työ-ryhmä ehdottaa, että nykyisestä energiapuun korjuutuesta luovutaan. Työryhmä ehdottaa ympäristö-tuen laskentaa uudistettavaksi siten, että kasvupaikan tuottokyky voitaisiin ottaa paremmin huomioon ja siten monimuotoisuuden kannalta arvokkaimpia kohteita tulisi nykyistä enemmän sopimusten piiriin.
Tukijärjestelmä on määräaikainen ja tukijärjestelmän rahoitus on harkinnanvaraista. Toiminta tulee sopeuttaa vuosittain hyväksytyn julkisen talouden suunnitelman ja valtion talousarvion puitteisiin.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto