Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Työelämän ohjausryhmän loppuraportti


Avaa tiedosto
okm28.pdf (607.2Kt)
Lataukset: 

Opetus- ja kulttuuriministeriö
13.08.2018
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2018:28
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-578-5
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti 15.4.2015 työelämän ohjausryhmän ammatillisen tutkintorakenteen uudistamiseksi. Ohjausryhmä jätti 9.8.2016 väliraporttinsa, johon sisältyi ohjausryhmän ehdotus ammatillisesta tutkintorakenteesta sekä osaamispisteiden käyttöönotosta näyttötutkinnoissa. Loppuraportissa esitetään yhteenveto väliraportin ehdotusten toteutumisesta säädöksissä ja tutkintojen perusteissa. Lisäksi loppuraportissa kuvataan ohjausryhmän näkemys erikoisammattitutkintojen ja korkeakoulututkintojen ja korkeakoulujen erikoistumiskoulutusten suhteesta ja tehdään ehdotukset kehittämistoimenpiteiksi. Ohjausryhmä ehdottaa, että koulutusjärjestelmässä ei ole tiukkoja eri koulutusasteiden välisiä raja-aitoja, vaan koulutusjärjestelmässä tulisi olla mahdollista liikkua eri suuntiin. Jatkossakin tulisi mahdollistaa se, että eri koulutustaustoilta tulevat henkilöt voivat kouluttautua joustavasti osaamistarpeidensa mukaisesti. Jatkuvan oppimisen toteutumista tulisi tukea asiakas- ja työelämälähtöisesti, ei järjestelmäkeskeisesti. Ohjausryhmän näkemyksen mukaan tulevaisuuden osaamistarpeisiin vastaamiseksi yksilön liikkumista koulutusjärjestelmässä tulee edelleen joustavoittaa ja mahdollistaa nykyistä laajempi eri koulutusasteilta olevan osaamisen yhdistäminen. Joustavien opintopolkujen mahdollistaminen edellyttää koko koulutusjärjestelmän tarkastelua kokonaisuutena ja sitä, että tehdään koko koulutusjärjestelmän kattavaa strategia- ja visiotyötä. Osana tätä työtä tulisi linjata, miten koulutukseen suunnatut yhteiskunnan rajalliset resurssit jaetaan ja mikä on yksilön, mikä yhteiskunnan ja mikä työnantajien vastuu jatkuvan oppimisen rahoittamisessa. Ohjausryhmä ehdottaa lisäksi, että erikoisammattitutkintojen ja korkeakoulujen erikoistumiskoulutusten välistä eroa tulisi arvioida tarkemmin ja tarvittaessa selkeyttää niin, että uusia erikoisammattitutkintoja ja uusia korkeakoulutettujen erikoistumiskoulutuksia luotaessa tai olemassa olevia uudistettaessa näiden lähtökohtaiset tavoitteet toteutuisivat. Erikoisammattitutkinnoissa tulisi painottaa syvällistä tai monialaista ammatillista osaamista ja korkeakoulujen erikoistumiskoulutuksissa puolestaan huolehdittaisiin siitä, että niissä toteutuvat niille asetuksissa (794/2004 ja 1129/2014) säädetyt tavoitteet.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto