Markkinoiden kilpailullisuuden ja kilpailun vaikutusten arviointi : Teoreettinen viitekehys
Karjalainen, Joel (2019-11-18)
Karjalainen, Joel
liikenne- ja viestintäministeriö
18.11.2019
Julkaisusarja:
Liikenne- ja viestintäministeriön julkaisuja 2019:13This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-243-573-6Tiivistelmä
Toimivat markkinat hyödyttävät yhteiskuntaa tuottamalla edullisempia ja parempia hyödykkeitä kuluttajille. Toimivien markkinoiden perusedellytys on kilpailu, joka kannustaa tehokkuuteen, innovointiin ja edulliseen hinnoitteluun. Markkinat eivät kuitenkaan aina toimi täydellisesti. Julkisen sektorin olisikin kyettävä tunnistamaan tilanteet, jolloin se voi edistää kilpailun toimivuutta ja lisätä sitä kautta yhteiskunnan hyvinvointia. Toisaalta julkisen sektorin tulisi kyetä tunnistamaan tilanteet, jolloin se omilla toimillaan estää toimivan kilpailun syntymistä.
Muistiossa kuvataan talousteoriaan pohjautuen, millaisia vaikutuksia markkinoiden kilpailullisuudessa tapahtuvilla muutoksilla voi olla. Lisäksi muistiossa tehdään katsaus siihen, miten markkinoiden kilpailullisuutta voidaan arvioida ja seurata, ja miten kilpailutilanteen muutokset pitäisi huomioida säädösehdotusten valmistelussa ja vaikutusten arvioinnissa. Muistion on tarkoitus tukea liikenne- ja viestintäministeriön säädösvalmistelijoiden työtä ja muodostaa viitekehys ministeriössä ja hallinnonalan virastoissa tehtävälle markkinaseurannalle.
Muistion lopussa esitellään arviointikehikko, jossa kuvataan kilpailuvaikutusten arvioinnin keskeiset vaiheet ja tarkastelukohteet. Kehikossa kilpailuvaikutusten arviointi koostuu markkinoiden määrittelystä, markkinoiden nykytilan ja erityispiirteiden arvioinnista, arviosta sääntelyehdotuksen vaikutuksesta markkinoiden kilpailutilanteeseen, arviosta kilpailutilanteen muutoksen vaikutuksista sekä kilpailuvaikutusten jälkiseurannasta.
Muistiossa kuvataan talousteoriaan pohjautuen, millaisia vaikutuksia markkinoiden kilpailullisuudessa tapahtuvilla muutoksilla voi olla. Lisäksi muistiossa tehdään katsaus siihen, miten markkinoiden kilpailullisuutta voidaan arvioida ja seurata, ja miten kilpailutilanteen muutokset pitäisi huomioida säädösehdotusten valmistelussa ja vaikutusten arvioinnissa. Muistion on tarkoitus tukea liikenne- ja viestintäministeriön säädösvalmistelijoiden työtä ja muodostaa viitekehys ministeriössä ja hallinnonalan virastoissa tehtävälle markkinaseurannalle.
Muistion lopussa esitellään arviointikehikko, jossa kuvataan kilpailuvaikutusten arvioinnin keskeiset vaiheet ja tarkastelukohteet. Kehikossa kilpailuvaikutusten arviointi koostuu markkinoiden määrittelystä, markkinoiden nykytilan ja erityispiirteiden arvioinnista, arviosta sääntelyehdotuksen vaikutuksesta markkinoiden kilpailutilanteeseen, arviosta kilpailutilanteen muutoksen vaikutuksista sekä kilpailuvaikutusten jälkiseurannasta.