Selvitys korkeakoulutettujen erikoistumiskoulutuksesta
Rauhala, Pentti; Urponen, Helka (2019-05-02)
Lataukset:
Rauhala, Pentti
Urponen, Helka
Opetus- ja kulttuuriministeriö
02.05.2019
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:17This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-639-3Tiivistelmä
Korkeakoulutettujen erikoistumiskoulutus on uusi korkeakoulututkinnon ja täydennyskoulutuksen väliin sijoittuva koulutusmuoto. Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti 3.10.2018 asiantuntijat FT Pentti Rauhalan ja VTT Helka Urposen arvioimaan erikoistumiskoulutuksen toteutumista. Selvityksen mukaan erikoistumiskoulutusten vahvuutena on tutkimusperustaisuus, asiantuntijuuden kehittyminen ja työelämäyhteistyö. Haastatellut opiskelijat olivat tyytyväisiä koulutusten tuottamaan osaamiseen ja verkostoihin. Korkeakoulun profiilin ja strategisten painoalojen kytkös erikoistumiskoulutukseen on tärkeää. Kehitystyöllä on ollut vaikutusta myös perustutkintokoulutukseen. Erikoistumiskoulutuksen roolina on vastata ennakoivasti tuleviin työelämän osaamistarpeisiin. Monialaisille erikoistumiskoulutuksille on tarvetta. Tähän mennessä koulutukset ovat keskittyneet tietyille koulutusaloille ja niihin on osallistunut suhteellisen vähän opiskelijoita. Selvityksessä ehdotetaan lainsäädännön uudistamista mm. sopimusmenettelyssä. Erikoistumiskoulutukset tulisi sijoittaa tutkintojen viitekehyksessä tasolle 7 ammattikorkeakouluissa ja 8 yliopistoissa. Rahoituspohjaa tulisi vahvistaa työnantajien rahoituksella, ministeriöiden erillisrahoituksella sekä erilaisilla verotuilla ja setelimalleilla. Erikoistumiskoulutusten tunnettavuutta ja roolia tulisi vahvistaa osana jatkuvan oppimisen kehittämistä.