Selvitys taiteen perusopetuksen rahoitusjärjestelmän uudistamistarpeista taiteen perusopetuksen saatavuuden turvaamiseksi sekä rahoitusjärjestelmän selkeyttämiseksi ja ajantasaistamiseksi
Suominen, Anniina (2019-06-10)
Suominen, Anniina
Opetus- ja kulttuuriministeriö
10.06.2019
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:27This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-653-9Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö asetti 31.1.2019 professori Anniina Suomisen selvityshenkilöksi tehtävänään muodostaa kokonaisnäkemys taiteen perusopetuksen rahoitusjärjestelmän uudistamistarpeista taiteen perusopetuksen saatavuuden turvaamiseksi sekä rahoitusjärjestelmän selkeyttämiseksi ja ajantasaistamiseksi. Tehtävään sisältyi ehdotusten tekeminen siitä, minkälaisilla lainsäädännöllisillä muutoksilla tai muilla uudistamis- ja jatkotoimenpiteillä rahoitusjärjestelmän toimivuutta ja joustavuutta voitaisiin parantaa. Selvitys toteutettiin kaksivaiheisena siten, että selvityksen ensimmäinen osa, ”Asiakirja keskeisistä huomioista ja toimenpide-ehdotukset koskien taiteen perusopetuksen opetustuntikohtaisen valtionosuusjärjestelmän uudistamistarpeita” toimitettiin opetus- ja kulttuuriministeriölle 31.3.2019. Ensimmäinen osa sisältyy lopulliseen selvitykseen, joka valmistui 31.5.2019.
Selvityshenkilö kartoittaa olemassa olevaa tietoa ja muodostaa kuvan taiteen perusopetuksen rahoitusta koskevasta kokonaisuudesta. Hän nostaa esiin kokonaisuuden muodostamisen haasteellisuuden ja esittää syyksi päätöksenteon ja hallinnoinnin monitahoisuuden ja osittaisen päällekkäisyyden, tiedonkeruun eriytyneisyyden ja hajanaisuuden sekä kentän toimijoiden moninaisuuden. Selvitystyö rakentuu huomioille ja ehdotuksille (19), joista osaa selvityksen tekijä ehdottaa toimeenpantavaksi heti ja osaa puolestaan jatkotyöstettäväksi työryhmätyönä.
Selvityksen vaiheessa I selvityshenkilö tarkastelee taiteen perusopetuksen opetustuntikohtaisen valtionosuusjärjestelmän mahdollisia uudistamistarpeita ja tekee viisi ehdotusta koskien taiteen perusopetuksen rahoituksen ennakoitavuutta ja rakenteellista uudistamista sekä saatavuuden edistämistä. Selvityshenkilö korostaa saatavuuden rinnalla taiteen perusopetuksen saavutettavuutta. Vaiheessa II selvityshenkilön ehdotukset koskevat taiteen perusopetuksen arvoinnin ja rahoitusjärjestelmän kehittämistä laajemmin.
Professori Suominen nostaa selvitystyössään esille taiteen perusopetuksen kansallisesti merkittävän aseman sekä myös sen kansainvälisen ainutlaatuisuuden omana koulutusmuotonaan. Selvityshenkilö katsoo, että taiteen perusopetus on koulutusmuoto, jota tulee tukea ja kehittää valtiollisena ja kulttuurisena voimavarana ja rikkautena.
Selvityshenkilö kartoittaa olemassa olevaa tietoa ja muodostaa kuvan taiteen perusopetuksen rahoitusta koskevasta kokonaisuudesta. Hän nostaa esiin kokonaisuuden muodostamisen haasteellisuuden ja esittää syyksi päätöksenteon ja hallinnoinnin monitahoisuuden ja osittaisen päällekkäisyyden, tiedonkeruun eriytyneisyyden ja hajanaisuuden sekä kentän toimijoiden moninaisuuden. Selvitystyö rakentuu huomioille ja ehdotuksille (19), joista osaa selvityksen tekijä ehdottaa toimeenpantavaksi heti ja osaa puolestaan jatkotyöstettäväksi työryhmätyönä.
Selvityksen vaiheessa I selvityshenkilö tarkastelee taiteen perusopetuksen opetustuntikohtaisen valtionosuusjärjestelmän mahdollisia uudistamistarpeita ja tekee viisi ehdotusta koskien taiteen perusopetuksen rahoituksen ennakoitavuutta ja rakenteellista uudistamista sekä saatavuuden edistämistä. Selvityshenkilö korostaa saatavuuden rinnalla taiteen perusopetuksen saavutettavuutta. Vaiheessa II selvityshenkilön ehdotukset koskevat taiteen perusopetuksen arvoinnin ja rahoitusjärjestelmän kehittämistä laajemmin.
Professori Suominen nostaa selvitystyössään esille taiteen perusopetuksen kansallisesti merkittävän aseman sekä myös sen kansainvälisen ainutlaatuisuuden omana koulutusmuotonaan. Selvityshenkilö katsoo, että taiteen perusopetus on koulutusmuoto, jota tulee tukea ja kehittää valtiollisena ja kulttuurisena voimavarana ja rikkautena.