Slutrapport av arbetsgruppen för revidering av lagen om vattentjänster
Avaa tiedosto
Lataukset:
maa- ja metsätalousministeriö
17.06.2010
Julkaisusarja:
Jord- och skogsbruksministeriets arbetsgruppspromemoria 6a/2010This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-453-588-5Tiivistelmä
Lagen om vattentjänster (119/2001) trädde i kraft 1.3.2001 och ersatte den då gällande lagen om allmänna vatten- och avloppsverk (982/1977) och lagen om avloppsvattenavgift (610/1973). Syftet med lagen är att till skäliga kostnader trygga tillgången till hushållsvatten samt sådan avloppshantering som är ändamålsenlig med tanke på hälso- och miljöskyddet. Lagen om vattentjänster (nedan vattentjänstlagen eller LVT) innehåller bestämmelser om bland annat allmän utveckling och ordnande av vattentjänster, om kommunens, vattentjänstverkets och dess kunders skyldigheter och rättigheter, om kostnaderna för vattentjänsterna och avgiftsgrunderna samt om avtalen mellan verket och kunden.
Jord- och skogsbruksministeriet har följt upp hur vattentjänstlagens bestämmelser tillämpas och hur de fungerar ända sedan lagen trädde i kraft. I samband med denna uppföljning lät ministeriet hösten 2006 utföra en enkätundersökning för att få reda på hur vattentjänstverken, kommunernas myndigheter och de centrala intressentgrupperna tycker att lagen fungerar. Utgående från uppföljningen och enkäten konstaterades att vattentjänstlagen allmänt taget har fungerat väl och att det inte har uppkommit några stora problem vid tillämpning av lagen. Man ansåg emellertid att vissa av bestämmelserna i lagen behöver preciseras eller revideras.
Jord- och skogsbruksministeriet har följt upp hur vattentjänstlagens bestämmelser tillämpas och hur de fungerar ända sedan lagen trädde i kraft. I samband med denna uppföljning lät ministeriet hösten 2006 utföra en enkätundersökning för att få reda på hur vattentjänstverken, kommunernas myndigheter och de centrala intressentgrupperna tycker att lagen fungerar. Utgående från uppföljningen och enkäten konstaterades att vattentjänstlagen allmänt taget har fungerat väl och att det inte har uppkommit några stora problem vid tillämpning av lagen. Man ansåg emellertid att vissa av bestämmelserna i lagen behöver preciseras eller revideras.