Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Rikosseuraamuslaitoksen toiminta- ja asiakasprosessien tulevaisuus

Pajuoja, Jussi (2019-04-18)

Avaa tiedosto
OMSO_2019_15_RISE_toiminta_ja_asiakasprosessien_tulevaisuus.pdf (675.9Kt)
Lataukset: 

Pajuoja, Jussi
Oikeusministeriö
18.04.2019
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja, Selvityksiä ja ohjeita 2019:15
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-752-6
Tiivistelmä
Rikosseuraamuslaitoksen toiminta- ja asiakasprosesseja käsittelevän selvityksen läpikäyvänä teemana on asiakasvirran kehitys. Keskeisenä havaintona on, että vuositasolla asiakaskunta painottuu lyhytaikaisasiakkaisiin. Vankeusvangeista puolet vapautuu alle viidessä kuukaudessa, tutkintavangeista puolet vapautuu hieman yli kuukaudessa ja sakkovangeista kahdessa viikossa.

Tämä lyhytaikaisasiakkaiden suuri ja nopeasti vaihtuva ryhmä on yleensä jäänyt Rikosseuraamuslaitosta koskevien tarkastelujen ulkopuolelle. Syynä on osaltaan se, että lainsäädännössä ja poikkileikkaushetkeen perustuvassa tilastollisessa tarkastelussa pitkäaikaisvankien osuus korostuu.

Toisena havaintona on seuraamusjärjestelmän monimutkaistuminen. Lainsäädäntöön sisältyy esimerkiksi viisi siviilissä tapahtuvaa teknisen valvonnan muotoa: valvottu koevapaus, valvontarangaistus, yhdistelmärangaistus, tehostettu matkustuskielto ja aresti. Vastaavasti perinteisen valvonnan muotoja on kolme: ehdollisesti rangaistujen nuorten, ehdollisesti rangaistujen aikuisten ja ehdonalaisen vapauden valvonta.

Oma kysymyksensä on vankiloissa tapahtuva päätöksenteko. Lainsäädännön tasolla vankiloiden toiminta on hyvin yksityiskohtaisesti säädettyä. Pahimmillaan tämä voi johtaa siihen, että vankiloiden johtajat käyttävät valtaosan työajastaan heille määrättyjen yksittäispäätösten tekemiseen eikä laitosten yleiselle johtamiselle jää riittävästi aikaa. Tulisikin harkita, kuinka päätösvallan käyttöä voitaisiin delegoida.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto