Yritysten digitalisaatio ja kasvu : Pk-yritysbarometrin näkökulmia
Larja, Liisa; Räisänen, Heikki (2019-08-06)
Lataukset:
Larja, Liisa
Räisänen, Heikki
työ- ja elinkeinoministeriö
06.08.2019
Julkaisusarja:
TEM-analyyseja 93/2019This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-448-8Tiivistelmä
Tässä analyysissa käsitellään pk-yritysten digitalisaatiota ja kasvuhakuisuutta sekä niihin liittyviä tekijöitä. Analyysi perustuu työ- ja elinkeinoministeriön, Suomen Yrittäjien ja Finnveran yhteisen pk-yritysbarometrin mikroaineistoon syksyltä 2018. Vaikka vastaajina on yli 4600 yritystä, on vastausosuus alhainen. Sen vuoksi tulosten edustavuuteen suhteessa kaikkiin pk-yrityksiin on suhtauduttava varovaisesti. Yrityksen digitalisaatiolla on yhteys sen kasvuun. Tämä liittyy yrityksen parantuneeseen tilanteeseen ja myös parantuneisiin odotuksiin. Yrityksen iällä ei ole kuitenkaan yhteyttä sen digitalisaatioon. Henkilöstömäärä ja liikevaihto liittyvät digitaalisten työkalujen käyttöön. Yleisimmät digitaaliset työkalut ovat kotisivut, sosiaalinen media, pilvipalvelut ja verkko-ostot.
Yrityksen henkilöstömäärän kasvua on myös tarkasteltu. Vanhat yritykset kasvattivat henkilöstöään harvemmin kuin uudet. Henkilöstön kasvattamiseen oli yhteydessä myös parantunut suhdannetilanne, liikevaihdon, investointien arvon ja kansainvälistymispanostusten kasvu.
Nuoret yritykset pyrkivät kasvamaan vanhoja voimakkaammin. Voimakkaasti kasvuhakuisissa yrityksissä tunnistimme yhteyden kansainvälisyyteen, vientiin ja tuontiin, henkilöstömäärän kasvattamiseen ja investointeihin. Kasvuhakuisissa yrityksissä löytyi ainoastaan yhteys liiketoimintatekijöihin.
Yrityksen henkilöstömäärän kasvua on myös tarkasteltu. Vanhat yritykset kasvattivat henkilöstöään harvemmin kuin uudet. Henkilöstön kasvattamiseen oli yhteydessä myös parantunut suhdannetilanne, liikevaihdon, investointien arvon ja kansainvälistymispanostusten kasvu.
Nuoret yritykset pyrkivät kasvamaan vanhoja voimakkaammin. Voimakkaasti kasvuhakuisissa yrityksissä tunnistimme yhteyden kansainvälisyyteen, vientiin ja tuontiin, henkilöstömäärän kasvattamiseen ja investointeihin. Kasvuhakuisissa yrityksissä löytyi ainoastaan yhteys liiketoimintatekijöihin.