Selvitys arvonleikkaussäännösten poistamisen vaikutuksista : Lausuntotiivistelmä
Heikkilä, Aleksi (2019-04-15)
Lataukset:
Heikkilä, Aleksi
Oikeusministeriö
15.04.2019
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisu 37/2018This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-716-8Tiivistelmä
Oikeusministeriö vastaanotti yhteensä 29 lausuntoa arvonleikkaussäännösten poistamisen vaikutuksista laaditusta selvityksestä. Lausunnonantajien näkemykset jakautuvat sen suhteen tulisiko lunastuslain arvonleikkaussäännökset kumota. Osa ministeriöistä sekä elinkeinoelämää että maanomistajia edustavat tahot kannattavat arvonleikkaussäännösten kumoamista. Kunnat pääasiassa vastustavat arvonleikkaussäännösten kumoamista. Osa lausunnonantajista ei ota kantaa arvonleikkaussäännösten kumoamista koskevaan kysymykseen, vaan pitää sitä lähinnä poliittisena arvovalintakysymyksenä.
Usea lausunnonantaja tuo esiin sen, että arvonleikkaussäännöksiä on lunastustoimituksissa sovellettu harvoin tai ei ollenkaan. Samalla kuitenkin korostetaan arvonleikkausääntelyllä olevan jo sen olemassaoloon liittyvä merkittävä vaikutus kunnan maapolitiikkaan. Osa kunnista katsoo, että arvonleikkaussäännösten poistamisen johdosta nykyään pääsääntöisenä toimintatapana olevan vapaaehtoisen kaupankäynnin asemasta jouduttaisiin enenevässä määrin turvautumaan lunastamiseen. Toisaalta osa lausunnonantajista arvioi, että arvonleikkaussäännösten poistaminen toisi positiivisia vaikutuksia kuntien oikea-aikaiseen maanhankintaan ja tasapainottaisi maanomistajien ja kuntien välisiä neuvotteluasetelmia vapaaehtoisissa maakaupoissa ja maankäyttösopimuksissa.
Selvityksessä esitetyt arviot, joiden mukaan arvonleikkaussäännösten poistaminen vahvistaisi omaisuuden suojaa ja edistäisi maanomistajien yhdenvertaista kohtelua, jakaa lausunnonantajien mielipiteet.
Osa lausunnonantajista, pääasiassa kunnat, katsovat, että arvonleikkaussäännösten poistaminen vaikeuttaisi maanomistajien yhdenvertaista kohtelua.
Lisäksi moni lausunnonantaja toteaa, että arvonleikkaussäännösten poistaminen lisäisi spekulointia maan tulevasta arvosta ja avaisi mahdollisuuksia kiinteistökeinotteluun, mikä nostaisi yhdyskuntarakentamiseen tarvittavan maan arvoa ja sitä kautta myös asuntojen hintoja.
Usea lausunnonantaja tuo esiin sen, että arvonleikkaussäännöksiä on lunastustoimituksissa sovellettu harvoin tai ei ollenkaan. Samalla kuitenkin korostetaan arvonleikkausääntelyllä olevan jo sen olemassaoloon liittyvä merkittävä vaikutus kunnan maapolitiikkaan. Osa kunnista katsoo, että arvonleikkaussäännösten poistamisen johdosta nykyään pääsääntöisenä toimintatapana olevan vapaaehtoisen kaupankäynnin asemasta jouduttaisiin enenevässä määrin turvautumaan lunastamiseen. Toisaalta osa lausunnonantajista arvioi, että arvonleikkaussäännösten poistaminen toisi positiivisia vaikutuksia kuntien oikea-aikaiseen maanhankintaan ja tasapainottaisi maanomistajien ja kuntien välisiä neuvotteluasetelmia vapaaehtoisissa maakaupoissa ja maankäyttösopimuksissa.
Selvityksessä esitetyt arviot, joiden mukaan arvonleikkaussäännösten poistaminen vahvistaisi omaisuuden suojaa ja edistäisi maanomistajien yhdenvertaista kohtelua, jakaa lausunnonantajien mielipiteet.
Osa lausunnonantajista, pääasiassa kunnat, katsovat, että arvonleikkaussäännösten poistaminen vaikeuttaisi maanomistajien yhdenvertaista kohtelua.
Lisäksi moni lausunnonantaja toteaa, että arvonleikkaussäännösten poistaminen lisäisi spekulointia maan tulevasta arvosta ja avaisi mahdollisuuksia kiinteistökeinotteluun, mikä nostaisi yhdyskuntarakentamiseen tarvittavan maan arvoa ja sitä kautta myös asuntojen hintoja.