Raskaan liikenteen aikaperusteinen tienkäyttömaksu (vinjetti) : esiselvitys
Lataukset:
Liikenne- ja viestintäministeriö
08.05.2018
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 1/2018This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-542-2Tiivistelmä
Tässä selvityksessä arvioidaan raskaan liikenteen aikaperusteisen tienkäyttömaksun eli vinjetin käyttöönottoa Suomessa koko tieverkolla ja yli 12 t ajoneuvoilla. Vinjetillä hinnoiteltaisiin ulkomaisten kuorma-autojen tienkäyttöä, mutta vinjetti pitää periä myös kotimaisilta kuorma-autoilta. Kotimaisilta kuorma-autoilta vinjetti perittäisiin ajoneuvoveron yhteydessä. Ulkomaisille kuorma-autoille luotaisiin erillinen maksamisen järjestelmä. Muutosten toteutusaikatauluksi arvioidaan vähintään 24, todennäköisesti n. 30 kuukautta. Vinjetin käyttöönotto ja operointi maksaisi 3,5–4,5 milj. euroa /v. Vinjetin hinnoitteluun (pv, vk, kk tai vuosi) direktiivin ylärajaa alhaisempi taso on optimaalisin. Ulkomaisilta yli 12 t kuorma-autoilta voitaisiin periä maksutuloja 13,5–14,1 milj. (Eurovignette 6,7 milj.) euroa / vuosi. Kotimaisten yli 12 t kuorma-autojen verotus kuitenkin kiristyisi merkittävästi, vaikka vinjetti perittäisiin tasoltaan alhaisena ja sitä kompensoitaisiin alentamalla käyttövoimaveroa EU-lainsäädännölliseen minimiin saakka. Polttoaineverotuksen yhteydessä tapahtuva kompensaatio ei ole käytännössä mahdollinen. Eniten verotus kiristyisi perävaunuttomilla kuorma-autoilla ja lievemmin yhdistelmillä, suurille yhdistelmille vinjetti olisi kompensoitavissa helpoimmin. Kompensointiin liittyy kuitenkin kansainvälisen syrjivyyden riski. Käyttövoimaveron ja vinjetin yhteensovittaminen edellyttäisi ajoneuvoverolain muutoksia. Käyttövoimaveroa pitäisi alentaa ja siihen pitäisi liittää jousitusluokat sekä mahdollisesti tehdä muita verorakenteen muutoksia EU – minimitason savuttamiseksi. Kompensaation syrjivyyden ehkäisemiseksi myös ajoneuvon päästöluokan lisääminen veroperusteisiin voi olla tarpeen. Käyttövoimavero ja vinjetti tarvitsevat yhtenevät hyvitysperusteet. Verotuksen ohjaavuus muuttuisi hieman, mutta käytännössä ajosuoritteet, päästöt ja infrastruktuurin kuluminen eivät juuri muuttuisi. Vinjetti todennäköisesti ohjaisi kuorma-autokantaa alle 12 t kokoluokkiin. Tosin vinjetin käyttöönotto saattaisi edellyttää EU –lainsäädännön perusteella vinjetin kantamista myös 3,5 – 12 t kuorma-autoilta