Hyppää sisältöön
    • Suomi
    • Svenska
    • English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite
  • Etusivu
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö
  • Julkaisut
  • Näytä viite

Lukion tuntijakokokeilu

Blom, Heikki; Tornberg, Aki (2019-07-02)

Avaa tiedosto
OKM_2019_22_Lukion_tuntijakokokeilu.pdf (1.059Mt)
Lataukset: 

Blom, Heikki
Tornberg, Aki
Opetus- ja kulttuuriministeriö
02.07.2019
Julkaisusarja:
Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2019:22
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
 
Tweet Vie viite Refworksiin
 

Julkaisun pysyvä osoite on

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-648-5
Tiivistelmä
Opetus- ja kulttuuriministeriö käynnisti syksyllä 2016 lukion tuntijakokokeilun. Kokeiluun valittiin 28 lukiota. Tuntijakokokeilun tavoitteena on saada kokemuksia valinnaisemman tuntijaon ja yksilöllisempien opiskeluvalintojen toimivuudesta, koulutuksen kansallisten tavoitteiden ja tuntijaon keskinäisestä yhteydestä, tuottaa tietoa lukion tuntijaon kehittämiseksi, saada tietoa kokeilun vaikutuksista opiskelijoiden yleissivistykseen, henkilöstön asemaan ja ylioppilastutkinnon koevalintoihin ja tutkintomenestykseen eri kokoisissa lukioissa.

Ministeriö toteutti vuonna 2018 Webropol kyselyn lukioiden kokeilun piirissä oleville opiskelijoille, opettajille, opinto-ohjaajille ja rehtoreille. Tässä raportissa on analysoitu 2 033 opiskelijan, 231 lukion opettajan, 36 opinto-ohjaajan ja 28 rehtorin vastaukset tuntijakokokeilua koskien.

Palauteen perusteella kokeilutuntijako näyttäisi soveltuvan varsinkin matematiikan ja luonnontieteiden opintojen painottamiseen. Etenkin itseohjautuvat ja tulevaisuussuunnitelmiltaan varmat opiskelijat kokivat tuntijakokokeilun motivoivana ja innostavana. Valtakunnallinen tuntijako näyttäisi olleen suositumpi opiskelijoilla, joille tulevaisuuden urasuuntautuminen on avoin ja selkiytymätön tai jotka haluavat opiskella perinteisen laajasti kaikkia oppiaineita.

Mitä ilmeisimmin tuntijakokokeilun koetaan aiheuttavan osassa lukioita kilpailua eri oppiaineiden välillä opiskelijoiden suosiosta ja siihen sisältyvää pelkoa opettajiston opetustuntien vähenemisestä lukion sisällä. Opinto-ohjaajien työmäärä oli kasvanut henkilökohtaisen ohjauksen ja opiskelijoiden tulevien jatko-opiskeluvaikutusten arvioimisen lisääntyessä. Myös opinto-ohjauksen painopiste oli hieman aikaistunut.

Lukiokohtaiset ääripäät opiskelijoiden kokeilutuntijaon valitsemisessa olivat erittäin merkittäviä. Vähimmillään lukioissa vain alle 10 prosenttia opiskelijoista oli valinnut kokeilutuntijaon, vastaavasti enimmillään lukioissa kaikki opiskelijat olivat valinneet kokeilutuntijaon. Näin suuret erot opiskelijoiden valinnoissa eri lukioiden välillä antavat olettaa lukiokohtaisen ohjauksen, asenteiden, tiedostettujen tai tiedostamattomien menettelyjen lukion sisällä ohjailevan opiskelijoiden valintoja erittäin merkittävästi.

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajan mukaanViimeksi lisätytAsiasanatJulkaisijat

Aineistojen tallennus

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Tietosuoja
Saavutettavuusseloste
Valtioneuvoston kanslia
Puolustusministeriö
Liikenne- ja viestintäministeriö
Ulkoministeriö
Valtiovarainministeriö
Työ- ja elinkeinoministeriö
Oikeusministeriö
Opetus- ja kulttuuriministeriö
Sosiaali- ja terveysministeriö
Sisäministeriö
Maa- ja metsätalousministeriö
Ympäristöministeriö

Valtioneuvoston kanslia
|
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
·julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi·
Palvelun tuottaja
Kansalliskirjasto
Valtioneuvoston kanslia
Valtioneuvoston hallintoyksikkö
julkaisutuotanto(at)vnk.fi | vnk.fi
Palvelun tuottaja Kansalliskirjasto