Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Sosiaali- ja terveysministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

IkäOpastin asiakasohjaus Kymenlaaksossa : Periaatteet ja toimintamalli

Kettunen, Marjut (2019-01-03)

Avaa tiedosto
R_54_2018_IkaOpastin.pdf (1.511Mt)
Lataukset: 

Kettunen, Marjut
Sosiaali- ja terveysministeriö
03.01.2019
Julkaisusarja:
Raportteja ja muistioita
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4010-9
Tiivistelmä
IkäOpastin asiakasohjauksen periaatteet ja toimintamalli luotiin Kymenlaakson IkäOpastin –hankkeessa, jota toteutettiin ajalla 1.10.2016–31.10.2018. Se oli osa hallituksen valtakunnallista Kehitetään ikäihmisten kotihoitoa ja vahvistetaan kaiken ikäisten omaishoitoa I&O-kärkihanketta ja sai rahoituksensa alueellisessa hankekokokonaisuudessa keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen teemassa (KAAPO). IkäOpastin-hankkeen tavoitteena oli luoda maakunnallinen keskitetyn asiakas- ja palveluohjauksen toimintamalli Kymenlaakson maakuntaan iäkkäiden palveluihin.

Kärkihankkeen toimeenpano oli yhteydessä sote- ja aluehallintouudistukseen. Sote-uudistuksen aikataulun viivästymisestä johtuen, IkäOpastin-hankkeessa mallinnetuissa toimintamalleissa sovellettiin voimassa olevaa lainsäädäntöä. IkäOpastin-hankkeessa kehitetty keskitetyn asiakasohjauksen toimintamalli perustuu iäkkäiden palvelutehtävän mukaiseen sosiaalihuollon palveluprosessiin siltä osin, kun on kyse sosiaalihuollon tarkoittamista iäkkäiden palveluista ja niiden järjestämisestä asiakkaalle. Hankkeessa mallinnettuja asiakasohjauksen käsitteitä ja periaatteita voidaan hyödyntää kaiken ikäisten asiakasohjauksessa (geneerinen asiakasohjaus). Iäkkäiden palvelutehtävään liittyvää asiakasohjauksen toimintamallia voidaan soveltaa muissa sosiaalihuollon palvelutehtävissä.

Kymenlaaksossa aloitttaa vuoden 2019 alusta Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalveluiden kuntayhtymä Kymsote. Kymsoten koti-, asumis- ja hoivapalvelukokonaisuudessa on asiakas- ja palveluohjauksen yksikkö, jossa IkäOpastin-hankkeessa kehitetyt toimintallit otetaan yhdenmukaisesti käyttöön. IkäOpastin-hankkeessa kuvatut asiakasohjauksen käsitteet, strategia, palvelulupaus ja toimintamallit vahvistavat asiakasohjauksen yhdenmukaista toteuttamista. Strategiaan perustuvat mittarit ja asiakasohjauksen sähköiset työvälineet mahdollistavat asiakasohjauksen tiedolla johtamista. Toimintamallit vaativat jatkokehittämistä erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon rajapinnoilla

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto