Katse korkealle ja horisontti laajaksi
Opetus- ja kulttuuriministeriö
31.05.2019
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:26This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-652-2Tiivistelmä
Opetusministeri asetti tammikuussa 2019 Ammatillisen koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen välisen yhteistyön kehittämistä valmistelevan työryhmän, jonka tehtävänä oli selvittää ja kuvata ammatillisen koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen yhteistyön nykytilaa ja erilaisia toimintamalleja, määritellä yhteistyön tavoitteita sekä tehdä ehdotuksia yhteistyön kehittämiseksi ja valtakunnallisiksi toimintamalleiksi. Hallitusohjelman tavoitteena on lisätä toisen asteen koulutuksen ja korkea-asteen välistä yhteistyötä. Ammatillisen koulutuksen lainsäädäntö velvoittaa ammatillisen koulutuksen järjestäjät tekemään yhteistyötä alueen työ- ja elinkeinoelämän, muiden ammatillisen koulutuksen järjestäjien, korkeakoulujen ja lukiokoulutuksen järjestäjien kanssa. Korkeakoulujen tulossopimuksissa (2017–2010) on sovittu, että korkeakoulut lisäävät yhteistyötä toisen asteen koulutuksen järjestäjien kanssa korkeakouluopintoihin siirtymisen nopeuttamiseksi. Korkeakoulutus ja tutkimus 2030 -vision yksi keskeinen kehittämisalue on toiseen asteen kanssa tehtävä yhteistyö joustavien opintopolkujen rakentamiseksi ja koulutustason ja osaamisen tason nostamiseksi. Tavoitteena on korkeakoulutettujen määrän lisääminen 50 %:iin 25–34-vuotiaista vuoteen 2030 mennessä. Kehittämisryhmä ehdottaa raportissa yhteistyön muodoiksi TKI-, verkosto-, työelämä-, opetus- ja nivelvaiheyhteistyötä sekä rakenteellista yhteistyötä ja näiden yhteistyömuotojen alle suositeltuja toimintamalleja. Kehittämisryhmä ehdottaa myös rahoituksen kehittämistä, mm. yhteistyön kehittämistä ja yhdessä tekemistä strategiarahoituksella. Raportti sisältää eri ikäryhmien ja koulutustaustaltaan erilaisten opiskelijoiden jatko-opintoihin hakeutumista, sijoittumista ja tutkinnon suorittamista koskevaa tilastotarkastelua. Raportissa esitellään ammatillisen koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen nykyisen yhteistyön tavoitteita, yhteistyömuotoja ja yhteistyön esteitä. Raportissa kuvataan ammatillisen koulutuksen ja korkeakoulujen yhteistyön tavoitteita yksilön, koulutus-, tutkimus- ja innovaatiojärjestelmän, työ- ja elinkeinoelämän, ammatillisen koulutuksen järjestäjien ja korkeakoulujen kannalta. Kehittämisryhmä tekee myös ehdotuksen yhteistyön periaatteista ja yhteistyön tukemisen keinoista.