Asunto-osakeyhtiöiden purkavan uusrakentamisen helpottaminen turvallisesti, ennakoitavasti ja tehokkaasti. Lausuntotiivistelmä
Piikki, Anni (2018-10-02)
Piikki, Anni
Oikeusministeriö
02.10.2018
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 27/2018This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-703-8Tiivistelmä
Oikeusministeriön työryhmä ehdotti asunto-osakeyhtiölain muuttamista purkavan uusrakentamisen helpottamiseksi siten, että samalla turvataan kunkin osakkaan asuminen, asuntovarallisuuden arvo ja muut asunto-osakkeiden tuottamat oikeudet (OMML 16/2018).
Ehdotuksen mukaan yhtiökokous voi päättää 4/5 määräenemmistöllä uusrakentamisesta, jossa osakkaat saavat uudesta rakennuksesta uudet huoneistot yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti ja muuten tietyin ehdoin. Toisena keinona työryhmä ehdotti mahdollisuutta lunastaa vähemmistöosakkeet käypään hintaan, kun lunastajalla on yli 90% yhtiön osakkeista ja äänistä. Lisäksi työryhmä ehdotti, että yhtiökokous voisi 4/5 määräenemmistöllä päättää korjauskelvottoman rakennuksen ja kiinteistön luovuttamisesta ja selvitystilasta siten, että yhtiön netto-omaisuus jaettaisiin saman tien osakkaille.
Lähes kaikki lausunnonantajat kannattivat yleisesti esitettyä asunto-osakeyhtiölain muutosta. Osa lausunnonantajista ehdotti riippumattoman asiantuntijan pätevyysvaatimusten säätämistä suoraan laissa. Huomattava osa lausunnonantajista ehdotti intressiristiriitatilanteiden sääntelyn erillistä jatkovalmistelua tai nykyistä esteellisyyssääntelyä ehdotetun lähipiirisääntelyn sijasta. Osa lausunnonantajista katsoi, ettei verotuskysymyksiä, asuntokauppalain soveltamista uusien asuntojen myyntiin vanhoille osakkaille, suhdetta maankäyttö- ja rakennuslakiin, aiemmin osakkaille myönnettyjen avustusten takaisinperintään ja huoneenvuokrasuhteiden sääntelyyn ole riittävällä tavalla käsitelty.
Ehdotuksen mukaan yhtiökokous voi päättää 4/5 määräenemmistöllä uusrakentamisesta, jossa osakkaat saavat uudesta rakennuksesta uudet huoneistot yhdenvertaisuusperiaatteen mukaisesti ja muuten tietyin ehdoin. Toisena keinona työryhmä ehdotti mahdollisuutta lunastaa vähemmistöosakkeet käypään hintaan, kun lunastajalla on yli 90% yhtiön osakkeista ja äänistä. Lisäksi työryhmä ehdotti, että yhtiökokous voisi 4/5 määräenemmistöllä päättää korjauskelvottoman rakennuksen ja kiinteistön luovuttamisesta ja selvitystilasta siten, että yhtiön netto-omaisuus jaettaisiin saman tien osakkaille.
Lähes kaikki lausunnonantajat kannattivat yleisesti esitettyä asunto-osakeyhtiölain muutosta. Osa lausunnonantajista ehdotti riippumattoman asiantuntijan pätevyysvaatimusten säätämistä suoraan laissa. Huomattava osa lausunnonantajista ehdotti intressiristiriitatilanteiden sääntelyn erillistä jatkovalmistelua tai nykyistä esteellisyyssääntelyä ehdotetun lähipiirisääntelyn sijasta. Osa lausunnonantajista katsoi, ettei verotuskysymyksiä, asuntokauppalain soveltamista uusien asuntojen myyntiin vanhoille osakkaille, suhdetta maankäyttö- ja rakennuslakiin, aiemmin osakkaille myönnettyjen avustusten takaisinperintään ja huoneenvuokrasuhteiden sääntelyyn ole riittävällä tavalla käsitelty.