Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Valto etusivu
  • Valtioneuvoston kanslia
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Valto etusivu
  • Valtioneuvoston kanslia
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Tytöt ja pojat koulussa – Miten selättää poikien heikko suoriutuminen

Pöysä, Sanni; Pesu, Laura; Pulkkinen, Jonna; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Rautopuro, Juhani; Kupiainen, Sirkku; Ahtiainen, Raisa; Hienonen, Ninja; Kortesoja, Laura; Hotulainen, Risto (2018-04-17)

Avaa tiedosto
36-2018-Tytot ja pojat koulussa.pdf (1.684Mt)
Lataukset: 

Pöysä, Sanni
Pesu, Laura
Pulkkinen, Jonna
Lerkkanen, Marja-Kristiina
Rautopuro, Juhani
Kupiainen, Sirkku
Ahtiainen, Raisa
Hienonen, Ninja
Kortesoja, Laura
Hotulainen, Risto
Valtioneuvoston kanslia
17.04.2018
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet refworks
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-541-9
Tiivistelmä
Viimeisimmät kansainväliset arvioinnit ovat osoittaneet tyttöjen ja poikien välisten erojen oppimistuloksissa kasvaneen ja etenkin poikien osaamisen heikentyneen. Tämän hankkeen tavoitteena oli selvittää, mitkä yksilö-, luokka- ja koulutason tekijät selittävät tyttöjen ja poikien eroja osaamisessa, oppimiseen liittyvissä asenteissa ja motivaatiossa. Lisäksi kartoitettiin sellaisia pedagogisia ratkaisuja ja interventioita, joilla on pystytty tasoittamaan tyttöjen ja poikien välisiä osaamiseroja. Hanke jakaantui kahteen eri osakokonaisuuteen. Ensimmäinen osa sisältää kirjallisuuskatsauksen ja osaamiserojen tarkastelun alakoulussa. Kirjallisuuskatsauksessa tarkasteltiin aiempia suomalaisia ja kansainvälisiä tutkimustuloksia siitä, mitkä yksilö-, luokka-, koulu- ja yhteiskuntatason tekijät selittävät tyttöjen ja poikien välisiä eroja osaamisessa. Alakoululaisten osaamiserojen tarkastelussa hyödynnettiin Alkuportaat-seurantatutkimuksen ja TIMSS 2015 -tutkimuksen aineistoja sekä hankkeessa kerättyjä opettaja- ja rehtorikyselyitä ja oppilas- ja opettajahaastatteluita. Hankkeen toisessa osassa tarkasteltiin osaamiseroja yläkoulussa. Siinä hyödynnettiin Helsingin ja Tampereen yliopistojen sekä Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) yhteistyönä keräämää MetLoFIN-aineistoa, valtakunnallista luokanmuodostusta koskevaa kyselyaineistoa sekä hankkeessa kerättyjä oppilas- ja rehtorihaastatteluita ja rehtorikyselyä

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto