Väylä tulevaan: Infrahankkeiden toteuttamista yhtiömallilla selvittävän työryhmän raportti
Jussila, Kati; Katara, Markus; Rainiala, Miikka; Suutarinen, Niina; Varjus, Ilari (2018-12-20)
Jussila, Kati
Katara, Markus
Rainiala, Miikka
Suutarinen, Niina
Varjus, Ilari
Valtiovarainministeriö
20.12.2018
Julkaisusarja:
Valtiovarainministeriön julkaisuja 34/2018This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-251-980-1Tiivistelmä
Valtiovarainministeri asetti työryhmän selvittämään infrahankkeiden toteuttamista yhtiömallilla. Toimeksiannon mukaan työryhmän tuli selvittää vaihtoehtoisten yhtiömallien perustamiseen ja toimintaan liittyvät juridiset, taloudelliset ja hallinnolliset kysymykset eri osapuolten näkökulmasta. Keskeisiä kysymyksiä oli arvioida: yhtiön omistusrakennetta (kuten mahdollisia omistajatahoja, omistusosuuksia ja tarvittavia pääoman sijoituksia yhtiöön), valtion roolia suhteessa yhtiöön, missä roolissa yhtiö toimisi hankkeen rakentamisessa ja kunnossapidossa, mikä olisi vastuunjako em. tehtävien osalta viranomaistahojen kanssa, minkä tahon omistuksessa ja vastuulla hanke eri vaiheissaan on, miten mahdolliset omistuksen siirtymiset tapahtuisivat, miten hankkeen ylläpito eri tilanteissa järjestettäisiin, miten hankkeen rahoitus järjestetään sen rakentamisaikana sekä myöhemmin hankeen valmistuttua sen käytön ja kunnossapidon osalta ja mikä on suhde budjettirahoitukseen. Lisäksi tuli arvioida vaihtoehtoisten yhtiömallien verotuskohtelua mm. arvonlisäveron ja tuloverotuksen näkökulmasta sekä muita hankkeen toteutuksen ja käytön kannalta keskeisiä ratkaistavia asioita. Työryhmä on selvittänyt, miten suuri väylähanke voitaisiin toteuttaa mm. valtion ja kuntien omistaman osakeyhtiön avulla. Osakeyhtiö voisi, paitsi osallistua suunnitteluun ja rakennuttaa hankkeen, sekä jatkaa hankkeen ylläpitäjänä ja omistajana. Yhtiö voitaisiin myös purkaa rakentamisen jälkeen. Hankkeen rakentamis- ja ylläpitokustannuksiin voitaisiin saada loppurahoitusta käyttäjämaksuista, EU-tuista, kiinteistökehittämisestä saatavasta arvonnoususta, yksityisen hyötyjän osuudesta, omaan pääomaan sijoittavan kolmannen tahon osuudesta sekä kuntien ja valtion myöntämänä tukena. Mitä suurempi osuus voidaan kattaa neljällä ensimmäisellä keinolla, sitä pienempi on valtion ja kuntien eli veronmaksajien katettavaksi jäävä summa ja sitä suuremmat ovat tältä kannalta hankkeen toteutusedellytykset. Työryhmä on selvittänyt erilaisia yhtiön toimintaan liittyviä periaatteita ja mahdollisuuksia sekä myös haasteita.