Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Oikeushallintovirastoselvitys

Jokinen, Juhani (2019-03-29)

Avaa tiedosto
OMSO_2019_11_Oikeushallintovirastoselvitys.pdf (3.619Mt)
Lataukset: 

Jokinen, Juhani
Oikeusministeriö
29.03.2019
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2019:11
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-748-9
Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 12.12.2018 selvityshenkilön, jonka tuli selvittää oikeusministeriön hallinnonalan pienten toimijoiden hallinto- ja tukitehtävien yhteen kokoamista siten, ettei niiden itsenäistä asemaa vaarannettaisi eikä niiden tehtäväkenttää muutettaisi. Selvitys koski Euroopan kriminaalipolitiikan instituutti HEUNIa, lapsiasiavaltuutettua, Onnettomuustutkintakeskusta, tasa-arvovaltuutettua, tietosuojavaltuutettua, tiedusteluvalvontavaltuutettua ja yhdenvertaisuusvaltuutettua (erillisvirastot).

Selvitys päätyy kahteen vaihtoehtoiseen malliin: a) Tietosuojaviranomaisesta muodostettaisiin virasto, jonka hallinto hoitaisi myös muiden erillisvirastojen hallinto- ja tukitehtäviä, b) perustettaisiin uusi Oikeushallintovirasto, joka hoitaisi erillisvirastojen hallintoasioita. Kummassakin mallissa kirjanpitoyksikkötehtävät siirtyisivät uudelle virastolle, mutta VES-toimivalta säilyisi oikeusministeriöllä.

Vaihtoehto a) on perusteltu, jos painotetaan tarvetta muuttaa tietosuojaviranomainen virastoksi, mitä sen tehtävien luonne ja yhteiskunnallinen painoarvo puolustaisivat. Erillisvirastojen toisiinsa kohdistaman valvonnan puolueettomuuden ja riippumattomuuden varmistamiseksi malli edellyttäisi kuitenkin tarkkarajaista ratkaisutoimivallan määrittelyä.

Vaihtoehto b):ssä hallintoasioiden valmistelun ja päätöksenteon vastuut ovat virtaviivaisemmin järjestettävissä, ja erillisvirastojen toisiinsa kohdistama valvonta paremmin valvonnan puolueettomuutta tukevaksi.

Kummassakin mallissa erillisvirastoille annettaisiin määräysvaltaa niiden substanssiasioihin kiinteässä yhteydessä olevissa hallintoasioissa toiminnallisen riippumattomuuden varmistamiseksi.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto