Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Haku- ja käyttöohje
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Oikeusministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Etäpalvelut oikeusavussa ja edunvalvonnassa : Etäpalvelun kehittämishankkeen loppuraportti

Kärki, Juha (2019-04-29)

Avaa tiedosto
OMTH_2019_16_Etapalvelut_oikeusavussa_ja_edunvalvonnassa.pdf (3.737Mt)
Lataukset: 

Kärki, Juha
Oikeusministeriö
29.04.2019
Julkaisusarja:
Oikeusministeriön julkaisuja, Toiminta ja hallinto 2019:16
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-259-754-0
Tiivistelmä
Oikeusministeriö asetti 1.7.2016 (OM 6/33/2016) hankkeen, jonka tehtävänä oli oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen etäpalvelun kehittäminen oikeusavun kokonaissuunnitelman linjausten ja oikeusaputoimistojen etäpalveluprojektin loppuraportin suositusten mukaisesti. Hankkeen tavoitteena oli kehittää ja lisätä etäpalvelun käyttöä sekä jalkauttaa etäpalvelu osaksi toimistojen päivittäistä toimintaa. Hanke toteutettiin ajalla 15.7.2016 – 31.12.2018. Hanketta vietiin eteenpäin 4 työryhmässä, jotka kukin laativat toimistoille erilaisia suosituksia ja ohjeistuksia tukemaan etäpalvelun käyttöä.

Tavoitteiden toteuttamiseksi henkilöstölle suunnattiin erityistä viestintää etäpalvelusta hallinnonalan intrassa. Kansalaisille etäpalvelusta tiedotettiin oikeus.fi sivustolla mm. etäpalvelusta kertovalla YouTube videolla. Henkilöstölle järjestettiin hankkeen yhteydessä 17 erilaista koulutustilaisuutta, joiden avulla pyrittiin luomaan valmiuksia etäpalvelun käyttöön ja sähköiseen työskentelytapaan.

Etäpalvelun käytön kehittymistä seurattiin hankkeen aikana toimistoilta puolivuosittain manuaalisesti kerätyillä tilastoilla videoneuvottelulaitteiden ja Skypen käytöstä. Tilastojen mukaan etäpalvelun käyttö lisääntyi selvästi hankkeen aikana. Oikeusapu- ja edunvalvontatoimistojen työntekijät käyttivät etäpalvelua asiakastapaamisissa vuonna 2016 yhteensä 518 kertaa, vuonna 2017 yhteensä 808 kertaa ja vuonna 2018 yhteensä 1251 kertaa. Positiivisesta kehityksestä huolimatta toimistot tarvitsevat edelleen kannustusta ja koulutusta etäpalvelujen tarjoamiseen. Erityistä huomiota on kiinnitettävä toimistojen johdon kouluttamiseen sekä uuden rekrytoivan henkilöstön perehdyttämiseen. Etäpalvelun edelleen kehittämiseksi on tarpeen nimetä siitä vastaava henkilö tai asettaa jatkokehittämisestä vastaava työryhmä.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto